چرا ماشین لباسشویی تمیز نمیشوره؟ + راه حل

چرا ماشین لباسشویی تمیز نمیشوره

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از درآوردن لباس‌ها از درون ماشین لباسشویی متوجه شده باشید که لباس‌ها به خوبی تمیز نشده‌اند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. قطعا برای حل مشکل ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. ماشین لباسشویی شما حتی اگر جزء بهترین و بادوام‌ترین نوع لباسشویی باشد، باز هم ممکن است به دلیل استفاده نادرست و غیر اصولی دچار مشکلاتی شود. درست تمیز نشدن لباس در لباسشویی از جمله مشکلات شایع لباسشویی است که در این مطلب قصد داریم دلایل آن را بررسی کرده و راهکارهایی را برای حل آن ارائه کنیم.

دلیل تمیز نشدن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی

در صورتی که پس از کامل شدن چرخه شستشوی ماشین لباسشویی، باز هم متوجه شدید که لباس‌هایتان آنچنان که باید تمیز نشده‌اند و همچنین بوی ناخوشایندی گرفته‌اند، لازم است یک بررسی کلی روی عملکرد دستگاه خود داشته باشید. حتی ماشین لباسشویی بوش که جزء پرطرفدارترین و بهترین انواع ماشین لباسشویی است، در صورت‌ عدم استفاده صحیح، می‌تواند دچار چنین مشکلی شود. اما برای درک بهتر این موضوع در ادامه به رایج‌ترین دلایلی که می‌توانند باعث درست تمیز نشدن لباس در لباسشویی شوند اشاره می‌کنیم.

تمیز نشده لباس در لباسشویی

انتخاب برنامه شستشوی اشتباه

تمامی ماشین‌های لباسشویی برای شستشوی لباس‌ها برنامه‌ها و حالات مختلفی دارند. بنابراین شما می‌توانید برای تمیز شسته شدن البسه، با توجه به جنس، میزان کیفیت و حساسیت پارچه، برنامه مناسبی را برای شستشوی آن انتخاب کنید. یکی از دلایل تمیز نشدن لباس در لباسشویی، استفاده از یک برنامه شستشوی نامناسب است.

برخی از لباس‌ها و پارچه‌ها دارای الیاف خاصی هستند و برای صدمه نزدن به آن‌ها و درست تمیز شدنشان نیاز به آب سرد است. برخی نیز برای بهتر تمیز شدن به آب گرم نیاز دارند. بنابراین شما نمی‌توانید از یک برنامه ثابت و مشترک برای شستشوی تمامی البسه خود استفاده کنید.

راهکار این مشکل این است که پیش از قراردادن لباس‌ها درون دیگ لباسشویی و روشن کردن آن، ابتدا دفترچه راهنمای دستگاه را به طور دقیق مطالعه کنید. اینگونه می‌توانید با توجه به جنس، نوع پارچه و شدت کثیفی آن، بهترین برنامه شستشو را انتخاب کنید.

وقتی سازنده برای ماشین لباسشویی یک ظرفیت تعیین می‌کند، این یعنی شما باید در زمان پر کردن دیگ به این موضوع توجه ویژه داشته باشید و از این حد تجاوز نکنید. پر کردن بیش از اندازه دیگ باعث می‌شود لباس‌ها فضای کافی برای چرخش نداشته باشند و طبیعتا به خوبی تمیز نشوند. بهتر است به این موضوع نیز دقت کنید که برخی از لباس‌ها و پارچه‌ها، جذب آب بالایی دارند و ممکن است در فرایند شستشو سنگین شوند. به همین دلیل به فضای بیشتری برای چرخیدن نیاز دارند.

اگر حجم لباس‌های کثیفی که در طول هفته انباشته می‌شوند زیاد است، بهترین راهکار این است که در زمان خرید ماشین لباسشویی به ظرفیت دیگ آن توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که با توجه به تعداد اعضای خانواده این محصول برای شما کارآمد خواهد بود. ماشین لباسشویی بوش سری ۶ یکی از جادارترین و بهترین ماشین‌های لباسشویی از این برند است که در ظرفیت‌های ۸ و ۹ کیلوگرمی به بازار عرضه می‌شود.

البته برای راهنمایی بیشتر توصیه می‌کنیم، پس از پر کردن دیگ از لباس‌، دست خود را داخل آن قرار دهید و مطمئن شوید که حداقل به اندازه یک دست بالای مخزن دستگاه فضای خالی وجود داشته باشد.

لباسشویی تمیز نمیشوره

بی‌توجهی به مقدار مایع یا پودر شوینده

در مورد مایع یا پودر ماشین لباسشویی باید یک سری نکات را به خاطر بسپارید. به عنوان مثال؛ شما نمی‌توانید از یک مایع شستشوی لباس برای تمامی لباس‌ها استفاده کنید. حتی برخی از مایع‌های شوینده، مناسب نوع و مدل دستگاه شما نیستند. جالب است بدانید که شرکت‌های سازنده در دفترچه راهنمای محصول، شوینده‌ای که مناسب و سازگار با دستگاه باشد را معرفی کرده‌اند و شما می‌توانید از این راهنمایی استفاده کنید.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که لزوما استفاده بیش از حد از مایع یا پودر لباسشویی نمی‌تواند باعث تمیزتر شدن البسه شود. همه چیز باید به اندازه و اصولی باشد. معمولا شوینده‌هایی که حاوی آنزیم هستند نسبت به شوینده‌هایی که صرفا کف زیادی تولید می‌کنند، از قدرت پاک‌کنندگی بالاتری برخوردارند. اگر مشکل تمیز نشدن لباس در لباسشویی، ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده است، بهتر است یک بار به دفترچه راهنمای لباسشویی رجوع کرده و بخش مربوط به شوینده را مطالعه کنید.

کثیف بودن مخزن یا دیگ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن لباس در لباسشویی، کثیف بودن مخزن آن است. برخی بر این باورند که مخزن لباسشویی از آن جهت که همیشه در معرض مواد شوینده و آب قرار دارد، پس همیشه تمیز و ضدعفونی می‌شود و دیگر نیازی به تمیز کردن آن نیست. اما باید بدانید این مخزن می‌تواند محلی برای تجمع باکتری ها، قارچ‌ها و آلودگی‌های مختلف باشد.

همیشه درون ماشین لباسشویی مقداری رطوبت باقی می‌ماند. در صورتی که قبل از خشک شدن کامل این رطوبت، درب آن را ببندید، این موضوع باعث می‌شود تا البسه شما بوی ناخوشایندی بگیرند. همچنین مواد شوینده با وجود خاصیت تمیز کنندگی، در نهایت یک سری رسوبات از خود برجای می‌گذارند. البسه پرز می‌دهند، چربی‌ها و آلودگی‌ها همگی با هم جمع شده و فضای داخلی مخزن از جمله لاستیک دور درب را کثیف می‌کنند. بنابراین اگر شما برای این مشکل کاری نکنید، دستگاه قادر به تمیز کردن البسه شما نخواهد بود. برای حل این مسئله دو راهکار وجود دارد.

راهکار اول این است که به روش خانگی اقدام به تمیز کردن مخزن لباسشویی کنید. به اندازه دو فنجان سرکه سفید داخل محفظه شوینده دستگاه بریزید. تنظیمات دستگاه را روی حالتی که بگذارید که شستشو را در بالاترین دمای ممکن انجام دهد. هیچ لباس یا پارچه‌ای درون دیگ لباسشویی نیندازید و آن را کاملا خالی روشن کنید.

در نهایت پس از اتمام فرایند شستشو، تمامی منافذ، لایه ها، لاستیک ها، اطراف درب، سوراخ‌ها و مناطقی که می‌توانند رطوبت گرفته باشند را به کمک یک پارچه یا اسفنج تمیز کاملا خشک کنید. راهکار دوم نیز سرویس دهی دستگاه هر ۶ الی ۱۲ ماه یک بار است که به صورت تخصصی لباسشویی جرم گیری و تمیز می‌شود.

کثیف بودن محفظه شوینده

همانطور که مخزن لباسشویی می‌تواند در طول زمان کثیف و آلوده شود، محفظه شوینده آن نیز می‌تواند جرم و رسوب بگیرد. تمیز کردن محفظه شوینده بسیار راحت است. تنها کافیست آن را با دقت از محل خود بیرون آورده و اقدام به شستشو کنید. در صورتی که جرم یا رسوب در آن سخت و سفت شده باشد، می‌توانید از یک وسیله مثل برس یا مسواک استفاده کنید.

تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی

کثیف بودن فیلترها

قطعا یکی از دلایل تمیز نشدن لباس در لباسشویی، کثیف بودن فیلترهای دستگاه است. نقش فیلتر این است که فرایند تخلیه آب آلوده و کثیف ماشین لباسشویی را آسان و راحت کند. در صورتی که به هر دلیلی این قسمت دچار آسیب یا مشکل شود، آب آلوده به طور کامل تخلیه نخواهد شد. این آب آلوده ممکن است مجددا به چرخه شستشو نشت پیدا کرده و باعث کثیف شدن لباس‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در آن‌ها شود.

تمیز کردن فیلترها نیز کار راحتی است. بهتر است قبل از اینکه نیاز به تعویض فیلتر باشد، این کار را هر چند وقت یک باری انجام دهید. دریچه فیلتر را خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و آن را به آرامی خارج کنید. پس از تمیز کردن آلودگی‌ها مجددا آن را به محل اولیه برگردانید. به این نکته کلیدی توجه داشته باشید که قبل از خارج کردن فیلتر باید حتما اتصال لباسشویی به برق را قطع کنید و آب ورودی به دستگاه را ببندید.

نمایندگی لباسشویی بوش تهران تمامی خدمات سرویس دهی، تعمیر و رسیدگی به مشکلات لباسشویی را در مدل‌ها و سری‌های مختلف به صورت کاملا تخصصی به کاربران عزیز ارائه می‌کند. در صورتی که تمایل دارید مشکل تمیز نشدن لباس در لباسشویی را به طور کامل برطرف کنید، بهتر است این موضوع را با کارشناسان آن در میان بگذارید.

نتیجه گیری

ماشین لباسشویی می‌تواند در طول زمان و بر اثر استفاده طولانی مدت دچار مشکلاتی شود. این مشکلات قطعا در عملکرد صحیح دستگاه اختلال ایجاد می‌کنند. تمیز نشدن لباس در لباسشویی از جمله مشکلات رایج و شایعی است که ممکن است برای اغلب کاربران اتفاق بیفتد. عوامل زیادی در بروز این مشکل نقش دارند که از آن جمله می‌توان به کثیف بودن مخزن لباس، کثیف بودن محفظه شوینده، کثیف بودن فیلترها، اختلال در چرخش دیگ، پر بودن بیش از حد مخزن، استفاده از شوینده نامناسب و… اشاره کرد. شاید بتوان برخی از این مشکلات را در خانه حل کرد. به عنوان مثال شستشوی محفظه دستگاه کار راحتی است. اما بهتر است برای اطمینان از تمیز بودن بخش‌های مختلف لباسشویی و عملکرد درست آن، عملیات سرویس دهی دستگاه را به مجموعه‌های معتبر و متخصص بسپارید.

سوالات متداول

به طور کل، مشکلات فنی، کثیف بودن قطعات لباسشویی و بی‌توجهی‌های کاربران به برخی نکات در استفاده از دستگاه از دلایلی هستند که باعث تمیز نشدن لباس‌ها می‌شوند.

وقتی بیش از حد نیاز از پودر یا مایع شوینده استفاده شود، مقدار زیادی کف درون دیگ باقی می‌ماند و حتی آب ورودی نیز نمی‌تواند این کف را به خوبی از بین ببرد.

کثیف بودن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی، تجمع رسوب و جرم درون مخزن لباسشویی، کثیف بودن فیلترها و نشت آب آلوده و باقی ماندن رطوبت درون محفظه از جمله دلایل اصلی بوی نامطبوع در لباس‌ها هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *