چگونه سطح آب ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟

چگونه سطح آب ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم

ماشین لباسشویی از جمله کاربردی‌ترین وسایل هر خانه محسوب می‌شود. استفاده از این وسیله کاربردی نیازمند کسب اطلاعات در مورد نکات استفاده از ماشین‌ لباسشویی است. زیرا شست‌و‌شو لباس‌ها در ماشین لباسشویی دارای مراحلی از جمله آبگیری، چرخش، انتقال پودر لباسشویی در اطراف لباس‌ها، آبکش کردن لباس‌ها، تخلیه آب حاصل از ابگیری و در نهایت خشک کن است که ترتیب این مراحل بسیار اهمیت داشته و هر یک می‌بایست در زمان تعیین شده انجام شوند. در صورت انجام نشدن یکی از این مراحل‌، مراحل بعدی نیز دچار اختلال می‌شود. از جمله مشکلات رایج ماشین لباسشویی‌ها به هم خوردن سطح آب ماشین لباسشویی است. برای جلوگیری از این مشکل باید در مورد نکات استفاده از ماشین لباسشویی اطلاعات لازم را کسب کنید. آشنایی با مشکلات رایج ماشین لباسشویی و تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی به شما کمک می‌کند که در هنگام بروز هر گونه مشکل بتوانید به راحتی اقدام به برطرف کردن آن کنید. رعایت این نکات طول عمر ماشین لباسشویی را افزایش داده و کارای ماشین لباسشویی را بهبود می‏بخشد.

سنسور‌های مرتبط با آبکشی و تنظیم آب

در فرایند تکمیل شست‌و‌شو لباس‌ها در ماشین لباسشویی قطعات‌ فراوانی دخیل هستند که هر قطعه یک وظیفه بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات ماشین لباسشویی سنسور‌های ماشین لباسشویی هستند. از جمله سنسور‌های به کار رفته در ماشین لباسشویی می‌توان به سنسور نشتی آب، سنسور دما، سنسور کنترل غلظت مواد حل شده در آب و سنسور تنظیم سطح آب اشاره کرد. سنسور تنظیم سطح آب یکی از حساس‌ترین این سنسورها محسوب می‌شود.

وظیفه اصلی این سنسور‌ها جلوگیری از بالا رفتن بیش از اندازه سطح آب ماشین لباسشویی در مخزن آن است. این امر در مرحله آبگیری بسیار کمک‌کننده است. کاربرد این سنسورها در این مرحله به این صورت است که آب تنها تا جایی وارد مخرن می‌شود که سنسور‌های تنظیم‌کننده به ماشین لباسشویی اجازه دهند. در صورت بروز مشکل در این قطعه، ورود و خروج آب کنترل نشده و آب با مقداری بیش از حد مجاز وارد ماشین لباسشویی می‌شود و ممکن است آب از آن سرازیر شود. اگر قصد خرید ماشین لباسشویی را دارید که از طول عمر بالایی برخوردار باشد، خرید ماشین لباسشویی بوش آلمان سری 8 گزینه بسیار مناسبی است.

چگونه سطح آب لباسشویی را تنظیم کنیم

 

عملکرد سنسور‌های ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی برای انجام وظایف خود مانند شستن لباس‌ها و خشک کردن آن‌ها به سنسور‌هایی نیاز دارد‌. این سنسور‌ها یکی از مهم‌ترین اجزا ماشین لباسشویی محسوب می‌شوند. در واقع متغیر‌های مختلفی مانند فشار و دما در ماشین لباسشویی وجود دارد که شناسایی و تشخیص آن‌ها برعهده سنسور‌های ماشین لباسشویی است. سنسور‌های به کار رفته در ماشین لباسشویی انواع مختلفی دارند. این سنسورها در ماشین لباسشویی 9 کیلویی بوش نیز به کار رفته‌اند.

سنسور دما

سنسور دما یکی از سنسور‌های ماشین لباسشویی بوده که در ساختار همه ماشین لباسشویی‌ها نظیر ماشین لباسشویی بوش به کار می‌رود. دما آب در ماشین لباسشویی به وسیله سنسور دما تنظیم می‌شود. این سنسور مانع آن می‌شود که دما آب از حد استاندارد خود بالاتر یا پایین‌تر برود.

سنسور کثیفی

یکی دیگر از سنسور‌هایی که در ماشین لباسشویی به کار رفته است، سنسور کثیفی است. هنگامی که آب‌های جمع شده در لباسشویی بیش از حد کثیف شوند، این سنسور کار خود را شروع کرده و سبب چرخش کمتر لباسشویی می‌شود. سنسور کثیفی به کمک اشعه مادون قرمز کار می‌کند. در ماشین لباسشویی‌های جدید این سنسور به کار رفته است و تا هنگامی که لباس‌ها کاملا تمیز نشده باشند، این سنسور به کار خود ادامه می‌دهد.

سنسور نشتی

سطح آب ماشین لباسشویی یک حد مجاز دارد. بنابراین اگر سطح آب ماشین لباسشویی از حد استاندارد خود بالاتر رود، سنسور نشتی نمایش داده می‌شود و از نشتی آب در شیلنگ ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند. اگر ماشین لباسشویی قدیمی دارید، این سنسور در آن وجود ندارد.

سنسور فشار

فشار وارد شده به ماشین لباسشویی، توسط سنسور فشار تعیین می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا آب از ماشین لباسشویی سر نمی‌رود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که سطح آب در تمامی ماشین‌های لباسشویی قدیمی و جدید توسط سنسور تشخیص سطح آب تنظیم می‌شود. اگر فشار آب در دستگاه بیش از حد معمول شود، این سنسور متوقف می‌شود.

تنظیم صحیح میزان سطح آب در ماشین لباسشویی

انجام صحیح شست‌وشو لباس‌ها در ماشین لباسشویی به روند صحیح مراح شست‌وشو و همچنین سالم بودن قطعات و سنسور‌های ماشین لباسشویی بستگی دارد. در برخی مواقع مشکلاتی در قطعات و سنسور‌های ماشین لباسشویی پیش می‌آید که عملکرد ماشین لباسشویی را در شست‌وشو لباس‌ها دچار نقص می‌کند. به هم خوردن تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی از جمله رایج‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی است. در صورت بهم خوردن تنظیمات سطح آب ماشین لباسشویی باید از سلامت قطعاتی همچون هیدروستات، دریچه ورودی سنسور تنظیم سطح آب، شیلنگ تخلیه و… اطمینان حاصل کنید.

تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی

عوامل تاثیرگذار در سطح آب ماشین لباسشویی

عوامل بسیاری در سطح آب ماشین لباسشویی تاثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی هیدروستات لباسشویی
  • آسیب دریچه ورودی
  • خرابی پمپ تخلیه
  • وجود مشکل شیر برقی
  • اشکال در شیلنگ تخلیه
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب

خرابی هیدروستات لباسشویی

اولین عامل تاثیرگذار در تنظیم سطح آب لباسشویی هیدروستات لباسشویی است. هنگامی هیدروستات به کار می‌آید، که سطح آب ماشین لباسشویی بیش از حد یا کمتر از حد استاندارد شده باشد. در این صورت پیچی که روی هیدروستات قرار دارد را می‌چرخانیم تا میزان آبی که به لباسشویی وارد می‌شود، براساس استاندارد تنظیم شود. هیدروستات سبب می‌شود که قدرت فنری که پشت پرده دیافراگم وجود دارد، تغییر کند و موجب تنظیم سطح آب در این دستگاه شود.

آسیب دریچه ورودی

یکی دیگر از عوامل موثر در تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی دریچه ورودی است. این دریچه نقش مهم و حیاتی در ساختار ماشین لباسشویی دارد. وارد شدن آب به دیگ لباسشویی توسط این دریچه صورت می‌گیرد. اگر این دریچه دچار نقص شود، امکان تنظیم سطح آب در لباسشویی از بین خواهد رفت. برد الکتریکی، کلید تعیین سطح و کنترل کننده سطح آب از اجزا تشکیل‌دهنده این دریچه ورودی به شمار می‌روند.

خرابی پمپ تخلیه

هنگامی که پمپ تخلیه دچار آسیب شود، تخلیه آب در ماشین لباسشویی به خوبی انجام نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود که تنظیم سطح آب توسط قسمت آبگیری دچار مشکل شود. هنگامی که آبگیری و تخلیه آب همزمان با یکدیگر صورت گیرند، فشار وارد شده بر لباسشویی افزایش می‌یابد. بنابراین سرعت آن کمتر می‌شود و مدت زمان بیش‎‌تری برای شستن لباس‌ها صرف می‌شود.

وجود مشکل در شیر برقی

پر شدن دیگ ماشین لباسشویی توسط شیر برقی انجام می‌شود. کنترل این وسیله بر عهده کلید سطح آب و تایمر است. هنگامی که یکی از این اجزا خراب شود، آبگیری لباسشویی دچار نقص می‌شود، بنابراین تنظیم سطح آب به خوبی انجام نمی‌گیرد.

اشکال در شیلنگ تخلیه

پس از اینکه سطح آب در دیگ ماشین لباسشویی به حد استاندارد برسد، آب تخلیه می‌شود. اگر تخلیه آب قبل از این مورد رخ دهد، نشان‌دهنده مشکل در شیلنگ تخلیه است که باید تعمیر شود.

تنظیم سطح آب لباسشویی

استفاده از مواد شوینده نامناسب

مواد شوینده‌ غیر استاندارد که در ماشین لباسشویی به کار می‌رود، سبب اختلال تنظیم سطح آب آن خواهند شد. ایجاد کف بیش از حد با استفاده از این مواد شوینده سبب می‌شود که کف در قسمت‌های تنظیم سطح آب راه پیدا کرده و سیستم تنظیم سطح آب در لباسشویی را دچار اختلال کنند.

سخن پایانی

از آنجایی لوازم برقی خانگی مانند ماشین لباسشویی نقش مهمی در خانه ایفا می‌کنند و قیمت بالایی نیز دارند، نگهداری صحیح از آن‌ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید به تغییراتی که در عملکرد ماشین لباسشویی رخ می‌دهد دقت کرده تا بتوانید به موقع آن را عیب‌یابی و تعمیر کنید. البته بهتر است تعمیر اختلال به وجود آمده را به فردی متخصص بسپارید، به عنوان مثال بر‌هم خوردن میزان آب ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای این وسیله به وجود بیاید. اگر تنظیم آب به درستی انجام نشود، در عملکرد ماشین لباسشویی اختلال ایجاد شده و تعمیر هرچه زودتر آن اهمیت دارد.

سوالات متداول

از جمله دلایل به هم خوردن تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی می‌توان به خراب شدن سنسور مربوط به تنظیم آب، اختلال در عملکرد هیدروستات، خراب شدن دریچه ورودی، تنظیم نبودن شیلنگ تخلیه و… اشاره کرد.

قطعاتی همچون هیدروستات، دریچه ورود آب، برد الکترونیکی و… در تنظیم میزان آب و قطع آن موثر هستند. مهم‌ترین قطعه در ارتباط با قطع آب، شیر برقی است. خراب بودن این قطعه کاربردی می‌تواند عملکرد قطعات دیگر را نیز دچار مشکل کند. در صورت بروز مشکل در شیر برقی می‌بایست آن‌ را تعمیر یا تعویض کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *