علائم ظروف پلاستیکی چه معنا و مفهومی دارند؟

علائم ظروف پلاستیکی چه معنا و مفهومی دارند

یکی از نیازها و درخواست‌هایی که مدت‌ها پیش توسط مردم مطرح شد، درخواست تولید ظروف یا ابزارهای پلاستیکی بود، اما به نظر شما چرا این نظریه مطرح شد؟ اصلی‌ترین عامل طراحی و تولید این ظروف پلاستیکی نیازهای مردم بود، اما از آنجایی که تا پیش از خلق این محصولات کسی چندان اطلاعاتی درمورد آن نداشت، بسیاری از مردم برای نحوه استفاده از آن نیازمند اطلاعات یا بروشورهای مختلف بودنند.

علائم ظروف پلاستیکی و درج آنها بر روی ظروف پلاستیکی عاملی است که می‌تواند به مصرف‌کنندگان این ظروف کمک کند که درک بهتری از نحوه استفاده هر ظرف داشته باشند. اما برای بسیاری از اشخاص مشکل عدم درک علائم ظروف پلاستیکی وجود دارد. یا به زبان ساده‌تر نمی‌دانند که هر نماد یا عدد چه معنا و مفهومی دارد. در این مقاله به بررسی علائم و نشانه‌های درج شده روی ظروف پلاستیکی می‌پردازیم که بفهمیم معنا و مفهوم هرکدام چیست!

چرا باید از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم؟

قطعا همه ما به دنبال خرید لوازمی هستیم که طول عمر و کارکرد خوبی داشته باشد، به همین سبب کیفیت محصول یکی از مهم‌ترین نکاتی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به آن توجه می‌کنند. یکی از بارزترین و مهم‌ترین نکاتی که درمورد ظروف پلاستیکی وجود داشته و اهمیت زیادی دارد، علائم ظروف پلاستیکی است که در قسمت پشتی یا زیرین ظروف پلاستیکی حک شده، این علائم نشان‌دهنده عوامل مختلفی است که نحوه استفاده از محصول، درجه کیفیت، موارد استفاده از ظروف و تعداد دفعات قابل بازیافت بودن آن را نشان می‌دهد.

علائم ظروف پلاستیکی نشان‌دهنده عوامل بسیار مهمی از ظروف پلاستیکی است که به اشخاص نشان می‌دهد چگونه و چندبار از ظروف پلاستیکی استفاده کنند. بدین صورت که اشخاص با مشاهده نماد یا علائم ظروف پلاستیکی، خواهند فهمید که آیا قابلیت قرارگیری در فریزر، ماکروفر و گاز را دارد یا نه! یا در صورت قرارگیری در ماکروفر یا فریزر باعث ایجاد سم می‌شود یا نه!

بهترین ماشین های ظرفشویی برای شستشوی ظروف پلاستیکی

بهترین ماشین های ظرفشویی برای شست و شوی ظروف پلاستیکی

یکی از جمله عواملی که باعث فروش بسیار خوب ماشین‌های ظرفشویی می‌شود میزان برنامه‌های شست‌و‌شویی است که در این دسته از محصولات بکار می‌رود. اما ارتباط این برنامه‌های شست‌و‌شو با علائم ظروف پلاستیکی چیست؟ قطعا همه ما می‌دانیم که بسیاری از ظروف پلاستیکی به دلیل موادی که در ساخت آنها بکار رفته قابلیت مقابله با حرارت یا سرمای شدید را ندارند و در صورت مواجه با این عوامل، ایجاد سم‌های سرطان‌را می‌کنند.

به همین دلیل برند بوش بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی خود را با برنامه‌های شست‌و‌شوی مختلفی تولید کرده که هرکدام از آنها دارای حساسیت‌های خاصی بوده و برای انواع ظروف پلاستیکی مناسب‌اند. علائم ظروف پلاستیکی در کنار نمایش قابلیت‌های خود، نشان‌دهنده قابلیت‌های شست‌و‌شو هم بوده و با استفاده از مواد شوینده مناسب، تمامی ظروف پلاستیکی با را در بهترین و سالم‌ترین شیوه می‌شورند.

علائم ظروف پلاستیکی و ارتباط آن با ماشین های ظرفشویی

همانطور که گفته شد بسیاری از ظروف پلاستیکی قابلیت بازیافت کمتری دارند، برای مثال ظروف پلاستیکی با نماد LDPE که با عدد 4 نشان داده می‌شود یکی از نازک‌ترین ظروف پلاستیکی است که شست‌و‌شوی آن نیازمند مواد شوینده بسیار حساس و البته روند شست‌و‌شوی بسیار ویژه است. ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS88TW02M از جمله بهترین ماشین ظرفشویی بوش است که در مقایسه با ماشین‌های ظرفشویی دیگر از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است. درواقع این ماشین ظرفشویی از فناوری CRYSTAL DRY برخوردار بوده که در آن میزان رطوبت محیط کاهش یافته و در شست‌و‌شوی ظروف از مواد معدنی بسیار مناسبی استفاده می‌شود.

ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS88TW02M

 آلت تصویر

 

 



  • ظرفیت (نفر): 14
  • سری 8
  • 3 سبد کشویی
  • ساخت کشور: آلمان

ظروف پلاستیکی که در آن مواد LDPE بکار رفته باشد باید به تعداد دفعات کمتر و با حساسیت بیشترس شسته شود، زیرا این ظروف جنس نازک‌تری داشته و شست‌و‌شوی زیاد یا حرارت بیش از حد آن منجر به ایجاد سموم مختلف می‌شود. ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS88TI02M یکی دیگر از ماشین‌های ظرفشویی بسیار حساس بوش است که برنامه‌های مناسبی برای شست‌و‌شوی این دسته از ظروف دارد.

ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS88TI02M

 آلت تصویر

 

 



  • ظرفیت (نفر): 14
  • سری 8
  • 3 سبد کشویی
  • ساخت کشور: آلمان

شست و شوی ظروف پلاستیکی مقاوم

علائم ظروف پلاستیکی که با نماد PS یا PP نشان داده می‌شود از جمله محکم‌ترین ظروف پلاستیکی است که برنامه‌های شست‌و‌شوی آن کمی سبک‌تر است. این دسته از ظروف پلاستیکی با استفاده از ماشین‌های ظرفشویی مانند ماشین ظرفشویی بوش SMS8ZDW48 قابل شست‌وشو است. اما چرا می‌گوییم ظروفی که مقاومت بیشتری دارند با استفاده از این دسته از ماشین‌های ظرفشویی شسته شوند؟

ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS8ZDW48

 آلت تصویر

 

 



  • ظرفیت (نفر): 13
  • سری 8
  • 3 سبد کشویی
  • ساخت کشور: آلمان

موادی مانند PP یا PET و HDPT از جمله موادی است که در ساخت ظروف پلاستیکی مقاوم مانند بطری‌های مواد شوینده، وایتکس یا ظروف مناسب برای نگه‌داری مواد غذایی بکار می‌روند. به همین سبب قابل بازیافت بوده و از استحکام بیشتری برخوردار هستند. به همین سبب شست و‌شوی آنها با حساسیت کمتری انجام می‌شود. ماشین‌های ظرفشویی مانند ماشین ظرفشـویی بوش مدل SMS8ZDI48 که در دسته ماشین‌های ظرفشویی سری 8 قرار دارد دارای حساسیت‌های کمتری بوده و با استفاده از آب داغ تمام ظروف پلاستیکی را ضدعفونی می‌کند. البته این قابلیت بیشتر برای ظروف پلاستیکی بکار می‌رود که از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.

ماشین ظرفشویی بوش سری 8 مدل SMS8ZDI48

 آلت تصویر

 

 



  • ظرفیت (نفر): 14
  • سری 8
  • 3 سبد کشویی
  • ساخت کشور: آلمان

امکان ایجاد خطر با شست و شوی نامناسب

همانطور که گفته شد بسیاری از موادی که در ظروف پلاستیکی بکار می‌روند از مقاومت کمتری برخوردار بوده و در صورت مواجه با حرارت یا سرما و شست‌و‌شوی نامناسب از بین رفته یا ایجاد سم می‌کنند. PS یکی از جمله میانه‌ترین موادی است که در برخی از بطری‌ها بکار می‌رود، اما از چندان استحکام بالایی برخوردار نیست. به همین سبب نیازمند برنامه شست‌و‌شویی است که با نهایت دقت این فرایند را انجام دهد.

ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS67TW02B یکی از مناسب‌ترین ماشین‌های ظرفشویی است که برای این دسته از علائم ظروف پلاستیکی مناسب است. درواقع این ماشین ظرفشویی با استفاده از فناوری AUTO AIR میزان رطوب ظرفشویی را کاهش داده و ظروف پلاستیکی را کاملا خشک می‌کند.

کاربردهای ظروف پلاستیکی

علائم پلاستیکی یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که در هنگام تولید و خرید محصولات و ظروف پلاستیکی به آن اشاره می‌شود. درواقع توجه به این علائم باعث می‌شود که اشخاص نحوه استفاده از هر ظرف را دانسته و به صورت دقیق از آنها استفاده کنند. به همین سبب در قسمت زیر به معرفی برخی از علائم ظروف پلاستیکی می‌پردازیم:

  • ظروف قابل استفاده برای مواد غذایی با استفاده از نماد قاشق و چنگال
  • ظروف مخصوص ماکروفر با استفاده از نماد امواج
  • ظروف بدون بیسفنول آ با استفاده از نماد(BPA FREE)
  • ظروف مخصوص فریزر با استفاده از نماد برف یا کریستال
  • ظروف قابل استفاده در ماشین ظرفشویی با نماد ماشین ظرفشویی یا دو ظرف

علائم ظروف پلاستیکی

علائم ظروف پلاستیکی

تاکنون درمورد کلی‌ترین علائمی که روی ظروف پلاستیکی درج می‌شد صحبت کردیم، اما علائم ظروف پلاستیکی تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود. در ادامه به نکات دقیق‌تری از علائم ظروف پلاستیکی پرداخته و مفهوم آن را بیان می کنیم:

PET با عدد 1

ظروف پلی اتیلن ترفتالات یا PET از جمله محکم‌ترین ظروفی است که در سال‌های اخیر توسط تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی ارائه شد. درواقع وجود این مواد در ساخت ظروف پلاستیکی باعث افزایش استحکام در ظروف شده و از مواد غذایی درون آن در برابر آلودگی، گرما، حرارت، سرمای زیاد و غیره محافظت می‌کند.

البته استفاده از این مواد در ظروف پلاستیکی که ظرفیت کمتری دارند(برای مثال بطری‌های اب معدنی) که قابلیت استفاده در موارد دیگر را دارد استفاده نمی‌شود. اما به صورت کلی یکی از رایج‌ترین قابلیت‌هایی است که در مزیت‌ها و علائم ظروف پلاستیکی به کار می‌رود.

HDPE با عدد 2

علائم ظروف پلاستیکی که پلی اتیلن هستند با نماد HDPE نمایش داده می‌شوند. این ظروف کمی سنگین‌تر و محکم تر از نسخه‌های دیگر ظروف پلاستیکی بوده و برای نگه‌داری مواد شوینده یا شامپو استفاده می‌شود. این دسته از ظروف پلاستیکی قابلیت استفاده در موارد دیگر مانند سم یا لوله‌های زهکشی و غیره را دارد. اما این قابلیت نگه داری تنها در یک مورد قابل انجام است.

PVC با عدد 3

پلی وینیل کلراید که با نماد 3 در علائم ظروف پلاستیکی بکار برده می‌شود از جمله ظروف پلاستیکی است که در محصولات شفاف مانند بطری‌های روغن، آب معدنی و غیره استفاده می‌شود. البته استفاده از ماده پلی وینیل کلراید در تمام ظروف پلاستیکی بکار برده نمی‌شود، زیرا استفاده دائم آن در ظروف پلاستیکی از جمله امور خطرناک است.

LDPE با عدد 4

پلی اتیلن که با عدد 4 نمایش داده می‌شود باعث تولید یکی از ظریف‌ترین و نازک‌ترین نوع‌های ظروف پلاستیکی است که تولید شده است. البته لازم به ذکر است که این دسته از ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی قابلیت قرارگیری در ماکروفر یا قرارگیری مستقیم در برابر حرارت را ندارند.

PP با عدد 5

اگر بخواهیم به یکی از بی‌ضررترین و مفید‌ترین و قابل استفاده‌ترین ظروف پلاستیکی اشاره کنیم، باید از ظروف پلاستیکی حاوی پلی پروپیلن که با نماد PP و عدد 5 نشان داده می‌شود. محصولاتی که با استفاده از این مواد ساخته می‌شوند از استحکام بیشتری برخوردار بوده و برای نگه‌داری و حمل‌و‌نقل مواد غذایی در مدت زمان طولانی قابل استفاده است.

PS با عدد 6

علائم ظروف پلاستیکی که حاوی پلی استایرن هستند با نماد PS نشان‌داده می‌شوند. همچنین قابلیت نگه‌داری و حمل‌و‌نقل مواد غذایی را داشته و از استحکام نسبتا خوبی برخوردار است، اما تفاوت بارزی که این دسته از ظروف با نسخه‌های دیگر دارد این است که به هیچ عنوان قابلیت قرارگیری در ماکروفر یا مقابله را حرارت را ندارد، زیرا در صورت قرارگیری در ماکروفر یا حرارت سم‌های مختلفی را ایجاد کرده و برای بدن مضر است.

 Other با عدد 7

علائم ظروف پلاستیکی Other که با عدد 7 نشان داده می‌شود نوع دیگری از مواد است که در ساخت ظروف پلاستیکی بکار برده می‌شود. این مواد می‌تواند شامل پلی کربنات یا پلی لاکتید زیست پلاستیک باشد. علت بکارگیری این نام و علامت بدین دلیل است که کاملا از موارد گفته شده جداست و هیچکدام از مواد گفته شده در قسمت‌های قبل در این دسته از ظروف وجود ندارند.

البته لازم به ذکر است که سلامت این دسته از مواد کاملا تضمین شده است و برای نگه‌داری غذا، گرم‌سازی غذا و غیره استفاده می‌شود. همچنین قابلیت استفاده بیشتر را داشته و هیچگونه سمی ایجاد نمی‌کند.

کدام ظروف پلاستیکی را می توان در ماشین ظرفشویی شست؟

باتوجه به علائم ظروف پلاستیکی که بیان شد و توضیح برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش، کاملا مشخص است که بسیاری از ظروف پلاستیکی قابلیت شست‌و‌شو در ماشین‌های ظرفشویی را ندارند. علت این موضوع این است که ظروفی مانند LDPE یا PS و بسیاری از علائم دیگر که دارای حساسیت‌های بیشتری بوده و جنس نازک‌تری دارند در صورت قرارگیری در ماشین‌های ظرفشویی، خطراتی را برای اشخاص ایجاد می‌کنند.

ایجاد سم تنها یکی از خطراتی است که برای این دسته از ظروف وجود دارد. این دسته از ظروف به سبب جنس نازکشان در صورت مواجه با حرارت زیاد جمع شده یا آب می‌شوند، به همین دلیل قابلیت قرارگیری در ماکروفر را هم ندارند. همچنین در اثر سرمای بیش از حد امکان ترک‌خوردگی آنها یا ایجاد سموم مختلف وجود دارد. تمام این سمومی که از این دسته ظروف پلاستیکی تولید می‌شود به سبب مواد بسیار حساسی است که در این ظروف بکار رفته و آنها را در برابر حرارت، سرما یا شست‌و‌شوهای مختلف حساس کرده است.

خرید ظرفشویی بوش!

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای اشخاص رخ می‌دهد این است که خرید ماشین ظرفشویی بوش از چه راهی امکان‌پذیر است؟ یا قیمت ظرفشویی بوش چقدر است؟ پاسخ به این سوالات تنها نیاز به مراجعه به نمایندگی‌ها یا فروشگاه‌های این محصول داشته و اشخاص می‌توانند با مراجعه به خانه بوش، ظرفشویی بوش را با قیمت مناسب خریداری کنند.

جمع بندی

علائم ظروف پلاستیکی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد، زیرا توجه به این علائم باعث افزایش اطلاعات درمورد نحوه استفاده از این ظروف شده و به حفظ سلامتی اشخاص کمک می‌کند. علاوه بر آن علائم ظروف پلاستیکی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند از نابودی ظروف پلاستیکی و خطرات احتمالی آن جلوگیری کند.

سوالات متداول

چندبار می‌توان از ظروف پلاستیکی استفاده کرد؟

ظروف پلاستیکی براساس قابلیت‌ها و موادی که در آن بکار رفته قابل استفاده است.

آیا می‌توان از ظروف پلاستیکی در ماکروفر استفاده کرد؟

ظروف پلاستیکی قابلیت استفاده در ماکروفر را داشته و براساس مواد بکار برده شده در ماکروفر قرار می‌گیرد.

ظروف مختلف را چگونه می‌توان خرید؟

خرید ظروف پلاستیکی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های سرتاسر کشور قابل انجام است.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *