چای ساز استیل بخرم یا شیشه ای؟

چای ساز استیل یا شیشه ای

چای ساز استیل یا شیشه ای؟ کدام چای ساز برای تهیه فنجانی چای خوش عطر و طعم مناسب‌تر است؟! بسیاری از ایرانیان عاشق و شیدای نوشیدن چای هستند. نوشیدن چند فنجان از این نوشیدنی گوارا در روز برای بدن مزایایی مانند بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان‌ها، کاهش سکته‌های مغزی و یا حمله‌های قلبی دارد. امروزه با توجه به تغییر سبک و افزایش سرعت زندگی، چای سازهای برقی از محبوبیت خاصی برای چای دوستان ایرانی برخوردارند. چای سازها در کمترین زمان آب را به نقطه جوش رسانده و چای را گرم نگه ‌می‌دارند به همین دلیل امروزه بسیاری از ما از چای سازهای گوناگون استفاده می‌کنیم.

برای خرید چای ساز در درجه اول باید بدانید چای سازها انواع گوناگونی را شامل می‌شوند. ظرفیت و شیوه نگهداری آب، نوع جنس و سهولت تمیز کردن چای ساز از ویژگی‌هایی است که باید هنگام خرید به آنها توجه کنید. بدنه این وسیله محبوب اغلب فلزی، شیشه‌ای یا پلاستیکی است. به مرور زمان و طی استفاده از انواع شیشه‌ای، چای ساز شما جرم می‌گیرد. نوع فلزی چای‌سازها بسیار داغ می‌شود. انواع پلاستیکی نیز می‌توانند طعم آب کتری را اندکی تغییر دهند. برندهای مختلف از جمله شرکت‌ لوازم خانگی بوش برای هر سلیقه و بودجه‌ای چای‌ساز مناسبی دارند. در این مقاله ما به بررسی چای ساز‌های شیشه‌ای و فلزی و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت. پس تا پایان همراه ما باشید.

معرفی چای ساز استیل

معرفی چای ساز استیل

با توجه به نام این چای ساز روشن است این وسیله از جنس استیل ساخته شده است. مهم‌ترین تفاوت این چای ساز با انواع دیگر در طراحی و جنس بدنه آن نهفته است. یکی از ویژگی‌های چای ساز استیل مناسب و با کیفیت، نبود ترکیبات و ذرات پلاستیکی در آنهاست. این چای سازها معمولاً دارای قطع‌کن خودکار هستند و شامل انواع بدون سیم و با سیم می‌شوند.

مزایا و معایب چای ساز استیل

در این بخش از راهنمای خرید چای ساز، کوشش می‌کنیم تا با ذکر مزایا و معایب چای ساز استیل، شما را بیش از پیش با این محصول آشنا کنیم.

مزایای چای ساز استیل

  • دوام بالایی دارد.
  • شستشو و نظافت آن آسان است.
  • در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.
  • برای تهیه نوشیدنی بسیار داغ در زمانی کوتاه مناسب است.
  • امکان شست‌و‌شوی آن در ماشین ظرفشویی و به سادگی وجود دارد.
  • طعم چای را مطبوع نگه داشته و طعم بدنه را به آب منتقل نمی‌کند.

همچنین یکی دیگر از مزایای چای سازهای استیل که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد این است که بدنه آن‌ها به مرور زمان لایه چربی به خود جذب نمی‌کند.

معایب چای ساز استیل

  • نمی‌توان درون چای ساز استیل را مشاهده کرد.
  • حمل و نقل آن‌ها به دلیل وزن زیادشان دشوار است.
  • به دلیل وجود استیل در بدنه آن‌ها، قیمت‌شان کم و بیش بالاست.
  • به طور کلی وزن چای ساز استیل نسبت به انواع دیگر سنگین‌‌تر‌ است.
  • خیلی زود گرم و سرد ‌می‌شود و کنترل دمای مناسب چای در آن دشوار است.
  • داغ شدن بیش از اندازه که به همین جهت دست و پوست بدن نباید با آن تماس مستقیم داشته باشند.

معرفی چای ساز شیشه ای

معرفی چای ساز شیشه ای

ویژگی خاص چای ساز شیشه‌ای یا پیرکس، جنس شیشه‌ای شفاف یا شیشه‌ پیرکس آن است که می‌توان با توجه به این ویژگی، دم کردن چای یا هر نوع دمنوش دیگر را در آن‌ها به سادگی تماشا کرد. این ابزار برقی کوچک آشپزخانه، که مانند قوری‌های دسته بلند به زیبایی طراحی شده است، از یک ظرف شیشه‌ای و یک درب ساخته شده است و یک صافی یا فیلتر دارد که از آن برای نگه داشتن برگ‌های چای یا گلبرگ‌های گیاهانی که دمنوش آن‌ها را تهیه می‌کنیم استفاده می‌شود.

برای استفاده از این چای ساز ابتدا آب جوش را درون ظرف ریخته و فیلتر را درون آن می‌گذارید. آنگاه چای یا گیاهان دمنوش مطلوب خود را درون فیلتر ‌می‌ریزید. سرانجام برای دم کشیدن چای یا دم نوش می‌توانید کمی دیگر آب داغ را روی فیلتر بریزید تا دم بکشد. چای سازهای شیشه‌ای انواع گوناگونی دارند. برخی دارای قوری چای ساز جداگانه‌ای برای دم کشیدن نوشیدنی بوده و برخی دیگر با دارا بودن شیشه دو جداره چای را مدت زمان بیشتری گرم نگاه می‌دارند.

طراحی چای سازهای شیشه‌ای بسیار زیباست. ولی در طول زمان دارای جرم می‌شوند. همچنین نباید فراموش کرد براق کردن و جرم زدایی از آن‌ها دشوار است. با این وجود، تماشای دم کشیدن چای و بررسی رنگ و دیگر ویژگی‌های آن افزون بر لذت بصری، به شما اجازه می‌دهد به بررسی نوشیدنی بپردازید تا نوشیدنی را به رنگ دلخواه خود مصرف کنید.

همچنین برخلاف چای سازهای پلاستیکی یا فلزی، شیشه سبب تغییر طعم چای نمی‌شود. افزون بر تمامی این نکات، حمل و نقل این چای سازها آسان بوده و برای خانه و محل کار مناسب هستند. به سادگی تمیز می‌شوند و وسیله‌ای کاربردی و مطلوب به ویژه برای خانواده‌های کم جمعیت به شمار می‌روند.

مزایا و معایب چای ساز پیرکس

در بخش پیش گفتیم که چای ساز شیشه‌ای برای خانواده‌های کم جمعیت بسیار مناسب است و مزایای دیگری هم دارد. با این همه، مانند انواع دیگر کالاهای مشابه، این چای سازها نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در اینجا به شکلی مختصر به آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

مزایای چای ساز شیشه‌ای

  • امکان آماده سازی سریع چای و دمنوش را فراهم می‌آورند.
  • استفاده از آن‌ها سهل و آسان است.
  • به دلیل وزن کم‌شان به آسانی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد و حمل و نقل‌ آسانی دارند.
  • مصرف انرژی اندک و بهره‌وری بالایی دارند.
  • پاکیزگی و تمیز کردن آن آسان است و حتی می‌توان بدون مشکل چای ساز را در ماشین ظرفشویی تمیز کرد.

معایب چای ساز شیشه‌ای

  • حجم اندک، چیزی نزدیک به یک لیتر، دارند که برای شمار نفرات بالا اصلاً مناسب نیست.
  • کیفیت چای آن‌ها در قیاس با قوری‌های چینی کم است.
  • این دستگاه برقی در قیاس با انواع قوری قیمت بالایی دارد.
  • در برابر ضربه شکننده است. با توجه به ظرافت شیشه، اگر به شکل نادرست استفاده شود به‌ آسانی می‌شکند یا آسیب می‌بیند.
  • به حرارت حساس هستند و ممکن است در دمای بالا ترک بخورند.
  • دارای عایق نامناسب و کم دوام در برابر تغیرات دمایی است؛ به همین دلیل، چای درون آن زودتر خنک می‌شود.

افزون بر موارد گفته شده، طول عمر محدود از دیگر معایب این نوع چای سازها به شمار می‌رود. این عمر کوتاه‌تر تنها به دلیل احتمال بالای شکستن آن نیست بلکه گاهی ممکن است به دلیل سنگینی و املاح زیاد آب لوله‌کشی منطقه و نیز در اثر شستشوی سطحی و استفاده مداوم، چای ساز بوش یا دیگر برند خانه شما تغییر رنگ دهد و  زیبایی ظاهری آن از بین رود.

مقایسه چای ساز استیل و شیشه ای

مقایسه انواع چای ساز استیل و پیرکس

چای ساز استیل یا شیشه‌ ای؟ شاید پرسش شما هم باشد. ناگفته پیداست هر کسی هنگام خرید کالا الویت‌های خاصی را برای خود در نظر می‌گیرد. وجود همین الویت‌ها باعث انتخاب نوع چای ساز می‌شود. بنابراین نمی‌توان به شکل مطلق به این پرس پاسخ داد. با این همه، می‌توان این دو نوع چای ساز را به جهاتی مورد مقایسه و ارزیابی قرار داد. برای بررسی بیشتر هنگام خرید چای ساز به عوامل زیر توجه کنید:

مقاومت در برابر حرارت: هم چای ساز استیل و هم چای ساز شیشه‌ای در برابر حرارت بسیار مقاومند. ولی نهایتاً استیل از مقاومت بالاتری نسبت به شیشه برخوردار بوده و برای تحمل دمای بالا مناسب‌تر است.

امکان مشاهده درون قوری: همانگونه که در بخش پیشین گفتیم چای سازهای شیشه‌ای بر خلاف نوع استیل به ما اجازه می‌دهند تا درون قوری را مشاهده کنیم. بنابراین بدنه چای ساز برخلاف نوع استیل کاملاً درون چای ساز را نمی‌پوشاند و شما می‌توانید فرآیند دم کردن چای و دم نوش را تماشا و بررسی کنید.

انتقال طعم و مزه اضافی: برخلاف برخی از چای سازهای پلاستیکی، چای سازهای شیشه‌ای و استیل هیچگونه طعم و یا بویی به چای نمی‌افزایند. بنابراین با استفاده از این نوع چای سازها، نوشیدنی شما طعم طبیعی خود را نگه می‌دارد.

دوام چای ساز: روشن است جنس استیل نسبت به شیشه محکم‌‌تر‌ و از مقاومت بیشتری در مقابل ضربه برخوردار است؛ بنابراین، چای ساز ساخته شده از استیل نیز بسیار با دوام است. از این رو اگر اولویت شما خرید یک چای ساز با دوام است، بدون شک تهیه جنس استیل بهتر از شیشه است.

مقایسه قیمت: ناگفته پیداست استیل ماده‌ای گران‌بهاست. از این رو قیمت چای ساز شیشه‌ای از چای ساز استیل کمتر است. پس اگر به قیمت پایین‌تر می‌اندیشید، تهیه چای ساز شیشه‌ای برای شما بهتر است. لازم به ذکر است، اگر قصد خرید چای‌ساز دارید؛ برای اطلاع از قیمت چای ساز بوش می‌توانید به فروشگاه ما سر بزنید و انواع کالاهای این برند را بررسی و مقایسه کنید.

دوستی با محیط زیست: این مورد نیز در مقایسه تفاوت‌های بین چای سازهای استیل و شیشه‌ای اهمیت زیادی دارد چراکه همه ما موظف به حفظ تنها خانه‌مان، زمین هستیم. شیشه در قیاس با استیل ماده‌ای سازگارتر با محیط زیست می‌باشد. همچنین شیشه قابلیت بازیافت دارد. اگر چه به‌طور کلی بازیافت آن دشوار است اما می‌توانید از شیشه شکسته چای‌ساز خود، در صورت داشتن ذوق و حوصله، استفاده‌های دیگری داشته باشید!

بنابراین همانگونه که دیدیم تفاوت چندانی میان چای سازهای شیشه‌ای و استیل نیست. هر دو می‌توانند با توجه به الویت‌های شما گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌تان باشند.

ناگفته نماند، از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار در کیفیت نهایی چای دم کشیده و آب جوش جنس و نوع چای ساز شماست. بی‌تردید شما نیز بسته شدن لایه‌ای از جرم و چربی را روی سطح چای نمی‌پسندید. جرم سطح آب تنها به کیفیت آبی که درون چای ساز می‌ریزید وابسته نیست، بلکه به جنس چای‌سازتان هم مرتبط است. چای سازهای پلاستیکی بیشتر با این مشکل دست به گریبانند. بنابراین اگر انتخاب شما نه چای سازی از جنس شیشه است و نه استیل، بهتر است هنگام خرید نوع پلاستیکی به این نکته توجه داشته باشید.

نهایتاً لازم به ذکر است، اگر انتخاب شما خرید چای ساز استیل است، دقت کنید که این وسیله باید دارای ویژگی ضدزنگ و ضدرسوب باشد. برای رفع مشکل چربی بستن روی آب هنگام کار با چای ساز، می‌توانید چای ساز را چندباری با سرکه و آب سرد بشویید تا مشکل برطرف شود. البته برای تمیز کردن و نگه‌داری بهتر از هر وسیله‌ای بهترین کار مراجعه به دستورالعمل‌های نوشته شده در دفترچه راهنمای کالاست. همچنین اگر چای ساز خود را از نمایندگی بوش خریداری کنید می‌توانید نکات مربوط به این موضوع را از عامل فروش نیز بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب به پرسش چای ساز استیل یا شیشه‌ ای پاسخ دادیم و معایب و مزیت‌های هر کدام را به تفکیک برشمردیم. جنس بدنه و طراحی، تفاوت اصلی چای ساز استیل با انواع دیگر این محصول است. همچنین گفتیم یکی از مزایای جالب توجه چای ساز شیشه‌ای تماشای فرآیند دم کشیدن چای و دم نوش برای شماست. با این همه، همه چیز به الویت شما وابسته است که کدام نوع چای ساز را با توجه به شرایط خود ترجیح دهید. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

اگر به زیبایی خانه و آشپزخانه خود اهمیت می‌دهید، ظاهر چای ساز نیز باید برای شما مهم باشد. بهتر است در هنگام گزینش چای ساز به یکسان بودن جنس بدنه کتری و قوری توجه کنید. چون زیبایی دو چندانی به آنها می‌بخشد و به همین دلیل نیز طرافداران بیشتری دارد. البته بحث سلیقه هم مطرح است و اگر مدل‌های دیگر را می‌پسندید، همان چای سازی را بخرید که گذشته از مورد نیاز بودن و کارایی، هماهنگ با سلیقه شما نیز هست.

شرکت بوش با حدود 150 سال سابقه یکی از برندهای خوش‌نام و شناخته شده در تولید لوازم خانگی است که چای‌سازهای زیبا و باکیفیتی نیز تولید می‌کند. محصولات این برند آلمانی، به صورت تحت لیسانس و همگی همگام با فناوری‌های روز جهان ساخته شده‌اند.

خانه بوش عرضه کننده اصلی محصولات بوش است که جدیدترین و بهترین محصولات و سری‌های مختلف لوازم خانگی بوش موجود در بازار ایران را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ مورد نیاز خود را از این مرکز تهیه کنید و گارانتی معتبر نیز دریافت نمایید. همچنین خرید از این مرکز مزایای دیگری نیز برای خریداران گرامی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • نصب لوازم خانگی بزرگ در محل به صورت رایگان
  • بیمه رایگان محصولات تا خانه یا محل مورد نظر خریدار
  • ارسال فوری کلیه خریدهای حضوری و آنلاین به تمام ایران
  • امکان خرید آنلاین و خرید حضوری از سایت یا فروشگاه فیزیکی خانه بوش واقع در تهران
  • ارائه مشاوره و راهنمایی تخصصی به خریداران هر یک از محصولات این شرکت توسط کارشناسان مجرب خانه بوش
  • خدمات پس از فروش 10 ساله و گارانتی 2 و 3 ساله برای محصولات بزرگ و همچنین ضمانت‌نامه‌ 18ماهه و خدمات پس از فروش 5 ساله برای لوازم خانگی کوچک

سوالات متداول

انتخاب بین این دو وسیله با خود شماست چرا که اگر هر دو را از برند خوب و با جنس مرغوب تهیه کنید، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما در صورت تهیه کتری برقی به جای چای ساز باید بدانید که این وسیله قوری جداگانه ندارد و چای را باید در قوری دیگری دم کنید. همچنین کتری برقی فاقد سینی گرم نگهدارنده قوری است و اگر نمی‌خواهید چای در قوری شما سرد شود، چای ساز انتخاب بهتری است. ضمنا به یاد داشته باشید مصرف چای سرد شده حتی پس از گرم کردن دوباره آن، برای سلامتی بدن مضر است.

به طور قطع هرکدام از چای سازهای روهمی و صفحه‌ای مزایا و معایب خودشان را دارند. اگر فضای آشپزخانه شما محدود است؛ چای ساز روهمی برای شما گزینه مناسبی تلقی می‌شود. همچنین این نوع چای ساز قیمت پایین‌تر دارد. در مقابل چای ساز صفحه‌ای کاربردهایی دارد که شما می‌توانید روی صفحه آن انواع دمنوش را دم کنید یا به راحتی از کتری آن استفاده کنید. پس ابتدا شرایط و نیازهای خود را بسنجید و بعد به سراغ خرید بروید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *