نکات مهم نگهداری از جاروبرقی بوش

نگهداری از جاروبرقی بوش

جاروبرقی از وسایل کاربردی منزل است. در قدیم با جاروهای دستی خانه خود را نظافت می‌کردند اما امروزه با وجود جاروبرقی نه تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، از خستگی شما نیز کم می‌شود. از جمله جاروبرقی‌های معروف برند بوش است. بوش برند محبوب و معروفی است که لوازم خانگی با کیفیت بالا تولید می‌کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث طول عمر جاروبرقی بوش می‌شود، تمیز کردن آن است. در این مقاله قصد داریم نکات تمیز کردن و نگهداری از جاروبرقی بوش را بررسی کنیم.

قیمت جاروبرقی بوش

روش‌های نگهداری از جاروبرقی بوش

جاروبرقی همچون سایر وسایل منزل نیاز به نگهداری دارد. جاروبرقی بوش به دلیل تمیز کردن فرش و… بیشتر در معرض گرد و غبار است به همین دلیل لازم است که نکات نگهداری از جاروبرقی بوش را بدانید.

بیشتر بخوانید: چرا از بین برندهای مختلف باید جاروبرقی بوش بخرم 

1. تعویض فیلتر

به دلیل اینکه جاروبرقی روی فرش کشیده می‌شود، پرز و گرد و غبار فرش وارد دستگاه می‌شود. به همین دلیل تعویض مرتب فیلتر جاروبرقی الزامی است. زیرا در صورتی که فیلتر در اثر گرد و غبار دچار گرفتگی شود، مکش دستگاه کاهش می‌یابد.

2. بررسی انسداد خرطومی و لوله تلسکوپی

متناسب با میزان استفاده از جاروبرقی هر از گاهی لوله خرطومی و لوله تلسکوپی را چک کنید. چراکه گاها بعضی از زباله‌های حجیم در مسیر لوله‌ها گیر می‌کنند و سبب می‌شوند زباله‌ها را از سطح زمین به‌درستی جمع نکند. همچنین قبل از استفاده از جاروبرقی دقت نمایید اشیاء تیز و بزرگ بر سر راه جاروبرقی نباشند؛ چراکه با وارد شدن به لوله خرطومی سبب آسیب و پارگی آن می‌شوند.

3. جارو نکردن مناطق مرطوب

موتور دستگاه، جزء بسیار حساس و مهم جاروبرقی است. رسیدن آب و رطوبت به موتور سبب از کار افتادن آن می شود. پس چنانچه می‌خواهید طول عمر جاروبرقی‌تان بالاتر رود، فرش خیس یا مرطوب را جارو نکشید.

4. روشن نماندن بی رویه جاروبرقی

گاها دیده شده که در هنگام جارو کشیدن، کاری پیش می‌آید و جاروی روشن را ساعت‌ها به حال خود رها می‌کنند یا مکان‌های بزرگ را در مدت زمان طولانی جارو می‌کشند. در این صورت بهتر است که هر چند دقیقه یکبار جاروبرقی را خاموش کنید یا در چند نوبت جاروکشی شود. چراکه ممکن است در اثر داغ شدن بیش از اندازه، موتور بسوزد.

اگر بخواهیم یک بازه زمانی مناسب برای استفاده از جاروبرقی بیان کنیم، گفتنی است که زمان استاندار استفاده از جاروبرقی زمانی بین 15 الی 25 دقیقه است. پس در استفاده صحیح از جاروبرقی خود بکوشید.

5. حرکت ندادن جاروبرقی با لوله خرطومی

جاروبرقی بوش مدل BGL82294IR

اغلب ما عادت داریم هنگام به حرکت در آوردن جاروبرقی از لوله خرطومی استفاده کنیم و پس از مدتی شاهد پارگی آن خواهیم بود. دقت به این موضوع و حرکت دادن صحیح جاروبرقی از پارگی لوله خرطومی جلوگیری می‌کند.

6. نحوه صحیح خاموش کردن جاروبرقی

دقت کنید روش صحیح خاموش کردن جاروبرقی از طریق کلید تعبیه شده روی دستگاه است و کارهایی از قبیل از برق کشیدن یا با پا خاموش کردن احتمال خراب شدن دستگاه شما را بالا می‌برد.

7. بررسی کابل جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های جاروبرقی، کابل آن است. گاها دیده‌اید که هنگام جابه‌جایی جاروبرقی، کابل داخل برق است و آن را می‌کشند. کشش بیش از اندازه کابل موجب آسیب رسیدن به آن می‌شود. همچنین دقت کنید زمانی که دکمه خودکار جمع‌کننده کابل را می‌زنید، کابل جایی گیر نکرده باشد.

8. تعویض کیسه جاروبرقی

کیسه جاروبرقی محل انباشته شدن زباله‌های ریز و درشت منزل شماست. به همین دلیل تعویض منظم آن واجب است. در صورتی که کیسه جاروبرقی پر باشد از قدرت مکش دستگاه کاسته می‌شود. به همین دلیل می‌توانید از کیسه‌های یک بار مصرف استفاده کنید و در صورت لزوم ‌به‌راحتی آن را تعویض کنید.

9. بررسی مسیر هوا

پس از روشن کردن جاروبرقی حتما مسیر عبور هوا را از لحاظ گرفتگی چک کنید. چراکه درپوش‌های دریچه‌ها پس از مدتی دچار گرفتگی شده و اجازه خروج هوا را نمی‌دهند در نتیجه به موتور فشار وارد می شود و جاروبرقی بیش از حد معمول داغ می‌شود.

10.بررسی تسمه جاروبرقی

وظیفه تسمه در جاروبرقی چرخش و حرکت است. پس چنانچه تسمه دچار پارگی یا آسیب دیدگی شود یا گشاد شده باشد، آشغال‌ها را به خوبی جمع نمی‌کند. پس اگر در حال جارو کشیدن منزل متوجه شدید آشغال‌ها باقی مانده‌اند، باید به خراب شدن تسمه شک کنید.

روش های تمیز کردن جاروبرقی برای نگهداری از جاروبرقی بوش

مدل های جاروبرقی بوش

شاید قیمت جاروبرقی بوش و اصل بودن آن بتواند در عمر این دستگاه تاثیر داشته باشد ولی هر چقدر که قیمت این محصول گران باشد اما در عین حال در تمیزکاری آن سهل انگاری کنید نمی‌توان سلامت آن را تضمین کرد. بنابراین تمیز کردن جاروبرقی از جمله اموری است که سبب افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود. در ادامه روش‌هایی برای تمیز کردن جاروبرقی ارائه خواهیم داد:

تمیز کردن گرد و غبار دستگاه

برای رفع گرد و غبار دستگاه لازم است که پارچه‌‌ای را با آب مرطوب کنید و سپس کثیفی‌های دستگاه را پاک کنید. محل‌هایی که با پارچه تمیز نمی‌شوند را با یک مسواک تمیز کنید. پس از تمیز و خشک کردن، اجزای جاروبرقی را مانند روز اول ببندید.

نحوه تمیز کردن فیلتر

فیلتر جاروبرقی محل عبور گرد و غبار است و در صورتی که تمیز یا تعویض نشود، عملکرد دستگاه کاهش می‌یابد. به همین منظور ابتدا فیلتر دستگاه را خارج و با کمک مسواک آن را تمیز کنید. سپس کل فیلتر را با مواد شوینده مثل صابون، به خوبی شستشو و اجازه دهید به صورت طبیعی خشک شود.

کار تمیز کردن فیلتر شما به پایان رسید. دقت کنید جاروبرقی بوش دو نوع فیلتر قابل شست و شو و غیر قابل شست و شو دارد. چنانچه علامت W روی دستگاه وجود داشت می‌توانید فیلتر را بشویید. در غیر این صورت تنها با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

تخلیه پاکت جاروبرقی

پاکت جاروبرقی از دیگر قسمت‌هایی است که بیشتر در معرض خاک و غبار است. ابتدا پاکت را از قسمت مربوطه خارج نمایید. سپس خاک‌های موجود در پاکت را تخلیه کنید و پاکت را در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن کیسه جاروبرقی

برای تعویض کیسه زباله جاروبرقی، ابتدا لوله جاروبرقی را جدا کنید. سپس درب جاروبرقی را باز کرده و کیسه را به آرامی خارج کنید. دقت کنید قبل از شروع کار یک پارچه زیر جاروبرقی پهن کنید. همچنین با احتیاط کیسه را خارج کنید که غبار و زباله‌های آن به بیرون نریزد.

کیسه‌های جاروبرقی دو نوع دائمی و یک بار مصرف هستند. چنانچه کیسه جاروبرقی شما از نوع دائمی باشد، باید پس از خارج نمودن زباله‌ها را تخلیه و کیسه را سر جای خود بگذارید ولی اگر کیسه یک بار مصرف باشد، پس از پر شدن آن راه دور بیاندازید. پر شدن کیسه جاروبرقی بوش دارای نشانه‌هایی است. یکی از نشانه‌های آن جارو نشدن زباله‌ها است.

همچنین گاها می‌بینید که خرده زباله‌های روی فرش هستند که قبلا نبودند، این زباله‌ها به دلیل پربودن کیسه به فرش باز می‌گردند. نشانه واضح دیگر آن کاهش قدرت مکش دستگاه است. یکی از مزیت‌های جاروبرقی‌های بدون کیسه دیده شدن زمان پر شدن محفظه است.

 تمیز کردن برس جاروبرقی

برس رول جاروبرقی نیز در درست تمیز کردن فرش نقش بسیار مهمی‌دارد. این برس‌ها معمولا به مرور زمان چیزهایی مثل نخ، مو و سیم داخلشان گیر می‌کند. جاروبرقی‌های بوش در خصوص برس چندین مدل دارند. در برخی از آن‌ها برس رول جدا می‌شود و تمیز کردن آن راحت‌تر است.

در صورتی که برس را جدا کردید با یک قیچی چیزهای پیچیده شده به دور رول را بچینید و سپس رول را با آب بشویید و اجازه دهید خشک شود. چنانچه برس رول جدا نمی‌شود به همان شکل اقدام به تمیز کردن برس نمایید.

تمیز کردن موتور جاروبرقی

شاید بتوان به جرات گفت مهم‌ترین قسمت جاروبرقی موتور آن است. چراکه این قسمت نیرو محرکه لازم جهت تمیز کردن را فراهم می‌کند. پس آسیب به این قسمت کار دستگاه را مختل خواهد کرد. با توجه به اهمیت موتور، تمیز کردن آن نیز متفاوت با سایر قسمت‌ها است.

پیشنهاد ما به شما مراجعه به دفتر راهنمای دستگاه برای تمیز کردن موتور جاروبرقی بوش است. گفتی است شما می‌توانید با یک پارچه نمدار موتور را تمیز کنید، اما باید توجه داشته باشید که پارچه زیاد خیس نباشد. چراکه با ورود آب به موتور عملکردش دچار مشکل می‌شود.

بهترین زمان استفاده از جاروبرقی بوش

شاید بتوان گفت بهترین زمان استفاده از جاروبرقی بوش، زمان رعایت کردن تمام اصول نگهداری و تمیز کردن آن است. چراکه تنها در این صورت می‌توانید سال‌های پیاپی از جاروبرقی خود استفاده کنید. همچنین رعایت ساعات مصرف برق نیز در این خصوص مهم است. در صورتی که در ساعات کم مصرف از جاروبرقی بوش استفاده کنید، نه تنها در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اید، بلکه فشار کمتری هم به دستگاه شما وارد می‌شود.

کلام پایانی

دانستن نکات نگهداری و تمیز کردن جاروبرقی بوش در طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. در واقع تعویض مرتب فیلترها، تمیز کردن موتور، تعویض کیسه، تمیز کردن برس رول، بررسی لوله خرطومی و… سبب می‌شوند که جاروبرقی شما سال‌های طولانی عملکرد خوبی داشته باشد.

اما باید دقت داشته باشید که پس از تمیز کردن اجزای دستگاه، اجازه دهید خشک شوند و سپس در جای مناسب خود قرار دهید. توجه کنید که به هیچ عنوان قطره آبی وارد موتور نشود چراکه عملکرد آن به خطر می‌افتد. امیدواریم با مطالعه این مقاله نکات صحیح نگهداری از جاروبرقی بوش را آموخته باشید. در صورتی که قصد خرید جاروبرقی اصل با گارانتی معتبر را دارید پیشنهاد می‌کنیم از طریق خانه بوش، نمایندگی بوش در ایران اقدام کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *