علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، احتمالا می‌خواهید بدانید علت آب در مخزن نمک ظرفشویی چیست؟ قبل از هر چیزی باید بگوییم که در این مورد جای نگرانی نیست. وقتی برای اولین بار مخزن نمک ظرفشویی را باز می‌کنید، معمولا مقداری آب به بیرون ریخته می‌شود. اما نشتی نمک نشان دهنده یک مشکل در ماشین ظرفشویی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید. اگر در مورد بخش‌ها و قسمت‌های مختلف ماشین ظرفشویی دانش کافی ندارید و نمی‌دانید اصلا مخزن نمک به چه کاری می‌آید و به چه دلیل حجم قابل توجهی آب در این مخزن جمع می‌شود، مطالبی که در ادامه این مطلب از نمایندگی محصولات بوش ارائه می‌کنیم، حتما برای شما مفید خواهند بود.

همه چیز درباره مخزن نمک ماشین ظرفشویی

برای اینکه بتوانید علت آب در مخزن نمک ظرفشویی را تشخیص دهید، باید ابتدا در مورد این بخش از ظرفشویی اطلاعات کافی کسب کنید و بدانید اصلا چنین بخشی به چه منظور برای ماشین ظرفشویی در نظر گرفته شده است؟

امروزه مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی همچون ماشین ظرفشویی بوش به یک مخزن مخصوص برای ریختن نمک مجهز شده‌اند که با وجود آن می‌توانند فرایند شستشوی ظروف را با کیفیت بهتری انجام دهند. تا پیش از این، یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران در خصوص استفاده از ماشین ظرفشویی این بود که پس از فرایند شستشو، ظروف آنطور که باید درخشان و براق نبودند و به مرور از میزان شفافیت آن‌ها نیز کاسته می‌شد.

همه چیز درباره مخزن نمک ماشین ظرفشویی

یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع سختی آب است. در برخی مناطق میزان سختی آب بسیار زیاد است و این موضوع روی کیفیت شستشوی ظروف تاثیر منفی می‌گذارد. به مرور نیز این سختی آب سبب تجمع جرم و رسوب در بخش‌های داخلی ظرفشویی می‌شود. اما با وجود مخزن نمک، دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم شد.

نمک می‌تواند از سختی آب بکاهد و از این طریق باعث بهتر تمیز شدن و درخشندگی ظروف شود. نمک می‌تواند اثر منفی املاح آب روی ظروف و ماشین ظرفشویی را تا حد زیادی از بین ببرد و اینگونه طول عمر دستگاه را نیز افزایش دهد. این مخزن نمک نیز در کف ظرفشویی تعبیه شده و دارای یک دریچه است که می‌توان از طریق آن نمک را داخل مخزن ریخت.

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات به دلیل‌ عدم آگاهی از نحوه کار ماشین ظرفشویی، نگران می‌شویم که آیا بخش‌های مختلف آن به درستی کار می‌کنند یا نه. اینکه علت آب در مخزن نمک ظرفشویی چیست یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که پرسیده می‌شود. اما نگران نباشید. آبی که درون این مخزن وجود دارد، در واقع برای این است که نمک به خوبی حل شده و بتواند عملکرد درستی درون دستگاه داشته باشد.

وقتی نمک درون آب حل می‌شود، این ترکیب وارد دستگاه شده و با نرم کردن آب، باعث می‌شود تا بخش‌های داخلی دستگاه دچار جرم گرفتگی یا رسوب نشوند و ظروف نیز کدر، رنگ پریده یا همراه با لکه نباشند. علاوه بر این، وقتی آب به کمک نمک نرم شده و از سختی آن کاسته می‌شود، مواد شوینده نیز بهتر عمل کرده و ظروف تمیزتر می‌شوند. پس وجود آب در مخزن نمک لازم است و نمک باید به خوبی درون آب حل شود تا یک چرخه شستشو به طور کامل و موفقیت‌آمیز انجام شود.

علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی

مخزن نمک باید چقدر آب داشته باشد؟

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که شما نباید آبی وارد این مخزن کنید. وظیفه شما تنها ریختن نمک داخل این مخزن است. پس از اینکه مخزن را به اندازه نشانگری که درون آن تعیین شده پر از نمک کردید، باید دریچه مخزن را ببندید و ظروف خود را داخل ظرفشویی بچینید. بعد از شروع چرخه شستشو، به صورت خودکار این مخزن پر از آب می‌شود.

نکته مهم دیگر در مورد مخزن نمک این است که شما نباید بیشتر از حد لازم این مخزن را از نمک پر کنید. پر کردن مخزن باعث می‌شود تا پس از اضافه شدن آب، ترکیب آب و نمک از داخل مخزن نشت کرده و به بیرون هدایت شوند. ریختن آب و نمک روی قطعات داخلی دستگاه باعث زنگ زدگی و خراب شدن آن‌ها می‌شود.

اینکه چه مقدار نمک درون مخزن بریزید، بسته به نوع و مدل دستگاه شما متفاوت است. نمایندگی محصولات بوش در صورت درخواست شما، تمامی توضیحات لازم را در خصوص محصولات در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید

برای این موضوع از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده کنید که تمام اصول کار را با جزئیات  ماشین ظرفشویی بوش توضیح داده است.

آیا وجود آب درون مخزن نمک می‌تواند نشان از خرابی ظرفشویی باشد؟

ممکن است شما نمک را به اندازه کافی داخل مخزن بریزید، اما همچنان مشاهده کنید که میزان قابل توجهی نمک و آب از داخل مخزن به بیرون نشت می‌کند. اینجاست که با نگرانی سوال خواهید کرد علت آب در مخزن نمک ظرفشویی چیست و چرا باز هم آب و نمک از داخل آن سرریز می‌شوند؟

معمولا در چنین شرایطی ممکن است یک سری مشکلات برای مخزن نمک یا دیگر قطعات ظرفشویی به وجود آمده باشد که شما از آن مطلع نباشید. در ادامه مشکلات احتمالی را بررسی می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید تا حد امکان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نکنید، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در زمان خرید، به سراغ محصولی بروید که از هر نظر کیفیت ساخت بالا و عملکرد خوبی داشته باشد.

آیا وجود آب درون مخزن نمک می‌تواند نشان از خرابی ظرفشویی باشد؟

درست است که قیمت ماشین ظرفشویی سری ۶ بوش و سری ۸ بوش نسبت به دیگر محصولات داخلی کمی بیشتر است. اما تجربه ثابت کرده که هزینه کردن برای خرید یک محصول درجه یک با کیفیت ساخت بالا، در طول زمان شما را از پرداخت هزینه‌های جانبی برای تعمیر یا تعویض قطعات بی‌نیاز می‌کند و اینگونه شما می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی چشمگیری داشته باشید. حال بیایید مشکلات احتمالی ماشین ظرفشویی در اثر پر بودن مخزن را بررسی کنیم.

خراب بودن مخزن نمک ظرفشویی

اصلی‌ترین علت آب در مخزن نمک ظرفشویی، می‌تواند خراب بودن مخزن باشد. خراب بودن مخزن نیز بیشتر مربوط به درب آن می‌شود. اگر به هر دلیلی دریچه مخزن آسیب دیده یا شکسته باشد و یا خودتان آن را محکم نکرده باشید، احتمال بیرون زدن آب و نمک از داخل مخزن وجود دارد.

تا جای ممکن شما باید همیشه از سالم بودن دریچه و محکم بسته شدن آن بعد از هر بار پر کردن مخزن اطمینان حاصل کنید. اگر تمام نکات کار را به دقت رعایت کردید و متوجه شدید که دریچه دچار مشکل جدی است، نباید تا زمان برطرف کردن مشکل از ظرفشویی استفاده کنید. برای تعمیر یا تعویض این قطعه نیز باید از تکنسین‌های مربوطه کمک بگیرید.

خراب بودن مخزن نمک ظرفشویی

مورد دیگری که می‌تواند علت وجود آب در مخزن نمک ظرفشویی باشد و باعث سرریز شدن آب و نمک از داخل مخزن شود، مشکل در شیر ورودی است. اگر خط لوله آب دچار آسیب و خرابی شده باشد، به نوعی می‌تواند باعث تجمع آب درون مخزن و در نتیجه نشت آن از مخزن شود.

همچنین حرارت بالای آب در ظرفشویی می‌تواند باعث فرسودگی و آسیب به مخزن نمک شود که نتیجه آن باز هم نشتی و سرریز شدن آب و نمک از داخل مخزن است. در اینجا این کیفیت قطعات ماشین ظرفشویی است که می‌تواند نقشی تعیین کننده داشته باشد.

اگر از قطعات پلاستیکی بی‌کیفیت در ساخت مخزن نمک استفاده شده باشد قطعا احتمال آن می‌رود که دریچه و مخزن نمک با کوچک‌ترین اتفاقی دچار مشکل و آسیب شوند. پس سعی کنید برای جلوگیری از این اتفاق در هنگام خرید ظرفشویی به سراغ بهترین مدل آن بروید.

انسداد مسیر خروجی مخزن نمک ظرفشویی

و آخرین موردی که می‌تواند علت آب در مخزن نمک ظرفشویی باشد، انسداد و بسته شدن مسیر خروجی مخزن نمک است. مخزن نمک هم پس از مدت زمانی می‌تواند دچار رسوب و جرم گرفتگی شود. شما باید همیشه از تمیز بودن خروجی مخزن اطمینان حاصل کنید. این مسیر خروجی باید همیشه باز و تمیز باشد تا هم نمک به خوبی حل شده و در فرایند شستشو عملکرد درستی داشته باشد و هم ظروف به خوبی تمیز و خشک شوند.

نتیجه گیری

علت آب در مخزن نمک ظرفشویی در حالت عادی اتفاق عجیبی نیست و نگرانی خاصی در مورد آن وجود ندارد. آبی که درون مخزن نمک مشاهده می‌کنید در واقع برای حل شدن نمک است تا از این طریق نمک بتواند سختی آب را کاهش دهد. نکته مهم در اینجا این است که این آب به صورت خودکار توسط دستگاه وارد مخزن می‌شود و قرار نیست شما اقدام به آب کردن مخزن کنید. وظیفه شما تنها این است که پس از خالی شدن مخزن حتما آن را تا نشانگر داخل مخزن پر از نمک کنید و دریچه آن را محکم ببندید.

اما گاهی ممکن است مقدار قابل توجهی نمک و آب از داخل مخزن به بیرون نشت پیدا ‌کند. در چنین شرایطی چند مورد می‌توانند علت بروز این اتفاق باشند که عبارتند از: خراب بودن دریچه مخزن، محکم بسته نشدن دریچه مخزن، رسوب گرفتگی خروجی مخزن نمک و انسداد آن و از کار افتادن مخزن نمک به دلیل داغ بودن بیش از حد آب.

در صورتی که مشکل به دلیل بی‌توجهی شما در درست بستن دریچه مخزن به وجود آمده باشد، باید متوجه اشتباه خود باشید و در دفعات بعدی از محکم بسته شدن درب مخزن اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت لازم است برای تعمیر مخزن یا تعویض دریچه آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

نمکی که درون مخزن نمک ماشین ظرفشویی ریخته می‌شود برای کاهش میزان سختی آب است. اینگونه دستگاه دچار جرم و رسوب گرفتگی نمی‌شود و ظروف نیز پس از شستشو درخشان و براق خواهند بود.
مخزن نمک معمولا در کف دستگاه تعبیه شده است و دارای یک دریچه است که پس از باز کردن آن می‌توان به کمک یک قیف مخصوص نمک را داخل آن ریخت.
در صورتی که آب و نمک از درون مخزن نشت پیدا کند این موضوع چند علت می‌تواند داشته باشد؛ پر کردن بیش از حد مخزن از نمک، محکم بسته نشدن دریچه مخزن، خراب بودن مخزن یا مسدود شدن مسیر خروجی مخزن نمک

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *