چرا ماشین ظرفشویی من ظروف را تمیز نمی کند؟

چرا ماشین ظرفشویی من ظروف را تمیز نمی کند

آیا شما هم با این سوال مواجه شده‌اید که چرا ماشین ظرفشویی من ظروف را تمیز نمی‌کند؟ آیا به فکر عیب یابی ماشین ظرفشویی خود هستید؟ آیا می‌دانید دلایل تمیز نکردن ظروف توسط ماشین ظرفشویی چیست؟ اگر این مسئله به یکی از معضلات روزمره شما تبدیل شده است پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و با دلایل شستن نشدن ظروف آشنا شوید.

اولین ماشین ظرفشویی یک دستگاه مکانیکی بود که در سال ۱۸۵۰ در آمریکا به ثبت رسید. به تدریج و با پیشرفت علم این دستگاه نیز از تکامل یافته و در نهایت به شکل امروزی رسید در اختیار بشر قرار گرفت.

در حال حاضر ماشین ظرفشویی در طرح و مدل‌های مختلف به صورت توکار و معمولی در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است. علاوه بر انواع ماشین ظرفشویی خانگی نمونه‌های صنعتی آن نیز در بازار وجود دارد که در هتل‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید ماشین ظرفشویی گامی بلند در راستای ساده تر کردن زندگی و کمک به انجام سریع‌تر امور روزمره است. با استفاده از ماشین ظرفشویی دیگر هیچ یک از افراد برای شستن ظروف خود با مشکلاتی مانند خستگی جسمانی، اتلاف وقت و مصرف بی‌رویه آب دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

 یک ماشین ظرفشویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای خرید یک ماشین ظرفشویی باکیفیت باید به موارد زیر توجه کنید:

  • باید محصول مورد نظر شما دارای برچسب مصرف انرژی A باشد.
  • باید دارای قابلیت جدا کردن خرده ریزهای درون بشقاب باشد.
  • باید استفاده و نصب آن آسان باشد.
  • باید هنگام استفاده سروصدای کمی ایجاد کند.
  • باید دارای قابلیت‌های مختلف برای شستشوی انواع ظروف، میوه و سبزی باشد.
  • باید مقدار مصرف آب محصول مورد نظر شما پایین باشد.
  • باید دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش باشد.
  • دارای قابلیت خشک کردن ظروف باشد.
  • محفظه داخلی آن از استیل ساخته شده باشد.
  • باید دارای فیلترهای تمیز کننده باشد.
  • باید دارای کنترل از راه دور باشد.
  • باید دارای قابلیت تاخیر در شروع باشد.
  • باید قابلیت شستشوی سریع داشته باشد.

عیب یابی ماشین ظرفشویی

 ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند؟

ماشین ظرفشویی با مصرف آب و انرژی کمتر پودر مخصوص ماشین ظرفشویی را توسط سیستم چرخان روی ظروف اسپری می‌کند و به تمیز کردن آنها می‌پردازد. معمولا ماشین ظرفشویی دارای یک مرحله پیش شستشو است که ذرات چربی از روی ظروف برداشته می‌شود.

در مرحله بعد با استفاده از آب گرم و محلول شوینده فرایند شستشوی ظروف آغاز می‌شود. پس از اتمام شستشو مرحله آبکشی آغاز می‌شود و به کمک سیستم خشک کن دستگاه ظروف خشک می‌شوند. در این دستگاه امکان تنظیم دمای آب وجود دارد که شستشوی ظروف حساس یا میوه‌ها آسیب به آنها وارد نشود.

 قیمت ماشین ظرفشویی چقدر است؟

عوامل مختلفی در تعیین قیمت یک ماشین ظرفشویی نقش دارند، در واقع هنگامی که برای خرید ماشین ظرفشویی به بازار مراجعه می‌کنید محصولات مختلف با قیمت‌های متفاوتی به شما توصیه می‌شود. به‌ عنوان ‌مثال قیمت ظرفشویی بوش از ۱۲ میلیون تومان شروع می‌شود و هرچه مدل و قابلیت‌های این ماشین افزایش پیدا کند قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

 مشکلات شایع ماشین ظرفشویی چیست؟

گاهی اوقات ماشین ظرفشویی به دلایل مختلف نمی‌تواند به طور صحیح به شستشوی ظروف بپردازد به نحوی که پس از اتمام کار همچنان لکه‌ها و ذرات مواد غذایی روی ظروف دیده می‌شوند. حتی در برخی موارد کاربران از برطرف نشدن بوی ظروف و لیوان‌ها شکایت دارند.

در واقع تمیز نشدن ظروف یکی از مشکلات شایعی است که افراد زیادی را به چالش می‌کشد که در برخی موارد این مسئله به کیفیت نامناسب ماشین ظرفشویی ارتباط دارد. اما در صورتی که شما از یک محصول مناسب مانند ماشین ظرفشویی بوش استفاده می‌کنید می‌توانید با چند نکته به عیب یابی ماشین ظرفشویی خود بپردازید.

لوازم خانگی بوش جزو محصولات بسیار عالی موجود در بازار هستند که توانسته‌اند به جلب رضایت مشتریان مختلف خود بپردازند. به طور کلی برخی از مشکلات شایعی که منجر به اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی می‌شوند عبارتند از:

  • خشک نکردن ظروف
  • تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی
  • تمیز شسته نشدن ظروف
  • باقی ماندن لکه آب روی ظروف به ویژه ظروف شیشه‌ای
  • طولانی شدن زمان کارکرد ماشین ظرفشویی
  • نشت کردن آب از ماشین ظرفشویی
  • جاری نشدن آب در محفظه داخلی

چگونه به عیب یابی ماشین ظرفشویی بپردازیم؟

در قسمت بالا به برخی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی اشاره کردیم و در این بخش می‌خواهیم روش‌های متداول برای عیب یابی ماشین ظرفشویی را معرفی کنیم.

 ماشین ظرفشویی ظروف را تمیز نمی‌کند

یکی از شایع‌ترین سوالاتی که اکثر افراد می‌پرسند این است که چرا ماشین ظرفشویی من ظروف را تمیز نمی‌کند؟ یکی از دلایل تمیز روشن شدن از ظروف ممکن است مسدود شدن سیستم اسپری دستگاه به علت تجمع چربی و ذرات مواد غذایی باشد.

در این حالت باید به بررسی صفحه نمایشگر دستگاه، بازوهای مخصوص اسپری آب، و واشر در ماشین ظرفشویی بپردازید و ذرات باقی مانده را خارج کنید. می‌توانید از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه استفاده کنید و به رفع چربی‌های باقی مانده از دیواره داخلی بپردازید.

در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است بازوهای اسپری ساز دستگاه یا سیستم اصلی ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده باشد. در این شرایط باید از باز بودن سوراخ‌های روی سیستم اسپری اطمینان حاصل کنید و به صورت دستی آنها را تمیز کنید.

ماشین ظرفشویی ظروف را تمیز نمی کند

این بازوها در قسمت انتهای ماشین ظرفشویی قرار گرفته‌اند و به راحتی از جای خود خارج می‌شوند. البته گاهی اوقات تمیز نشدن ظروف می‌تواند به پایین بودن دمای آب ارتباط داشته باشد که باید به صورت دستی دمای آب را افزایش دهید.

اگر ظروف شما خیلی کثیف شده‌اند بهتر است قبل از آنکه آنها را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید آنها را تمیز کنید. برخی از مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی دارای محفظه جمع آوری ذرات مواد غذایی هستند اما به خاطر داشته باشید که ماشین ظرفشویی شما سطل زباله نیست و حتماً ظروف خود را تمیز کنید.

 ماشین ظرفشویی درست کار نمی‌کند

فقط به دلایل متعدد وسایل منزل از قبیل ماشین ظرفشویی کار نمی‌کنند، در این شرایط باید ابتدا مطمئن شوید دستگاه شما به برق متصل شده است. گاهی اوقات از خراب شدن دوشاخه ماشین ظرفشویی علت کار نکردن دستگاه است.

البته در برخی موارد بسته نشدن در ماشین ظرفشویی باعث بروز این مشکل می‌‌شود که باید از ترتیب مناسب ظروف درون محفظه اطمینان حاصل کنید. در صورتی که علیرغم بررسی این موارد همچنان دستگاه شما کار نمی‌کند احتمال آنکه موتور دستگاه آسیب دیده باشد وجود دارد.

 محفظه ماشین ظرفشویی به خوبی پر و خالی نمی‌شود

برای اینکه ماشین ظرفشویی به شستشوی ظروف شما بپردازد باید جریان آب به راحتی وارد آن شود و پس از اتمام کار تخلیه شود. در برخی موارد ماشین ظرفشویی به درستی پر و تخلیه نمی‌شود که شایع‌ترین دلیل آن مشکل واشر آب است.

در صورتی که این قطعه خراب شده باشد به درستی محفظه داخلی ماشین ظرفشویی را پر نمی‌کند در نتیجه ظروف شما تمیز نمی‌شوند. از سوی دیگر ممکن است ماشین ظرفشویی بیش از ظرفیت خود پر شود و شما را با مشکلات دیگری مواجه کند. در این شرایط تعویض واشر ضرورت دارد.

 ماشین ظرفشویی ظروف خشک نمی‌کند

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم ماشین ظرفشویی آن است که به خشک کردن ظروف می‌پردازد و به این ترتیب می‌توان به راحتی پس از خارج کردن ظروف از ماشین ظرفشویی آنها را درون کابینت قرار داد. در برخی موارد این چرخه دچار اختلال می‌شود که معمولا به مشکلات سیستم گرمایش درون دستگاه ارتباط دارد. در این شرایط باید از یک تعمیرکار بخواهید به طور دقیق دستگاه شما را بررسی کند.

 ماشین ظرفشویی نمی‌تواند خود را تمیز کند

یکی از ویژگی‌های مهم ماشین ظرفشویی آن است که می‌تواند به تمیز کردن قطعات داخلی خود بپردازد اما در برخی موارد این قابلیت دچار اختلال می‌شود. در صورتی که فیلترهای ماشین ظرفشویی مسدود یا خراب شده باشند دستگاه به اشتباه آب آلوده را به گردش در می‌آورد در نتیجه از ظروف تمیز شسته نمی‌شوند.

در این شرایط باید فیلترهایی که در قسمت زیر دستگاه قرار گرفته‌اند را خارج و تعویض کنید. نکته مهم تری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز نباید بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی درون آن وسایل کثیف قرار دهید. در غیر این صورت دستگاه ظروف شما را تمیز نمی‌شوید.

 ماشین ظرفشویی نشتی دارد

نشتی آب از ماشین ظرفشویی مشکلات زیادی از قبیل خیس شدن محیط آشپزخانه را به وجود می‌آورد که نیاز به رسیدگی فوری دارد. به طور کلی نشتی آب می‌تواند به علت سوراخ شدن یا آسیب دیدگی شلنگ تغذیه ماشین ظرفشویی یا خراب شدن واشر اطراف در ایجاد شود. باید به طور دقیق علت نشت آب را پیدا کنید و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کنید.

نکاتی برای تمیز شدن ظروف

 نکاتی برای تمیزتر شدن ظروف

  • حتما از پودر باکیفیت استفاده کنید که حاوی انواع مختلفی از آنزیم‌ها است.
  • سختی آب محل زندگی خود را مشخص کنید و از محلول مخصوص رفع سختی آب استفاده کنید که روی ظروف شیشه‌ای هیچ گونه لکه ای باقی نماند.
  • تا حد امکان فقط از ماشین ظرفشویی خود برای شستشوی ظروف استفاده کنید و شستن میوه و سبزی را فراموش کنید.
  • از قرار دادن ظروف بسیار بزرگ درون ماشین ظرفشویی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث بسته شدن مسیر ورود آب شوند.
  • بیش از توان دستگاه از آن کار نکشید.
  • از محلول مناسب برای چربی زدایی استفاده کنید.
  • به موقع به تعویض فیلترها بپردازید.
  • از سالم بودن واشر اطراف در اطمینان حاصل کنید.
  • به طور کامل محفظه داخلی دستگاه را تمیز و خشک کنید.
  • ظروف را به طور صحیح درون دستگاه بچینید.
  • قطعات آسیب دیده دستگاه را تعویض کنید.
  • مطمئن شوید بازوهای اسپری دستگاه سالم هستند.

 کلام آخر

بدون شک ماشین ظرفشویی یکی از وسایل کاملا کاربردی آشپزخانه است که به شستشوی دقیق انواع ظروف سرامیکی، شیشه‌ای و موارد مشابه کمک می‌کند. به طور کلی خرید ماشین ظرفشویی یک سرمایه گذاری بلند مدت است و باید برای خرید یک محصول مناسب اقدام کرد.

یکی از بهترین محصولات موجود در بازار در ماشین ظرفشویی بوش است که با توجه به قابلیت‌های جذاب خود توانسته است به فهرست مهمترین خریدهای خانواده‌ها تبدیل شود. در این مقاله به بررسی مسئله عیب یابی ماشین ظرفشویی پرداختیم روش‌های مختلف برای رفع این مشکل را معرفی کردیم که به شما برای افزایش کارایی ماشین ظرفشویی تان کمک کنیم.

در صورتی که در این مقاله به همه سوالات شما پاسخ داده نشده است و به اطلاعات بیشتری درباره عیب یابی ماشین ظرفشویی، معرفی محصولات بوش یا خرید ظرفشویی بوش نیاز دارید با مشاوران خانه بوش در ارتباط باشید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *