علت زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی

در دنیا امروزی که زندگی ما به سوی ماشینی شدن و استفاده از وسایل برقی و اتوماتیک برای سهولت در کارها رفته است، استفاده از ماشین‌های ظرفشویی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. با توجه به این موضوع استفاده اصولی از ماشین لباسشویی برای آسیب ندیدن قطعات داخلی آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سبدهای ماشین ظرفشویی به دلیل برخورد مستقیم و دائم با آب و مواد شوینده آسیب پذیری بسیار بالایی دارند و ممکن است طی گذشت زمان دچار زنگ‌زدگی شوند. این سبدها از فلز به همراه یک لایه پوشش محافظ تولید شده‌اند که لایه محافظ آن در اثر استفاده زیاد و مداوم از بین خواهد رفت. از بین رفتن روکش محافظ منجر به آسیب رسیدن به فلز و زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی خواهد شد. این موضوع ممکن است سبب ایجاد خط و خش روی ظروف شود و ضررهایی برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی

اصلی ترین دلایل زنگ زدن سبد و دیگر قطعات داخل ماشین ظرفشویی

زنگ زدن سبد و قطعات داخلی ماشین ظرفشویی می‌تواند بر اثر عوامل بسیاری رخ دهد. همچنین به دلیل اینکه زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد، باید از دلایل زنگ زدن سبد و قطعات آگاه باشید تا بتوانید با استفاده از روش‌های ساده از این اتفاق جلوگیری کنید. مهم‌ترین دلایل زنگ زدن سبد ماشین لباسشویی که سبب به وجود آمدن ظاهری ناخوشایند و تاثیر منفی بر کیفیت شستشو ظروف است، شامل موارد زیر می‌شود:

سختی آب

بالا بودن سختی آب یکی از مهم‌ترین دلایل زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی به شمار می‌آید. آب سخت دارای املاحی بیش‌تر از حد استاندارد هستند که  با آب اکسید شده و روی جنس فلزی سبد ماشین ظرفشویی اثر مخرب می‌گذارند. از آنجایی که در برخی مناطق آب مصرفی درجه سختی بالاتری دارد، برای جلوگیری از زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی می‌توانید از نمک مخصوص استفاده کنید تا املاح اضافی را خنثی کرده و سلامت قطعات داخلی دستگاه خود را حفظ کنید.

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی نامرغوب

نمک ماشین ظرفشویی یکی از موادی است که برای شستن ظروف و همچنین کاهش درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی به کار می‌رود. از آنجایی که نمک ماشین ظرفشویی از جمله مواد مهم و پرکاربرد در این دستگاه‌ها است، برخی سودجویان اقدام به تولید و عرضه نمک‌های نامرغوب کرده‌اند. این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلاتی نظیر زنگ زدن دندانه‌های سبد ماشین لباسشویی خواهد شد. در واقع اثر مخربی که نمک نامرغوب روی قطعات داخلی ماشین ظرفشویی خواهد گذاشت، به این صورت است که فرایند اکسید شدن فلزات را سریع‌تر خواهد کرد. بنابراین هنگام خرید نمک ماشین ظرفشویی به فروشگاهی معتبر مراجعه نموده و به اورجینال بودن محصولی که می‌خرید توجه کنید.

استفاده از شوینده و جلادهنده نامرغوب

شوینده‌های نامرغوب دارای ترکیباتی غیر استاندارد هستند و عاملی مهم در زنگ زدگی قطعات داخلی ماشین ظرفشویی به شمار می‌آیند. در واقع استفاده از شوینده غیر اورجینال می‌تواند سختی آب را بالا ببرد و منجر به بروز اثرات منفی شود. از طرفی اورجینال بودن ماده جلادهنده که به منظور براق کردن ظروف و جلوگیری از ایجاد خط و خش استفاده می‌شود نیز حائز اهمیت است. جلادهنده‌های نامرغوب و غیر اورجینال دارای ترکیبات شیمیایی غیراستانداردی هستند که سبب کاهش دوام و تسریع فرسودگی قطعات استیل و آهنی خواهند شد.

بی کیفیت بودن قطعات داخلی ماشین ظرفشویی

استفاده از متریال اولیه در تولید قطعات داخلی ماشین ظرفشویی از این جهت اهمیت دارد که این قطعات به طور مداوم با آب و مواد شوینده شیمیایی در ارتباط مستقیم هستند. بنابراین باید کیفیت قطعات داخلی به گونه‌ای باشد که در معرض چنین ترکیباتی به راحتی اکسید نشود. شما می‌توانید با خرید یک برند با کیفیت مانند بوش از دوام قطعات مختلف دستگاه خود آسوده خاطر شوید. البته توجه داشته باشید که در صورت خرید برندی با کیفیت نیز باید نکات مراقبتی را رعایت نمایید. برای خرید هر یک از مدل‌های ماشین ظرفشویی‌ بوش می‌توانید از طریق نمایندگی بوش تهران یا نمایندگی‌های این برند در دیگر شهرها اقدام نمایید.

بی کیفیت بودن قطعات داخلی ماشین ظرفشویی

چگونه از زنگ زدن دندانه های سبد ماشین لباسشویی جلوگیری کنیم؟

نگهداری و استفاده اصولی از ماشین ظرفشویی می‌تواند نقش چشمگیری در جلوگیری از فرسوده شدن و زنگ‌زدگی قطعات مختلف این دستگاه کاربردی داشته باشد. توجه داشته باشید که انتخاب برندی با کیفیت دوام کارایی فوق‌العاده محصولی که خریداری کرده‌اید را تضمین خواهد کرد. خرید ماشین ظرفشویی بوش گزینه‌ای مناسب برای منازل شما عزیزان است. زیرا از کیفیت و دوام بالا، قطعات داخلی اورجینال و کارای منحصربه‌فرد برخوردار است. علاوه‌ بر خرید برندی با کیفیت و نگهداری اصولی راهکارهایی نیز وجود دارند که طول عمر دستگاه شما را افزایش خواهند داد و مانع زنگ زدن دندانه های سبد ماشین ظرفشویی خواهند شد. این راهکارها عبارتند از:

  • پس از اتمام برنامه شستشو ماشین ظرفشویی حتما در دستگاه را باز بگذارید تا آب باقی‌ مانده تبخیر شود.
  • از استفاده مواد شوینده بیش از حد مورد نیاز بپرهیزید. زیرا سبب تسریع فرایند زنگ زدن سبد و قطعات داخلی ماشین خواهد شد.
  • از جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی برای از بین بردن رسوبات داخلی دستگاه استفاده نمایید.
  • پس از اتمام برنامه شست‌وشو نگذارید ظروف داخل دستگاه بماند و فوراً آن‌ها را خارج کند.
  • پیش از گذاشتن ظروف داخل ماشین ظرفشویی ذرات غذایی باقی مانده را از روی ظروف پاک کنید. زیرا مواد غذایی در صورتی که وارد ماشین ظرفشویی شوند و باقی بمانند سبب زنگ‌زدگی زود هنگام سبد و دیگر قطعات خواهند شد.

جلوگیری از زنگ زدن داندانه های سبد ماشین لباسشویی

سخن پایانی

عوامل متعددی روی زنگ زدن دندانه‌های سبد ماشین لباسشویی تاثیرگذار هستند. بنابراین پیش از خرید ماشین لباسشویی ابتدا درباره باید و نبایدهای استفاده از این دستگاه اطلاعات لازم را کسب نمایید. همچنین برای خرید این دستگاه کاربردی حتما برندی با کیفیت و شناخته شده را انتخاب کنید و به فروشگاهی معتبر مراجعه نمایید. بوش یکی از بهترین تولید کنندگان ماشین ظرفشویی و دیگر لوازم خانگی است که کیفیت و کارایی بالایی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های مختلف بوش به بهترین قیمت ظرفشویی بوش سری 8 یا دیگر مدل‌های ماشین ظرفشویی دست یابید.

سوالات متداول

بله، در برخی موارد می‌توان بخش‌های زنگ زده را با کاغذ سمباده تراشید و سپس با موم پلاستیکی قسمت‌هایی تراشیده شده را پوشاند. برای تعمیر سبد ماشین لباسشویی می‌توانید از اسپری موم پلاستیکی یا موم مایع استفاده نمایید که این ماده پس از خشک شدن پوششی محافظتی برای سطح فلز ایجاد می‌‌کند تا ظروف دچار آسیب نشوند.

باورهای غلطی در این باره وجود دارد که زنگ زدن دندانه‌های سبد ماشین لباسشویی می‌تواند باعث ایجاد بیماری کزاز شود. در صورتی که عامل این بیماری نوعی باکتری است که از طریق زخم وارد بدن انسان خواهد شد. بنابراین زنگ‌زدگی نوعی اکسید آهن بوده و آهن نیز از جمله مواد معدنی موجود در بدن انسان است. بنابراین خوردن زنگ آهن خطری برای سلامت انسان ایجاد نخواهد کرد. البته زنگ زدن دندانه‌های سبد ماشین لباسشویی می‌تواند در صورت برخورد با پوست سبب ایجاد زخم شود.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *