علت نوسان درجه دمای یخچال چیست؟

علت نوسان درجه دمای یخچال چیست

نوسان درجه دمای یخچال یکی از مشکلات شایعی است که می‌تواند عملکرد یخچال را دچار اختلال کند. هر یخچالی باید روی دمای خاصی تنظیم شود تا بتواند به خوبی از مود غذایی نگهداری کند. در صورتی که دمای یخچال از اندازه استاندارد فراتر رود یا کاهش یابد، این موضوع یا باعث یخ زدگی بیش از حد مواد غذایی شده و یا منجر به فساد آن‌ها می‌شود. بنابراین این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل متعددی می‌توانند علت نوسان درجه دمای یخچال باشند که ما قصد داریم در این مطلب به صورت تخصصی به آن‌ها بپردازیم.

مهم‌ترین دلایل نوسان درجه دمای یخچال

یخچال و فریزر از جمله مهم‌ترین لوازم خانگی هستند که از آن‌ها برای نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌شود. از آن جایی که قرار است این وسیله کارکرد زیادی در خانه داشته باشد، توصیه می‌شود در زمان خرید، به سراغ بهترین نوع یخچال فریزر بروید تا بتوانید سالیان سال بدون مشکل از این دستگاه استفاده کنید.

یخچال فریزر بوش یکی از بهترین و کارآمدترین انواع یخچال فریزر در بازار است که علاوه بر تنوع گسترده، از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. همین استانداردهای بالای یخچال فریزر بوش است که باعث شده این محصول طول عمر بیشتری داشته باشد و دیرتر دچار خرابی یا استهلاک شود. اما باید بدانید که عواملی وجود دارند که می‌توانند عملکرد یخچال فریزر را به چالش بکشانند. حتی اگر محصول جزء بهترین برندهای موجود در بازار باشد.

نوسان درجه دمای یخچال از آن جمله مسائلی است که می‌تواند روی کارکرد یخچال تاثیر منفی بگذارد. وظیفه اصلی یخچال نگهداری اصولی از مواد غذایی است. اگر این فرایند با اختلال مواجه شود، یعنی دستگاه دچار مشکل شده است. بنابراین باید در اسرع وقت علت به وجود آمدن مشکل را شناسایی کرده و در پی راهکاری برای حل آن باشید. در ادامه مهم‌ترین عللی که می‌توانند باعث نوسان درجه دمای یخچال باشند را معرفی می‌کنیم.

نوسان دمای یخچال

خراب بودن برد الکترونیکی

زمانی که درجه دمای یخچال شما دچار نوسان می‌شود، ابتدا باید به نوع و مدل دستگاه توجه داشته باشید. برد الکترونیکی قطعه بسیار مهمی است که بیشتر در یخچال فریزرهای امروزی مشاهده می‌شود و همه محصولات دارای این قطعه نیستند. اگر دستگاه شما مجهز به برد باشد، احتمال اینکه نوسان درجه دمای یخچال به خاطر خرابی برد آن باشد وجود دارد.

برد نقش هسته مرکزی یخچال فریزر را ایفا می‌کند و وظیفه اصلی آن کنترل درجه دمای یخچال و نظارت بر روی عملکرد کمپرسور و سیستم یخ‌زدایی آن است. اگر برد الکترونیکی دچار آسیب شود، قطعا کل دستگاه دچار مشکل می‌شود که یکی از نشانه‌های آن، نوسان درجه دمای یخچال است. بنابراین در صورت تغییرات دمایی یخچال، بهتر است ابتدا از سلامت برد آن اطمینان حاصل کنید.

از آن جایی که تشخیص این امر از عهده کاربران عادی خارج است، توصیه می‌شود از نیروهای متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. اگر یخچال فریزر شما از برند بوش است می‌توانید از نمایندگی‌های معتبر آن درخواست کمک داشته باشید. نمایندگی یخچال بوش، بهترین تکنسین‌ها را برای عیب‌یابی و حل مشکل به محل اعزام می‌کند.

این روزها برخی از مدل‌های یخچال و فریزر به کمک برد الکترونیکی عملیات برفک‌زدایی را انجام می‌دهند. یکی از دلایلی که قیمت یخچال ساید بای ساید بوش نسبت به دیگر محصولات بیشتر است وجود همین برد الکترونیکی است که عملکرد تمام بخش‌های دستگاه را تحت کنترل خود دارد.

باز و بسته کردن مرتب درب یخچال

یکی از کارهایی که برخی از افراد طبق عادت معمول انجام می‌دهند، باز و بسته کردن بی‌دلیل درب یخچال در طول روز است. باز و بسته کردن بی‌جهت و مکرر درب یخچال علاوه بر اینکه می‌تواند طول عمر دستگاه را کاهش دهد، روی درجه دمای داخلی آن نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

یخچال برای سرد نگه داشتن دمای داخلی به طور مداوم در حال فعالیت است و اگر شما مرتبا درب آن را باز کنید، هوای سردی که با تلاش موتور دستگاه تولید شده را از آن خارج کرده و باعث می‌شوید تا موتور مجددا برای سرد نگه داشتن دمای داخلی یخچال بیشتر کار کند. اگر این اتفاق چندین بار تکرار شود احتمال اینکه تنظیمات دمای یخچال بهم بریزد وجود دارد.

برای حل این مشکل بهتر است چند ساعت درب یخچال را باز نکنید. در صورتی که مشاهده کردید دمای یخچال در این چند ساعت تغییر نداشته و ثابت مانده است، احتمالا مشکل نوسان دما همین باز و بسته کردن‌های پیاپی درب یخچال و فریزر بوده است. بنابراین از این به بعد سعی کنید کمی نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشید.

علت نوسان دمای یخچال

خرابی لاستیک اطراف درب یخچال فریزر

وظیفه اصلی لاستیک دور درب یخچال فریزر، جلوگیری از ورود و خروج هوا به داخل یخچال است. در واقع لاستیک نقش یک نوع عایق را ایفا می‌کند تا یخچال عملکرد بهتری داشته باشد و فشار کمتری به موتور دستگاه وارد شود. اگر این لاستیک دچار ترک خوردگی، پارگی یا هر نوع آسیب دیگری شود هوای داخلی یخچال به راحتی به بیرون منتقل شده و این موضوع باعث نوسان درجه دمای یخچال خواهد شد. در صورت اطلاع از این موضوع باید سریعا برای تعویض لاستیک دور درب اقدام کنید.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات وسیله‌ای برای اندازه گیری دمای داخل یخچال است. این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال است که به تعادل دمای داخلی یخچال فریزر کمک می‌کند. یعنی اگر دمای یخچال از حد استاندارد بیشتر شد، فرمان کاهش دما و اگر کمتر از حد معمول شد، فرمان افزایش دما را به دستگاه می‌دهد. حال تصور کنید این قطعه مهم از کار افتاده و یا دچار اختلال در عملکرد شود. قطعا یخچال در متعادل کردن دمای خود به مشکل می‌خورد و این موضوع سبب نوسان دما در آن می‌شود.

خرابی کمپرسور یخچال

پس از اینکه ترموستات دستگاه فرمان سرد شدن را به یخچال داد، کمپرسور وارد عمل می‌شود. یعنی این کمپرسور است که وظیفه سرد کردن دمای داخلی یخچال را برعهده دارد. حال اگر این قطعه دچار آسیب یا خرابی شود، ممکن است سرد شدن دمای یخچال یه تاخیر افتاده و یا اصلا متوقف شود. این یکی دیگر از دلایل نوسان درجه دمای یخچال است.

تشخیص مشکلات فنی یخچال کار چندان راحتی نیست و نیاز به دانش کاملی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود با توجه به مدل دستگاه خود، از خدمات نمایندگی آن بهره ببرید و کار را به افراد متخصص بسپارید. نمایندگی یخچال بوش برای خرابی و مشکلات ایجاد شده در خصوص لوازم خانگی خود بهترین خدمات پس از فروش را ارائه می‌کند.

نوسان درجه دمای یخچال

دیگر دلایل نوسان درجه دمای یخچال

به جز موارد ذکر شده، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث نوسان درجه دمای یخچال شوند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نشت گاز یخچال: در صورتی که از داخل یخچال فریزر خود بوی ناخوشایندی استشمام کردید، احتمال نشت گاز وجود دارد.
  • نوسانات برق: نوسان برق شهری علتی است که می‌تواند عملکرد تمام تجهیزات و لوازم برقی خانه از جمله یخچال فریزر را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت نوسان برق، دمای داخلی یخچال فریزر نیز دچار نوسان می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل از همان ابتدا برای یخچال فریزر از یک محافظ برق استفاده شود.
  • برفک زدن یخچال فریزر: یخچال‌های ساید بای ساید بوش، نسل جدیدی از یخچال فریزر در بازار هستند که با فناوری نوفراست (ضد برفک) به بازار عرضه می‌شوند. اما هنوز هم در بازار محصولاتی وجود دارند که با همان تکنولوژی قدیمی ساخته شده‌اند و می‌توانند دچار برفک شوند. برفک زدن بیش از حد یخچال فریزر، سیستم تنظیم دمای آن را مختل کرده و از ثابت ماندن دما ممانعت به عمل می‌آورد.
  • خراب شدن خازن یخچال
  • انسداد دریچه‌ها یا سنسورها
  • روشن و خاموش شدن ناگهانی موتور یخچال فریزر

نتیجه گیری

نوسان درجه دمای یخچال یکی از مشکلاتی است که باید حتما جدی گرفته شود. تغییرات دمایی یخچال علاوه بر اینکه باعث خراب شدن مواد غذایی می‌شود، می‌تواند طول عمر دستگاه را نیز کم کند. بنابراین باید پس از تشخیص این موضوع به سرعت علت آن را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید.

از جمله رایج‌ترین دلایل نوسان درجه دمای یخچال عبارتند از: خرابی برد الکترونیکی، خرابی کمپرسور، خرابی ترموستات، باز و بسته کردن مداوم درب یخچال، خرابی نوار لاستیکی اطراف درب یخچال، اختلال در عملکرد موتور، برفک زدن غیر عادی دستگاه، خراب شدن سنسورها و دریچه‌ها، نشتی گاز دستگاه، نوسانات برق، خراب شدن خازن و… .

سوالات متداول

دمای استاندارد یخچال فریزر با توجه به نوع و مدل آن می‌تواند گاهی متفاوت باشد. برای اطمینان از دمای استاندارد دستگاه می‌توانید سری به دفترچه راهنمای آن بزنید. اما به طور کلی دمای استاندارد برای یخچال ۳ درجه سانتی گراد (۳۷ درجه فارنهایت) است. محدوده دمای استاندارد برای فریزر هم صفر درجه فارنهایت یا مقداری کمتر از آن است.

ترموستات قطعه‌ای است که کنترل دمای داخلی یخچال را برعهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، یخچال نمی‌تواند در زمان لازم دمای خود را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین سیستم تنظیم دمای یخچال مختل شده و عملکرد درستی نخواهد داشت. نتیجه آن هم نوسان درجه دمای یخچال می‌شود. در صورت خرابی ترموستات باید سریعا اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود.

دلایل متعددی وجود دارند که از سرد شدن دمای داخلی یخچال جلوگیری می‌کنند. از جمله قرار دادن غذاهای گرم داخل یخچال، باز و بسته کردن مداوم درب یخچال، خراب شدن ترموستات، کمپرسور و برد الکترونیکی دستگاه و… .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *