مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی

مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی

چه کسی است که لذت شستن ظرف‌ها توسط ماشین ظرفشویی بوش را با سختی شستن آن‌ها با دست عوض کند؟! ماشین ظرفشویی نه تنها کمک می‌کند تا مراحل شست‌وشو با سرعتی بالاتر انجام گیرد بلکه سبب می‌شود تا ظروفی تمیز و پاکیزه با کمترین میزان مصرف آب داشته باشیم. البته این پرسش که؛ آیا شستن ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی در واقعیت  تأثیری بر کاهش مصرف آب و برق دارد یا خیر؟ ذهن بسیاری از مخاطبان و کاربران را به خود مشغول کرده است.

ماشین ظرفشویی نیز مانند سایر لوازم برقی آشپزخانه برای کار نیاز به مصرف برق و آب دارد، اما سؤال این است که این میزان مصرف تا چه حد است؟ بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مصرف برق ماشین ظرفشویی به‌طور میانگین حدود ۲ کیلو وات ساعت است. ارزیابی میزان انرژی مصرفی توسط ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه هزینه‌های احتمالی را برای خریداران مشخص می‌کند، از نظر زیست محیطی نیز حائز اهمیت است، بدین منظور ما قصد داریم تا در این مقاله از وبسایت خانه بوش مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم.

شستن ظروف با دست چه مقدار آب را هدر می‌دهد؟

اسکاچ و مایع ظرفشویی دو وسیله‌ای هستند که کنج سینک هر آشپزخانه‌ای جا خوش کرده‌اند. در واقع  ظرف شستن یکی از متداول‌ترین کارهایی است که تقریبا هر کسی حتی برای یکبار آن را تجربه کرده است. برای شستن ظرف‌ها به خصوص ظروف چرب و خیلی کثیف نیاز به آب داغ و کف فراوان است. فکر می‌کنید چه میزان آب هدر می‌رود تا دمای آن به حدی برسد که تمامی چربی‌های موجود روی بشقاب، قابلمه و … را پاک کند؟ در هنگام آبکشی چطور؟ چه مقدار آب صرف می‌شود تا یک ظرف به‌طور کامل کف‌زدایی شده و تمیز گردد؟

این چالش‌ها، محققان را بر آن داشت تا به طور علمی میزان مصرف آب هنگام شست‌وشوی ظروف با دست را مورد بررسی قرار دهند. نتجیه مشخص کرد که؛ هنگام شستن ظروف با دست نسبت به شستن آن‌ها توسط ماشین ظرفشویی حدود ۳٫۵ برابر آب بیشتری مصرف می‌شود. طبق اعلانیه اداره آمار استرالیا، هر خانوار برای شستن ظروف خود، روزانه حدود 31 لیتر آب در سینک آشپزخانه مصرف می‌کند. برای فهم بیشتر موضوع باید گفت که؛ این حجم آب، معادل مصرف یک ماه کامل هر خانوار است!

مصرف انرژی و آب در ماشین ظرفشویی

همانطور که متوجه شدید برخلاف تصور عموم، شستن ظروف با دست و به روش سنتی بیش از حد تصور آب مصرف می‌کند. از سوی دیگر ذکر این نکته در بررسی مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی نیز بسیار مهم است که بحث استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها به جای شستن آن‌ها با دست نه تنها از نظر اقتصادی و زیست محیطی مهم است بلکه از نظر سلامت فردی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

از آنجائیکه برای شستن اصولی ظروف نیاز به آبی با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد است و دست انسان تاب و تحمل چنین دمایی را ندارد، شستن ظرف‌ها با دست نمی‌تواند آن‌ها را کاملا میکروب زدایی کند، به همین دلیل است که کارشناسان سلامت تأکید دارند که ظروف کثیف وقتی با دست شسته می‌شوند کاملاً تمیز نمی‌شوند، این در حالی است که یک ماشین ظرف‌شویی به‌راحتی می‌تواند دمای آب را به این درجه رسانده و ظروف را به‌خوبی از آلودگی‌ و چربی‌ها پاک کند.

همچنین اسفنج یا اسکاچ شست‌وشو، می‌تواند بسیاری از آلودکی‌ها را به خود جذب کند، بنابراین اگر فکر می‌کنید اسفنج ظرفشویی‌تان عاری از هرگونه کثیفی است سخت در اشتباه هستید! شستن اسفنج و آبکشی آن، میکروب‌های موجود روی سطح آن را پاکسازی نمی‌کند، بلکه برای اینکار نیاز دارید تا اسفنج را به مدت سی تا چهل ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید که خوب انجام هر روزه اینکار از حوصله بسیاری از افراد خارج است.

شستن ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی چه تأثیری بر میزان مصرف آب دارد؟

همانطور که گفتیم، در گذشته شست‌وشوی ظروف با دست، تنها راه موجود جهت تمیز کردن انبوهی از ظرف‌های ریز و درشت داخل آشپزخانه بود. شستن ظرف‌ها با دست سبب می‌شد که آب و مواد شوینده زیادی هدر برود، علاوه بر آن از نظر فیزیکی نیز آسیب‌های جدی متوجه سلامت زنان بود. زمان صرف شده جهت شست‌وشو نیز دیگر موردی بود که اغلب افراد را از پرداختن به کارهای واجب‌تر باز می‌داشت. مجموع این موارد سبب شد تا کمپانی‌های بزرگی چون لوازم خانگی بوش ایده ساخت دستگاهی به منظور پاکیزه کردن و شست‌وشوی راحت‌تر ظرف‌‌ها را اجرایی کنند.

مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی بسته به نوع، مدل و نحوه استفاده از دستگاه متفاوت است، اما در یک نگاه کلی باز هم شستن ظرف‌ها توسط ماشین ظرفشویی به مقدار بسیار کمتری آب و مواد شوینده نسبت به شستن آن‌ها با دست احتیاج دارد، به‌طور مثال تحقیقات دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه بُن آلمان نشان می‌دهد که؛ هنگام شست‌وشوی یک سرویس ۱۲ نفره با دست به‌طور میانگین صد لیتر آب و ۲.۵ کیلووات ساعت انرژی برای گرم کردن آب مصرف می‌شود اما یک ماشین ظرفشویی با سطح انرژی بالا، تقریباً ۱۵ لیتر آب و یک کیلووات ساعت انرژی برای همان مقدار ظرف صرف می‌کند، بنابراین حتی اگر شما ماشین ظرفشویی خود را در حالت نیمه پر نیز روشن کنید به مراتب آب کمتری نسبت به شستن آن‌ها با دست مصرف خواهید کرد.

مصرف انرژی و مصرف آب در ظرفشویی

نکته قابل توجه دیگر هنگام شستن ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی، توجه به عملکرد دستگاه هنگام شست‌وشو است. در انواع ماشین‌های ظرفشویی اعم از؛ توکار، ایستاده یا رومیزی، ماشین ظرفشویی آب را در طول چرخه فیلتر کرده و مجددا مورد استفاده قرار می‌دهد، بنابراین از آب تمیز و قابل شرب فقط در مراحل اولیه و پایانی شست‌وشو استفاده می‌شود. با این ترفند میزان آب شیرین مورد نیاز برای شست‌وشوی کامل و تمیز ظرف‌ها به حداقل ممکن می‌رسد، همچنین به یاد داشته باشید که میانگین مصرف آب در ماشین‌های ظرفشویی در حالت نرمال تقریباً ۱۵ لیتر است، البته این مقدار بر اساس نوع دستگاه و اطلاعاتی که روی برچسب انرژی آن قید شده، می‌تواند متغیر و متفاوت باشد.

آیا مصرف انرژی برق ماشین ظرفشویی زیاد است؟

هنگام بررسی مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی همواره باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این وسیله یک دستگاه الکتریکی است که به هر صورت برای روشن شدن و انجام عملیات شست‌و‌شو نیاز به استفاده از نیروی برق دارد اما آنچه کاربران را نگران کرده است میزان مصرف برق توسط ماشین ظرفشویی است، که البته این نگرانی کاملا به جا است، زیرا هیچکس دوست ندارد به بهای تمیزی تمام ظروفش در پایان ماه با قبض سرم سام‌آور آب و برق مواجه شود!

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم میزان برق مصرفی ماشین ظرفشویی حدود 1.6 تا 2 کیلووات ساعت تخمین زده شده است، اگرچه این مقدار بسته به مدل و نوع ظرفشویی می‌تواند متفاوت باشد اما در کل عدد کمی نیست، بنابراین شما می‌توانید با بکار بردن ترفندها و نکاتی ریز این میزان را به حداقل ممکن برسانید.

در واقع بیشترین میزان استفاده از انرژی در ماشین ظرفشویی زمانی است که دستگاه می‌خواهد دمای آب سرد را بالا برده تا داغ شود، از سوی دیگر خشک کردن ظروف نیز نیاز به مصرف میزان بالاتری از برق خانگی دارد. بسیاری از افراد این سؤال را دارند که آیا می‌توان شیلنگ ماشین ظرفشویی را مستقیما به آب سرد متصل کرد تا دستگاه انرژی برق کمتری برای داغ کردن آب مصرف کند؟ در پاسخ باید بگوئیم؛ در برخی موارد این امکان وجود دارد اما باید دفترچه راهنما ماشین ظرفشویی بوش خود را بررسی کنید تا ببینید آیا ماشین ظرفشویی اتصال آب گرم را می پذیرد یا خیر، در غیر این صورت ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.

برای اطمینان از میزان مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی خود حتما به راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش مراجعه کرده و بررسی کنید که مدل مد نظر شما دارای چه سطحی از مصرف انرژی است. این برچسب که روی بدنه اکثر دستگاه‌های الکتریکی نصب شده‌است در برگیرنده یکسری اطلاعات راجع به دستگاه اعم از؛ میزان مصرف برق، وزن و … است. برچسب رتبه‌بندی انرژی روی ماشین‌های ظرفشویی نیز میزان مصرف انرژی در سال را نشان می‌دهد که رتبه‌های بالاتر بهره‌وری بالاتر انرژی را مشخص می‌کند. در ماشین ظرفشویی بوش کلاس انرژی +++A نشانگر آن است که محصولات این کمپانی از انرژی برق به شکل بهینه استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان بزرگ مانند بوش از طرح برچسب‌گذاری بهره‌وری آب هم روی ماشین‌های ظرفشویی خود استفاده می‌کنند. این طرح که بر اساس تعداد ستاره است نشان می‌دهد که ماشین ظرفشویی مد نظرتان چه میزان آب مصرف می‌کند، بدیهی است که تعداد ستاره‌های بیشتر نشانگر مصرف آب کمتر در مقایسه با دیگر ماشین‌های ظرفشویی است، از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم دنبال وسایلی بگردید که در رتبه‌بندی ستاره‌های بیشتری کسب کرده باشند تا مجبور به پرداخت پول اضافی جهت مصرف آب و برق ماشین ظرفشویی‌تان نباشید.

مصرف انرژی و آب در ظرفشویی

چگونه می‌توان از ماشین ظرفشویی به شکلی بهینه استفاده کرد تا آب و برق کمتری مصرف شود؟

ماشین‌های ظرفشویی قدیمی میزان مصرف آب و برق بیشتری داشتند اما ظرفشویی‌های مدرن و جدید به واسطه برنامه‌های گوناگون و تکنولوژی به‌روزتر می‌توانند به شکل خودکار میزان مواد شوینده و آب مصرفی را در هر بار شست‌وشو تنظیم کنند، بنابراین دیگر نیازی نیست ظروف خود را قبل از شست‌وشو با ماشین آب بزنید تا با کاهش مراحل شست‌وشو در مصرف آب صرفه‌جویی کنید! به طور کلی فارغ از مدل و نوع ماشین ظرفشویی، می‌توانید با به کار بردن یکسری نکات و ترفندها به شرح زیر، مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی را مدیریت کنید.

  • قبل از گذاشتن ظروف کثیف داخل ماشین ظرفشویی بهتر است که آن‌ها را با یک دستمال تا اندازه‌ای پاک کنید.
  • برای داشتن بیشترین رضایت از کارکرد ماشین ظرفشویی خود، دستگاه باید به درستی کار کند، یعنی؛ سنسورهای مربوط و سیستم‌های آب‌گیری و تخلیه و گرمایش باید دقیق کار کنند، بنابراین بهتر است تمامی این موارد را چک کنید تا در صورت مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنید.
  • مهم نیست چه مقدار ظرف درون دستگاه قرار داده‌اید، خود ماشین ظرفشویی به‌طور اتوماتیک از مقدار یکسانی آب برای شست‌وشو استفاده خواهد کرد، بنابراین بهترین کار این است که دستگاه خود را در حالت کاملا پر روشن کنید.
  • ماشین‌های ظرفشویی جدید دارای برنامه‌های مختلف شست‌وشو هستند که شناخت دقیق آن‌ها کمک می‌کند تا هم ظروف بهتر شسته شوند و هم آب کمتری مصرف شود، به‌طور مثال؛ برنامه شست‌وشوی نیمه در ماشین ظرفشویی بوش مصرف آب را به حالت اقتصادی برده و تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • در ساعات اوج مصرف برق که معمولا از ساعت ۱۱ تا ۱۶ عصر و ۷ تا ۲۳ شب است از ماشین ظرفشویی و سایر لوازم برقی استفاده نکنید.
  • ظرف‌ها را طبق راهنمای ظرفشویی در کابین بچینید تا در اثر چینش اشتباه جلوی پاشش آب و مواد گرفته نشود. بدین ترتیب می‌توان از آب و انرژی حداکثر بهره‌برداری را کرد.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما دارای سیستم خشک کن بدون گرما است از آن برای خشک کردن ظروف استفاده کنید، اما اگر دستگاهتان قدیمی است و مجهز به این سیستم نیست می‌توانید بعد از پایان پروسه شست‌وشو ماشین را خاموش کرده و در آن را باز بگذارید تا جریان هوا ظرف‌ها را خشک کند.
  • نظافت پی‌درپی ماشین ظرفشویی و استفاده از شوینده‌های استاندارد علاوه بر اینکه بر عمر دستگاه می‌افزاید منجر به مصرف بهینه آب و انرژی می‌شود.

جمع بندی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌هایی از ماشین ظرفشویی به بازار آمده‌اند که نه تنها ظرف‌ها را به بهترین شکل ممکن شست‌وشو می‌دهند بلکه در مصرف آب و انرژی نیز به صورت هوشمند عمل کرده و از طریق برنامه‌های گوناگون تلاش می‌کنند تا با کمترین میزان انرژی ظروف را پاک کرده و بشویند، اما بازهم یکسری تردیدها و نگرانی‌ها از بابت مصرف آب و برق ظرفشویی برای کاربران و خریداران وجود دارد که ما سعی کردیم در این مطلب به طور واضح مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و با ارائه راهکارهایی این میزان را به حداقل برسانیم.

طبیعی است که ماشین‌های ظرفشویی‌ جدید و مدرن، از نظر میزان مصرف انرژی قابل مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر نیستند، بدین ترتیب شما می‌توانید جهت خرید مدل‌های مختلف ماشین‌ ظرفشویی به وبسایت خانه بوش و یا نمایندگی بوش در ایران و شریعتی مراجعه کرده تا محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت، گارانتی اصل و خدمات پس از فروش مطلوب به‌شکلی راحت و آسان خریداری نمائید.

سوالات متداول

استفاده از مواد شست‌وشوی مناسب باعث می‌شود تا ظروف به خوبی تمیز شده و کارآیی دستگاه نیز بیشتر شود، از این رو بهتر است ریسک نکرده و تنها از شوینده‌های معتبر استفاده کنید. قرص، پودر، ژل، نمک، مایع جلادهنده و جرم‌گیر ماشین ظرفشویی از جمله مواد شوینده‌ای هستند که به شست‌وشوی بهتر ظروف کمک می‌کنند.
قطعا این موضوع بر میزان مصرف انرژی و مصرف آب در ماشین ظرفشویی اثر دارد. بهتر است با چیدمان درست از حداکثر ظرفیت دستگاه استفاده کرده تا ظروف به‌شکلی تمیزتر و بهتر شسته شوند.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *