خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی و تعمیر آن

خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی و تعمیر آن

ماشین لباسشویی یکی از وسایل بسیار کاربردی و مهم در هر خانه است. این دستگاه از بخش‌ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است و هر بخش از آن‌ نقش خاصی در لباسشویی ایفا می‌کند. میکروسوئیچ لباسشویی که در واقع کلیدی است برای کنترل بسته شدن درب لباسشویی، یکی از بخش‌های مهم این دستگاه به شمار می‌رود که در صورت خراب شدن آن عملا نمی‌توان از لباسشویی استفاده کرد. خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. برای تعمیر این قطعه باید حتما علت آن را ابتدا شناسایی کنید. در این مطلب ابتدا با کاربردهای میکروسوئیچ درب لباسشویی آشنا شده و نهایتا به دلایل خرابی و روش تعمیر آن می‌پردازیم.

میکروسوئیچ درب لباسشویی و وظایف آن

قبل از اینکه به دلایل خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی بپردازیم، ابتدا می‌خواهیم کمی با این قطعه و کاربردهای آن در ماشین لباسشویی آشنا شویم. شناخت شما از بخش‌های مختلف لباسشویی کمک می‌کند تا بیشتر به اهمیت وجود هر قطعه پی ببرید و نگهداری بهتری از دستگاه داشته باشید.

میکروسوئیچ درب لباسشویی را می‌توانید در نزدیکی لاستیک درب لباسشویی مشاهده کنید. این کلید را با کوچک‌ترین فشاری می‌توان فعال کرد. میکروسوئیچ بسیار حساس است و بنابراین شما باید حتما در زمان بسته شدن درب لباسشویی نهایت دقت را به کار ببرید تا به آن صدمه‌ای وارد نشود.

اما وظیفه اصلی میکروسوئیچ درب، حفظ امنیت کلی دستگاه است. به این صورت که پس از فشردن دکمه استارت ماشین لباسشویی این قطعه اطمینان حاصل می‌کند که درب لباسشویی کاملا بسته شده و به عنوان اولین قطعه از لباسشویی وارد مدار می‌شود. اگر درب لباسشویی به طور کامل بسته و محکم نشده باشد، میکروسوئیچ نه تنها فعال نمی‌شود، بلکه اجازه نمی‌دهد تا دستگاه کار خود را شروع کند.

همچنین در پایان کار لباسشویی، آخرین قطعه‌ای از دستگاه که کار خود را تمام می‌کند و به اصطلاح از مدار خارج می‌شود، باز هم همین میکروسوئیچ است. اگر دقت کرده باشید، پس از تمام شدن فرایند شستشو، درب لباسشویی برای زمانی حدود ۲ دقیقه باز نمی‌شود. این موضوع نشان دهنده آن است که میکروسوئیچ کار خود را درست انجام می‌دهد. این قطعه ابتدا باید اطمینان حاصل کند که کار لباسشویی و چرخش دیگ تمام شده تا از نشتی آب به بیرون جلوگیری نماید و در نهایت با خارج شدن از مدار به شما امکان باز کردن درب لباسشویی را بدهد.

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

 

دلایل خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی

خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای هر ماشین لباسشویی اتفاق بیفتد. البته اگر دستگاه شما از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد، احتمال بروز این مشکل نیز کمتر می‌شود. نمایندگی بوش به عنوان معتبرترین شرکت فروشنده محصولات بوش، انواعی از بهترین ماشین‌های لباسشویی را با کیفیت ساخت فوق العاده بالا در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با تهیه بهترین مدل لباسشویی بوش، از هزینه کردن‌های مداوم برای تعمیر یا تعویض قطعات لباسشویی رهایی پیدا کنید. اما بپردازیم به بحث اصلی خود که همان دلایل خرابی میکروسوئیچ هستند. عمدتا این کلید بسیار حساس و مهم به دلایلی که در ادامه اشاره می‌کنیم دچار مشکل در عملکرد می‌شود.

محکم باز و بسته کردن درب لباسشویی

یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی، همین بی‌توجهی به نحوه باز و بسته کردن درب دستگاه است. بسیاری از کاربران نمی‌دانند که روش استفاده درست از لباسشویی چیست. اینگونه است که مهم‌ترین قطعه لباسشویی که همان میکروسوئیچ است را به راحتی خراب کرده و در نهایت ناچار به تعویض آن خواهند بود.

وقتی درب لباسشویی را بیش از حد محکم می‌بندید یا باز می‌کنید، فشار زیادی روی میکروسوئیچ اعمال می‌شود. تکرار این عمل به صورت مرتب قطعا به این قطعه آسیب وارد می‌کند و دچار اختلال در عملکرد آن می‌شود. حتی این عمل می‌تواند باعث شود تا قفل درب هم از کار بیفتد که طبیعتا شما تا زمانی که این مشکل را برطرف نکنید، نمی‌توانید از لباسشویی استفاده‌ای داشته باشید.

پر کردن بیش از حد مخزن لباسشویی

یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی می‌شود، همین پر کردن بیش از حد مخزن از لباس کثیف است. شما می‌خواهید حجم انبوهی از لباس کثیف را به یک باره درون مخزن جای داده و در یک دوره شستشو دهید. این کار علاوه بر اینکه به میکروسوئیچ درب فشار زیادی وارد می‌کند و قطعا احتمال خرابی آن را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود تا لباس‌ها نیز به خوبی شسته نشوند.

بنابراین سعی کنید به اندازه کافی درون مخزن لباس قرار دهید. ماشین لباسشویی ۸ کیلویی بوش یکی از بهترین و پرفروش‌ترین لباسشویی‌های برند بوش است که ظرفیت قابل توجهی برای شستن البسه کثیف دارد. بهتر است در انتخاب ماشین لباسشویی به تعداد اعضای خانواده خود توجه داشته باشید تا در نهایت با مشکلاتی نظیر خراب شدن میکروسوئیچ درب و قفل آن مواجه نشوید.

ریختن مایعات روی میکروسوئیچ

شما باید میکروسوئیچ درب لباسشویی را از هر گونه رطوبت، مایعات و خیس شدن محافظت کنید. همانطور که اشاره کردیم این قطعه در واقع برای شروع به کار لباسشویی وارد مدارات الکترونیکی می‌شود و بسیار حساس است. به هیچ عنوان روی لباسشویی نباید آبی ریخته شود چرا که هر گونه تماس میکروسوئیچ با مایعات سبب سوختن آن خواهد شد. به هنگام تمیز کردن بدنه لباسشویی و اطراف درب آن، مراقب باشید. بهتر است از یک دستمال نم دار استفاده کنید و اطراف میکروسوئیچ را با دقت بیشتر تمیز کنید.

خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی

زود باز کردن درب لباسشویی

برخی از کاربران بدون توجه به اصول استفاده صحیح از لباسشویی همیشه با یک سری سهل انگاری‌ها باعث خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی می‌شوند. باز کردن درب لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام کار آن قطعا به میکروسوئیچ آسیب وارد می‌کند.

استفاده مداوم از ماشین لباسشویی

اگر در طول یک روز به صورت مرتب و طی چند بار از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید، این کار فشار بسیار زیادی به میکروسوئیچ دستگاه وارد می‌کند. در واقع استفاده چندباره از لباسشویی در یک روز روی عملکرد تمام بخش‌های آن تاثیر منفی می‌گذارد که میکروسوئیچ تنها یکی از این بخش‌هاست.

اگر حجم لباس‌های شما زیاد نیست، آن‌ها را طی یک مرحله درون لباسشویی بیندازید. در غیر اینصورت بهتر است شستشوی لباس‌ها را طی دو یا سه مرحله انجام دهید. این کار نیز باید به فاصله چند ساعت یا چند روز انجام شود. به این شکل از داغ شدن پلاتین‌های میکروسوئیچ جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک می‌کنید.

نوسانات برق

عامل دیگری که می‌تواند سبب خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی شود، نوسانات برق است که البته این مورد از اختیار کاربران خارج است. یعنی به طور مستقیم کاربران عامل بروز این اتفاق نیستند. اما می‌توان با یک سری ملاحظات، از بروز این مشکل نیز جلوگیری کرد. استفاده از محافظ برق بهترین اقدام برای جلوگیری از سوختن میکروسوئیچ درب است. نوسان برق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما با داشتن محافظ برق برای دستگاه می‌توانید آن را از صدمات احتمالی دور نگه دارید.

علائم خرابی میکروسوئیچ

حال شاید از خود بپرسید زمانی که میکروسوئیچ درب لباسشویی خراب می‌شود چه علائمی دارد و چگونه می‌توان به این موضوع پی برد. از جمله نشانه‌های خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی عبارتند از:

  • کار نکردن ماشین لباسشویی تحت هیچ شرایطی
  • باز نشدن درب لباسشویی پس از اتمام فرایند شستشو یا قبل از شروع به کار
  • قفل نشدن درب لباسشویی پس از زدن دکمه استارت

خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

تعمیر میکروسوئیچ درب لباسشویی

در صورت خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی، به هیچ عنوان نباید اقدام به روشن کردن دستگاه کنید. زمانی که این قطعه خراب شده، یعنی عملا استفاده از لباسشویی امکان‌پذیر نیست. اما برای تعمیر این قطعه پیشنهاد می‌شود از افراد متخصص کمک بگیرید تا همه چیز کاملا طبق اصول خود پیش برود. شاید یکی از دلایل بیشتر بودن قیمت ماشین لباسشویی بوش نسبت به برخی از محصولات بازار، همین گارانتی و خدمات پس از فروش فوق العاده آن باشد که در صورت بروز خرابی هر قطعه بهترین کارشناسان آن جهت حل مشکل به محل اعزام می‌شوند. اما برای تعویض این قطعه باید مراحل زیر طی شوند:

  • اطمینان از خشک بودن محیط
  • کشیدن دو شاخه لباسشویی از برق
  • پوشیدن دستکش عایق پلاستیکی برای افزایش ایمنی
  • جدا کردن شیر آب از لباسشویی
  • خارج کردن حلقه فلزی از دور نوار پلاستیکی
  • جدا کردن نوار پلاستیکی اطراف درب لباسشویی به کمک یک پیچ گوشتی
  • فشار دادن نوار پلاستیکی به داخل برای دسترسی به میکروسوئیچ
  • باز کردن پیچ‌های اطراف قفل که در مجاورت دستگیره درب قرار دارند. (به کمک پیچ گوشتی)
  • خارج کردن میکروسوئیچ قدیمی و جدا کردن سیم‌های آن
  • وصل کردن میکروسوئیچ جدید به سیم‌ها و قرار دادن آن در محل
  • نگه داشتن قفل و محکم کردن پیچ‌ها سرجای خود
  • بازگرداندن نوار پلاستیکی به جای خود و اطمینان از محکم بودن آن
  • سفت کردن محافظ فلزی روی واشر که البته در برخی از لباسشویی‌ها این قطعه وجود ندارد.

نتیجه گیری

خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی می‌تواند به دلایلی همچون باز و بسته کردن محکم درب، استفاده بیش از حد از لباسشویی در یک بازه زمانی مشخص، پر کردن بیش از حد مخزن، نوسانات برق، ریختن مایعات و یا زود باز کردن درب لباسشویی پس از اتمام فرایند شستشو اتفاق بیفتد. آنچه که مسلم است این موضوع می‌باشد که اگر کاربران استفاده درستی از دستگاه داشته باشند، تا حد زیادی می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. در صورت خرابی میکروسوئیچ باید آن را تعمیر کرد و در صورت سوختن آن نیاز به تعویض و جایگزین کردن با میکروسوئیچ جدید است.

سوالات متداول

کلیدی امنیتی است که قبل از شروع به کار لباسشویی فعال شده و از قفل بودن درب اطمینان حاصل می‌کند.

دلایل متعددی وجود دارند که باعث خرابی این قطعه می‌شوند. از جمله باز و بسته کردن بیش از حد یا محکم بستن درب. پر کردن مخزن لباسشویی از لباس، استفاده زیاد از لباسشویی در یک روز و… .

معمولا اگر خرابی میکروسوئیچ سطحی باشد، با حضور تکنسین‌های مربوطه می‌توان آن را تعمیر کرد. اما در اثر سوختن این قطعه باید آن را با یک مدل جدید جایگزین و در واقع تعویض کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *