روش ضدعفونی کردن لباسشویی

روش ضدعفونی کردن لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی موجود در آشپزخانه‌های امروزی است که تقریبا قادر به شستشوی انواع البسه است. استفاده طولانی مدت از هر وسیله‌ای سبب کثیفی آن وسیله می‌شود. از این رو، ماشین لباسشویی نیز به عنوان وسیله‌ای که البسه در تماس با پوست بدن ما را می‌شوید، نیازمند تمیز کردن است. با آشنایی با روش ضدعفونی کردن لباسشویی می‌توانید خیال خود را از تمیز بودن البسه نیز راحت کنید.

به صورت کلی، هر محیط مرطوب و تاریکی مکانی مناسب برای رشد انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌ها است. ماشین لباسشویی نیز با داشتن این ویژگی‌ها، احتمال آلوده شدن به انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها را دارد. شاید برای شما هم پیش آمده است که روز بعد از شستشو ماشین لباسشویی، بوی ناپسندی را از داخل ماشین لباسشویی استشمام کنید. با دانستن روش ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی و روش جرم‌گیری آن نه تنها این بوی بد و میکروب‌ها را از بین می‌برید، بلکه به طول عمر مفید دستگاه خود نیز می‌افزایید.

روش ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

چرا باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

از نظر بسیاری از افراد، وسایلی که خود برای شستشو استفاده می‌شوند، نیازی به تمیزکاری و شستشو ندارند. زیرا معتقد هستند که این وسایل خود در زمان شستشو به خودی خود تمیز می‌شوند. بهتر است بدانید که این دسته از وسایل با توجه به اینکه بیش از هر وسیله دیگری در معرض رطوبت قرار دارند  و عموماً محیط تاریکی را هم در برمی‌گیرند، فضای عالی را برای رشد انواع میکروب و قارچ فراهم می‌کنند. ماشین لباسشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از آنجایی که در فرآیند شستشوی لباس با ماشین لباسشویی از نسبتاً ولرم استفاده می‌شود، میکروب‌ها به صورت کامل از بین نمی‌روند. بنابراین، میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌هایی که از روی لباس به فضای داخل ماشین لباسشویی وارد شده است، در داخل درزها و شکاف‌های ماشین جای می‌گیرند و شروع به رشد می‌کنند. علاوه بر این، باقی مانده مواد شوینده و نیز املاحی که در آب وجود دارند به تدریج در فضای داخلی ماشین لباسشویی شروع به رسوب کردن می‌کنند. به این ترتیب، پس از مدتی، دستگاه شما کثیف شده و نیازمند تمیزکاری و ضدعفونی کردن است.

از کجا بدانیم که باید ضدعفونی کردن لباسشویی را انجام بدهیم؟

آلوده شدن فضای داخلی ماشین لباسشویی و نیاز به ضدعفونی کردن لباسشویی نشانه‌هایی دارد که با دیدن هر کدام از این نشانه‌ها می‌توانید متوجه نیاز به ضدعفونی کردن لباسشویی شوید.

1- بوی بد

بوی خوب همیشگی یکی از نشانه‌های تمیزی است. در مقابل، احساس بوی ناخوشایند و بد، بی شک نشانه نیاز به تمیزکاری است. اگر بعد از گذشت مدت زمانی از شستشوی البسه با ماشین لباسشویی (مثلاً دو روز بعد) متوجه بوی بد و ناخوشایندی از داخل ماشین لباسشویی شدید، باید بدون تردید اقدام به ضدعفونی کردن لباسشویی کنید. این بوی ناخوشایند نشان‌دهنده فعالیت و رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها درون شکاف‌ها و درزهای داخل ماشین لباسشویی است.

ضدعفونی کردن لباسشویی

2- مشاهده کپک

یکی از بارزترین ویژگی‌های نیاز به ضدعفونی کردن لباسشویی، دیدن کپک در هر قسمت از دستگاه است. با توجه به اینکه بخار آب فراوانی در بخش‌های مختلف دستگاه، پس از شستشو باقی می‌ماند و فضای داخلی دستگاه نیز تاریک است، فضای بسیار زیادی برای رشد انواع قارچ وجود خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای رشد قارچ و میکروب‌ها، قسمت واشر پلاستیکی محفظه است. اغلب موارد، بخشی از آب شستشو به خوبی تخلیه نشده و در این قسمت جمع می‌شود. بهترین کار این است که پس از هر بار شستشو با یک پارچه تمیز این قسمت را خشک کنید. هر زمان که لکه‌های تیره رنگ یا کپک در این قسمت مشاهده کردید، بلافاصله اقدام به ضدعفونی کردن لباسشویی کنید. زیرا احتمال انتقال این کپک‌ها به سطح پوست انسان و بروز انواع ناراحتی‌های پوستی وجود دارد.

3- بررسی لباس

یکی از دیگر از نشانه‌های نیاز به ضدعفونی کردن لباسشویی، دیدن لک‌های تیره بر روی البسه شسته شده با ماشین است. این لکه‌های تیره می‌تواند نشان‌دهنده وجود آهک در دستگاه شما باشد که به تدریج در داخل لوله‌ها انباشته شده و آسیب جدی به ماشین وارد می‌کند.

روش ضدعفونی کردن لباسشویی

حال که با دلایل اهمیت ضدعفونی کردن لباسشویی آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده است که با روش ضدعفونی کردن لباسشویی نیز آشنا شوید.

اصلی‌ترین ماده‌ای که برای این کار استفاده می‌شود، سرکه و جوش شیرین است که از دیرباز کاربردهای گسترده‌ای داشتند. این دو ماده طبیعی نه تنها سمیت برای مصرف‌کننده و محیط زیست ندارد، بلکه آسیبی نیز به دستگاه شما وارد نمی‌کند. سرکه به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی قادر است رسوبات ته‌نشین‌شده و باقیمانده مواد شوینده را از بین برده و دستگاه شما را تمیز کند. از سوی دیگر، جوش شیرین بدون باقی گذاشتن ردی از خود، بوی بد داخل محفظه دستگاه را از بین می‌برد.

چگونه ماشین لباسشویی درب از جلو را ضدعفونی کنیم؟

یکی از رایج‌ترین مدل‌های ماشین لباسشویی خانگی، ماشین لباسشویی درب از جلو است که برند لوازم خانگی بوش نیز مدل‌های مختفی از آن را روانه بازار کرده است. طبق نظر متخصصان تعمیرات لوازم خانگی بوش، بهترین راهکار برای ضدعونی کردن ماشین لباسشویی درب از جلو عبارت است از:

1- شستشوی محفظه پودر

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های ماشین لباسشویی که نیازمند تمیزکاری و ضدعفونی کردن است، محفظه پودر دستگاه است. با در آوردن این محفظه و شستشوی آن با مسواک، شامپو یا هر شوینده مناسب دیگری، احتمال حضور میکروب را در این قسمت از بین ببرید. پس از خشک کردن کامل محفظه، آن را سر جای خود قرار دهید.

2- تمیز کردن فیلتر پایین لباسشویی

تجمع پرز و مو و ذرات دیگر در قسمت فیلتر پایینی لباسشویی نیز می‌تواند بوی ناپسندی را در لباسشویی ایجاد کند. طبق دستورالعمل نوشته شده در راهنمای دستگاه، پس از خروج آب جمع شده در این قسمت، با مسواک و تمیزکننده این قسمت را تمیز کنید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

3- تمیز کردن لاستیک دور درب

اصلی‌ترین قسمت لباسشویی که نیازمند عفونی کردن و تمیز کاری است، همین بخش می‌باشد. بعد از هر بار استفاده، بهتر است این لاستیک و محیط اطراف آن را خشک کنید. هر از چند گاهی، برای جلوگیری از کپک زدن دستگاه، کمی سرکه بر روی این قسمت ریخته و با مسواک نرم آن را تمیز کنید.

4- شستشوی دیگ

اغلب ماشین لباسشویی‌های امروزی از برنامه شستشوی مجزایی برای شستشوی دیگ دستگاه برخوردار هستند. به عنوان مثال، ماشین لباسشویی بوش سری 8 دارای یک برنامه مجزا برای شستشوی دیگ دستگاه است که به شما اجازه ضدعفونی کردن و تمیز کردن دیگ را بدون نیاز به روش‌های پیچیده می‌دهد.

سخن آخر

ضدعفونی کردن لباسشویی یکی از روش‌های تمیز کردن و افزایش طول عمر دستگاه شما است. از آنجایی که قیمت ماشین لباسشویی بوش و دیگر برندهای موجود در بازار قابل توجه می‌باشد، نیازمند دقت و توجه شما در حفاظت از دستگاه شما است. با به کارگیری روش‌های ساده ضدعفونی کردن می‌توانید از تمیزی البسه و محیط داخلی ماشین لباسشویی خود مطمئن شوید.

سوالات متداول

با توجه به نیاز مبرم به تمیزکاری و ضدعفونی کردن فضای داخلی لباسشویی، قرص‌های تخصصی برای ضدعفونی کردن و رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی طراحی شده است. این قرص‌ا به صورت ایده آل فضای داخلی و المنت‌های دستگاه شما را پاکسازی می‌کند.

با توجه به اینکه املاح فراوانی در آب ورودی به لباسشویی وجود دارد، بهتر است حداقل سالی یکبار عمل رسوب‌گیری را انجام دهید. اگر میزان سختی آب منطقه شما زیاد است، برنامه رسوب‌گیری از لباسشویی را هر سه ماه یکبار انجام دهید.

میزان استفاده از دستگاه و محیطی که دستگاه در آن قرار دارد، تعیین‌کننده دفعات ضدعفونی کردن لباسشویی است. استفاده مدام از دستگاه، رطوبت بالا در محیط و سختی آب بالا، نیاز به ضدعفونی کردن و تمیزکاری دستگاه را افزایش می‌دهد.

3.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *