نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

تمیز کردن ماشین لباس شویی

ماشین لباسشویی یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و مهمی است که در صورت ‌عدم نگهداری صحیح از آن، زودتر از موعد دچار خرابی یا استهلاک می‌شود و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند. یکی از موارد مهم در افزایش طول عمر لباسشویی، نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی است. حتی اگر لباسشویی شما از بهترین برندهای موجود در بازار باشد، باز هم نیاز به تمیز کردن دارد. در ادامه قصد داریم در مورد روش‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات روز بازار صحبت کنیم و با اصول انجام این کار بیشتر آشنا شویم.

تمیز کردن ماشین لباس‌ شویی روی عملکرد صحیح ماشین تأثیرگذار است. بعضی از افراد معتقدند که هر چقدر لباس‌ها را با شوینده‌های قوی‌تری در ماشین لباسشویی‌ بشویید، ماشین تمیزتر می‌شود. در حالی‌ که این امر اشتباه است.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک یکی از مهم‌ ترین نکاتی است که هر فرد باید به آن توجه داشته باشد. در صورت عدم توجه به تمیزی ماشین لباس‌شویی، با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شوید:

  • بوی بد
  • کپک زدگی
  • کثیف شدن لاستیک‌‌های دور درب لباسشویی
  • عملکرد نامناسب لباسشویی

بوی بد ماشین لباسشویی باعث می‌شود هنگام استفاده از دستگاه حس بدی داشته باشید. بوی بد لباسشویی به دلیل خارج نکردن به‌ موقع لباس‌های شسته شده است. ماندن بیش از اندازه لباس‌های شسته شده در ماشین، موجب قارچ و باکتری در ماشین لباسشویی شما می‌شود.

یکی دیگر از دلایل بوی بد ماشین لباسشویی، ماندن آب در شیار لاستیک دور درب ماشین لباسشویی است. بهتر است بعد از پایان کار شستشو این بخش را با یک پارچه خشک کنید. البته این را هم باید به‌ خاطر داشته باشید که بعد از اتمام کار نباید درب ماشین لباسشویی را سریعاً ببندید؛ حداقل باید ۱ ساعت آن را باز بگذارید که داخل آن به‌ طور کامل خشک شود.

شما کاربران عزیز می‌‌توانید، با رعایت چند نکته مهم و البته ساده از این مشکلات پرهیز کنید و به‌ راحتی شاهد کارکرد مناسب و صحیح لباسشویی باشید.

برای این‌ که دچار این مشکلات نشوید باید تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی، تمیز کردن جا پودری، تمیز کردن لاستیک، تمیز کردن فیلتر لباسشویی، رسوب گیری ماشین لباسشویی و همین‌‌طور ضد عفونی کردن را در برنامه نظافت ماشین قرار دهید.

اصول تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش یکی از بهترین و معتبرترین برندهای لباسشویی در بازار است که در مدل‌ها و سری‌های مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق نمایندگی بوش در تهران، بهترین و جدیدترین محصولات این برند را تهیه کنید. از نکات بارز و مهمی که می‌توان در خصوص لوازم خانگی بوش به آن اشاره کرد، کیفیت ساخت قطعات و طول عمر بالای این تولیدات است.

لباسشویی‌های بوش نیز جزء قدرتمندترین و بادوام‌ترین لوازم عرضه شده توسط این کمپانی هستند. اما لزوما این کیفیت بالا باعث نمی‌شود که دستگاه بدون نگهداری اصولی بتواند به درستی کار کند. در واقع برای اینکه بتوان راندمان و بازدهی کار لباسشویی را مثل روز اول حفظ کرد، لازم است تا در نگهداری آن کوشا باشیم.

یکی از موضوعات مهم در این خصوص، نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش است. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش، راهکارها و روش‌های مختلفی را می‌توان به کار برد. اما بایستی بدانید این دستگاه از بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و هر بخش از آن را می‌بایست به شکلی خاص تمیز کرد. در ادامه یک سری نکات و اصول مهم در تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش با آب داغ

یکی از راهکارهای موثر برای از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌های بخش داخلی ماشین لباسشویی، شستن آن با آب داغ است. اگر تاکنون به فکر تمیز کردن لباسشویی خود نیفتاده‌اید، بهتر است این روش را یک بار امتحان کنید. قرار است دمای لباسشویی را در بالاترین حالت قرار داده و بدون اینکه لباسی داخل دیگ بیندازید، ماشین را روشن کنید. برای اینکه فرایند تمیز کاری بهتر و موثرتر انجام شود، می‌توانید کمی ماده شوینده مناسب لباسشویی نیز داخل محفظه بریزید. این روش فضای داخلی لباسشویی شما و مسیر لوله‌های آن را به خوبی تمیز می‌کند و از تشکیل رسوب و قارچ نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی بوش

فیلتر یکی از بخش‌های مهم لباسشویی است که در تمام طول فرایند شستشوی لباس‌ها، ذرات درشت و انواع آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند. در صورتی که فیلتر به طور مرتب تمیز نشود، لباس‌ها آنچنان که باید تمیز نمی‌شوند. همچنین تجمع زیاد آلودگی‌ها سبب ایجاد بوی نامطبوع در این بخش می‌شود.

وظیفه اصلی فیلتر ماشین لباسشویی جلوگیری از ورود مواد اضافی به دیگ ماشین است. این مواد مانند: موی سر، پرز، لایه چسب و مواردی همچون این‌‌ها است.

اگر نمی‌دانید فیلتر چیست و در کجا قرار دارد، بهتر است به قسمت پایین لباسشویی توجه کنید. فیلتر دقیقا کمی بالاتر از سطح کف و زیر درب درام قرار دارد. اصولا در راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش، نکات مهم در خصوص باز کردن و تمیز کردن فیلتر ارائه شده است. می‌توانید از دفترچه راهنمای محصول نیز در این مورد استفاده کنید.

 فیلتر لباسشویی هم در جلو و هم در پشت لباسشویی قرار دارد. فیلتر قسمت جلویی در پایین دستگاه قرار دارد. داخل این فیلتر پمپ آب وجود دارد.

اگر لباسشویی از فیلتر برخوردار نباشد اشیاء خارجی وارد پمپ آب می‌شود و باعث توقف پروانه پمپ می‌شود. درنهایت الکترو موتور لباسشویی شما می‌سوزد. برای تمیز کردن این قسمت از فیلتر، باید اول درب آن را به سمت چپ بچرخانید و به بیرون بکشید. بعد از خارج کردن فیلتر جلویی تمامی رسوبات آن‌ را از بین ببرید و با دقت بالایی آن را بشویید.

بعد از این‌ که فیلتر جلویی را پاک‌ سازی کردید، نوبت به فیلتر پشتی لباسشویی می‌رسد. برای تمیز کردن این قسمت از لباسشویی، باید لوله‌‌هایی که در زیر فیلتر قرار دارد را تمیز کنید. برای این کار باید از بخش ورودی آب، تمامی فیلترها را بیرون بیاورید و با استفاده از سرکه یا مواد شوینده تمامی سطح‌های آهکی را پاک‌ سازی کنید.

در صورتی که میزان جرم یا رسوب درون فیلتر زیاد باشد، می‌توانید از یک برس یا مسواک نرم و تمیز برای پاک کردن رسوبات کمک بگیرید. بعد از تمیز کردن بخش داخلی فیلتر، لازم است نوار لاستیکی که دور محفظه آن قرار گرفته را نیز به کمک یک پارچه یا دستمال، تمیز کنید. در نهایت فیلتر را به محل اصلی خود برگردانید. انجام دادن این کار به طور مرتب می‌تواند به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی نیز کمک زیادی کند.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی بوش

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی بوش یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌‌های کاربران محسوب می‌شود. زمانی که عملیات شستشوی لباس‌ها تمام می‌شود، اگر به لاستیک دور درب ماشین لباسشویی دقت کنید، متوجه خواهید شد که مقادیری آب هنوز در میان لایه‌های مختلف این لاستیک باقی مانده است. تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی، جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات در تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش است که شاید بسیاری افراد آن را نادیده بگیرند.

تمیز کردن این ناحیه کار چندان زمان بری نیست و تنها کافیست بعد از هر دور استفاده از ماشین لباسشویی و پس از خروج لباس‌ها، به کمک یک پارچه، آن را کاملا تمیز و خشک کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از تجمع قارچ و کپک، از ایجاد بوی بد در لباسشویی جلوگیری کرده و همچنین طول عمر لاستیک دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

 برای تمیز کردن لاستیک لباسشویی، باید ابتدا با کمک آب و ماده سفیدکننده ماشین لباسشویی خود را بشویید. سپس یک پیمانه محلول سفیدکننده را با ۴ پیمانه آب مخلوط کنید. همچنین می‌توانید به‌ جای استفاده کردن از سفید کننده از ترکیب آب و سرکه هم استفاده کنید و آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. بعد از این کار باید محلول را روی لاستیک ماشین لباسشویی بپاشید و با یک پارچه آن را تمیز کنید.

بعد از این کار باید یک پارچه خشک و بدون نم را بردارید و لاستیک را کاملاً پاک‌ سازی کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر ماشین لباسشویی شما از بوی بدی می‌دهد، می‌توانید با کمی جوش شیرین آن را از بین ببرید. سعی کنید، هر چهار ماه یک‌ بار لاستیک ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی می‌توانید از پودر‌ها و قرص‌های جرم گیر استفاده کنید. اما استفاده کردن زیاد آن موجب آسیب زدن به دستگاه شما می‌شود.

تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی

تمیز کردن محفظه مواد شوینده

جا پودری یا همان محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی نیز از دیگر بخش‌هایی است که مستعد تولید قارچ و کپک است. بنابراین ضروری است که نسبت به تمیز بودن این قسمت نیز اطمینان حاصل کرده و هرازگاهی وضعیت آن را بررسی کنید.

جا پودری‌‌ها با توجه به مدل‌‌های ماشین لباسشویی با یک دیگر تفاوت دارند. در قسمت جا پودری ماشین لباسشویی‌ها، بخش‌های گوناگونی وجود دارد، که هر کدام از آن‌ها مخصوص یک مواد شوینده مخصوص است. به‌ عنوان مثال در جا پودری، قسمتی وجود دارد که با علامت ( | ) نمایش داده می‌‌شود. این قسمت مخصوص پودر است. نکته‌ای که وجود دارد این است که این قسمت، قسمت پودر اصلی نیست و باید از حجم پودر کمی در آن استفاده کنید.

یکی دیگر از قسمت‌‌های جا پودری، مخصوص پودر  شستشوی اصلی است که با علامت (||) نمایش داده می‌شود. در این قسمت باید پودر لباسشویی مورد نظر شما نسبت‌ به بخش قبلی بیشتر باشد. بخش دیگری هم در قسمت جا پودری وجود دارد، که با علامت (*) نمایش داده می‌شود. این قسمت مخصوص مایع نرم‌‌کننده لباس است.

برای تمیز کردن محفظه مواد شوینده می‌توانید به این شکل عمل کنید.

ابتدا محفظه را به طور کامل در بیاورید. (برای این کار می‌توانید از دفترچه راهنمای لباسشویی کمک بگیرید). برای تمیز و ضدعفونی شدن محفظه مدتی آن را درون یک ظرف با محتوای آب و سرکه قرار دهید. محفظه شوینده دارای یک سری حفره است که می‌توانید برای تمیز کردن آن‌ها از یک مسواک استفاده کنید. پس از عملیات تمیز کردن و شستشوی محفظه آن را به کمک یک پارچه تمیز کاملا خشک کنید و سپس در محل خود قرار دهید.

جا پودری را فقط با استفاده از آب شستشو دهید. ممکن است استفاده از مواد شوینده در کنار آب برای تمیز کردن جا پودری به آن آسیب برساند. در صورت استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن جا پودری ماشین لباسشویی را با برنامه‌های spin و rinse روشن کنید. این کار باعث می شود که در شستشوی بعدی به لباس‌های شما آسیب نرسد.

توجه کنید که برای شستشوی جا پودری به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. حرارت بالا ممکن است باعث تغییر حالت جا پودری شود. حتما از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

تمیز کردن دیگ ماشین لباسشویی بوش

در بخش قبل در خصوص تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش با آب داغ صحبت کردیم. برای تمیز کردن دیگ لباسشویی معمولا روش‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان از محصولات و مواد ضدعفونی کننده متفاوتی برای این کار استفاده کرد. علاوه بر مواد شوینده که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، می‌توانید برای تمیز کردن دیگ از قرص‌های مخصوص لباسشویی نیز استفاده کنید.

برای این کار، قرص مخصوص ضدعفونی کننده یا مقداری جوش شیرین را داخل محفظه بریزید. دمای ماشین لباسشویی را روی ۶۰ درجه تنظیم کنید. در نهایت بعد از پایان کار و خاموش شدن لباسشویی، درب آن را به طور کامل باز بگذارید تا فضای داخلی آن کاملا خشک شود.

روش دیگری که می‌توان برای تمیز کردن دیگ لباسشویی به آن اشاره کرد، استفاده از سرکه سفید است. در جاپودری دستگاه دو لیوان سرکه سفید بریزید. یک مرتبه دستگاه را با آب معمولی و بار دیگر با آب داغ روشن کنید. انجام دادن این کار هر ماه یک بار، می‌تواند به تمیزی و سلامت لباسشویی کمک زیادی کند.

تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی بوش

خب از آن جایی که بدنه ماشین لباسشویی در معرض دید است، اغلب بانوان به تمیزی این ناحیه بسیار اهمیت می‌دهند. برای تمیز کردن بدنه ماشین می‌توانید از یک دستمال مرطوب یا نم دار استفاده کنید. از این پارچه برای تمیز کردن بخش‌های مختلف از جمله نمایشگر، صفحه کلید، ولوم دستگاه، درب، قسمت‌های کناری لباسشویی، پشت و بالای دستگاه استفاده کنید.

بهترین مواد طبیعی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

معمولا برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباسشویی از مواد شوینده و محصولات شیمیایی مختلفی می‌توان استفاده کرد. انواعی از شوینده‌ها، سفیدکننده‌ها، پودرهای مخصوص لباسشویی، قرص لباسشویی و… از جمله پر مصرف‌ترین محصولات تمیزکننده برای لباسشویی هستند. اما ما می‌خواهیم با چند مورد از محصولات و مواد طبیعی که در هر خانه‌ای نیز یافت می‌شوند برای این کار استفاده کنیم.

دو مورد از بهترین و فوق‌العاده‌ترین مواد طبیعی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش، سرکه سفید و جوش شیرین هستند. این مواد هم بسیار مقرون به صرفه بوده و هم قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند و می‌توانند بسیاری از آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرند. همچنین با استفاده از این مواد، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص آسیب دیدن بخش‌های مختلف لباسشویی نیست. بنابراین شما می‌توانید در ماه چندین بار از این مواد برای تمیز کردن و پاکسازی ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

محلول تمیز کننده

مواقعی که ماشین لباسشویی شما دارای کپک و رسوب زیادی است، می‌توانید از این محلول برای پاک‌ سازی آن استفاده کنید. در کنار این اسید می‌توانید برای تمیز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک بوش از جوش شیرین هم برای از بین بردن بوی نامطلوب آن بهره بگیرید.

نحوه استفاده این محلول به این‌ گونه است که باید زمان ماشین لباسشویی خود را به دمای ۱۹۴ فارنهایت تنظیم کنید و جوش شیرین و اسید سیتریک را داخل ماشین لباس‌شویی خود بریزید و در آن را ببندید و دکمه‌ شروع را بزنید. البته باید صبر کنید که لباس‌شویی شما پر از آب شود و بعد از آن جوش شیرین و اسید را به داخل محفظه اضافه کنید.

در رابطه با تمیز کردن ماشین لباسشویی با محلول اسید سیتریک باید گفت که این اسید بر گرفته از میوه‌‌های اسیدی می‌باشد و از قدرت بسیار بالایی برخوردار است.

زمان مناسب تمیز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک

تمیز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک یکی از مهم‌ترین موارد هنگام استفاده از ماشین لباس‌شویی محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌‌دانید، لباس‌شویی‌ها سروکار زیادی با آب دارند و آب مکانی برای رشد انواع میکروب‌‌ها و باکتری‌‌ها است. به‌ همین خاطر پس از مدتی استفاده، ماشین لباس‌شویی بو می‌گیرد. بوی بد نشان‌‌دهنده آن است که از زمان تمیز کردن ماشین لباس‌شویی شما مدتی گذشته است و باید هرچه زود‌تر لباس‌شویی خود را تمیز کنید.

اغلب می‌دانید که ماشین‌‌های لباس‌شویی از قطعات گوناگونی در قسمت‌های مختلفی تشکیل‌ شده‌اند که امکان دارد در معرض کثیفی قرار بگیرند. ابتدا باید قسمت‌هایی را که این قطعات در داخل آنها وجود دارند را کامل شناسایی کنید. سپس به تمیز کردن ماشین لباس‌شویی خود بپردازید.

ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک از برنامه‌‌هایی مخصوص پاک‌ سازی فضای داخلی برخوردار هستند. ضدعفونی کردن و تمیز کردن ماشین لباسشویی اتوماتیک باید با دقت بالایی صورت گیرد. بخش‌های که در لباس‌شویی باید ضد عفونی و تمیز شود عبارت‌اند: فیلتر لباسشویی، دیگ لباسشویی، لاستیک لباسشویی، جا پودری‌ لباسشویی. در لباسشویی‌هایی که خود دارای برنامه تمیز کردن هستند کار شما ساده تر است. اما لباسشویی‌هایی که این برنامه را ندارند کمی کار را سخت می‌کنند.

برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن محفظه دیگ  ماشین لباس‌شویی می‌توانید، از جوش شیرین یا قرص‌‌های تمیز کننده استفاده کنید و لباس‌شویی خود را بدون وجود هیچ لباسی با آب خالی بشویید. می‌توانید از دمای مناسب ۶۰ درجه برای شستن آن  استفاده کنید. شما باید حداقل سالی ۱ یا ۲ بار ماشین لباس‌شویی خود را ضد عفونی کنید تا تمامی میکروب‌های آن از بین برود.

برای تمیز کردن بخش بیرونی لباس‌شویی خود باید محلول ضد عفونی کننده را در یک اسپری بریزید و برای ضد عفونی کردن بدنه ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. و با کمک دستمال پارچه‌ای آن را پاک سازی کنید.

ترفندهای تمیز کردن ماشین لباسشویی

بهترین زمان برای جرم گیری ماشین لباسشویی

گاهی اوقات نشانه‌ها و علائمی را می‌توان در ماشین لباسشویی دید که با توجه به آن‌ها، دستگاه اعلام می‌کند نیاز به جرم گیری دارد. به عنوان مثال، وجود بوی ناخوشایند و نامطبوع، چرک بودن یا کامل تمیز نشدن لباس‌ها و… از جمله نشانه‌هایی هستند که به شما هشدار می‌دهند لباسشویی نیاز به یک جرم گیری اساسی دارد. بهتر است تاریخ جرم گیری لباسشویی را یادداشت کنید تا نوبت‌های بعدی جرم گیری را بتوانید بر اساس این تاریخ برنامه ریزی کنید.

رسوب گیری ماشین لباسشویی

تمیز نشدن لباس‌‌ها یکی از نشانه‌‌هایی است که به شما اطلاع می‌دهد باید لباسشویی خود را رسوب گیری کنید، این تمیز نشدن برای کودکان و کسانی که بیماری‌‌های پوستی دارند، بسیار مضر است. رسوب گیری و جرم گیری داخل لباسشویی با استفاده از مواد مخصوص مانع ایجاد بوی بد داخل لباسشویی می‌شود.

برای رسوب گیری ماشین لباسشویی به مواد‌هایی همچون: جوش شیرین، سرکه، اسفنج و آب احتیاج دارید. ابتدا باید محلول جوش‌ شیرین و آب را در داخل لباسشویی خود بریزید و بعد از آن کمی سرکه را به آن اضافه کنید. سپس مقداری آب داغ را به این ترکیب اضافه می‌کنید و لباسشویی خود را روشن می‌کنید.

این محلول به رسوب گیری فضای داخلی ماشین لباسشویی شما کمک می‌کند. بعد از به اتمام رسیدن این کار با کمک یک اسفنج می‌توانید لاستیک و دیگ ماشین لباسشویی خود را به‌ راحتی خشک کنید. این کار را حداقل باید هر ۳، ۴ ماه یک‌ بار انجام دهید. البته برای رسوب گیری ماشین لباسشویی می‌توانید از پودر‌ها و قرص‌‌های جرم‌ گیری هم استفاده کنید که بسیار تأثیرگذار هستند.

برای جرم‌گیری و تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش، می‌توانید از مواد شوینده‌ چند کاره استفاده کنید. رسوب‌گیری ماشین لباسشویی بوش هم به این صورت است که مواد شوینده را با آب داغ ترکیب می‌کنید و به داخل ماشین لباس‌شویی خود می‌ریزید و آن را بدون ریختن هیچ گونه لباس روشن می‌کنید؛ تا کار خود را انجام دهد.

دو نکته مهم برای پیشگیری از جرم گرفتن لباسشویی بوش

می‌دانید که همیشه انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب به لباسشویی بهتر از این است که منتظر شویم دستگاه دچار آسیب شده و سپس به سراغ حل آن برویم. تا اینجا با اصول تمیز کردن ماشین لباسشویی آشنا شدیم. اما آیا به این فکر کرده‌اید که راهکارهایی هم برای جلوگیری از کثیف شدن لباسشویی وجود دارند؟ تکنیک‌هایی که می‌توان با رعایت آن‌ها، نظافت و تمیزی لباسشویی را تا حد زیادی تضمین کرد.

برای اینکه ماشین لباسشویی بوش تا حد امکان دچار رسوب و جرم زیاد نشود، لازم است به دو نکته ساده ولی مهم دقت داشته باشید. با رعایت این دو مورد، قطعا می‌توانید از ایجاد رسوب و جرم زیاد در بخش‌های مختلف ماشین لباسشویی جلوگیری به عمل آورید. این دو نکته عبارتند از:

  • بعد از هر بار شستشو: حتما پس از پایان فرایند شستشوی لباس‌ها، درب ماشین لباسشویی را برای چند ساعت باز نگه دارید تا هوای آزاد درون آن به گردش افتاده و رطوبت موجود در محفظه داخلی کاملا خشک شود. این عمل در جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و طول عمر دستگاه را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • جایگزین کردن پودر لباسشویی به جای شوینده‌های مایع: استفاده بیش از اندازه از مایع‌های شوینده لباس باعث تولید جرم و رسوب در دستگاه می‌شود. از این رو بهتر است به جای مایع شوینده از پودر مخصوص لباسشویی استفاده کنید.

نکاتی در مورد جرم گیری ماشین لباسشویی بوش

برای اینکه ماشین لباسشویی شما تا حد ممکن از رسوب و جرم در امان باشد، بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • گاهی اوقات افراد بعد از توقف ماشین لباسشویی و اتمام شستشو، لباس‌ها را همان لحظه از داخل دیگ لباسشویی در نمی آورند. این کار علاوه بر اینکه بوی نامطبوعی در لباسشویی و حتی لباس‌ها ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث تولید باکتری و میکروب در فضای داخلی دستگاه شود. رطوبت همیشه عامل اصلی ایجاد قارچ و کپک است و این مسئله در لوازمی همچون ماشین لباسشویی که در معرض رطوبت بسیار زیاد قرار دارند، بیشتر صدق می‌کند. به همین جهت لازم است حتما برای پیشگیری از ایجاد رسوب، لباس‌های خود را بلافاصله بعد از پایان کار، از داخل دیگ درآورید.
  • اگر می‌خواهید زحمت جرم گیری دستگاه به دوشتان نیفتد. بهتر است یک سری اقدامات ساده و اما موثر را در زمان استفاده از لباسشویی انجام دهید. یکی از این اقدامات موثر، خشک کردن تمام بخش‌ها و قسمت‌های مختلف لباسشویی بعد از پایان شستشو است. می‌توانید با یک دستمال کاملا تمیز، رطوبت را از نواحی مختلف خشک کنید.
  • در انتخاب مواد شوینده دقت زیادی داشته باشید. این محصولات در برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام دارای قدرت پاک‌کنندگی متفاوتی هستند. برخی از مواد شوینده به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی قوی، خاصیت خورندگی بالایی دارند که همین عامل می‌تواند باعث ایجاد رسوب، جرم و همچنین آسیب به ماشین شود. بهترین شوینده‌ها، معمولا شوینده‌های چند کاره هستند که می‌توانند عملیات رسوب‌زدایی و بوگیری از ماشین را به طور همزمان انجام دهند. این شوینده‌ها همچنین خاصیت آنتی باکتریال دارند که در ضدعفونی کردن لباسشویی نیز بسیار موثر هستند.
  • هیچ گاه نسبت به جرم گیری لباسشویی بی‌توجه نباشید و حتما در زمان لازم آن را با دقت کافی انجام دهید.

فواید جرم گیری و تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

از مهم‌ترین مزایا و فواید تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولا افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند، می‌بایست حتما نسبت به جرم گیری لباسشویی اهمیت بیشتری دهند. با جرم گیری کردن لباسشویی عوامل آلوده و باکتری‌ها به خوبی از بین رفته و لباس‌ها نیز به طور کامل شسته و ضدعفونی می‌شوند. بنابراین بیماری پوستی این افراد به این شکل تشدید نخواهد شد.
  • نوزادان و کودکان در مقابل بیماری‌های پوستی و میکروب‌ها، بسیار حساس و ضعیف هستند. بنابراین با جرم گیری کردن لباسشویی می‌توان این اطمینان را داشت که لباس‌های آن‌ها به طور کامل شسته می‌شود و عاری از هر گونه میکروب و آلودگی خواهد بود.
  • جرم گیری ماشین لباسشویی از ایجاد بوی بد در لباس‌ها و محیط زندگی شما جلوگیری می‌کند.

نکاتی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

اولین نکته‌ای که بعد از هر شستشوی ماشین لباس‌شویی باید به آن توجه داشت این است که، ابتدا باید درب آن را به مدت چند دقیقه باز کنید. تا بخار و گرمای درون ماشین لباس‌شویی از آن خارج شود؛ و موجب بوی بد در داخل آن نشود.

با این کار هم باعث می‌شود در داخل ماشین لباس‌شویی شما رسوب جمع نشود. بعد از تمام کردن کار ماشین لباس‌شویی بوش می‌توانید لباس‌های داخل آن را خارج کنید. هر چقدر لباس‌‌ها بیشتر در داخل لباس‌شویی بماند باعث ایجاد بوی بد در دستگاه می‌شود.

یکی دیگر از نکات تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش این است، که با هر بار کارکرد آن می‌توانید تمامی اجزای داخل و بیرون لباس‌شویی را  همچون دیگ و لاستیک درب آن‌ را با یک دستمال خشک پارچه‌ای تمیز کنید. پاک کردن رسوبات دیگ و رویه آن باعث می‌شود که لباسشویی شما دچار لکه نشود و باکتری‌ها رشد نکنند. انجام دادن این کار باعث می‌شود که شما بتوانید از لباس‌شویی بوش چند سال به راحتی استفاده کنید.

تمیز کردن تمام نقاط ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی به منظور حفظ بهینه عملکرد آن و جلوگیری از تجمع کثیفی و رسوبات در داخل دستگاه اهمیت دارد. در ادامه، روش‌هایی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی را برای شما آورده‌ام:

  • پاکسازی لبه ها: با دستمال مرطوب و محلول شوینده خنک، لبه‌ها را پاک کنید. این بخش‌ها ممکن است لکه‌ها و کثیفی‌هایی که در طول زمان به دست می‌آیند را شامل شود.
  • تمیز کردن جای پودر شوینده: در صورتی که ماشین لباسشویی شما دارای محفظه‌ای برای قرار دادن پودر شوینده است، آن را با دستمال مرطوب و آب پاک کنید تا از تجمع پودر و رطوبت در آن جلوگیری شود.
  • پاکسازی درب و لاستیک درب: لباسشویی با دستمال مرطوب و محلول آب و سرکه (یا محلول شوینده خنک) درب و لاستیک درب را تمیز کنید. این کار باعث جلوگیری از رشد قارچ و باکتری‌ها در اطراف لباسشویی می‌شود.
  • شستشوی درون محفظه: یک برنامه خالص کننده (برنامه بدون لباس) با یک لیوان سرکه یا برنامه شستشو با محلول شوینده خنک را اجرا کنید تا داخل محفظه شستشو به‌طور کامل تمیز شود.
  • پاکسازی فیلتر لباسشویی: فیلترهای ماشین لباسشویی (اگر وجود داشته باشند) را به‌صورت دوره‌ای برداشته، آبکشی کنید و سپس دوباره به جای خود بگذارید.
  • پاکسازی مخزن آب: اگر ماشین لباسشویی دارای مخزن آب جمع‌آوری شده است، مخزن را پاک کنید و آب آن را خالص کنید.
  • تایمرها و دستگیره‌ها: تایمرها و دستگیره‌های ماشین لباسشویی را نیز با دستمال مرطوب پاک کنید.

توصیه می‌شود تمیز کردن ماشین لباسشویی را به‌طور دوره‌ای و به‌خصوص پس از استفاده مداوم و تمیز کردن بزرگی انجام دهید تا به عملکرد بهینه‌ای دست‌یابید. همچنین، به دستورالعمل‌های تولیدکننده در مورد تمیز کردن و نگهداری ماشین لباسشویی توجه کنید.

نتیجه گیری

برخی بر این باورند که چون ماشین لباسشویی به طور مداوم با آب و مواد شوینده سروکار دارد، پس فضای داخلی آن کاملا تمیز و عاری از آلودگی است. اما این یک باور اشتباه است و نیاز به پاکسازی مداوم دارد.

در این مقاله با روش‌‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش آشنا شدید و دانستید که برای تمیز کردن ماشین لباسشویی می‌توانید با کمک سرکه و جوش شیرین و همین طور محلول اسید سیتریک آن را پاک‌ سازی کنید. تمیز کردن ماشین لباس‌شویی با این راه و روش‌ها باعث می‌شود که دستگاه شما از رسوبات و کپک زدن مسون بماند و برای از بین بردن کپک‌‌ها می‌توانید با کمک محلول آب و صابون آن‌‌ها را از بین ببرید و در نهایت با دستمال خشک کنید. با تمیز کردن ماشین لباسشویی، لباس‌های تمیزی هم خواهید داشت.

سوالات متداول

اگر فیلتر هر چند وقت یک بار تمیز نشود، هم باعث می‌شود لباس‌ها خوب شسته نشوند و هم منجر به ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

برخی شوینده‌ها دارای آنزیم‌ها و مواد شیمیایی قوی هستند که به مرور منجر به رسوبات، جرم و آسیب دستگاه لباسشویی خواهند شد.

 شوینده های چندکاره بهترین انتخاب هستند. چون دارای آنتی باکتریال هستند که باعث ضدعفونی لباس‌ها می‌شود. همچنین علاوه بر رسوب‌زدایی، بوی ماشین را هم می‌گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *