تاریخچه ماشین ظرفشویی و ورود آن به ایران

تاریخچه ماشین ظرفشویی و ورود آن به ایران

اگر در زمان‌های قدیم که حتی لوله‌کشی آب شهری نیز وجود نداشت، به مردم گفته می‌شد روزی می‌رسد که نه تنها البسه، بلکه انواع ظروف را نیز می‌توان به راحتی و بدون دخالت دست، شست؛ هیچ کس حرف شما را باور نمی‌کرد. اما پیشرفت تکنولوژی و آگاهی سبب شد تا اختراعی بی‌نظیر وارد زندگی روزمره ما شده و راحتی و آسایش را برای ما پدید آورده است. آیا می‌دانید تاریخچه ماشین ظرفشویی و ورود آن به ایران چیست؟

ماشین ظرفشویی از زمان اختراع خود تاکنون به یک عضو جدایی‌ناپذیر از آشپزخانه‌ها تبدیل شده است. این وسیله جذاب و کاربردی در تمامی لحظات کنار ما هستند تا بدون نگرانی و دغدغه شستشوی طولانی مدت ظروف، تنها درب ماشین را باز کرده و ظروف داخل آن قرار دهیم و در  نهایت ظرف‌های تمیز را تحویل بگیریم. حضور این وسایل در زندگی ما به یک عادت تبدیل شده است که حتی ممکن است ندانیم تاریخچه ماشین ظرفشویی چیست. اگر شما هم در مورد این وسیله جذاب کنجکاو هستید و دوست دارید بدانید ماشین ظرفشویی از کی وارد ایران شده است، بهتر است همراه ما باشید.

تاریخچه ماشین ظرفشویی

اختراع ماشین ظرفشویی

تاریخچه ماشین ظرفشویی و اختراع آن را می‌توان به سال 1850 مرتبط دانست که شخصی به نام جوئل هاتون، نمونه اولیه ماشین ظرفشویی را ساخت. این نمونه بسیار ابتدایی متشکل از کانال‌های چوبی بوده است که با عبور آب از داخل آن‌ها، آب در نهایت بر روی ظروف می‌ریخت. شاید بتوان نزدیک‌ترین نمونه واقعی ظرفشویی در تاریخچه ماشین ظرفشویی را با ایده جوزفین کاکرین مرتبط دانست که در سال 1893 در نمایشگاه جهانی شیکاگو با نام لاواپلاتوس به نمایش در آمد.

این ظرفشویی به مراتب پیشرفته‌تر از دیگ مسی به همراه چرخ چوبی ساخته شده بود. در حقیقت، در این نمونه ظروف درون دیگ مسی قرار می‌گرفتند و سپس موتور دستی دستگاه که از طریق یک قرقره دستی کنترل می‌شد، به حرکت در می‌آمد. به این ترتیب، آب گرم و صابون با فشار بر روی ظروفی که در حال چرخش هستند، پاشیده می‌شد.

با نگاه به تاریخچه ماشین ظرفشویی متوجه می‌شویم که شاید ظرفشویی ابداعی خانم کاکرین انقلابی در صنعت بود؛ اما پیدایش نسخه‌های اولیه ماشین ظرفشویی امروزی نیاز به گذر زمان و پیشرفت بیشتر تکنولوژی بوده است که تا سال 1924 به طول انجامید.

در این سال، ویلیام لیونز نمونه‌ای نزدیک به ماشین ظرفشویی امروزی را طراحی کرد که ابعاد کوچکی داشت و از یک آب پاش چرخان بهره می‌برد. اما مشکل اصلی این طراحی، نیاز به لوله‌کشی آب بود که تنها در دسترس افراد ثروتمند جامعه بود. از این رو، از آن زمان به بعد در تاریخچه ماشین ظرفشویی، وسیله‌ای لوکس و برای طبقه مرفه به شمار می‌رفت.

با گسترش لوله‌کشی دائمی آب برای تمامی خانه‌ها پس از جنگ جهانی دوم، استفاده از ماشین ظرفشویی رونق یافت و تحولات بیشتری در این محصول پدید آمد تا به نمونه‌های امروزی خود نزدیک‌تر شود. تاریخچه ماشین ظرفشویی نشان می‌دهد که محبوییت این محصول سبب شده است تا بیش از 75 درصد خانواده‌های امریکایی و آلمانی، یک نمونه از آن را در خانه خود داشته باشند.

به این ترتیب، سیستم خشک کن، صرفه‌جویی در مصرف آب  و برق، سینی‌های متحرک چند طبقه، آب افشان‌های مناسب‌تر و کارآمدتر، برنامه‌های پیش شستشو و استفاده از فیلترهای مناسب با کارایی‌های متفاوت کم کم به ماشین‌های ظرفشویی اضافه شد تا نمونه‌های مدرن و مجهز امروزی پدید آیند.

البته نباید از این نکته غافل شد که اضافه شدن این موارد به ماشین ظرفشویی‌ها به مرور زمان سبب افزایش قیمت آن‌ها نسبت به مدل‌های قبلی‌تر شده است. از همین رو، تولیدات برندهای مختلف همانند قیمت ماشین ظرفشویی بوش تحت تأثیر برنامه‌ها و تجهیزات به کار رفته درون آن‌ها است.

تاریخچه ماشین ظرفشویی در ایران

کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا، راه را برای ورود ماشین ظرفشویی به زندگی روزمره افراد باز کرده است. با نگاهی به تاریخچه ماشین ظرفشویی در ایران می‌توان گفت که نمونه‌های ابتدایی آن را با توجه به زمان گسترش لوله‌کشی آب در ایران می‌توان مرتبط با اواخر دهه 1970 میلادی دانست. در آن دوران با توجه به توسعه صنعت و تکنولوژی در حوره لوازم خانگی، ماشین ظرفشویی توانسته بود پا به زندگی برخی از خانواده‌های مرفه بگذارد. از آنجایی که انواع ماشین ظرفشویی موجود در ایران به صورت وارداتی در بازار عرضه می‌شد، قیمت آن به مراتب بالاتر از درآمد افراد عادی و کم درآمد جامعه بود.

با گذر زمان و پیشرفت صنایع در ایران، برخی از شرکت‌های داخلی اقدام به طراحی و تولید مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی ایرانی کردند. اولین تولیدکننده ایرانی ماشین ظرفشویی در ایران طبق تاریخچه ماشین ظرفشویی، گروه صنعتی پاکشوما است که در سال 1399 اولین نمونه محصول خود را روانه بازار کرد. این نمونه ایرانی ماشین ظرفشویی با نام جورفین (برای بزرگداشت یاد مخترع ماشین ظرفشویی) تولید شد.

از آن زمان به بعد، با پیشرفت صنعت و فناوری موجود در کشور، برندهای ایرانی دیگری همچون اسنوا، هیمالیا، دوو، آبسال، امرسان و جی پلاس نیز مدل‌های منحصربه‌فرد خود را طراحی و روانه بازار کرده‌اند.

تاریخچه ظرفشویی

انواع ماشین ظرفشویی موجود در ایران

تاریخچه ماشین ظرفشویی نشان می‌دهد که پیش از طراحی ماشین ظرفشویی ایرانی، قیمت ماشین ظرفشویی بسیار بالا بوده و امکان خریداری آن برای تمامی سطوح جامعه فراهم نبوده است. با ورود ماشین ظرفشویی ایرانی به بازار، قیمت ماشین ظرفشویی بسیار مناسب شد و امکان خریداری آن برای اغلب خانواده‌های ایرانی فراهم شد. تنوع در ماشین ظرفشویی موجود در بازار ایران سبب شده است تا هر مشتری بر اساس نیاز و سلیقه خود و حتی بودجه مورد نظرش، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کند. ازجمله محبوب‌ترین ماشین ظرفشویی‌های موجود در بازار ایران که نامی درخشان در تاریخچه ماشین ظرفشویی دارند، عبارتند از:

  • ماشین ظرفشویی بوش سری 6
  • ماشین ظرفشویی بی صدای وان بلند سامسونگ
  • ماشین ظرفشویی بوش سری 8
  • ماشین ظرفشویی هوشمند ال جی
  • ماشین ظرفشویی اسنوا

ماشین ظرفشویی بوش سری 6 از جذاب‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های ماشین ظرفشویی در بازار ایران است که دلیل اصلی آن را می‌توان به قیمت مناسب، برخورداری از خدمات پس از فروش از طریق نمایندگی بوش در تهران، کارایی بالا و عمر طولانی در کنار تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن مرتبط دانست.

سخن آخر

توسعه و پیشرفت تکنولوژی، هر روز شما را با اختراعی جدید آشنا می‌کند که زندگی را به مراتب آسان‌تر و دل‌پذیرتر می‌سازد. تا یک قرن پیش هیچ کس نمی‌دانست که ماشین ظرفشویی می‌تواند به یکی از پرکاربردترین وسایل آشپزخانه تبدیل شود. آشنایی با تاریخچه ماشین ظرفشویی در کنار جذابیت انکارناپذیری که دارد، راه را برای خلق محصولات جدید و کاربردی فراهم می‌سازد. در کنار تولید ظرفشویی‌های خارجی مطمئن و معتبر همچون ماشین ظرفشویی بوش، برندهای ایرانی نیز توانسته‌اند در این راه قدم برداشته و محصولات نوینی را روانه بازار نمایند.

سوالات متداول

ماشین ظرفشویی سری 8 از تکنولوژی به مراتب بالاتری از سری 6 برخوردار است. با این حال ازجمله تفاوت‌های آن‌ها می‌توان به تعداد برنامه شستشو بیشتر، ظرفیت کمی بیشتر، تنظیمات بهینه عملکرد و ظاهر مدرن‌تر اشاره کرد.

ماشین ظرفشویی بوش سری 6 شامل مدل‌های مختلفی می‌شود که هر کدام قابلیت‌ها و برنامه‌های مختلفی دارند. با این وجود، اغلب مدل‌های سری 6 بوش قادر به اتصال به اینترنت بوده تا از طریق برنامه موبایل آن را راه اندازی و کنترل نمایید. البته بهتر است پیش از خرید و استفاده از قابلیت، در مورد امکان استفاده از آن در ایران از نمایندگی‌های بوش در کشور سوال بفرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *