رفع بوی بد یخچال چگونه است؟

رفع بوی بد یخچال چگونه است

ما برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، از یخچال و فریزر استفاده می‌کنیم. بنابراین یخچال و فریزر نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارند. گاهی به دلیل نگهداری انواعی از سبزیجات، گوشت‌ها و خوراکی‌های مختلف، ممکن است یخچال دچار بوی نامطبوعی شود که چندان خوشایند نیست. این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که افراد را مجبور می‌کند تا راهکارهای مختلفی را برای رفع آن به کار ببندند. برای رفع بوی بد یخچال ابتدا بایستی عامل آن را به درستی شناسایی کنیم. ما در این مطلب قصد داریم با دلایل ایجاد بوی بد یخچال آشنا شده و راه حل رفع این مشکل را نیز در اختیارتان قرار دهیم.

بوی بد یخچال

بوی بد یخچال و دلایل ایجاد آن

احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی درب یخچال یا فریزر خود را باز می‌کنید، بوی نامطبوعی به مشامتان می‌رسد که کمی آزاردهنده است. این یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اغلب افراد به دنبال راه حلی برای رفع آن هستند. رسیدگی نکردن به مشکلات این چنینی می‌تواند در گذر زمان بازدهی یخچال و در نهایت طول عمر آن را کاهش دهد. بوی بد یخچال می‌تواند به کیفیت غذاهایی که در یخچال و فریزر نگهداری می‌شوند آسیب وارد کند.

بنابراین لازم است در اولین فرصت، عامل بوجود آورنده این مشکل را شناسایی کرد. از مهم‌ترین علت‌هایی که می‌توانند باعث بوی بد یخچال شما شوند عبارتند از:

  • فاسد و خراب شدن مواد غذایی بخصوص مواد گوشتی در فریزر
  • نگهداری مواد غذایی در ظروف بدون درپوش و قرار دادن آن در یخچال
  • استفاده نکردن از یخچال برای مدتی طولانی
  • رسیدگی نکردن به یخچال و دیر تمیز کردن آن
  • استفاده از مواد شوینده با ترکیبات شیمیایی برای تمیز کردن یخچال
  • کیفیت پایین جنس بدنه یخچال
  • عملکرد نادرست یخچال و خراب شدن آن
  • ریختن انواع مایعات در یخچال و تمیز نکردن به موقع آن‌ها

خب این موارد می‌توانند مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی بد در یخچال باشند. زمانی که بتوانید به درستی عامل اصلی بو را تشخیص دهید، اقدام برای رفع آن کار چندان سختی نخواهد بود. در ادامه چند راهکار خانگی برای رفع بوی بد یخچال را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

رفع بوی بد یخچال چگونه است؟

خوشبختانه برای رفع بوی بد یخچال راهکارهای زیادی وجود دارند. البته پیش از اینکه با این راهکارها آشنا شویم بهتر است بدانید که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی لازم است در زمان خرید یخچال کمی هوشیارانه‌تر عمل کرده و کالایی را انتخاب کنید که از کیفیت و راندمان کاری بالایی برخوردار باشد.

لوازم خانگی بوش همیشه جزء بهترین گزینه‌های انتخابی هستند که با سیستم تهویه مطبوع خود از ایجاد هرگونه بوی بد در یخچال جلوگیری کرده و از مواد غذایی شما به بهترین شکل ممکن نگهداری می‌کنند. در بخش‌های آتی حتما در خصوص تمیز کردن یخچال بوش نیز صحبت خواهیم کرد. اما در ادامه می‌پردازیم به بهترین راهکارها برای رفع بوی بد یخچال.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک پودر سفید رنگ تقریبا همه کاره است که از آن می‌توان استفاده‌های گوناگونی داشت. از این پودر برای رفع بوی بد یخچال نیز می‌توان استفاده کرد. ابتدا بایستی مواد غذایی که فاسد یا خراب شده‌اند را از یخچال بیرون آورده و با یک دستمال تمیز تمام قفسه‌ها و طبقات یخچال را تمیز کنید. حالا مقداری جوش شیرین را درون یک ظرف درباز ریخته و آن را در گوشه‌ای از یخچال قرار دهید. بهتر است جوش شیرین حداقل ۵ الی ۶ ساعت در یخچال باقی بماند تا بتواند تمام بوی ناخوشایند یخچال را به خود جذب کند.

استفاده از لیمو

یکی از بهترین راهکارها برای رفع بوی بد یخچال استفاده از لیموی تازه است. لیمو نقش یک نوع ضد عفونی کننده طبیعی را نیز برعهده دارد.

برای استفاده از این روش می‌توانید یک لیمو تازه را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و آن را درون یک ظرف قرار دهید. حالا این ظرف را درون یخچال بگذارید. لیمو می‌تواند تا یک هفته عملیات بوگیری را به خوبی انجام دهد. بعد از گذشت یک هفته می‌بایست لیمو را با یک لیموی تازه تعویض کنید.

استفاده از جو دوسر

برای استفاده از جو دوسر نیاز به کار خاصی ندارید. مقداری جو دوسر را درون یک ظرف ریخته و آن را به مدت ۵ تا ۶ روز در یخچال نگهداری کنید. جو بعد از گذشت این زمان، بوی بد ناشی از مواد غذایی فاسد را به خود جذب می‌کند. حتی اگر یخچال شما بوی ناخوشایندی ندارد، می‌توانید از جو دوسر به عنوان یک راهکار دائمی جهت جلوگیری از بوی بد در یخچال استفاده کنید.

استفاده از سیب زمینی

یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای از بین بردن بوی بد یخچال، استفاده از سیب زمینی است. یک سیب زمینی را شسته، پوست گرفته و آن را به دو نیم تقسیم کنید. سیب زمینی را درون ظرف و در یخچال قرار دهید. بعد از گذشت چند روز، سیب زمینی می‌تواند بوی بد یخچال را از بین ببرد. در صورت سیاه شدن سیب زمینی می‌توانید از یک سیب زمینی جدید برای این کار استفاده کنید.

رفع بوی بد یخچال

روش‌های خوشبو کردن یخچال

تا اینجا با روش‌هایی برای رفع بوی بد یخچال آشنا شدیم. اما گاهی یخچال هیچ بوی خاصی نمی‌دهد و با این وجود تمایل داریم تا در هنگام باز کردن درب یخچال، بویی خوش از آن به مشام برسد. برای این خواسته شما نیز پیشنهاداتی داریم که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از وانیل: وانیل بوی بسیار خوش و مطبوعی دارد. می‌توانید برای خوشبو شدن یخچال مقداری پودر وانیل در یخچال قرار دهید تا عطر خوش آن به یخچال منتقل شود.
  • استفاده از قهوه: قهوه نیز همانند وانیل می‌تواند عطر و رایحه خوبی در یخچال ایجاد کند.
  • استفاده از پرتقال: پرتقال عطر و بوی خوش و تازه‌ای به یخچال شما می‌بخشد. یک پرتقال تازه را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و آن را برای یک الی دو روز درون یخچال قرار دهید.

جنس بدنه یخچال عامل بوی بد یخچال

یکی از عواملی که باعث ایجاد بوی بد یخچال می‌شود، جنس پلاستیکی است که در ساخت یخچال به کار رفته است. هر چه کیفیت این جنس کمتر باشد، قطعا یخچال زودتر به مشکل می‌خورد و دچار بوی بد می‌شود. پلاستیک به خودی خود دارای بوی نامطبوعی هست. حال اگر برای مدت‌ها تمیز نشده و تحت رسیدگی قرار نگیرد، این بوی نامطبوع چندین برابر می‌شود.

پلاستیک بعد از مدت زمانی، بوی مواد غذایی مختلف را به خود جذب می‌کند، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بوی بد یخچال، هر چند وقت یک بار، نوارهای پلاستیکی اطراف درب یخچال را به خوبی تمیز کنید. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید، کیفیت ساخت یخچال تاثیر زیادی در راندمان کاری و بهره وری آن دارد.

به عنوان مثال یخچال بوش، یکی از بهترین انواع برند یخچال در بازار است که به دلیل استانداردهای بالایی که در ساخت خود دارد نسبت به دیگر انواع برند یخچال دیرتر به مشکلاتی از قبیل بوی بد دچار می‌شود. اگر به کیفیت نگهداری از مواد غذایی خود در یخچال اهمیت زیادی می‌دهید، یخچال بوش می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

روش تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال بوش

حتی بهترین یخچال بوش هم ممکن است روزی دچار بوی نامطبوع شود. درست استفاده نکردن از یخچال یا نگهداری مواد غذایی فاسد و خراب درون یخچال می‌تواند بوی ناخوشایندی درون یخچال ایجاد کند. اگر یخچال بوش دارید و نمی‌دانید چگونه آن را تمیز کنید در این بخش راهکارهایی را برای رفع بوی بد یخچال و تمیز کردن آن به شما ارائه می‌کنیم:

یخ‌زدایی یخچال

یخ زدگی یکی از عوامل مهم ایجاد بوی بد در یخچال است که اغلب به آن توجه نمی‌کنیم. یخ زدگی می‌تواند بوی بد یخچال را تشدید کند. بنابراین بهترین راهکار این است که در اولین فرصت اقدام به یخ‌زدایی یخچال کنید. این کار طول عمر یخچال را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تعویض واشر یخچال برای رفع بوی بد

تعویض کردن واشر یخچال

گاهی اوقات درب یخچال دچار نشتی می‌شود یا به دلایلی به درستی بسته نمی‌شود. همین عامل می‌تواند در ایجاد بوی بد در یخچال موثر باشد. در اکثر مواقع، بوی بدی که از یخچال بوش به مشام می‌رسد به دلیل محبوس شدن گاز متان در اطراف درب یخچال است. این گاز راهی برای خروج ندارد و از این رو باعث می‌شود تا یخچال شما بوی ناخوشایندی بگیرد. برای حل این مشکل می‌توانید واشر یخچال را تعویض کنید.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در یخچال

دستگاه‌های تصفیه کننده و خوشبو کننده مخصوص هوا وجود دارند که می‌توان از آن‌ها درون یخچال استفاده کرد. با تهیه کردن و قرار دادن یک دستگاه تهویه مطبوع، می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوی بد ناشی از یخچال را از بین برد.

سریع ترین راه برای رفع بوی بد یخچال

اگر تمایل دارید تا بوی بد یخچال را در مدت زمان کوتاه‌تری از بین ببرید، بهتر است به سراغ روش‌های دیگری بروید. بهترین و سریع‌ترین راه برای رفع بوی بد یخچال تمیز کردن کامل آن است. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنید.

  • یخچال را از برق بکشید.
  • یخچال را از تمامی خوراکی‌ها و مواد غذایی تخلیه کنید.
  • قفسه‌ها و طبقات درون یخچال را بیرون آورده و هیچ وسیله‌ای را درون آن باقی نگذارید. تمام وسایل و تجهیزات درون یخچال را شسته و خشک کنید.
  • اجازه دهید برودت یخچال به طور کامل متوقف شود. برای این کار بهتر است یک الی دو ساعت صبر کنید.
  • داخل یخچال را با یک دستمال لطیف و ترکیبی از سرکه و آب یا جوش شیرین و آب، کاملا تمیز کنید.
  • بعد از خشک شدن کامل یخچال وسایل را مجددا درون آن قرار دهید.
  • با استفاده از بوگیر می‌توانید از ایجاد بوی بد یخچال جلوگیری کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *