راهنمای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

راهنمای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، شاید پیش آمده باشد که وقتی بعد از چند وقت ظرف‌های شسته شده را از ماشین بیرون می‌آورید، متوجه کدر شدن ظرف‌ها یا بو دادن آن‌ها شوید؛ دلیل این امر عدم تمیز کردن ماشین ظرفشویی به مدت طولانی است. ما در این مقاله ضمن ذکر نکات مهم در مورد زمان تمیز کردن ماشین ظرفشویی، به شما به صورت مرحله به مرحله اینکار را آموزش می‌دهیم. با راهنمای تمیز کردن ماشین ظرفشویی همراه ما بمانید.

چرا تمیز کردن ماشین ظرفشویی مهم است

چرا تمیز کردن ماشین ظرفشویی مهم است؟

ماشین ظرفشویی با وجود اینکه خودش عامل تمیز کردن ظرف‌ها است، اما هر چند وقت یکبار نیز به نظافت و تمیز کردن دارد؛ چرا که چربی‌ها و جرم‌های پاک شده از روی ظرف‌ها به مرور روی سطوح سبد ماشین ظرفشویی و درون فیلتر رسوب می‌کند و با استفاده در دفعات بعدی، ظرف‌های شما کدر می‌شود و به خوبی تمیز نمی‌شوند.

همچنین با استفاده طولانی مدت و بدون نظافت از ماشین ظرفشویی، باعث می‌شود تا لوله‌های خروجی آب با جرم‌ها و باقی مانده غذا مسدود شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا ماشین ظرفشویی به درستی کار نکند و عمر آن به مرور کاهش یابد.

بنابراین تمیز کردن و شست و شوی ماشین ظرفشویی هر چند وقت یکبار بسیار مهم است؛ زیرا موجب افزایش طول عمر ماشین و همچنین کارکرد بهتر آن برای تمیز کردن ظرف‌هایتان می‌شود.

بهترین زمان برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی چه موقع است؟

این که هر چند وقت یکبار سراغ تمیز کردن ماشین ظرفشویی بروید، بستگی به این دارد که شما در طول هفته چندبار ماشین ظرفشویی را روشن می‌کنید.

اگر شما در طول هفته بیشتر از سه یا چهار با ماشین روشن کنید، بنابراین حداقل هر ماه یکبار باید ماشین ظرفشویی‌تان را تمیز کنید؛ اما اگر زیاد ماشین ظرفشویی را روشن نمی‌کنید و در ماه حداکثر سه یا چهار بار از آن استفاده می‌کنید، هر سه ماه یکبار زمان مناسبی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی است.

کاهی اوقات خودتان صرفا با دیدن بازدهی شست و شوی ماشین می‌توانید متوجه شوید که وقت تمیز کردن آن رسیده یا خیر. وقتی یک ماشین ظرفشویی به تمیز کردن نیاز داشته باشد، ظرف‌ها بو می‌گیرند به خوبی تمیز نمی‌شوند و به طور کلی آن بازدهی که باید بدهد را نمی‌دهد. البته بهتر است قبل از اینکه کار به این مرحله برسد، فرایند تمیز کردن را شروع کنید.

مواد شوینده مناسب تمیز کردن ماشین ظرفشویی

یکی از موضوعات مهم هنگام شست و شو و تمیز کردن ماشین ظرفشویی، انتخاب مواد شوینده مناسب است. به طور کلی، چندین انتخاب مختلف برای مواد شوینده مناسب وجود دارد که بهترین آن‌ها، جوش شیرین، سرکه سفید، جرم گیر ظرفشویی است؛ اما عجله نکنید، استفاده از این مواد نکاتی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای شست و شوی بدنه ماشین ظرفشویی باید به جنس آن توجه کنید و مطایق جنس، تمیز کننده ماشین ظرفشویی مناسب را انتخاب کنید. اگر جنس بدنه پلاستیک باشد، بهتر است از محلول مایع ظرفشویی و مقداری آب استفاده کنید.

اگر بدنه ماشین ظرفشویی از جنس استیل باشد، بهتر است برای جرمگیری بهتر، از شوینده مخصوص استیل استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی با مواد شوینده مختلف باید به آن توجه کنید، رعایت نکات ایمنی است. برای جلوگیری از مسمومیت از مقادیر کم شوینده استفاده کنید و ابدا آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نکنید. ترکیب شوینده‌های مختلف با یکدیگر مثل جوش شیرین و سرکه، گاز سمی خطرناکی ایجاد می‌کند. برای محکم‌کاری بهتر است هنگام استفاده از شوینده‌ها و جرمگیر از ماسک و دستکش استفاده کنید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

راهنمای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

اکنون که تا حدودی با زمان شست و شو و همچنین مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی بوش آشنا شدید، بهتر است سراغ مراحل و فرایند تمیز کردن برویم. در ادامه به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه اجزای مختلف ماشین ظرفشویی‌تان را تمیز و نظافت کنید.

آماده کردن آب و مواد شوینده

قبل از هر کاری، آبی که قرار است با آن فرایند شست و شو را انجام دهید را آماده کنید. این آب باید به خوبی گرم باشد تا چربی‌ها و جرم‌ها را پاک کند. حتما توجه کنید که ماشین ظرفشویی را از برق کشیده باشید. با استفاده مایع ظرفشویی آب گرم را کمی کف دار کنید اما در ریختن مایع ظرفشویی زیاده روی نکنید.

تمیز کردن بدنه

اسفنج نرمی را بردارید و آن را با آب و کفی که حاضر کردید خیس کنید. آب اسفنج را بگیرید و به آرامی روی بدنه بکشید. اینکار را یک دور کامل برای کل بدنه ماشین ظرفشویی انجام دهید. سپس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج خشک، کف‌ها و آب‌ها را خشک کنید.

اگر هنوز در بعضی از قسمت‌های بدنه لکه‌هایی وجود دارد، می‌توانید برای تمیز کردن آن قسمت از مقداری جرم گیر (مخصوص جنس بدنه) استفاده کنید تا لکه‌ها به خوبی پاک شوند.

تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی و از بین بردن بوی بد آن

برای اینکه فضای داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید، بهتر است از مقداری سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید علاوه بر قدرت شویندگی بالایی که دارد، بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین می‌برد.

یک پیمانه سرکه داخل کاسه‌ای کوچک بریزید و آن را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید. سپس بدون استفاده از قرص یا نمک شوینده، ماشین را روی بالاترین درجه حرارت بگذارید و سپس آن را روشن کنید. به این صورت فضای داخلی ماشین با آب و سرکه به خوبی تمیز می‌شود و بوی بد آن نیز از بین می‌رود.

برای جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش کامل‌تر، سبد‌های داخل ماشین را بیرون بی آورید و با دقت فضای داخل را بررسی کنید. ممکن است هنوز لکه‌های داخل ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد؛ در این صورت با استفاده از شوینده خانگی مثل سرکه یا آبلیمو، آن را پاک کنید. استفاده از شوینده‌های صنعتی شاید به ظاهر کارکرد بهتری داشته باشد؛ اما به مرور به بدنه و اجزای دستگاه آسیب می‌زند و عمر آن را کم می‌کند.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی یکی از اجزایی است که نیاز است تا آن را به خوبی تمیز کنید. فیلتر معمولا هر چند وقت یکبار پر از چربی‌ها و جرم‌های شسته شده از ظرف‌ها می‌شود و در صورت اینکه آن را به خوبی تمیز نکنید، ماشین ظرفشویی آنگونه که باید کار نمی‌کند.

برای بیرون آوردن فیلتر، آن را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. سپس آن را زیر شیر آب گرم بگیرید و به خوبی آن را آبکشی کنید.

با استفاده از فرچه یا مسواک روی آن را به خوبی بکشد. می‌توانید روی فرچه با مسواک مقداری شوینده بریزید تا جرم‌های روی فیلتر به خوبی پاک شوند.

صافی داخل فیلتر هم از آن جدا کنید و به همان روش با استفاده از شیر آب و فرچه بشویید و جرم‌های روی آن را پاک کنید.

حتما توجه کنید که فیلتر را بعد از شست و شوی کامل ماشین ظرفشویی سر جایش بگذارید تا یک وقت ماشین را بدون فیلتر روشن نکنید.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

بعضی از مدل‌های ماشین ظرفشویی به جای فیلتر از یک استوانه در پایین دستگاه استفاده می‌کنند. برای اطمینان بهتر است به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید و یا با نمایندگی‌های خانه بوش تماس بگیرید.

تمیز کردن شیلنگ تخلیه

شیلنگ تخلیه، یکی از اجزایی است که حتما باید آن را تمیز کنید. شیلنگ تخلیه درست زیر ماشین ظرفشویی است و به پمپ متصل است. آن را جدا کنید و داخل آن را به خوبی شست و شو دهید. می‌توانید با استفاده از شیلنگ آب با فشار داخل آن را بشویید تا اگر جرمی داخلش باشد، خارج و پاک شود.

تمیز کردن سبد‌های ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن سبد‌ها، آن‌ها را از داخل ماشین بیرون بی‌آورید. با استفاده از فرچه یا مسواک کهنه و مقداری شوینده روی سطوح سبد را به طور کامل تمیز کنید تا اثری از آلودگی و کثیفی نماند. همچنین می‌توانید سبد‌ها را آبکشی کنید تا مواد شوینده به خوبی از روی آن‌ها پاک شود.

تمیز کردن آب پاش‌های ماشین ظرفشویی

آب پاش‌های ماشین ظرفشویی، یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین ظرفشویی است که ممکن است به مرور به خاطر چربی‌های غذا دچار رسوب شوند و بعد از مدتی با آب‌های رسوبی و کدر طرف‌ها را شست و شو می‌دهند.

برای تمیز کردن آب پاش‌ها و از بین بردن رسوب روی آن‌ها، باید اهرم آب پاش را که معمولا در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد جدا کنید و خارج کنید.

با استفاده از سرکه سفید کل آن را تمیز کنید. سوراخ‌های آب پاش ممکن است به دلیل وجود چربی مسدود شده باشند؛ بنابراین با استفاده از سوزن روزنه‌های آب پاش را آزاد کنید. برای محکم‌کاری می‌توانید پروانه‌های آب پاش را جدا کنید و آن‌ها را زیر شیر آب بشویید. پروانه‌ها از طریق یک پیچ به اهرم چسبیدند.

خانه بوش؛ نمایندگی مطرح برند بوش در ایران

برند بوش یکی از مطرح‌ترین برند‌های دنیا است که به تولید و عرضه لوازم برقی و خانگی می‌پردازد. بر اساس آمار جهانی، برند بوش با تولید محصولات با کیفیت، قیمت مناسب، کارایی بالا و دوام بالا توانسته جزو 10 برند برتر در حوزه لوازم خانگی در جهان شود.

خانه بوش به عنوان یکی نمایندگی‌های معتبر برند بوش، به عرضه محصولات این برند در ایران می‌پردازد. خانه بوش ضمن راهنمایی کامل مشتریان برای خرید محصول دلخواه، به آن‌ها خدمت پس از فروش فوق العاده می‌دهد و تا پایان همراه مشتریان خود می‌ماند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی خانه بوش تماس بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *