علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی + ارائه راه حل

علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از پرطرفدارترین لوازم آشپزخانه است که می‌تواند میزان فعالیت و کار کردن در فضای آشپزخانه را نسبت به حالت معمول کاهش دهد. بسیاری از افراد با وجود این دستگاه می‌توانند به جای صرف زمان برای شستشوی دستی ظروف، به دیگر کارهای خود بپردازند. البته برای اینکه بتوان کارکرد خوبی از این دستگاه مشاهده کرد، باید روش درست و اصولی استفاده از آن را نیز فرا گرفت. گاه پیش می‌آید که ماشین ظرفشویی دچار اختلالاتی در عملکرد خود شده و نهایتا ظروف را آنطور که باید تمیز نمی‌کند. این موضوع می‌تواند به دلیل خراب بودن و نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی باشد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این اتفاق شوند که بهتر است از این موارد مطلع باشید. در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته و راهکارهایی برای حل آن ارائه می‌کنیم.

علت نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی + ارائه راه حل

نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است شما هم با آن مواجه شوید. اگر در حال حاضر با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است قبل از هر اقدامی بررسی کنید که مشکل از کجا نشات می‌گیرد. عیب‌یابی درست نیمی از راه حل است. زمانی که بتوانید به درستی عامل بوجود آورنده مشکل را تشخیص دهید، راهکار درستی نیز برای حل آن پیدا خواهید کرد.

قبل از هر چیزی به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، تا حد امکان سعی کنید در خرید ماشین ظرفشویی نهایت دقت را به کار ببرید. خرید یک ماشین ظرفشویی خوب و باکیفیت شاید در نگاه اول هزینه زیادی روی دوش شما بگذارد. اما اگر به این قضیه واقع بینانه نگاه کنید و کمی دوراندیش باشید، متوجه خواهید شد که هزینه کردن برای خرید یک محصول باکیفیت قطعا ارزشش را خواهد داشت.

به این فکر کنید که با داشتن یک محصول باکیفیت و استاندارد، در طول زمان متحمل پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تعمیر یا تعویض قطعات دستگاه نخواهید شد و این در نهایت باعث صرفه جویی هزینه‌های شما می‌شود. شاید به همین دلیل است که قیمت ماشین ظرفشویی بوش نسبت به دیگر محصولات بازار کمی بیشتر است.

استانداردهای بالای ساخت این محصولات و به کار بردن قطعات باکیفیت باعث شده تا کارایی، دوام و طول عمر آن‌ها به مراتب بیشتر باشد. اما بپردازیم به موضوع اصلی بحث خودمان که همان درست کار نکردن آبپاش ماشین ظرفشویی است. بیایید دلایل بروز این موضوع را تحلیل کنیم.

علت نچرخیدن آبپاش ظرفشویی

دلایل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی که می‌تواند حجم زیادی از ظروف کثیف شما را با سرعت و دقت بسیار بالا شسته و خشک کند، از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. برخی از قطعات این دستگاه ثابت و برخی نیز متحرک هستند. بروز اختلال در عملکرد هر یک از این بخش‌ها می‌تواند فعالیت کل دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر مشاهده کردید که ظرف‌ها پس از پایان فرایند شستشو، به خوبی تمیز نشده‌اند، تعجب نکنید. ممکن است سیستم آبپاش یا هر بخش دیگری از دستگاه شما آسیب دیده باشد. اما چه عواملی می‌توانند باعث نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی شوند و راهکار حل هر مشکل چیست؟

گیر کردن مواد غذایی روی بازوهای آبپاش

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی می‌شود، باقی ماندن پسماندهای غذایی روی بازوی آبپاش است. بهتر است قبل از اینکه به ارائه راه حل این مشکل بپردازیم، این توصیه را به کاربران عزیز داشته باشیم که حتما پیش از قرار دادن ظروف خود درون ماشین ظرفشویی از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

ابتدا با یک دستمال کاغذی یا قاشق، پسماندهای غذایی را درون سطل زباله بریزید و سپس ظروف را درون طبقات ماشین ظرفشویی بچینید. اما راه حل این مشکل این است که به کمک یک خلال دندان یا مسواک تمیز، تمامی مواد غذایی را از منافذ و قسمت‌های مختلف بازوی آبپاش تمیز کنید.

علاوه بر این، ممکن است در گذر زمان به دلیل املاح موجود در آب یا چربی مواد غذایی، بازوی آبپاش دچار رسوب گرفتگی شود. بهتر است هر چند وقت یک بار برای اطمینان از تمیز بودن بازوی آبپاش آن را از محل خود خارج کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهید. می‌توانید برای اطمینان از تمیز بودن، آن را درون یک ظرف حاوی آب گرم و صابون بگذارید و با کمک یک شیء تیز مانند خلال دندان تمام منافذ و حفره‌های آن را تمیز کنید.

چیدمان اشتباه ظروف درون ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی به دلیل خراب بودن این قطعه نیست. در مواقعی پیش می‌آید که کاربران با سهل انگاری ظرف‌ها را درون طبقات می‌چینند و متوجه درست قرار گرفتن آن‌ها درون دستگاه نیستند. بنابراین قسمتی از ظروف با بازوهای آبپاش برخورد داشته و مانع از حرکت کردن آن می‌شوند. اینگونه است که در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می‌شود.

راهکار این مشکل هم کاملا ساده است. تنها باید نحوه قرار گرفتن ظروف را دوباره چک کرده و آن‌ها را در جای درست قرار دهید. در اینجا می‌خواهیم به ماشین ظرفشویی بوش سری ۶ اشاره کنیم که دارای قفسه‌هایی انعطاف‌پذیر با قابلیت جابجایی راحت است. شما می‌توانید با جابجا کردن قفسه‌های بالایی به فضای بیشتری برای قرار دادن ظروف خود دست پیدا کنید.

نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی

معیوب شدن تیغه‌های هلیکوپتری

در برخی مواقع چسبیدن چربی‌ها و پسماندهای غذایی به تیغه‌های هلیکوپتری یا کار کردن بیش از حد آن‌ها، سبب استهلاک این بخش از ماشین ظرفشویی می‌شود. در واقع تیغه‌های هلیکوپتری کُند شده و نمی‌توانند به درستی بچرخند. این موضوع کاملا عملکرد آبپاش ماشین ظرفشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قبل از هر چیزی باید حتما از خراب بودن تیغه‌ها اطمینان حاصل کنید. در اینگونه مواقع اگر اطلاعات کافی ندارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش برای این موضوع کارشناسانی را در نظر گرفته تا خدمات سرویس دهی به مشتریان را انجام دهند. معمولا تکنسین‌های مربوطه سریع‌تر می‌توانند به سالم بودن قطعات دستگاه پی ببرند.

علاوه بر این، ممکن است شما برای باز کردن تیغه‌ها و بررسی آن‌ها تجربه کافی نداشته باشید و ناخواسته به این قطعات آسیب وارد کنید. اما پس از اینکه تیغه‌های هلیکوپتری مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که مشکل از این بخش است، باید سریعا تعمیر یا تعویض شوند.

کثیف بودن فیلتر ورودی آب

یکی دیگر از دلایل نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی، کثیف بودن فیلتر ورودی آب است. تمام این مشکلات به این دلیل به وقوع می‌پیوندند که دستگاه شما به صورت دوره‌ای سرویس دهی نمی‌شود. سرویس دهی دوره‌ای تمامی عیوب و اشکالات احتمالی را مشخص می‌کند و شما می‌توانید قبل از اینکه مشکل جدی برای ماشین ظرفشویی به جود آید، مسائل آن را برطرف کنید.

کثیف بودن فیلتر ورودی آب نیز به دلیل تجمع چربی و باقیمانده غذاها در این بخش است. بنابراین گرفتگی فیلتر، مانع از عبور آب از درون آن و رسیدن به پمپ می‌شود. نهایتا آبی به بازوی آبپاش نمی‌رسد که این قسمت بخواهد با آن ظرف‌ها را شستشو دهد. راهکار پیشنهادی این است که در اسرع وقت اقدام به تمیز کردن فیلتر آب ماشین ظرفشویی کنید.

درست قرار نگرفتن بازوی آبپاش در محل اصلی خود

درمواقعی نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی می‌تواند به دلیل درست قرار نگرفتن آن در محل موردنظر باشد. درست تنظیم نشدن بازوی آبپاش می‌تواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. راهکار آن هم بسیار ساده است. باید بررسی کنید که آیا بازوی آبپاش به درستی در محل خود نصب شده است یا خیر. برای اطمینان از محکم بودن آبپاش نیز می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

نچرخیدن آبپاش ظرفشویی

خراب شدن پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاسیون در واقع همان پمپ گردش آب است که آب ورودی به وان دستگاه را جمع آوری کرده و نهایتا به بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی انتقال می‌دهد. بنابراین در صورت هرگونه مشکل در این بخش، امکان گردش آب درون ماشین ظرفشویی وجود ندارد و نهایتا بازوی آبپاش نیز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. اگر پمپ سیرکولاسیون خراب شده باشد یا باید برای تعمیر آن از تکنسین‌های مربوطه کمک بگیرید و یا باید اقدام به تعویض آن کنید.

نتیجه گیری

نچرخیدن آبپاش ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در برخی مواقع مشکل در خانه قابل حل است و کاربران می‌توانند با یک سری راهکارهای ساده آن را حل کنند. اما در اکثر اوقات که مشکل جدی است و قطعه‌ای دچار مشکل فنی شده است، باید از متخصصین این حوزه کمک گرفته شود. از جمله دلایل درست کار نکردن آبپاش ماشین ظرفشویی عبارتند از: خراب بودن تیغه‌های هلیکوپتری، باقی ماندن غذا روی بازوهای آبپاش، گرفتگی آبپاش در اثر تجمع رسوب و چربی، درست چیده نشدن ظروف، کثیف بودن فیلتر ورودی آب، درست نصب نشدن بازوهای آبپاش در محل اصلی خود، خراب شدن پمپ سیرکولاسیون و… .

سوالات متداول

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند سبب درست شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی شوند. یکی از شایع‌ترین این دلایل، خراب بودن آبپاش ماشین ظرفشویی است که باید سریعا عیب‌یابی و برطرف شود.

درست کار نکردن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی نیز به عوامل متعددی مربوط می‌شود. خراب بودن پمپ‌ها، گرفتگی فیلترها، گرفتگی بازوهای آبپاش، محکم نبودن آبپاش در محل خود، چیدمان نادرست ظروف و… .

در اینجا برای یافتن مشکل اصلی باید موارد متعددی بررسی شوند. گاه ممکن است یک قطعه داخلی مانند تیغه‌های هلیکوپتری دچار مشکل شده باشند که در اینجا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. گاه نیز مشکل را می‌توان با تمیز کردن سوراخ‌ها و حفره‌های آبپاش، تمیز کردن فیلترهای آب و چیدمان درست ظروف برطرف کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *