تفاوت ماشین ظرفشویی توکار و روکار چیست

ماشین ظرفشویی توکار

امروزه سروکله انواع ماشین‌های ظرفشویی در آشپزخانه‌ها پیدا شده‌ است که به دو نوع ماشین ظرفشویی روکار و ماشین ظرفشویی توکار کار تقسیم می‌‌شوند. این دستگاه خودکار و پرکاربرد توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌ است و مصرف‌ کنندگان معمولاً به بررسی تفاوت هر دو نوع ماشین ظرفشویی روکار و توکار می‌پردازند. به‌ همین دلیل ما نیز در این مقاله به بررسی دو نوع ماشین ظرفشویی روکار و ماشین ظرفشویی توکار، مزیت‌ها و معایب استفاده از هر کدام، تفاوت این دو ماشین ظرفشویی، خرید آن‌ها و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس لطفاً با ما همراه باشید.

ماشین ظرفشویی توکار

شاید برای شما هم این سوال پیش‌ آمده باشد که ماشین ظرفشویی توکار چیست یا قصد داشته باشید این نوع از ماشین لباس‌شویی را بخرید. برای این منظور ابتدا باید با ویژگی‌های ماشین ظرفشویی توکار آشنا شوید.

ماشین ظرفشویی توکار را معمولاً زیر سینک ظرفشویی، لابه‌لای کابینت‌ها یا به‌ طور دائمی زیر صفحه کابینت‌ها نصب می‌کنند. نکته مهم در خصوص ماشین ظرفشویی توکار اختصاصی بودن شیرهای فاضلاب و اتصال آب است. امروزه برای ماشین‌های ظرفشویی مبله هم لوله‌کشی اختصاصی در نظر گرفته می‌شود، اما به علت غیر قابل جابه‌جا شدن ماشین ظرفشویی توکار و عدم امکان اتصال خروجی‌های آب استفاده‌ شده در این نوع ماشین به خروجی فاضلاب سینک ظرفشویی، معمولاً هنگام لوله‌کشی وسواس بیشتری به خرج می‌دهند که نتیجه بهتری نیز دارد.

البته در برخی منازل خروجی فاضلاب و آبی که برای ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود به خروجی فاضلاب سینک ظرفشویی متصل است که این سیستم لوله‌کشی برای ماشین ظرفشویی توکار غیرممکن است. اما به‌ طور کلی نصب ماشین ظرفشویی توکار زیبایی و جلوه خاصی به کابینت‌ها و فضای کلی آشپزخانه می‌بخشد. همین موضوع موجب شده‌ است که تمایل افراد به استفاده این نوع از ماشین‌های ظرفشویی نسبت‌ به انواع دیگر بیشتر باشد.

قیمت ماشین ظرفشویی بوش

مزایای ماشین ظرفشویی توکار

ماشین ظرفشویی مبله بوش

نصب ماشین ظرفشویی توکار دارای مزایایی است که در زیر به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. لوله‌کشی اختصاصی

اولین و مهم‌ترین نکته در خصوص نصب ماشین ظرفشویی توکار اختصاصی بودن فاضلاب دفع آب و شیرهای اتصال آب است. امروزه در برخی از منازل برای نصب ماشین ظرفشویی توکار لوله‌کشی اختصاصی صورت می‌گیرد. اما به علت عدم امکان اتصال خروجی آب استفاده شده به خروجی فاضلاب سینک ظرفشویی و غیر قابل جابه‌جا شدن ماشین ظرفشویی توکار در هنگام لوله‌کشی دقت بیشتری می‌شود.

2. صدای کمتر

چون ماشین ظرفشویی توکار در داخل کابینت فیکس می‌شود، در نتیجه صدای کمتری از آن به بیرون درز می‌کند. این ویژگی یکی از محبوب‌ترین و قابل‌ توجه‌ترین ویژگی‌های ماشین ظرفشویی توکار است.

3. استفاده از تکنولوژی‌های بیشتر

با نگاهی به آشپزخانه‌های مدرن اروپایی متوجه این موضوع می‌شوید که تقریباً بیشتر ماشین‌های خانگی به‌ صورت توکار استفاده شده‌اند و طرف‌داران زیادی نیز دارند. بنابراین کمپانی‌های سازنده نیز به سمت ساخت محصولات توکار روی آورده‌اند.

از طرفی این‌ موضوع موجب شده‌ است تا در ساخت محصولات توکار از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و تکنولوژی به‌روزتر استفاده شود که البته نتایج بهتری نیز ارائه می‌شود.

4. دکوراسیون

سادگی در دکوراسیون، یکدست بودن ماشین‌های مختلف با کابینت‌های آشپزخانه و عدم وجود فضاهای منفی باعث جذابیت بیشتر فضای آشپزخانه‌ها می‌شود. بنابراین نصب ماشین ظرفشویی توکار هماهنگی بیشتری با کابینت‌ها و دیگر اقلام آشپزخانه و برخلاف انواع روکار فضای اختصاصی دارد.

قیمت ماشین ظرفشویی توکار بوش

معایب ماشین ظرفشویی توکار

فرق ماشین ظرفشویی توکار با روکار

ماشین‌های ظرفشویی توکار در کنار تمام مزایای خوب و مثبت‌شان، معایبی نیز دارند که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

5. عدم امکان جابه‌جایی

از مهم‌ترین معایبی که معمولاً افراد زیادی را از خرید ماشین ظرفشویی توکار منصرف می‌کند عدم جابه‌جا شدن آن است. به‌ بیان‌ دیگر برخی افراد به دلایل مختلفی معمولاً ماشین‌های استفاده‌ شده در آشپزخانه و دیگر دکوراسیون آشپزخانه خود را جابه‌جا می‌کنند و جای آن‌ها را تغییر می‌دهند. نصب ماشین ظرفشویی توکار این قابلیت را ندارد و نمی‌توان مدام آن را جابه‌جا کرد.

البته این نکته مهم را نیز مدنظر داشته باشید که هنگام طراحی کابینت، طراحان معمولاً جای ثابت ماشین‌های مختلف مانند ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی توکار را با دقت تعیین می‌کنند که این‌ موضوع را نمی‌توان نقطه ضعفی به حساب آورد، بلکه از مزایای این نوع طراحی‌ها محسوب می‌شود.

از طرفی افرادی که نسبت به تمیز بودن آشپزخانه و اقلام و کالاهای آن حساس و مدام به فکر جابه‌جا کردن ماشین ظرفشویی توکار و تمیز کردن فضای پشت آن هستند با وجود ثابت بودن جای این نوع از ماشین‌ها این کار نیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین عدم جابه‌جایی این نوع از ماشین‌ها برای افرادی که وسواس زیادی نسبت‌ به آشپزخانه خود دارند از معایب آن به شمار می‌رود.

نکته دیگر در خصوص قیمت ماشین ظرفشویی توکار است، چون این نوع از ماشین‌ها به‌ علت بزرگ و جادار بودن و پیاده شدن آپشن‌های مختلف بر روی آن قیمت‌های بالاتری نسبت‌ به انواع دیگر دارند.

ماشین ظرفشویی روکار

ماشین ظرفشویی روکار بوش

ماشین ظرفشویی روکار نوع دیگری از ماشین‌های ظرفشویی است که در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ماشین‌های لباس‌شویی نسبت‌ به انواع دیگر آن جای کمی را اشغال می‌کنند و معمولاً روی کابینت‌ها قرار می‌گیرند. ماشین‌های ظرفشویی روکار به علت کوچک بودن، طرف‌داران زیادی دارند و افراد زیادی تمایل به خرید آن از خود نشان می‌دهند.

این ماشین‌ها برخلاف ماشین ظرفشویی توکار نیاز به سیستم اتصال آب و شیرهای فاضلاب اختصاصی ندارند و به‌ راحتی می‌توان آن را در هر گوشه‌ای از آشپزخانه مثلاً بالای کابینت‌ها جای داد. قیمت ماشین ظرفشویی روکار نیز ارزان‌تر از نوع توکار است و افراد زیادی توانایی خرید آن را دارند. علاوه‌ بر آن که دارای ظاهر شکیل، زیبا و کوچک هستند.

مزایای ماشین ظرفشویی روکار

این نوع از ماشین‌های ظرفشویی نیز مزایا و معایبی دارند که ما در این قسمت برخی از مزایای آن را عنوان می‌کنیم.

· قابلیت جابه‌جایی

اولین و قابل‌ توجه‌ترین ویژگی نصب ماشین ظرفشویی روکار جابه‌جایی آسان آن است. یعنی مصرف‌کننده می‌تواند این نوع ماشین لباس‌شویی را در هر قسمتی از آشپزخانه قرار دارد و حتی در صورت عدم استفاده آن را جابه‌جا و از آشپزخانه خارج کند.

· ابعاد کوچک‌تر

ماشین ظرفشویی روکار نسبت‌ به انواع توکار کوچک‌تر است و جای کمتری را اشغال می‌کند. به‌ همین‌ منظور برای آشپزخانه‌های کوچک که فضای کافی برای چیدمان کلی وسایل ضروری را ندارند و قرار دادن ماشین‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست، بسیار مناسب است.

· مصرف کم انرژی

ماشین‌های ظرفشویی روکار به علت ابعاد و حجم کم، مصرف انرژی کمتری نیز دارند. بنابراین برای افراد کم‌ درآمد و خانواده‌های پرجمعیت این مورد گزینه مثبتی است.

· شستشوی دم‌ دستی

مزیت دیگر ماشین ظرفشویی روکار نسبت‌ به انواع دیگر آن این است که به‌ علت کوچک بودن سریع‌تر پر می‌شود و برای شستشوهای دم‌ دستی یا به‌ عبارتی شستشوی ظرف‌های ناهار و شام مناسب هستند و شما به‌ دفعات بیشتری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای خانواده‌های کم‌ جمعیت‌تر حتی می‌توان ظرف‌های کثیف را یک جا جمع کرد و در آخر سر همه را داخل ماشین ظرفشویی جای داد و شست.

معایب ماشین ظرفشویی روکار

ماشین ظرفشویی روکار

ماشین‌های ظرفشویی روکار در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند که در زیر به چند نمونه از این معایب اشاره می‌کنیم.

· ایجاد صدای بیشتر

ایجاد صدای بیشتر ماشین‌های ظرفشویی روکار نسبت‌ به ماشین‌های ظرفشویی توکار یکی از این معایب است. چون معمولاً روی کابینت قرار می‌گیرند و حصاری برای جلوگیری از پخش صدا ندارند و هنگام روشن بودن سروصدای آن‌ها آزار دهنده است.

· ظرفیت پایین

ماشین ظرفشویی روکار معمولاً  نسبت‌ به انواع دیگر کوچک‌تر است. بنابراین ظرفیت کمتری دارد، یعنی شما برای شستشوی ظرف و ظروف زیاد باید چندین‌ بار از این وسیله استفاده کنید. در نتیجه برای آشپزخانه‌های بزرگ و استفاده‌های بیشتر مناسب نیست و ممکن است جواب‌گوی نیاز مصرف‌کننده نباشد.

خرید انواع ماشین ظرفشویی اصل بوش از خانه بوش

یکی از برندهای معتبر و صاحب‌نام در تولید انواع ماشین‌های ظرفشویی برند بوش است. این برند انواع و اقسام ماشین‌های ظرفشویی را تولید و روانه بازار مصرف کرده‌ است. شما می‌توانید خرید انواع ماشین ظرفشویی اصل بوش از خانه بوش را به‌ صورت اینترنتی نیز انجام دهید. خانه بوش انواع مختلف ماشین‌های ظرفشویی را ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر مقایسه و نوع مدنظر خودتان را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ماشین ظرفشویی اصل بوش را از تقلبی تشخیص دهیم

جمع‌بندی

با توجه به اطلاعات فوق و توضیحاتی که در خصوص دو نوع ماشین ظرفشویی روکار و ماشین ظرفشویی توکار دادیم، حال باید بتوانید نوع و مدل ماشین ظرفشویی متناسب با مصرف خودتان را انتخاب کنید. به‌ عبارت‌ دیگر وسیله‌ای برای شما مناسب است که بهترین عملکرد و کارایی را برای شما به ارمغان بیاورد و متناسب با فضای مورد استفاده‌تان باشد.

هیچ‌گاه به دلیل داشتن آپشن‌های بیشتر در یک محصول اقدام به خرید آن نکنید، چون با این کار تنها سرمایه خودتان را هدر می‌دهید. سعی کنید محصول انتخابی شما متناسب با نوع مصرف‌تان باشد. مثلاً برای آشپزخانه‌های کوچک، افرادی که قصد جابه‌جایی مدام برای مکان زندگی خود را دارند یا همواره دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر می‌دهند به‌ هیچ‌ وجه ماشین ظرفشویی توکار توصیه نمی‌شود. بهتر است این افراد ماشین‌های ظرفشویی رومیزی یا روکار را جایگزین کنند.

برعکس اگر آشپزخانه شما بزرگ است و قصد جابه‌جایی لوازم آن را ندارید، ماشین ظرفشویی توکار می‌تواند جلوه خاصی به محیط آشپزخانه‌ شما ببخشد.

هنگام خرید قیمت انواع ماشین ظرفشویی را نیز مدنظر داشته باشید، چون قیمت ماشین ظرفشویی روکار و ماشین ظرفشویی توکار به‌ علت ویژگی‌هایی که برای آن‌ها ذکر کردیم، متفاوت است. شما باید با مقایسه ویژگی‌های این دو نوع ماشین و با توجه به توانایی خودتان ماشین ظرفشویی مورد نیازتان را تهیه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *