بهترین روش جرم گیری ماشین ظرفشویی (آسان ترین روش ها)

بهترین روش جرم گیری ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از ضروری‌ترین وسایل در هر خانه‌ای است که در طول شبانه روز بارها از آن استفاده می‌شود. این دستگاه نیز مانند هر وسیله دیگری در اثر استفاده طولانی مدت می‌تواند دچار مشکلاتی شود. اگر بتوانید به خوبی از ظرفشویی خود نگهداری کنید، قطعا طول عمر آن افزایش خواهد یافت. جرم گیری ماشین ظرفشویی یکی از اقدامات مهمی است که در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. اگر نمی‌دانید این کار را باید چگونه انجام دهید، بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین روش جرم گیری ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که طی ماه‌ها و سال‌ها کار و شستن ظروف کثیف، می‌تواند از نظر عملکردی دچار مشکلاتی شود. البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که به درستی به آن رسیدگی نشود. چربی‌ها، آلودگی‌ها و پسماندهای غذایی که از طریق ظروف به بخش‌های مختلف ظرفشویی نفوذ می‌کنند در گذر زمان باعث تجمع رسوب و جرم در آن می‌شوند.

این جرم گرفتگی ماشین ظرفشویی می‌تواند تاثیر مخربی در عملکرد آن داشته باشد. بنابراین اگر پس از فرایند شستشو، متوجه شدید که ظروفتان به خوبی تمیز نمی‌شوند، تعجب نکنید. احتمالا یکی از دلایل آن می‌تواند ایجاد رسوب و جرم درون دستگاه باشد.

جرم گیری ماشین ظرفشویی برای هر دستگاهی لازم و ضروری است. یعنی مهم نیست ظرفشویی شما از چه مدل و برندی باشد. حتی بهترین برندها مانند ماشین ظرفشویی بوش نیز هر چند وقت یکبار نیاز به جرم گیری دارند تا کاملا تمیز و عاری از رسوب شوند. اما برای جرم گیری ماشین ظرفشویی نیز باید بدانید که از چه موادی استفاده کنید و این کار را به چه روشی انجام دهید تا بهترین نتایج حاصل شوند. در ادامه با بهترین و آسان‌ترین روش‌های جرم گیری ماشین ظرفشویی آشنا می‌شویم.

جرم گیری ماشین ظرفشویی

جرم گیری با سرکه

سرکه یکی از موادی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای جرم گیری ماشین ظرفشویی این است که یک لیوان حاوی سرکه سفید را در بالاترین طبقه ظرفشویی قرار دهید و سپس یک برنامه عادی از ظرفشویی را انتخاب و دستگاه را روشن کنید. سرکه سفید با شروع برنامه شستشو به تمام قسمت‌های داخلی ظرفشویی پاشیده شده و تمام جرم‌ها و رسوبات را از بین می‌برد. قدرت تمیزکنندگی سرکه بسیار بالاست و می‌تواند حتی بازوهای آبپاش را کاملا جرم گیری کند.

جرم گیری با جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی دیگر از موادی است که معمولا همیشه در دسترس است. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی از جوش شیرین برای جرم گیری ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در یکی از این روش‌ها می‌توانید مقداری آب داغ را به نواحی موردنظر که دچار جرم گرفتگی شده‌اند اسپری کرده و سپس پودر جوش شیرین به آن نواحی بزنید. در نهایت با استفاده از یک اسکاچ یا مسواک بخش‌های موردنظر را به خوبی تمیز کنید.

همچنین ترکیب جوش شیرین و سرکه می‌تواند قدرت پاک‌کنندگی آن‌ها را دوچندان کند. برای این کار می‌توانید مقداری سرکه و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و این مخلوط را کف ظرفشویی بریزید. طولانی‌ترین چرخه شستشوی ظرفشویی را انتخاب کنید و اجازه دهید دستگاه به خوبی شسته و از تمامی جرم گرفتگی‌ها پاک شود.

جرم گیری با نمک

یک روش آسان دیگر برای جرم گیری ماشین ظرفشویی استفاده از نمک مخصوص است. نمک را به مقدار لازم می‌توانید درون مخزن قرص ظرفشویی بریزید و ماشین ظرفشویی را بدون ظرف و کاملا خالی روشن کنید. یکی از امتیازاتی که استفاده از نمک برای جرم گیری ظرفشویی دارد این است که هیچ نوع آسیبی به قطعات داخلی دستگاه وارد نکرده و نقش یک ماده ضدعفونی کننده را نیز ایفا می‌کند.

بهترین روش جرم گیری ظرفشویی

جرم گیری با پودر

برای جرم گیری ماشین ظرفشویی در بازار، یک نوع پودر مخصوص وجود دارد که شما می‌توانید با تهیه آن، ماشین ظرفشویی خود را از رسوبات سخت کاملا پاک کنید. همچنین برای انواع ماشین ظرفشویی بوش سری ۸، ۶، ۴ و… نیز جرم گیرهای ویژه تولید شده‌اند که مخصوص این دستگاه‌ها هستند و از قدرت بالایی در تمیز کردن جرم‌ها و رسوبات برخوردارند.

جالب است بدانید یکی از دلایلی که قیمت ماشین ظرفشویی بوش سری ۸ نسبت به دیگر تولیدات کمی بیشتر است، این موضوع می‌باشد که مدل‌های جدید ظرفشویی بوش دارای برنامه‌های بخصوصی برای جرم گیری هستند. این ظرفشویی‌ها با داشتن یک حالت خاص برای شستشوی عمیق می‌توانند هم ظروف را به خوبی بشویند و هم جرم‌ها و رسوبات ایجاد شده را با قدرت از بین ببرند. شما می‌توانید از طریق نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش در داخل کشور، اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کنید.

جرم گیری با قرص مخصوص جرم گیری

علاوه بر پودر و محلول جرم گیر مخصوص، قرص‌هایی نیز در بازار وجود دارند که به طور خاص برای جرم گیری در نظر گرفته شده‌اند. این قرص‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمامی جرم‌ها و رسوبات ایجاد شده در بخش‌های مختلف ظرفشویی را از بین ببرند. شما می‌توانید به صورت دوره‌ای از این قرص‌ها جهت جرم گیری ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. نکته مهمی که در خصوص استفاده از قرص جرم گیر وجود دارد این است که باید حتما در هر بار استفاده، آن را به طور کامل داخل مخزن دستگاه بیندازید و از نصف کردن آن خودداری کنید.

روش‌های جلوگیری از جرم گرفتگی ماشین ظرفشویی

برای جرم گیری ماشین ظرفشویی روش‌ها و راهکارهای زیادی وجود دارند. اما چرا ما از همان ابتدای امر کاری نکنیم که ماشین ظرفشویی درگیر رسوب و جرم گرفتگی نشود؟ یا حداقل این موضوع کمی کنترل شده‌تر باشد و درصد جرم گرفتگی ظرفشویی نسبت به حالت عادی کاهش داشته باشد؟

در این بخش می‌خواهیم چند روش موثر و کارآمد را جهت جلوگیری از جرم گرفتگی ماشین ظرفشویی در اختیارتان قرار دهیم. اگر تمایل دارید طول عمر ظرفشویی خود را افزایش دهید و از آن برای مدت زمان بیشتری با همان عملکرد خوب همیشگی استفاده کنید، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید:

  • بهتر است تا حد امکان دمای ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف بالا باشد. این کار هم باعث بهتر تمیز شدن ظروف می‌شود و هم اگر جرم یا رسوبی داخل دستگاه به وجود آمده باشد سریعا از بین می‌رود.
  • پیش از اینکه ظروف خود را درون طبقات ظرفشویی بچینید، ابتدا به کمک یک قاشق یا دستمال کاغذی پسماندهای غذا را از روی آن‌ها تمیز کرده و به داخل سطل زباله بریزید. هر چه ظروف با چربی و آلودگی کمتری داخل ظرفشویی قرار بگیرند، احتمال جرم گرفتگی دستگاه کمتر خواهد بود.
  • طبق توضیحات گذشته، نمک مخصوصی برای استفاده داخل ماشین ظرفشویی در نظر گرفته شده که می‌توانید آن را از بازار تهیه کنید. سعی کنید از این نمک به صورت مرتب استفاده کنید تا ماشین ظرفشویی دچار رسوب و جرم گرفتگی نشود.
  • تمیز کردن مرتب فیلترهای ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید.
  • در انتخاب ماده شوینده برای ظرفشویی دقت زیادی داشته باشید و مطمئن شوید که شوینده کاملا سازگار با دستگاه شما باشد.

جرم گیری ظرفشویی

بهترین زمان برای جرم گیری ماشین ظرفشویی

یکی از سوالاتی که برای اغلب کاربران ایجاد می‌شود این است که بهترین زمان برای جرم گیری چه زمانی است و این کار را باید هر چند وقت یک بار انجام داد؟ مسلما زیاده روی کردن در جرم گیری نیز می‌تواند صدماتی به دستگاه بزند. با اینکه روش‌های خانگی چندان برای سلامت دستگاه مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما استفاده مرتب از مواد ضدعفونی کننده و روشن کردن مرتب ظرفشویی در کاهش طول عمر آن بی‌تاثیر نیست. طبق آن چه که کارشناسان اعلام کرده‌اند، بهتر است ماشین ظرفشویی هر ۴ الی ۶ هفته یک بار کاملا جرم گیری شود. یا بعد از هر ۳۰ الی ۴۰ بار استفاده از ظرفشویی بهتر است یک بار عملیات جرم گیری انجام شود. در برخی مواقع علائمی وجود دارند که به شما می‌گویند زمان مناسب جرم گیری فرا رسیده است. این علائم به شرح زیر هستند:

  • درست تمیز نشدن ظروف
  • استشمام بوی نامطبوع از داخل ماشین ظرفشویی یا از ظروفی که برای شستشو داخل ظرفشویی قرار داده‌اید.
  • مشاهده تکه‌های رسوب در داخل ماشین ظرفشویی

نتیجه گیری

جرم گیری ماشین ظرفشویی یکی از اقدامات مهمی است که در افزایش راندمان کاری دستگاه و طول عمر آن موثر است. برای جرم گیری ماشین ظرفشویی می‌توان از موادی همچون سرکه، جوش شیرین، پودر مخصوص، قرص مخصوص و محلول جرم گیر مخصوص استفاده کرد. همچنین آب لیموترش نیز به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی اسید سیتریک می‌تواند روش موثری برای از بین بردن رسوبات و جرم ماشین ظرفشویی باشد. بهتر است عملیات جرم گیری حداقل هر ماه یک بار انجام شود.

سوالات متداول

از مزایای جرم گیری ماشین ظرفشویی می‌توانیم به عواملی همچون؛ حذف بوی نامطبوع در ظرفشویی، افزایش قدرت دستگاه در تمیز کردن ظروف و همچنین افزایش طول عمر ظرفشویی اشاره کنیم.

برای جرم گیری ماشین ظرفشویی می‌توانید به طور کلی از دو روش کمک بگیرید. روش اول استفاده از مواد و تمیزکننده‌های طبیعی مانند لیموترش، جوش شیرین و سرکه سفید. روش دوم استفاده از مواد مخصوص جرم گیری همچون محلول‌ها و مایع‌های جرم گیر، قرص مخصوص جرم گیری و پودر مخصوص جرم گیری. دقت داشته باشید که برای تهیه مایع، پودر و قرص جرم گیر، محصولات کاملا با نوع و مدل ماشین ظرفشویی شما سازگاری داشته باشند. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده کنید.

بهتر است هر ۴ الی ۶ هفته یک بار ماشین ظرفشویی خود را جرم گیری کنید. یا می‌توانید بعد از هر ۳۰ تا ۴۰ بار استفاده از ماشین ظرفشویی، یک بار را هم به جرم گیری آن اختصاص دهید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *