مراقبت از ماشین لباسشویی + ۱۰ نکته ضروری آن

ماشین لباسشویی یکی از ضروری‌ترین لوازم خانه به شمار می‌رود که بدون آن، شستن لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف کاری بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. ماشین لباسشویی هم مثل هر وسیله دیگری نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. اگر شما به روش اصولی از آن استفاده نکنید و نسبت به عملکرد درست این دستگاه بی‌توجه باشید، به ناچار باید هزینه‌های هنگفتی برای تعمیر یا تعویض آن بپردازید. ما تصمیم داریم در این مطلب با اشاره به ۱۰ نکته ضروری، نحوه مراقبت از ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید سالیان سال به خوبی از لباسشویی خود استفاده کنید.

تا به حال در مورد نحوه مراقبت از ماشین لباسشویی چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که نگهداری اصولی از این دستگاه برای جلوگیری از خرابی آن به چه صورت است؟ ماشین لباسشویی هم مثل هر نوع وسیله برقی می‌تواند دچار خرابی شود. از آن جایی که این وسیله به طور همزمان با آب و برق سروکار دارد، باید مراقبت بیشتری از آن داشته باشید تا دستگاه دچار اتصالی یا سوختگی نشود.

حتی اگر بهترین مدل لباسشویی مانند لباسشویی بوش را در اختیار داشته باشید، باز هم باید نکات مراقبت از آن را رعایت کنید تا اینگونه دستگاه در طول زمان عملکرد خوبی از خود نشان دهد. معمولا نمایندگی لباسشویی بیوش و نمایندگی‌های معتبر از دیگر برندها در صورت درخواست شما، اطلاعات لازم در خصوص نحوه نگهداری و مراقبت از ماشین لباسشویی را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر تمایل دارید تا طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید، به شما توصیه می‌کنیم، ۱۰ نکته مهم و ضروری در نگهداری ماشین لباسشویی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را همیشه در نظر داشته باشید.

نصب اصولی در محل مناسب

اولین و مهم‌ترین نکته در مراقبت از ماشین لباسشویی این است که از همان ابتدا یک محل مناسب برای نصب آن انتخاب کنید. محلی که برای نصب لباسشویی انتخاب می‌کنید باید عاری از رطوبت باشد. یک محل کاملا خشک و خنک که هیچ خبری از تابش نور مستقیم خورشید نیز در آن نباشد. همچنین پس از نصب لباسشویی باید حتما از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است برای نصب ماشین لباسشویی از تکنسین‌های متخصص کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با نمایندگی لباسشویی بوش تماس بگیرید.

نصب اصولی در محل مناسب

 استفاده از محافظ برق برای ماشین لباسشویی

نکته مهم دیگری که متاسفانه برخی از کاربران به آن توجهی ندارند، اتصالات و نوسانات برق است که می‌تواند صدمات جدی به لباسشویی وارد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد ما این است که از همان ابتدا برای لباسشویی خود از یک محافظ برق استفاده کنید و آن را مستقیما به پریز برق وصل نکنید. علاوه بر این، در ساعات خاصی از شبانه روز، میزان مصرف برق به اوج خود می‌رسد. در این زمان شدت نوسانات برقی نیز بسیار زیاد است.

این نوسانات برق شدید می‌توانند فشار زیادی به برد الکترونیکی و موتور دستگاه وارد کنند. برای جلوگیری از نیم سوز شدن یا سوختگی کامل این قطعات، بهتر است زمانی از لباسشویی خود استفاده کنید که مصرف انرژی برق و نوسانات آن در کمترین حد خود قرار داشته باشد.

توجه به تمیز بودن ماشین لباسشویی

یکی از تصورات اشتباه در مورد مراقبت از ماشین لباسشویی این است که این دستگاه به دلیل شستشوی لباس‌ها دیگر احتیاجی به تمیزکاری ندارد و همیشه عاری از آلودگی است. یکی از نکات مهم در خصوص مراقبت از ماشین لباسشویی این است که به صورت دوره‌ای فضای داخلی و خارجی آن را عمیقا تمیز کنید.

در تمام مدتی که شما از لباسشویی برای شستن لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف استفاده می‌کنید، تمام پرزها، چربی ها، آلودگی‌ها و یا تکه‌های دستمال کاغذی باقیمانده درون جیب لباس‌ها از آن‌ها جدا شده و وارد فیلترهای ماشین لباسشویی می‌شوند. در صورتی که این اتفاق بارها و بارها تکرار شود، فیلترها و لوله‌های داخلی لباسشویی دچار گرفتگی می‌شوند و لباسشویی دیگر به مانند روز اول قادر به تمیز کردن لباس‌ها نخواهد بود.

این موضوع طول عمر دستگاه را نیز کاهش می‌دهد. پس از پایان هر دوره کار لباسشویی، اطراف درب و بخش‌های داخلی لاستیک آن را کاملا تمیز و خشک کنید. برای تمیز کردن فضای داخلی لباسشویی نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید با ریختن مخلوط آب و سرکه درون جاپودری دستگاه و تنظیم کردن حالت آن با دمای بالا، فضای داخلی لباسشویی را عمیقا تمیز کنید.

توجه به تمیز بودن ماشین لباسشویی

توجه به ظرفیت دیگ لباسشویی

هر ماشین لباسشویی دارای یک ظرفیت مشخص است. اگر دیگ یا مخزن لباسشویی را بیشتر از ظرفیت آن پر کنید، چیزی نخواهد گذشت که قطعات داخلی دستگاه دچار اصطکاک و خرابی شده و شما ناچار به تعمیر آن خواهید شد. توصیه ما این است که حتما در زمان خرید لباسشویی به تعداد اعضای خانواده توجه داشته باشید و متناسب با آن یک لباسشویی با ظرفیت استاندارد انتخاب کنید. اگر جزء خانواده‌های با جمعیت متوسط هستید، ماشین لباسشویی ۷ کیلویی بوش می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

عدم استفاده از مواد شوینده قوی

یکی از نکات مراقبت از ماشین لباس شویی استفاده ماده شوینده مناسب است. ماده شوینده‌ای که برای ماشین لباسشویی انتخاب می‌کنید، باید حتما با دستگاه سازگاری داشته باشد. آنچه که اهمیت دارد این است که ماده شوینده انتخابی بیش از اندازه قلیایی یا خشن نباشد. معمولا کاربران برای انتخاب شوینده به نوع، مدل و قیمت ماشین لباسشویی توجه زیادی دارند. اگر لباسشویی گران قیمت‌تر باشد، از شوینده‌های گران‌تری نیز برای آن استفاده می‌کنند. اما آن چه که در اینجا بیش از هر چیزی حائز اهمیت است این موضوع می‌باشد که ترکیبات شوینده باید سازگاری کامل با لباسشویی داشته باشند. در اغلب موارد اطلاعاتی در مورد انتخاب نوع شوینده در دفترچه راهنمای لباسشویی ارائه می‌شود. برای اطلاع از قیمت ماشین لباس شویی بوش روی لینک کلیک کنید.

 تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

درست است که لباسشویی‌های پیشرفته از فیلترهای بسیار قوی و باکیفیتی ساخته شده‌اند. اصلا یکی از دلایلی که باعث شده قیمت ماشین لباسشویی بوش نسبت به دیگر برندهای داخلی بیشتر باشد، همین کیفیت بالای قطعات آن از جمله فیلترهای دستگاه است. اما این موضوع دلیل بر آن نیست که شما نسبت به تمیز بودن فیلترها بی‌توجه باشید. اگر فیلتر لباسشویی دچار رسوب گرفتگی یا آلودگی شود، عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود لباس‌هایتان به خوبی تمیز نشوند. طول عمر ماشین لباسشویی به شکل مستقیم با سلامت فیلترهای آن در ارتباط است.

 تمیز کردن محفظه شوینده لباسشویی

محفظه شوینده لباسشویی از بخش‌های مهم دستگاه است که بسیار مستعد رسوب گرفتگی است. این رسوب گرفتگی می‌تواند به حدی پیشرفت کند که حتی باعث گرفتگی لوله‌ها شود. برای مراقبت از ماشین لباسشویی خود حتما هر چند وقت یک بار از تمیز بودن محفظه شوینده آن اطمینان حاصل کنید.

استفاده درست از برنامه‌های دستگاه

هر ماشین لباسشویی دارای یک سری تنظیمات و حالت‌های مختلف شستشو است که شما می‌توانید متناسب با جنس، میزان حساسیت و شدت کثیفی لباس‌ها از مناسب‌ترین نوع برنامه لباسشویی برای شستشو استفاده کنید. اگر برای شستشوی لباس‌ها از برنامه مناسب استفاده نکنید، نه تنها به الیاف لباس‌ها آسیب وارد خواهد شد، بلکه به مرور زمان قطعات داخلی لباسشویی نیز دچار مشکلاتی می‌شوند. تنظیم نبودن درست دما و تعداد دور لباسشویی نیز از مواردی هستند که سبب بروز خرابی می‌شوند. پس قبل از روشن کردن لباسشویی حتما دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید.

استفاده درست از برنامه‌های دستگاه

مراقبت از کنترل پنل

کنترل پنل یکی از بخش‌هایی است که در مدل‌های جدید ماشین لباسشویی می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. این بخش دارای یک سری دکمه و کلید فرمان است که شما به کمک آن‌ها می‌توانید دستگاه را روشن و خاموش کرده و یا حالت شستشو را انتخاب کنید.

فشردن بیش از حد و بدون دلیل این دکمه‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن آن‌ها شود. گاهی دستگاه به همین دلیل هنگ کرده و از کار می‌افتد. اگر در خانه کودکی نوپا دارید، بهتر است مراقب باشید تا برای سرگرمی به سراغ کنترل پنل دستگاه نرود. همچنین برای تمیز کردن این قسمت تنها از یک دستمال با رطوبت پایین استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از اسپری آب و مایعات برای تمیز کردن کنترل پنل می‌تواند باعث خرابی آن شود. پس در مراقبت از ماشین لباس شویی خود به این نکته نیز توجه کنید.

قرار ندادن وسیله سنگین روی لباسشویی

برخی افراد از فضای خالی بالای لباسشویی برای قرار دادن وسایل مختلف استفاده می‌کنند. گذاشتن هر نوع شی سنگین روی لباسشویی می‌تواند فشار مضاعفی به آن وارد کند. این موضوع در گذر زمان قطعا روی عملکرد دستگاه اثر منفی خواهد گذاشت. بنابراین از این کار جددا پرهیز کنید.

قرار ندادن وسیله سنگین روی لباسشویی

نتیجه گیری

برای مراقبت از ماشین لباسشویی باید یک مجموعه نکات ضروری را همیشه به خاطر داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید. از سری نکات مهم در این مورد عبارتند از: اطمینان از تراز بودن لباسشویی در محل، استفاده از محافظ برق برای دستگاه، اطمینان از تمیز بودن واشرها، فیلترها، محفظه جاپودری و همچنین تمیز بودن فضای داخلی لباسشویی، خشک کردن مرتب لاستیک دور درب، توجه به ظرفیت لباسشویی و قرار دادن لباس به اندازه گنجایش دیگ و… برای اطمینان از سلامت دستگاه توصیه می‌شود هر ۶ الی ۱۲ ماه یک بار یک سرویس دهی کامل برای لباسشویی انجام شود. این کار نیز تنها از عهده تکنسین‌های متخصص برمی آید.

سوالات متداول

بهتر است حتما دستگاه را یک فرد متخصص در محل نصب کند. همچنین لازم است پیش از استفاده از لباسشویی دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و نحوه استفاده درست از آن را آموزش ببینید. نصب اصولی و استفاده درست از لباسشویی دو فاکتور اساسی در مراقبت از آن هستند که طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهند.
شوینده‌ای که خیلی قوی، خشن و قلیایی نباشد.
بهتر است از لباسشویی در یک روز بیشتر از یک بار استفاده نشود. اما در صورت ضرورت حداکثر دوبار می‌توان دستگاه را روشن کرد. البته با این شرط که بعد از دور اول حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به لباسشویی استراحت بدهید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *