راهنمای خرید مایکروویو

راهنمای خرید مایکروویو

مایکروویوها وسیله‌ای هستند که امروزه در گرم کردن، کباب کردن یا حتی پخت مواد غذایی عملکرد خوبی داشته‌اند. مایکروویوها در پخت طیف گسترده‌ای از موادغذایی مثل ذرت بوداده، مرغ گریل شده، پیتزا، کیک و کلوچه مفید هستند. مایکروویوها قادر هستند در مدت بسیار کوتاهی مواد منجمد شده را دوباره گرم کنند و در خانه‌های مدرن جایگاهی همیشگی دارند. قبل از انتخاب بهترین مایکروویو باید عوامل زیادی از جمله اندازه خانواده، عادات غذایی، بودجه و غیره را بررسی کنید. ما در ادامه سعی کرده‌ایم نکات مهمی که به شما در انتخاب مایکروویو کمک می‌کند را بیان کنیم.

خرید مایکروویو

فناوری مایکروویو ها

در راهنمای خرید مایکروویو باید بگوییم مایکروویوها از پرتوهای الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند این پرتوها ترکیبی از امواج الکتریکی و مغناطیسی هستند. طول موج مایکروویوها از یک متر تا یک میلی‌متر متفاوت است. در اینجا برخی از امکانات مایکروویوها که در هنگام خرید به آن برخورد می‌کنید را توضیح می‌دهیم:

قفل کودک

این ویژگی مایکروویوها برای خانواده‌هایی مناسب است که در خانه کودک دارند زیرا ممکن است کودک درب مایکروویو را باز کند و دست خود را داخل دستگاه ببرد. این قفل معمولا مثل یک کد است که با واردکردن کد، درب مایکروویو باز می‌شود. وقتی کانوکشن مایکروویو کار می‌کند و محیط داخل دستگاه دمای بالایی دارد، لازم است قفل کودک را فعال کنید.

پخت خودکار

برای آشپزی ساده می‌توانید این گزینه را فعال کنید. مایکروویوهای معمولی و کم مصرف این گزینه را ندارند. با این ویژگی، شما نیازی به تنظیم زمان و میزان برق ندارید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوع غذا را برای مایکروویو تعیین کنید.

یخ زدایی

شما می‌توانید مواد منجمد را به صورت مستقیم از فریزر داخل مایکروویو برای گرم‌کردن قرار دهید. این ویژگی مایکروویوها، یخ‌زدایی نام دارد. برای مواقعی که زمان کمی دارید و نمی‌توانید منتظر بمانید تا موادغذایی گرم شوند این ویژگی بسیار عالی است.

گرم کردن

قبل هر بار استفاده از مایکروویوها باید آن را گرم کنید. زیرا مایکروویوها قبل از آغاز مراحل پخت باید به دمای خاصی برسند. بنابراین ابتدا مایکروویو را روشن کنید و صبر کنید تا به دمای لازم برسد. این مرحله پیش‌گرمایش نام دارد. قبل از خرید مایکروویو حتما زمان پیش‌گرمایش مورد نیاز مایکروویو را در دفترچه راهنما جستجو کنید.

منوی خودکار آشپزی

پخت خودکار با مایکروویو بسیار ساده است. موقع پخت فقط لازم است تنظیمات مشخصی مثل واترجت و مدت زمان پخت را معلوم کنید. در ابتدا شاید برایتان دشوار باشد اما به مرور و استفاده بیشتر، حرفه‌ای می‌شوید. با این ویژگی شما فقط نوع غذا و وزن موادغذایی را برای دستگاه مشخص می‌کنید. به طور مثال برای درست‌کردن ذرت بوداده کافی است دکمه مربوط به پاپ‌کورن را فشار دهید.

تایمر

تایمر به شما اجازه می‌دهد مدت فرآیند پخت را مشخص کنید. شما می‌توانید این مدت را بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه تنظیم کنید. بسته به نوع مدل مایکروویو انتخابی شما، ممکن است زمان با ولوم، پنل و یا به صورت LCD قابل تنظیم باشد.

امکانات اضافی مایکروویوها

امکانات اضافی مایکروویو ها

در برخی مدل‌های مایکروویوها، امکانات اضافه‌ای وجود دارد که شما بسته به نیاز خود و استفاده‌ای که از مایکروویوها دارید می‌توانید انتخاب کنید. لازم است در راهنمای خرید مایکروویو این نکته را بدانید که اگر مدل انتخابی شما این ویژگی‌های اضافی را داشته باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

گریل

این روزها مایکروویوها مدل‌های بسیاری دارند و با امکانات متنوعی به بازار روانه می‌شوند. تولیدکنندگان لوازم خانگی سعی دارند مایکروویوهایی را طراحی و تولید کنند که امکانات بیشتری داشته و مانند یک اجاق کامل کارایی داشته باشند. یکی از بهترین قابلیت‌هایی که مایکروویوهای جدید دارند گریل است. با این ویژگی می‌توانید در انتهای مراحل پخت، با استفاده از گرمای مستقیم گریل، روی غذا را کمی بیشتر سرخ کنید که باعث می‌شود غذا خوشمزه‌تر و برشته‌تر شود. در برخی مدل‌ها ممکن است کنار گریل، جوجه‌گردان هم وجود داشته باشد که با این سیستم در کنار گریل می‌توانید یک جوجه یا مرغ برشته و خوشمزه درست کنید. اگر علاقه‌ای به این سبک غذاها دارید بهتر است در هنگام خرید مایکروویو مدلی را انتخاب کنید که این ویژگی را داشه و پاسخگوی نیاز شما باشد.

کانوکشن

یکی از ویژگی‌های کاربردی مایکروویوهای نسل جدید، کانوکشن است که فرآیند پخت غذا را سریع‌تر و یکنواخت‌تر می‌کند. عملکرد این ویژگی به این صورت است که در پشت دستگاه فن‌هایی قرار دارد که گرمای تولیدشده توسط المنت‌های برقی داخل دستگاه را به گردش درمی‌آورد و گرما به صورت یکنواخت‌تری به تمام قسمت‌های غذا برخورد می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود تا غذاهایی مانند پیتزا و کیک که باید به شکل یکنواختی مغزپخت شوند بهتر بپزند. اگر قصد دارید با مایکروویو خود غذاهایی بپزید که نیاز به مغزپخت‌شدن دارد حتما بررسی کنید آیا مدل انتخابی این ویژگی را دارد یا خیر؟

اینورتر

اگر بخواهید غذایی را با توان 50 درصد مایکروویو بپزید لازم است مایکروویوی را انتخاب کنید که فناوری اینورتر داشته باشد. مایکروویوهای معمولی در زمان روشن‌‌بودن از 100 درصد توان خود استفاده می‌کنند. برای افرادی که غذا را با دمای پایین اما در مدت زمان طولانی می‌خواهند بپزند این ویژگی بسیار کارآمد است و باعث می‌شود مصرف برق و هزینه کمتر، پخت سریع‌تر و کیفیت بهتری داشته باشند.

سولاردام

در مایکروویو ها قطعه وجود دارد که امواج مایکروویو را به بدنه فلزی مایکروویو ساطع می‌کند، امواج منعکس شده و به موادغذایی می‌خورد. این امواج فرکانس بالایی دارند و مولکول‌ها را در جای خود می‌لرزانند که در نتیجه حرارت و گرما تولید می‌شود. مایکروویوهای جدید دارای فناوری سولاردام هستند که علاوه بر امواج مایکروویو از امواج نوری هم برای پخت غذا استفاده می‌کنند. غذا در مایکروویوهای سولاردام بر خلاف مایکرویوهای معمولی خشک نمی‌شود و آبدار باقی می‌ماند.

نکات ضروری قبل از خرید مایکروویو

نکات ضروری قبل از خرید مایکروویو

قبل از خرید مایکروویو باید یک سری نکات را بررسی کنید و بابت آن تصمیم بگیرید تا موقع خرید در بین مدل‌های متنوع موجود در بازار گیج نشوید. بنابراین لازم است موارد زیر را قبل از خرید مشخص کنید.

چه فضایی برای قرارگیری مایکروویو در اختیار دارید؟

در هنگام خرید مایکروویو باید فضایی که برای آن در نظر گرفته‌اید را بررسی کنید. فضایی که برای قرارگرفتن مایکروویو در نظر گرفته‌اید در خرید شما تاثیرگذار است. بهتر است قبل از خرید مایکروویو، محل آن را در آشپزخانه معلوم کنید. در هنگام خرید مایکروویو باید دستگاهی را انتخاب کنید که هم پاسخگوی نیاز شما باشد و هم با فضایی که در آشپزخانه دارید متناسب باشد. در هنگام خرید مایکروویو باید طول، عرض و ارتفاع فضای خود را اندازه بگیرید و با طول، عرض و ارتفاع دستگاه‌های موجود در بازار مقایسه کنید. انواع مایکروویوها، بر اساس محل قرارگیری شامل دو دسته زیر است:

مایکروویو رومیزی

ساده‌ترین انواع مایکروویو، نوع رومیزی آن است. این دستگاه در اندازه‌های مختلفی ساخته‌شده که روی کابینت و یا هر سطحی از آشپزخانه قرار می‌گیرد. از این دستگاه می‌توان برای پختن، گرم‌کردن غذا، یخ‌زدایی، درست‌کردن پاپ‌کورن و غیره استفاده کرد. این دستگاه‌ها نسبت به انواع دیگر مایکروویوها قیمت مناسب‌تری دارند. عیب این دستگاه‌ها اشغال‌کردن فضایی از کابینت‌ است. لازم است بدانید این نوع از مایکروویوها ابعاد کوچک‌تر و ظرفیت پایین‌تری دارند.

مایکرویو های توکار یا کشویی

مایکروویوهای توکار، جدیدترین مدل‌های مایکروویو هستند. نصب این مدل از مایکروویوها نسبت به مدل‌های رومیزی، مراحل بیشتر و سخت‌تری دارد. شما باید بدانید این نوع مایکروویوها را نمی‌توانید جابه‌جا کنید و در محل خود ثابت می‌شوند. اگر قصد خرید مایکروویوهای توکار را دارید باید بدانید این مدل از مایکروویوها گرانتر از مدل‌های رومیزی هستند.

مایکروویو های بالا اجاقی

برخی مایکروویوها بالای اجاق و جای هود قرار می‌گیرند. زیر این مایکروویوها فن‌هایی وجود دارد که بوی غذا را جذب می‌کند و همچنین دارای چراغ‌هایی هستند که باعث روشنایی اجاق می‌شوند.

کدام مایکروویو به فضای آشپرخانه شما می‌خورد؟

امروزه مایکروویوها از دو جنس شیشه و استیل ساخته شده‌اند. اگر فضای آشپزخانه شما مدرن طراحی شده‌است بهتر است مایکروویو شیشه‌ای انتخاب کنید و در غیر اینصورت می‌توانید نوع استیل یا استیل و شیشه آن را انتخاب کنید. این نکته را در نظر بگیرید که مدل‌های شیشه‌ای راحت‌تر از استیل تمیز می‌شوند و مایکروویوهای استیل چربی را به خود می‌گیرند و تمیزکردن آن‌ها کمی مشکل است.

مایکروویوهای شیشه‌ای در دو رنگ سفید و مشکی وجود دارند و شما می‌توانید به نسبت فضای آشپرخانه و سلیقه خود انتخاب کنید.

چه میزان می توانید برای خرید مایکروویو هزینه کنید؟

مایکروویوها در نوع و قیمت‌های مختلفی وجود دارند. به طور کلی قیمت مایکروویو به نوع، مدل مایکروویو و ظرفیت آن بستگی دارد. در هنگام خرید مایکروویو، شما باید مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید را از قبل تعیین کنید. قیمت مایکروویوها بستگی به امکاناتی دارد که ارائه می‌دهند. برخی گزینه‌ها که باعث افزایش قیمت مایکروویو می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • برنامه پخت کیک و شیرینی
  • برنامه پخت پیتزا
  • صفحه نمایشی لمسی
  • امکان عملکرد فوق بی‌صدا
  • رنگ‌های متنوع

اگر برای خرید مایکروویو محدودیت بودجه دارید می‌توانید مایکرویو‌هایی را انتخاب کنید که امکانات کمتری دارند.

مایکروویو با چه قدرتی پاسخگوی نیاز شما است؟

نکته بعدی که در راهنمای خرید مایکروویو باید به آن توجه کنید این است که به مایکروویو با چه قدرتی نیاز دارید. مایکروویوهایی که امروزه در بازار هستند، توان حرارتی و موتورهای مختلفی دارند. به همین دلیل بررسی این نکته که شما به مایکروویو با چه قدرتی نیاز دارید یکی از گام‌های مهم راهنمای خرید مایکروویو به حساب می‌آید.

واحدی که قدرت مایکروویو را اندازه می‌گیرد وات است. بیشترین قدرت مایکروویوها 1000 وات است که در برخی مدل‌ها 1200 وات هم وجود دارد. باید بدانید اگر مایکروویوی که انتخاب می‌کنید دارای قدرت بالاتری است باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اگر شما خانواده پرجمعیتی دارید و در هر بار استفاده از مایکروویوها از حجم غذای زیادی استفاده می‌کنید، شما به مایکروویو پرقدرتی نیاز دارید. اگر تعداد اعضای خانوه شما کم است به طور مثال 2 نفر هستید مایکروویو با قدرت‌ پایین هم پاسخگوی نیاز شما است.

به چه برنامه های پختی نیاز دارید؟

برنامه‌ها و حالت‌های آشپزی در برخی مایکروویوها به صورت تعریف‌شده وجود دارند و به شما کمک می‌کنند که فقط با زدن یک دکمه پیش‌فرض، دستگاه را متناسب با خواسته‌ای که دارید تنظیم کنید. وقتی که برنامه‌ی خاصی را انتخاب می‌کنید دستگاه متناسب با غذای آن برنامه تنظیم می‌شود. این برنامه‌ها باعث می‌شوند دستگاه متناسب با غذای شما در بهترین عملکرد تنظیم شود و دیگر لازم نیست نگران میزان پخت غذا، خام ماندن یا سوختن غذا باشید.

به عنوان مثال برنامه‌ها برای پخت پیتزا، ماهی، پاستا، سیب‌زمینی، سبزیجات، گوشت و غیره در بهترین حالت تنظیم شده‌اند و بهترین عملکرد را دارند. برخی از مایکروویوها برنامه‌هایی برای غذاهای ایرانی مثل برنج، ته‌چین، قورمه‌سبزی، کباب‌تابه‌ای، کوکوسبزی، قیمه هم دارند. مایکروویوهایی که برنامه‌های پیش‌فرض بیشتری دارند معمولا گرانتر هستند.

از کدام ویژگی مایکروویو بیشترین استفاده را دارید؟

یخ‌زدایی و گرم‌کردن، ساده‌ترین و متداولترین استفاده ‌از مایکروویوها هستند. مایکروویوها تنظیمات مختلفی مثل پخت سوپ، جودوسر را دارند. این ویژگی‌های مایکروویو ممکن است هزینه شما را بالاتر ببرند. بهتر است برای ویژگی‌های اضافه‌ای که استفاده نمی کنید سرمایه‌گذاری نکنید. به طور مثال اگر از برشته‌کردن کانوکشن استفاده نمی‌کنید می‌توانید مایکروویوهایی که این ویژگی را ندارند انتخاب کنید و هزینه خود را کاهش بدهید.

به چه ظرفیتی نیاز دارید؟

اگر خانواده بزرگی دارید و در هر وعده از حجم زیادی موادغذایی استفاده می‌کنید به ظرفیت و قدرت مایکروویو دقت کنید. مطمئن شوید فضای داخل مایکروویو با نیاز شما متناسب است.

سر و صدای دستگاه چقدر برایتان اهمیت دارد؟

بیشتر مایکروویوهای مدرن که امروزه در بازار وجود دارند بسیار ساکت هستند. اما همین مدل‌ها هم در هنگام کار کمی صدا تولید می‌کنند. در زمان خرید می‌توانید به صدای مایکروویو در حال کار گوشی دهید و بررسی کنید آیا این میزان صدا برایتان آزاردهنده است یا خیر؟

ضمانت نامه مایکروویو

ضمانت‌نامه از مواردی است که حتما باید در هنگام خرید آن را بررسی کنید. خرابی مایکروویو بدون ضمانت دردسر بزرگی است و به همین دلیل در موقع خرید، ضمانت‌نامه و مرکز سرویس‌دهی آن را چک کنید.

و در آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات راهنمای خرید مایکروویو را بیان کنیم. پس از مطالعه این مقاله می‌توانید با اطمینان کامل و اعتماد به نفس مدل مناسب خود را از بین مایکروویوهای بوش انتخاب کنید. برای خرید محصولات بوش می‌توانید به سایت خانه بوش مراجعه کنید و خریدی مطمئن و ایمن داشته باشید. خانه بوش مرجع معتبری برای خرید محصولات بوش است.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *