معرفی مواد شوینده ماشین ظرفشویی

معرفی مواد شوینده ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از آن دست لوازم خانگی است که با حضورش در آشپزخانه حجم زیادی از کارهای منزل را کم می‌کند. اگر صاحب یکی از مدل‌‌های معروف و معتبر ماشین ظرفشویی همچون ماشین ظرفشویی بوش، سامسونگ و … هستید، حتما برایتان پیش آمده است هنگام انتخاب یک ماده شوینده ظرفشویی مناسب که هم به بدنه ماشین آسیب نزند و هم ظروف را به بهترین نحو پاکیزه نماید دچار سردرگمی شده‌ باشید. این مطلب راهنمایی جامع و کاربردی است به منظور کمک به شما برای انتخاب بهترین مواد شوینده ظرفشویی، پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

کدام یک از مواد شوینده ظرفشویی را بخرم؟

با کمی پرس‌و‌جو در بازار شوینده‌های ظرفشویی با انواع و اقسام مواد مانند جرمگیر، جلادهنده، نمک، بوگیر، ژل ماشین ظرفشویی و … مواجه می‌شوید. در این شرایط قطعا اولین سؤالی که در ذهنتان بوجود می‌آید این است که کدام ماده شوینده مناسب ماشین ظرفشویی من است؟

قبل از هرچیز باید بدانید که هنگام خرید مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی اصل مهم و اساسی، استفاده از تولیدات کمپانی‌های معروف و قابل اعتماد مانند بوش، فینیش، فیری و … است. چرا که محصولات این نوع برندها نه تنها بسیار باکیفیت هستند بلکه اغلب با تمامی مدل‌های ماشین ظرفشویی سازگاری دارند.

مواد شوینده ظرفشویی در سه دسته کلی ژلی، پودری و قرص جای می‌گیرند که در میان آن‌ها پودرها به نسبت قیمت پایین‌تری داشته و قرص‌ها بالاترین قدرت پاک‌کنندگی را دارند. علاوه بر این سه نوع مواد دیگری مانند نمک، جرمگیر و جلادهنده ماشین ظرفشویی نیز در بازار موجود هستند که هریک کارایی خاص خود را دارند.‌

قرص ماشین ظرفشویی

 قرص ماشین ظرفشویی

قرص‌ها یکی از بهترین و پرفروش‌ترین مواد شوینده ظرفشویی هستند. در واقع قرص‌ ماشین ظرفشویی همان شکل کوچک و جامد شده پودرهای ظرفشویی سنتی است که به راحتی درون محفظه جاپودری قرار داده‌ می‌شود. قرص‌ها معمولا در سه نوع معمولی، کوانتوم و همه‌کاره در بازار مواد شوینده وجود دارند. قرص کوانتوم نسبت به دو نوع دیگر از میزان درخشندگی بسیار بالاتری برخوردار است. این قرص دارای روکش پلاستیکی و ژله‌ای است، بنابراین به راحتی در آب حل می‌شود.

قرص‌های معمولی دارای میزان کمی نمک هستند و تنها باعث پاکیزگی و صیقل دادن به ظروف می‌شوند. اما قرص‌های همه‌کاره علاوه بر شستن ظروف موجب درخشش بیشتر آن‌ها و نرم شدن آب می‌شوند. برتری قرص همه‌کاره بر قرص‌های معمولی در وجود نمک بیشتر و قدرت جلادهندگی بالاتر آن‌‌ها است. لازم است هنگام خرید قرص ماشین ظرفشویی به برند، قدرت حل شوندگی قرص و عدم آسیب رسانی به ظروف و ماشین ظرفشویی دقت نمایید. همچنین بهتر است هنگام استفاده از قرص ماشین ظرفشویی از نمک و مایع جلادهنده به میزان کمتری استفاده کنید چرا که خود قرص‌ها حاوی مقادیر متفاوتی از این دو نوع ماده هستند.

ژل ماشین ظرفشویی

مایع ماشین ظرفشویی که به آن اصطلاحا ژل ظرفشویی نیز گفته می‌شود از قابلیت حلالیت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که ساختار اصلی ژل ماشین ظرفشویی برپایه آب است بنابراین نسبت به پودر، آسیب بسیار کمتری به ظروف وارد می‌کند. ترکیبات جلادهنده و درخشان‌کننده دیگر مواد شیمیایی هستند که در ساختار ژل‌ها استفاده می‌شوند در نتیجه با استفاده مکرر از این مواد شوینده ظرفشویی نه‌ تنها ظرف‌هایتان کدر نمی‌شود بلکه هیچگونه خط و خشی هم بر آنها نخواهد افتاد.

این ژل مزایای قابل توجهی دارد که مهم‌ترینشان قابلیت کنترل کنندگی تولید کف است. برخلاف پودرهای ظرفشویی که جامد هستند این ماده مایع به شکل کنترل شده وارد مخزن ماشین ظرفشویی شده و به مرور در آب حل می‌شود، در نتیجه به اندازه نیاز کف تولید می‌کند.

ژل ماشین ظرفشویی

مزیت دیگر این ژل‌ها مقرون به صرفه‌بودن آن‌ها است. فرض کنید تعداد ظروف کثیفتان اندک است و یا حتی ظروف خیلی کثیفی هم ندارید اما به خاطر کمبود وقت و … ترجیح می‌دهید آن‌ها را با ماشین ظرفشویی بشویید، در این شرایط استفاده از یک قرص ماشین ظرفشویی کامل و یا سایر مواد شوینده چندان به صرفه نیست. اینجاست که  ژل ماشین ظرفشویی بیش از همیشه به کارتان می‌آید چرا که می‌توانید به دفعات و به مقدار مورد نیازتان از آن استفاده کنید.

هنگام خرید مایع ماشین ظرفشویی توجه به این نکته بسیار ضروری است؛ ژل‌های ظرفشویی ظاهری شبیه به مایع‌های ظرفشویی دستی و معمولی دارند اما باید بدانید که این ژل‌ها کارکردی کاملا متفاوت با مایع‌های ظرفشویی دستی دارند، پس هرگز از آن‌ها برای شست‌و‌شوی ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

بوگیر ماشین ظرفشویی

همانطور که می‌دانید سیستم ماشین ظرفشویی به گونه‌ای عمل می‌کند که برای شست‌و‌شوی  هرچه بهتر ظروف نیاز به آب با دمای بالا دارد که ترکیب این آب داغ با ظروف کثیف و چرب به مرور بویی نامطبوع در فضای داخل ماشین ظرفشویی ایجاد می‌کند. البته گاهی اوقات نشستن فیلتر، عدم استفاده از جرمگیر، باقی ماندن ظروف کثیف به مدت طولانی داخل ماشین ، رطوبت و … نیز مزید بر علت می‌شود.

در اینجور موارد برای رفع این بوی آزاردهنده می‌توان از انواع بوگیرهای مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کرد. معمولا برندهای مطرح و معروف بوگیر ماشین ظرفشویی علاوه بر قابلیت خوشبو کردن فضای داخل ماشین، میکروب‌ها را نیز از بین می‌برند. بنابراین همانطور که برای خرید مواد شوینده ظرفشویی وسواس به خرج می‌دهید بهتر است هنگام خرید بوگیر ماشین ظرفشویی نیز به نام برند و اصل یا تقلبی بودن آن دقت کنید.

نمک ماشین ظرفشویی

نمک یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد شوینده ماشین ظرفشویی است. بدیهی است که منظور از نمک ماشین ظرفشویی چیزی شبیه به نمک‌های خوراکی معمولی نیست. نمک ماشین ظرفشویی درشت‌تر، سخت‌تر و صددرصد خالص است. کارکرد مهم این ماده شوینده کمک به نرم کردن آب سخت، ‌شست‌و‌شوی بهتر ظروف و عدم به جا گذاشتن لکه‌های سفید بر روی آن‌ها است.

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی در نقاطی که آب سخت‌تر با درصد املاح بیشتر وجود دارد بیش از پیش ضرورت دارد. نحوه استفاده صحیح از این ماده شوینده نیز بسیار مهم است. برای داشتن بهترین عملکرد لازم است که نمک ماشین ظرفشویی را به وسیله قیف داخل محفظه سختی‌گیر ماشین که در اکثر مدل‌ها پایین آن قرار دارد بریزید.

معمولا تایم پایانی شست‌و‌شوی ماشین ظرفشویی، بهترین زمان برای ریختن نمک داخل محفظه مخصوص است چرا که بدین ترتیب برای دفعه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خاطر داشته‌باشید که عدم استفاده از نمک در ماشین به دلیل ایجاد رسوب و گرفتگی سیستم گردش آب می‌تواند صدمات قابل توجهی به دستگاه ماشین ظرفشویی شما وارد کند.

جرمگیر ماشین ظرفشویی

جرمگیرها جزو آن دسته از مواد شوینده ظرفشویی هستند که وجودشان در هر آشپزخانه‌ای که ماشین ظرفشویی در آن حضور دارد واجب است. در واقع جرمگیر ماشین ظرفشویی کمک می‌کند تا هرگونه رسوبات، بقایای غذاها و مواد آهکی به جامانده در سیستم آب‌رسانی و … ماشین ظرفشویی از بین برود. عملیات جرمگیری سبب می‌شود تا سیستم گرمایش بهتر کار کند، در نتیجه منجر به افزایش طول عمر مفید ماشین ظرفشویی می‌شود.

برای استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی بهتر است ابتدا تنظیمات ماشین ظرفشویی را روی بالاترین درجه قرار داده، سپس اجازه دهید تا ماشین به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه کار کند. پس از سی دقیقه، جرمگیر را داخل مخزن مربوطه بریزید و اجازه دهید همچنان ماشین کار کند. پس از اتمام یک دور کامل، بار دیگر اینکار را تکرار کنید. در نهایت پس از اطمینان از انجام درست عمل جرمگیری فیلترهای ماشین ظرفشویی را نیز تمیز نمایید.

مواد شوینده ظرفشویی

جلادهنده ماشین ظرفشویی

اگر برای شما شفافیت و درخشندگی ظرف‌هایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، پس حتما تهیه یک جلادهنده ماشین ظرفشویی خوب را در لیست خرید خود قرار دهید. همانطور که از اسم این نوع مواد شوینده ظرفشویی پیدا است کار اصلی آن‌ها رفع خط و خش و جلا دادن به ظروف است. در واقع یک جلادهنده و لکه‌بر خوب نه‌ تنها ظرف‌ها را برق می‌اندازد بلکه باعث می‌شود تا آن‌ها با سرعت بیشتری خشک‌ شوند.

به یاد داشته باشید که استفاده از جلادهنده در ماشین ظرفشویی‌هایی که خشک‌کن ندارند ضرورتی ندارد. هم چنین همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم اگر در لیست مواد شوینده ظرفشویی خود از قرص کونتوام استفاده می‌کنید بهتر است از به کار بردن جلادهنده ماشین ظرفشویی به صورت جدا، صرفه‌ نظر کنید.

نکات لازم هنگام تهیه و استفاده از مواد شوینده ظرفشویی

توصیه می‌کنیم قبل از خرید مواد شوینده مناسب با ماشین ظرفشویی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

  • قبل از خرید ماده شوینده ظرفشویی ابتدا اطمینان حاصل کنید که ماده مورد نظر با عملکرد ماشین ظرفشویی شما سازگاری کامل دارد.
  • استفاده از نمک و جرمگیر از موارد مهم جهت حفظ سلامت و کارکرد درست ماشین ظرفشویی است، پس صرف استفاده از قرص‌ها، ژل‌ها و … از به کار بردن این مواد شوینده ظرفشویی غافل نشوید.
  • هنگام تهیه مواد شوینده ماشین ظرفشویی هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید چرا که استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت، تقلبی و متفرقه موجب مستهلک شدن و کاهش عمر مفید ماشین ظرفشویی شما می‌شود.
  • اگر از یک برند به خصوص، یک ماده شوینده را امتحان کرده و متوجه سازگاری مطلوب آن با ماشین ظرفشویی خود شده‌اید، بهتر است سایر مواد شوینده را نیز از همان برند تهیه نمایید.

جمع بندی

حتی اگر شما بهترین ماشین ظرفشویی موجود در بازار مانند ماشین ظرفشویی بوش را هم در کنج آشپزخانه خود داشته‌باشید باز هم بدون استفاده از مواد شوینده ظرفشویی مناسب از نتیجه کار راضی نخواهید بود. از این رو ما در این مطلب لیستی از انواع مواد شوینده ماشین ظرفشویی را معرفی کردیم تا متناسب با نوع ماشین و سطح نیاز خود بهترین آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *