تاریخچه جاروبرقی و اولین مخترع آن

تاریخچه جاروبرقی و اولین مخترع آن

جاروبرقی از پرکاربردترین لوازم خانه است که بدون آن، فرایند نظافت و تمیزکاری می‌تواند به یک پروسه سخت، زمانبر و طاقت فرسا تبدیل شود. این دستگاه با ابعاد و اندازه به نسبت کوچکی که دارد می‌تواند به سرعت هر نوع آلودگی و گردوغباری را از محیط بزداید و در زمان جاروکشی نیز بسیار صرفه جویی کند. بنابراین باید خیلی قدردان باشیم که روزی در نقطه‌ای از دنیا فردی چنین وسیله هیجان‌انگیز و کاربردی را اختراع کرده است. اگر شما هم کنجکاو هستید تا درباره تاریخچه جاروبرقی و مخترع آن بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه جاروبرقی و اولین مخترع آن

برخلاف تصور عده‌ای از افراد که فکر می‌کنند جاروبرقی یک وسیله امروزی و کاملا مدرن است، باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است. اولین نشانه‌ها و جرقه‌های نیاز به جاروبرقی در قرن ۱۹ میلادی مشاهده شده است. زمانی که شاید به نظر خیلی از افراد هیچ کس از کاربرد چنین محصولی اطلاعی نداشت. بله، احساس نیاز به کالایی جهت مکش و تمیز کردن گردوغبار به صد سال قبل مربوط می‌شود. بنابراین ظهور و اختراع جاروبرقی را نمی‌توان حاصل فکر و برنامه ریزی یک شبه دانست.

در طول تاریخ اتفاقات زیادی رقم خورده و افراد متعددی بوده‌اند که تصمیم گرفته‌اند اقدام به طراحی یک وسیله برای نظافت گردوغبار و آلودگی‌های محیط کنند. به همین دلیل در این مورد که دقیقا جاروبرقی اختراع چه کسی است نمی‌توان صریحا اظهار نظر کرد. در مورد تاریخچه جاروبرقی باید یک پروسه طولانی را بررسی کنیم تا به محصولات بی‌نهایت پیشرفته امروزی همچون انواع جاروبرقی بوش برسیم.

سال ۱۸۶۰ میلادی

همانطور که می‌دانید، هر وسیله‌ای که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، یک چرخه طولانی را طی کرده تا به حالت مدرن امروزی برسد. بنابراین جاروبرقی‌های پیشرفته‌ای که ما امروزه استفاده می‌کنیم حاصل تلاش مخترعین طی زمان‌های مختلف هستند که در هر مرحله ارتقا یافته‌اند. در سال ۱۸۶۰، دانیل هس، نخستین دستگاه مکانیکی که به صورت خاص برای نظافت طراحی شده بود را با نام جارو فرش معرفی کرد. این وسیله به نظر ساده به یک برس و دمنده چرخشی مجهز شده بود که قابلیت مکش خوبی داشت.

تاریخچه جاروبرقی

 

سال ۱۸۶۹ میلادی

در سال ۱۸۶۹ و پس از اختراع دانیل هس، فردی به نام ایوز دبلیو مک گاف وارد کار شد و وسیله‌ای به نام Whirlwind را ساخت. این دستگاه به فن و کمربند مجهز بوده و با نیروی دست کار می‌کرد. این مرحله یک گام فراتر از اقدامات دانیل هس بود که مسیر تولید جاروبرقی را کمی بازتر و خلاقانه‌تر کرد.

سال ۱۸۹۸ میلادی

در سال ۱۸۹۸ میلادی، فردی به نام جان اس. تورمن وارد کار شد و سعی در ابتکار عمل و خلاقیت بیشتر داشت. حاصل این خلاقیت و ایده پردازی، تولید جاروبرقی بنزینی با ابعاد بسیار بزرگ بود که جابجایی آن با نیروی دست امکان‌پذیر نبود و برای حمل آن از اسب کمک گرفته می‌شد. این جاروبرقی قادر به ایجاد خلاء نبود و تنها با دمیدن هوا محیط را نظافت می‌کرد.

سال ۱۹۰۱ میلادی

اما در سال ۱۹۰۱ میلادی فردی به نام هوبرت سیسیل بوث از کشور انگلستان تحولی شگرف در تاریخچه جاروبرقی ایجاد کرد. در واقع آن اصول و بیس اولیه‌ای که این روزها براساس آن‌ها از جاروبرقی استفاده می‌کنیم، در اختراع هوبرت کاملا قابل مشاهده بودند.

بهتر است بگوییم این فرد اولین جاروبرقی که نزدیک‌ترین ویژگی‌ها را به یک جاروبرقی کاربردی امروزی دارد، اختراع کرد. ایده اختراع این جاروبرقی زمانی در ذهن هوبرت بوث به وجود آمد که در تالار موزیک امپایر در شهر لندن، ماشین تورمن به نمایش گذاشته شد. جاروبرقی اختراع شده توسط بوث همچنان بزرگ بود و برای جابجایی نیاز به نیروی اسب داشت.

تجهیزات زیادی برای این جاروبرقی طراحی شده بود از جمله موتور احتراق داخلی، پمپ پیستونی و فیلتر پارچه‌ای برای بیرون کشیدن هوا. هوبرت بوث در مراحل بعدی تولید خود سعی کرد تا جاروبرقی اختراع کند که به کمک انرژی برق کار کند. البته که در این مورد نیز موفق عمل کرد. اما تنها نقطه ضعف این اختراع بزرگ بودن بیش از حد جاروبرقی بود، به نحوی که استفاده از آن را در منزل بسیار سخت می‌کرد.

سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۰۶ میلادی

در سال ۱۹۰۵ میلادی والتر گریفیتس، نخستین جاروبرقی قابل حمل با لوله‌ای انعطاف‌پذیر که برای نظافت از خلاء استفاده می‌کرد را اختراع نمود. این جاروبرقی به یک مکنده قوی مجهز بود که می‌توانست به راحتی گردوغبار محیط را تمیز کند. سال ۱۹۰۶ میلادی نیز به طراحی و ساخت “طوفان خانگی” منجر شد. این نامی بود که جیمز بی‌کربی روی اختراع خود گذاشته بود. این محصول به جای استفاده از فیلتر برای جداسازی خاک، از آب استفاده می‌کرد.

سال‌های ۱۹۰۷ و ۱۹۰۸ میلادی

آنچه که در تاریخچه جاروبرقی صنعتی آمده این است که فردی به نام جیمز موری اسپنگلر، موفق به طراحی و اختراع نخستین جاروبرقی قابل حمل شد. از امکانات این جاروبرقی می‌توان به فن برقی، برس دوار، یک جعبه و کیسه مخصوص برای گردوغبار اشاره کرد. از آن جایی که جیمز اسپنگلر سرمایه‌ای برای ثبت اختراع خود نداشت، با دریافت مبلغی حق ثبت آن را در سال ۱۹۰۸ میلادی به فردی به نام ویلیام هنری هوور اهدا کرد.

البته هوور تغییراتی در طراحی اولیه این جاروبرقی ایجاد کرد. هوور یک سری اتصالات شیلنگ برای جاروبرقی طراحی کرده و آن را درون یک جعبه فولادی قرار داد. در نهایت با افزودن فیلترهای مخصوص دفع، در سال ۱۹۲۶ میلادی نخستین جاروبرقی عمودی طراحی و معرفی شد.

تاریخچه جاروبرقی

سال ۱۹۲۷ میلادی

در سال ۱۹۲۷ میلادی، جاروبرقی الکترولوکس به عنوان نخستین جاروبرقی که بیشترین شباهت را از نظر شکل و شمایل ظاهری به جاروبرقی‌های امروزی داشت و کمی مدرن‌تر از محصولات گذشته طراحی شده بود، اختراع گردید. این روند رشد و ارتقای تولیدات جاروبرقی به همین شکل ادامه می‌یافت تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم، تحولات ایجاد شده در صنعت تولید لوازم خانگی، طراحی و ساخت جاروبرقی را نیز دستخوش تغییراتی کرد. پس از آن بود که جاروبرقی‌ها با ابعاد و اندازه کوچک‌تر و ظاهری مدرن‌تر طراحی و روانه بازار شدند.

جاروبرقی‌های امروزی

حال که با تاریخچه جاروبرقی آشنا شدیم، می‌توانیم بهتر درک کنیم که این وسیله کاربردی تا چه اندازه برای بشر ارزشمند و مفید واقع شده است. جاروبرقی‌هایی که ما در حال استفاده از آن‌ها هستیم، در واقع پروسه بسیار طولانی و عجیبی را از سر گذرانده‌اند تا به شکل مدرن امروزی برسند.

اگر سری به خانه بوش بزنید، شاهد این تحول شگفت‌انگیز خواهید بود. اینکه صنعت تولید لوازم خانگی تا چه اندازه پیشرفت داشته و هم اکنون چه محصولات خاص و منحصر به فردی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. محصولات برند بوش، نماد و نشانی از برترین و باکیفیت‌ترین جاروبرقی‌های حال حاضر در بازار هستند.

محصولات سری ۸ بوش، آخرین و جدیدترین نسل از جاروبرقی‌های بوش هستند که از هر نظر بهترین‌اند. کیفیت، کارایی، دوام و استحکام، وزن کم، زیبایی بی‌نظیر، همه و همه از ویژگی‌های محصولات برند بوش هستند که سبب شده‌اند تا این تولیدات در جهان به عنوان سرآمدان لوازم خانگی به شمار روند.

به همین دلیل است که قیمت جاروبرقی بوش سری ۸ نسبت به دیگری محصولات کمی گران‌تر است. شما می‌توانید خلاقیت و ابتکار عمل تولیدکنندگان را یکجا در این محصول ببینید و از آن نهایت استفاده را داشته باشید.

نتیجه گیری

در تاریخچه جاروبرقی ما یک پروسه طولانی از طراحی‌های مختلف جاروبرقی را شاهد هستیم که این وسیله توسط افراد مختلفی طراحی و تجهیز شده است. با اینکه از ایده‌پردازی و اختراع اولین جاروبرقی‌ها چیزی حدود ۱۰۰ سال می‌گذرد، اما تاریخچه جاروبرقی صنعتی در ایران قدمتی ۳۰ساله دارد. همچنین جاروبرقی‌های الکترولوکس اولین جاروبرقی‌هایی بودند که به صورت وارداتی به بازار داخلی تزریق شدند. از عمر تولیدات داخلی در ایران خیلی نمی‌گذرد. در واقع تولیدکنندگان داخلی پس از آزمون و خطاهای بسیار و بررسی‌های فراوان از سال ۱۳۷۱ به صورت جدی فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید محصولات داخلی آغاز کردند.

سوالات متداول

در خصوص اینکه چه کسی مخترع جاروبرقی است نمی‌توان اسم یک شخص خاص را نام برد. پروسه طراحی و تولید جاروبرقی، یک پروسه بسیار طولانی و تدریجی بوده که طی آن افراد متعددی با ایجاد تغییراتی، سعی در بهتر کردن امکانات و قابلیت‌های جاروبرقی داشته‌اند و در این مورد نیز به موفقیت‌های دست یافته‌اند. بنابراین می‌توان گفت این محصول به واسطه ایده‌پردازی افراد مختلفی شکل اولیه خود را بدست آورده و نهایتا به کمک تکنولوژی روز دنیا به شکل امروزی و مدرن وارد بازار می‌شود.

در خصوص پرفروش‌ترین جاروبرقی‌های عرضه شده به بازار ایران باید به برندهای مختلفی اشاره کنیم. چرا که برخی از محصولات به واسطه قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی به واسطه امکانات پیشرفته و مدرنی که دارند به فروش بیشتری دست پیدا کرده‌اند. از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین جاروبرقی‌ها می‌توانیم به جاروبرقی‌های برند بوش، اسنوا و ال جی اشاره کنیم.

آنچه که در تاریخچه جاروبرقی ایران آمده است گویای این می‌باشد که جاروبرقی الکترولوکس اولین جاروبرقی وارداتی به کشور ایران است. اما نخستین جاروبرقی تحت لیسانس الکترولوکس سوئد و بدست تولیدکنندگان داخلی در سال ۱۳۵۷ تولید شد. سال ۱۳۶۷ دومین خط تولید جاروبرقی تحت لیسانس شرکت آاگ راه اندازی شد و نهایتا از سال ۱۳۷۱، دیگر شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی فعالیت خود را در زمینه تولید جاروبرقی آغاز کردند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *