چه ظروفی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو می باشد

چه ظروفی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو میباشد

بعد از خوردن یک غذای خوشمزه، نوبت به سخت‌ترین کار یعنی شستن ظرف‌های چرب و کثیف می‌رسد.کاری که برای اکثر مردم سخت بوده و وجود یک ماشین ظرفشویی خوب این معضل را حل کرده است. این ماشین جادویی به شما کمک می‌کند تا با کمترین زمان و کمترین مصرف انرژی و با بیشترین بازده ظروف خود را شسته و برای مصرف‌های بعدی آنها را تمیز کنید.

اما آیا همه نوع ظروف را می‌توان در ماشین ظرفشویی گذاشت؟ بعضی از ظروف هستند که با گذاشتن در ماشین ظرفشویی، به دلیل اینکه در داخل محفظه شستشو شرایط خاصی به ‌وجود می‌آید و بر مواد ساخت ظروف تاثیر می‌گذارد، هم به ظروف آسیب زده می شود و هم به ماشین لباسشویی. پس بهتر است قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی، بدانیم که کدام طروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و کدام نه.

این نوع آسیب‌ها می تواند به دلیل درجه حرارت بالا، مواد شیمیایی قوی، ارتباط طولانی مدت با آب و یا خشک کردن اجباری با هوای گرم باشد.

به همین جهت در اینجا سعی می‌کنیم تمام نکات ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را برای شما بیان کنیم تا با خیالی آسوده از آن استفاده کرده و نگران خراب شدن ماشین و ظروف خود نباشید.

نماد ایمنی بر روی ظروف

اولین نکته‌ای که به هنگام گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی باید به آن توجه داشت؛ بودن نماد ایمنی بر روی ظروف است. اگر کمی دقت کنید این نماد را می‌توانید پشت ظروف، روی دسته و یا روی بسته بندی ظروف مشاهده کنید. این نماد معمولا به صورت یک جعبه مربعی شکل است که در داخل آن شکل بشقاب، لیوان یا هر دوی آنها است، که همراه با آنها قطرات آب را نیز می‌توان مشاهده کرد.

این نماد نشان دهنده آن است که شما به راحتی می‌توانید ظروف خود را در داخل ماشین ظرفشویی قرار داده و دیگر نگران خراب شدن آنها نباشید.

اگرچه مقدار زیادی از ظروف دارای این نماد و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، اما برخی از آنها به مقدار کمی TLC و تمیزی کمتری احتیاج دارند.

شستن ظروف چینی در ماشین ظرفشویی

ظروف چینی و سرامیکی

یکی از پرمصرف ترین ظروف در منازل، به خصوص وقتی که مهمان در منزل دارید، ظروف چینی  و سرامیکی است. برای شستن این ظروف در ماشین ظرفشویی ابتدا باید ظروف را از مواد غذایی باقی مانده پاک کرده و بعد با فاصله در ماشین قرار دهید و بعد برنامه مربوطه را انتخاب کرده و ماشین را روشن می‌کنیم؛ اما برای شستن این نوع ظروف باید یکسری نکات را رعایت کنید:

  • قرار ندادن نزدیک به هم ظروف در سبدهای ماشین ظرفشویی
  • قرارندادن این ظروف در کنار ظروف فلزی
  • استفاده نکردن از دمای بالای 60 درجه سانتی‌گراد

امروزه ظروف چینی و سرامیکی هم از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که آنها نیز با آب داغ و یا مواد شوینده، واکنش‌های متفاوتی دارند، که باعث می‌شود بعضی از آنها را نتوان در داخل ماشین ظرفشویی گذاشت. که می‌توان به علامت ایمنی که بر پشت ظروف است، توجه کرد و در صورت نداشتن این علامت از فروشنده سوال کرد.

نکته قابل توجه در ظروف چینی این است که ظروف چینی گران قیمت و ظریفی که دارای آبکاری طلا هستند را هیچگاه داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. زیرا ممکن است به طرح ظروف و نوارهای طلایی آن آسیب زده شود.

ظروف ملامین

یکی دیگر از ظروفی که بسیاری از خانواده‌ها در خانه خود استفاده می‌کنند، ظروف ملامینی است. این ظروف دارای وزن سبک، مقاومت بالا در برابر ضربه و قیمت مناسب هستند. شاید به دلیل بالا بودن تنوع ظروف، در کمتر خانه‌ای این ظروف دیده شوند اما به دلیل طراحی‌های جدیدتر ، هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها جایگاه خود را حفظ کرده است.

برای شستن ظروف ملامین در ماشین ظرفشویی هیچ مانعی وجود ندارد وشما با خیالی راحت می‌توانید آنها را با ماشین ظرفشویی خود بشویید. زیرا این ظروف می‌توانند حرارت آب ماشین را تحمل کنند و در شستشوی مداوم یا رطوبت آسیب ندیده و رنگ آن تغییر نمی‌کند. همچنین این نوع ظروف از سایر ظروف زودتر خشک می‌شوند.

ظروف استیل

ظروف استیل به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، مورد استفاده خیلی از کدبانوهای خانه در آشپزخانه است. از ویژگی‌های آن می توان مقاوم بودن دربرابر لکه، خوردگی و زنگ زدگی اشاره کرد. این نوع از ظروف به تازگی با طراحی‌های زیبا و جدیدی که داشته است؛ توانسته جای خود را بیش از پیش در آشپزخانه‌ها باز کند. این نوع ظروف نیز در ماشین ظرفشویی قابل شستشو است. البته به شرط اینکه قبل از گذاشتن در ماشین، موادغذایی اضافه را دور ریخته و از موادشوینده با کیفیت استفاده کنید.

ظروف پلاستیکی

ظروفی که دارای پلاستیک فشرده و سخت هستند نیز قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند و باید در طبقه بالایی ماشین  به دور از اجزای گرم کننده و شستشوهای عمیق و ضدعفونی کننده‌ها قرار داده شوند. اما با این حال سعی کنید ظروف پلاستیکی خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید؛ زیرا در بعضی مواقع این ظروف براثر استفاده زیاد از ماشین ظرفشویی،  نازک و فرسوده می‌شوند و یا دچار خط و خش شده و جایگاه آلودگی و میکروب می‌شوند.

ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای یکی از پرمصرف‌ترین لوازم در خانه می‌باشد، که بهترین راه برای شستشوی آنها ماشین ظرفشویی است. اما اغلب برخی از آنها با شستشوی مکرر و دمای بالا کدر و تیره می‌شوند. دلیل این کدر شدن ظروف، آب سخت و خوردگی است. البته راه‌هایی برای جلوگیری از این کدر شدن وجود دارد؛ مانند استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی، استفاده از دمای پایین برای ظروف شیشه‌ای ظریف، باز گذاشتن در ماشین ظرفشویی برای خارج شدن بخار اضافی و… .

ظروف سیلیکونی

این نوع از ظروف مانند کفگیر و قاشق و چنگال نیز قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند که در اکثر ماشین ظرفشویی‌ها دارای سبد مخصوص هستند. البته باید در مورد چاقوهایی که دارای دست‌های پلاستیکی هستند، احتیاط کرد.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

ظروف غیرقابل شستشو با ماشین ظرفشویی

حال نوبت این شده است که بدانیم، چه ظروفی قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی را ندارند.

ظروف چدنی

قابلمه‌های چدنی، یکی از ظروف پرکاربرد در آشپزخانه است، اما متاسفانه نمی‌توان با ماشین ظرفشویی آنها را شست. با آنکه فشاربالای آب، گرما و مواد شوینده روغن‌های لازم را از چدن پاک می‌کند اما باعث خراب شدن و از بین رفتن پوشش‌های نچسب ظروف و تغییر رنگ آنها می‌شود.

ظروف چوبی

قدرتمند بودن مواد شوینده و درجه حرارت بالای ماشین ظرفشویی، باعث ازبین رفتن روغن طبیعی چوب و شکستگی و ترک خوردن و یا متورم شدن آنها می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که این ظروف را با دست و شوینده‌های ملایم و همراه با آب ولرم بشویید تا ازبین نروند.

ظروف مسی

امروزه این نوع از ظروف که استفاده از آنها به دلیل زیبایی و خاصیت درمانیشان بسیار رواج پیدا کرده است ، به دلیل در امان بودن از تغییر رنگ و یا آسیب جدی نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرند.

ظروف آلومینیوم

برای شستن ظرف‌های آلومینیوم به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا باعث رنگ رفتگی و از بین رفتن آنها می‌شوید. این نوع ظروف تحت تاثیر مواد شوینده و دمای بالا دارای پوشش خاکستری تیره می‌شوند که این نوع پوشش باعث لکه‌دارشدن آنها شده و آثار آن روی دست باقی می‌ماند.

ظروف پلاستیکی

یکسری از ظروف پلاستیک را نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد:

  • لیوان‌، بشقاب، چنگال و قاشق پلاستیکی یکبار مصرف
  • ظروف پلاستیکی بدون نماد قابل شستشو با ماشین ظرفشویی
  • ظروف پلاستیکی با قطعات چسب‌دار
  • ظروف پلاستیکی نازک

چاقوی آشپزخانه

به طور کلی، قانونی برای چاقوها وجود دارد که آنها نباید زیر آب داغ و به مدت طولانی قرار بگیرند، زیرا کارایی و تیز بودن خود را از دست می‌دهند. پس این طوف نیز نمی‌توانند در ماشین ظرفشویی قرار گیرند.

در پایان

برای اینکه بتوانید با شستن ظروف خود در ماشین ظرفشویی از عمر آنها کم نکرده و آسیبی به آنها نزنید، حتما این مقاله را مطالعه کرده و براساس جنس ظروف، شستن آنها را به ماشین ظرفشویی خود بسپارید. البته ماشین ظرفشویی‌های جدید و به روز مانند ماشین ظرفشویی بوش، دارای امکاناتی است که شما می توانید اکثر ظروف را با کمترین آسیب بشویید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت خانه بوش که تنها مرجع و نمایندگی بوش در ایران است، مراجعه کنید.

3.1/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه برای “چه ظروفی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *