مهمترین دلایل خرابی یخچال فریزر چیست؟ + نشانه های خرابی یخچال فریزر

خرابی یخچال فریزر

دلایل خرابی یخچال فریزر بسیار متنوع بوده و عوامل زیادی هستند که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد یخچال فریزرها تاثیر منفی می‌گذارند. از دیدگاه متخصصان و تکنسین‌های این حوزه دلایلی نظیر کثیفی کنداسورها، فرسودگی لاسیتک‌های دور درب یخچال، خرابی موتور، باز و بسته بیش از حد و خارج از استاندارد درب یخچال مهمترین عواملی هستند که موجب خرابی و عملکرد نامطلوب این وسیله در آشپزخانه می‌شوند.

اگر تمایل دارید در رابطه با نشانه‌های خرابی و دلایل خرابی یخچال فریزر اطلاعات جامع و کاملتری به دست بیاورید، لطفا تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

مهمترین دلایل خرابی یخچال فریزر

دلایل خرابی یخچال فریزر بسیار متنوع بوده و کشف علت دقیق فقط به واسطه تکنسین‌های ذبده این حوزه امکان‌پذیر است. یخچال فریزرها از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود در عملکرد این وسیله ضروری آشپزخانه موثر هستند.

کشف علت و تعمیر به موقع خرابی یخچال فریزر، مانع از خرابی بیشتر و اسب دیگر قطعات این وسیله الکترونیکی می‌شود. از این‌رو هر گاه متوجه شدید؛ یخچال فریزر شما عملکرد خوبی ندارد و آنچنان که باید نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد، خیلی سریع جهت تعمیر و رفع علت دست به‌کار شوید.

البته رفع عیب یخچال باید توسط تعمیر کاران و تکنسین‌های حرفه‌ای فعال در این حوزه صورت بگیرد. بنابراین نباید خودسرانه و بدون دانش الکترونیکی شخصا جهت رفع خرابی یخچال اقدامی انجام دهید. زیرا یخچال فریزر یک وسیله برقی بوده و دستکاری آن بدون دانش این حوزه خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل خرابی یخچال فریزر شامل موارد زیر است.

قیمت یخچال فریزر دوقلو بوش

خرابی موتور یخچال فریزر

1.     خرابی موتور یخچال

همه ما می‌دانیم که موتور اصلی‌ترین قطعه در لوازم الکترونیکی بوده و مهمترین وظایف را بر عهده دارد. بنابراین هرگاه کوچکترین اخلالی در عملکرد آن به وجود آید، یخچال فریزر خوب کار نمی‌کند‌.

در یخچال فریزرها موتور در قسمت پشت قرار دارد و معمولا فرایند سرمایشی و خنک‌سازی محفظه داخلی یخچال بر عهده آن است. بنابراین اگر موتور خراب شود، عملا یخچال فریزر به‌طور کامل از کار خواهد افتاد. یکی از بارزترین دلایل خرابی موتور یخچال فریزر خاموشی یکباره یخچال است که دیگر روشن نیز نمی‌شود. هرگاه یخچال شما دچار چنین مشکلی شد، دنبال دیگر دلایل خرابی یخچال فریزر خود نباشید و شک نکنید که علت اصلی آن خرابی موتور یا کمپرسور است.

گاهی اوقات سطح خرابی موتور به حدی است که دیگر قابلیت تعمیر را ندارد و باید تعویض شود. اما در اکثر موارد، خرابی موتور ممکن است علتی جزئی داشته و به‌راحتی قابل رفع باشد.

2.     خرابی ترموسات

یکی دیگر از قطعات موجود در ساختار فنی یخچال فریزرها ترموستات است. ترموستات وظیفه دارد دمای محفظه داخلی یخچال و فریزر را تنظیم کند. به عبارت دیگر مدیریت روشن و خاموشی دستگاه با ترموسات است که این وظیفه را از طریق ارسال فرمان به کمپرسور انجام می‌دهد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ترموسات نیز یکی از قطعات مهم یخچال فریزر است و اگر خراب شود، این وسیله خوب کار نمی‌کند. همچنین گاهی اوقات علت نوسان دمای فریزر نیز ریشه در خرابی ترموستات دارد.

برای چک کیفیت عملکرد ترموسات، باید دمای یخچال را روی عدد ۳ قرار دهید. سپس یک لیوان آب داخل آن بگذارید و پس از ۲۴ ساعت دمای آب را اندازه‌ بگیرید. درصورتی که دمای آب بین ۳ الی ۵ درجه باشد ترموستات معیوب نیست و باید به دنبال بررسی احتمالات و دیگر دلایل خرابی یخچال فریزر رفت.

3.     کمبود سطح گاز مبرد

کاهش سطح گاز مبرد یکی دیگر از دلایل خرابی یخچال فریزر است. برای آنکه یخچال دمای پایین خود را حفظ کند باید فشار گاز مبرد یا خنک کننده، کمتر از حد استاندارد نباشد. کاهی اوقات بنابر دلایلی گاز خنک کننده یخچال فریزر تخلیه می‌شود و در پی آن یخچال خراب شده و خوب کار نمی‌کند.

گاز مبرد در سیم پیچ‌هایی تبخیر کننده جریان دارد و طی فرایندی هوای داخلی یخچال را خنک و سرد می‌کند. حال اگر از سرعت جریان آن کاسته شود، دیگر فضای داخلی یخچال و فریزر سرد نخواهد شد. معمولا این مشکل به‌راحتی قابل حل بوده و تعمیرکاران و سرویس ‌کاران می‌توانند با تزریق گاز مبرد آن را رفع کنند. البته اگر رفع مشکل و تزریق گاز به موقع صورت نگیرد، احتمال آسیب قطعات مهمتر آن نظیر موتور بیشتر می‌شود.

با توجه به مطالب ارائه شده باید گفت که کاهش میزان گاز مبرد از جمله دلایل خرابی یخچال فریزر است. معمولا دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند یخچال فریزر دچار کاهش و همچنین نشت گاز مبرد شده است. این عوامل به قرار زیر هستند.

·         یخچال به درستی کار نمی‌کند. بنابراین مواد غذایی به خوبی در آن خنک و سرد نمی‌شوند.

·         به دلیل افزایش دمای یخچال، کنداسور مرتب شروع به کار می‌کند و صدای موتور به گوش می‌رسد. به عبارت دیگر چرخه‌های استراحت موتور دچار اختلال می‌شود.

·         میزان مصرف برق یخچال فریزر نسبت به قبل بسیار بیشتر می‌شود.

·         نشتی گاز مبرد سبب می‌شود فضای داخلی یخچال بوی نامطبوعی بدهد.

·         کنداسور یخچال یخ می‌‌زند و این عامل یکی از مشهودترین عوامل نشتی و کمبود گاز مبرد است.

·         در گوشه‌های یخچال یخ‌های بزرگی تشکیل می‌شود.

4.     کثیفی کویل‌های کنداسور

دلیل خرابی یخچال فریزر

کثیفی کویل‌های کنداسور یکی دیگر از دلایل خرابی یخچال فریزر است. اگر کویل‌های کنداسور که در پشت یخچال قرار دارند، کثیف شود، فضای محفظه داخلی آن سرد نمی‌شود. حتی گاهی اوقات ممکن است کثیفی کویل‌های کنداسور موجب شود، یخچال به‌طورکلی از کار بیافتد.

5.     خرابی خازن‌های یخچال فریزر

یکی دیگر از دلایل خرابی یخچال فریزر این است که خازن‌های آن روشن نمی‌شود. اگر خازن‌های یخچال فریزر کار نکند، چرخه تبرید در آن آغاز نمی‌شود. حتی ممکن است خرابی خازن‌ها کلا یخچال فریزر را از کار بیاندازد.‌

6.     خرابی برد یخچال

برد یکی دیگر از قسمت‌های مهم یخچال است که عملکرد آن با عملکرد بهینه یخچال در ارتباط است. در واقع  عملکرد نادرست این قطعه نیز به نوعی در شمار دلایل خرابی یخچال فریزر جای می‌گیرد. از آنجایی که انجام وظیفه برخی از دیگر قطعات مهم یخچال، نظیر کمپرسورها و فن‌ها نیز به نوعی با عملکرد برد در ارتباط است، گاهی اوقات ممکن ریشه اصلی عملکرد قطعات نام برده نیز خرابی برد باشد.

عواملی که احتمال خرابی برد یخچال را بالا می‌برند، شامل نوسانات موجود در جریان برق، آب خوردگی برد، خرابی و اتصالات قطعات دیگر، هستند.  برخی از مهمترین نشانه‌های خرابی برد در  یخچال فریز شامل موارد زیر است.

·         مشاهده برخی کدهای خرابی در صفحه نمایش یخچال فریزرهای نسل جدید مجهز به پنل لمسی

·         از کار افتادن و روشن نشدن یخچال

·         انتشار صداهای نامتعارف از موتور یخچال فریزر

·         مشاهده برفک در یخچال

·         عدم کارکرد پنل یخچال

·         عدم کارکرد یا کارکرد نامطلوب کمپرسور

·         عدم کارکرد فن‌ها

·         عدم کارکرد رله استارت

علت ثابت نماندن دمای فریزر چیست؟

خرابی یخچال فریزر

علت ثابت نماندن دمای فریزر عوامل متعددی می‌تواند داشته باشد. بنابراین برای آنکه علت اصلی مشکل مشخص شود باید دلایل خرابی یخچال فریزر را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. نوسان دما و سرد و گرم شدن مداوم دما در فریزر ممکن است به دلیل خرابی پاور، ترموستات یا فن اپراتور یخچال رخ دهد.

همانطور که در بالا نیز عنوان کردیم، ترموستات وظیفه دارد دمای یخچال را تنظیم کند. بنابراین خرابی آن منجر به نوسان دما در یخچال و فریزر می‌شود.

علت قطع و وصل شدن موتور یخچال چیست؟

قطع و وصل شدن موتور یخچال یکی از مهمترین دلایل خرابی یخچال است. علت قطع و وصل شدن موتور یخچال نیز ممکن است به دلایلی مختلفی رخ دهد که در ادامه مطالب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. خرابی کمپرسور از جمله مهمترین دلایل قطع و وصل شدن موتور یخچال به‌شمار می‌رود. همانطور که گفتیم این قطعه دمای یخچال را تنظیم می‌کند. برای انجام چنین کاری باید در بازه زمانی کاملا مناسب و استانداری روشن و خاموش شود. در واقع هر یخچال سالمی بعد از ۴۵ دقیقه کار ۱۵ دقیقه استراحت می‌کند.

حال اگر کمپرسور خوب کار نکند، تنظیم استاندارد روشن و خاموشی یخچال برهم ریخته و موتور مشکل قطع و وصل پیدا می‌کند. گاهی اوقات علت قطع و وصل موتور یخچال به دلیل نشتی گاز و کمبود سرما اتفاق می‌افتد. در چنین مواقعی نیز باید  برای رفع مشکل از نشت گاز جلوگیری کرد.

در یخچال‌های قدیمی و همچنین یخچال‌های که فاقد سیستم ضد برفک هستند، حجم بالای برفک می‌تواند یکی از دلایل خرابی یخچال فریزر باشد. زیرا وقتی حجم برفک در فریزر بالا برود مانع از تبادل صحیح جریان هوا شده و  بر عملکرد موتور تاثیر منفی می‌گذارد. به این ترتیب موجب روشن و خاموشی موتور می‌شود.

فرسودگی و خرابی لاستیک درب یخچال نیز جزو عواملی است که ممکن است موجب خاموش و روشن موتور یخچال شود. زیرا وقتی درب یخچال خوب بسته نشود، گاز آن نشتی پیدا کرده و دمای درونی یخچال افزایش پیدا می‌کند.

قیمت یخچال و فریزر بوش

علائم خرابی موتور یخچال

خرابی یخچال فریزر

همانطور که متوجه شدید یکی از دلایل خرابی یخچال فریزر خرابی یا سوختگی موتور است. در این قسمت از مقاله تصمیم داریم علائمی را که گویای خرابی موتور یخچال فریزر هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

·         ایجاد سرو صدای زیاد، زمانی که یخچال کار نمی‌کند

یکی از دلایل خرابی یخچال فریزر ایجاد سروصدای زیاد در زمانی که یخچال کار نمی‌کند است. به احتمال زیاد علت این امر خرابی و سوختگی موتور یخچال بوده و برای کسب اطمینان باید بررسی‌های بیشتر توسط تعمیرکار صورت بگیرد. البته انتشار سروصدای نامتعارف از موتور یخچال دلایلی دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.

·         یخچال روشن است اما موتور کار نمی‌کند

زمانی که موتور یخچال خراب باشد، وقتی یخچال روشن است کار نمی‌کند. معمولا زمانی که موتور کار می‌کند، صدای آن به گوش می‌رسد. حال زمانی که یکی از دلایلی خرابی یخچال فریزر، خرابی موتور باشد، امکان دارد موتور کار نکند.

البته موتور یخچال در بازه‌های زمانی منظم استراحت می‌کند. بنابراین اگر موتور مدت زمان بیشتری از حد معمول کار نکند احتمال دارد خراب شده باشد.

·         افزایش دمای یخچال فریزر و تغییر حالت مواد غذایی

افزایش دمای یخچال و فساد مواد غذایی درون آن نیز یکی از نشانه‌های خرابی موتور آن است. برای آنکه مطمئن شوید، موتور یخچال خراب شده و خوب کار نمی‌کند، می‌توانید از یک دماسنج کمک بگیرید. 

·         زمانی که یخچال را به برق می‌زنیم فیوز کنتور برق بیرون می‌پرد

وقتی موتور یخچال سوخته یا ایراد فنی پیدا کرده باشد، موجب قطع فیوز برق می‌شود. بنابراین زمانی که یخچال فریزر را به برق بزنید و فیوز برق بپرد، باید بگویم که موتور آن خراب شده باید تعمیر یا تعویض شود.

·         موتور کار می‌کند اما فضای کابین گرم است

وقتی موتور آسیب ببیند، فضای داخل یخچال خنک نمی‌شود. حتی وقتی که یخچال روشن باشد، نیز هوای درون آن گرم خواهد بود. در چنین مواردی موتور از کار افتاده و دیگر نمی‌تواند گاز مبرد را در فضای یخچال به حرکت درآورد.

·         افزایش بیش از حد دمای موتور و انتشار صدا از یخچال

وقتی دمای موتور بیش از حد افزایش پیدا کند و از پشت یخچال صداهای نا متعارفی به گوش برسد، موتور یخچال خراب است. در چنین شرایطی احتمال آسیب و خرابی رله استارت نیر وجود دارد و باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

·         انتشار بوی سوختگی از یخچال فریزر

انتشار بوی سوختگی در فضای پیرامون یخچال نیز می‌تواند نشانه‌ای از سوختگی یا نیم سوخت شدن موتور یخچال باشد.

علایمی خرابی ترموسات

خرابی ترموستات یخچال فریزر

علائمی که نشان می‌دهد می‌دهند دلایل خرابی یخچال فریزر به دلیل خرابی و یا سوختگی ترموستات است به شرح زیر هستند.

·         افزایش دمای یخچال

هنگامی که یخچال به اندازه کافی خنک نشود و دمای آن از حد معمول و استاندارد بالاتر برود، باید به عملکرد درست ترموستات شک کرد. مخصوصا زمانی که با کاهش درجه یخچال فریزر نیز مشکل حل نشود و دمای یخچال پایین نیایید، احتمال خرابی ترموستات بیشتر می‌شود.

·         انجماد مواد غذایی در یخچال

گاهی اوقات ممکن است خرابی ترموسات به شکل دیگری خود را نشان دهد. مثلاً زمانی که مواد غذایی درون یخچال یخ بزند احتمال دارد که ترموستات دچار خرابی شده باشد. در چنین مواقعی برای کسب اطمینان، بهتر است ابتدا دمای یخچال را بالاتر ببرید و پس از چند ساعت وضعیت یخچال را دوباره چک کنید. اگر چند ساعت پس از  افزایش دمای یخچال مواد غذای درون آن همچنان حالت یخ زده داشته باشند به احتمال زیاد ترموسات خراب است.

·         عدم ثبات دما در یخچال

اگر وظیفه اصلی ترموسات یا همان تنظیم دمای یخچال به درستی صورت نگیرد، باید عملکرد ترموستات مورد بررسی قرار بگیرد. در چنین شرایطی مواد غذای در دمای ثابتی قرار نمی‌گیرند و به علت افزایش و کاهش دما در یخچال فاسد می‌شوند.

·         عدم استراحت

هنگامی که یخچال بدون استراحت و تمام مدت کار کند، ترموسات آن خراب است و باید بررسی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله با برخی از مهمترین دلایل خرابی یخچال فریزر و نشانه‌های آن‌ها آشنا شدید. اما این دلیل نمی‌شود که شما بخواهید به شخصه برای تعمیر یخچال خود اقدام کنید. زیرا ممکن است با عواقب ناخوشایند و خطرناکی به همراه باشد.

بنابراین تعمیر هر مدل یخچال  فقط در حوزه تخصص تکنسین‌های  فعال و باتجربه است. البته در مواقعی که ایراد جزئی بوده و نیاز به تخصص بالایی ندارد، با رعایت نکات ایمنی می‌توان آن را رفع کرد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *