هیدروستات ماشین لباسشویی چیست؟

هیدروستات ماشین لباسشویی چیست

امروزه استفاده از ماشین لباسشویی نسبت به زمان‌های قدیم افزایش یافته است. پیشرفت تکنولوژی، آپارتمان نشینی و نداشتن فضا کافی برای شستن لباس‌ها یکی از دلایل بالا رفتن این آمار محسوب می‌شود. علاوه‌بر استفاده خانگی از ماشین لباسشویی، این وسیله در خشک‏شویی‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و در برخی از مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماشین لباسشویی به دلیل ساختار، موتورها و سنسور‌هایی که در آن به کار رفته است، سبب خشک شدن سریع لباس‌ها و تمیز شدن آن‌ها در زمانی کوتاه می‌شود.

همین ویژگی مهم سبب شده است که افراد به جای شستن لباس با دست یا استفاده از ماشین لباسشویی‌های بشکه‌ای، از ماشین لباسشویی‏ های جدید استفاده کنند. یکی از این سنسور‌ها که در ماشین لباسشویی‏‌ها به کار رفته است و نقش مهمی در کارایی بهتر ماشین لباسشویی دارد، هیدروستات است. شاید این سوال برایتان پیش آید که هیدروستات ماشین لباسشویی چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با کارکرد و نقش آن آشنا شوید.

هیدروستات ماشین لباسشویی

آشنایی با هیدروستات ماشین لباسشویی

تنظیم کارایی و عملکرد ماشین لباسشویی، توسط سنسورهای به کار رفته در این وسیله انجام می‌شود. یکی از این سنسور‌های مهم، سنسور هیدروستات است. در واقع هیدروستات در ماشین لباسشویی یک سنسور کنترلی است. این سنسور میزان آب جمع شده در لگن ماشین لباسشویی را هنگام آبگیری تشخیص می‌دهد. تشخیص و تنظیم مقدار آبی که در لگن ماشین لباسشویی جمع شده است، سبب آبگیری لباس‌ها در لگن ماشین لباسشویی می‌شود. اگر اختلالی در کارایی سنسور هیدروستات رخ دهد، سبب پرشدن ظرفیت لگن آب ماشین لباسشویی هنگام آبگیری، سرریز شدن آب از لگن و بیرون ریختن آب از ماشین لباسشویی خواهد شد.

نحوه کارکرد سنسور هیدروستات پیچیده نیست. هنگامی که ماشین لباسشویی، لباس‌ها را می‌شوید، برد الکترونیکی آن فرمان باز شدن شیر برقی را می‌دهد. با باز شدن شیر برقی، آب پس از عبور از مسیر لباسشویی، از شیلنگ اختصاصی هیدروستات عبور می‌کند. در این فرآیند، میزان حجم آب مورد نیاز در ماشین لباسشویی به سرعت کنترل خواهد شد. کنترل آب لباسشویی که در لگن آن جمع می‌شود، توسط هیدروستات صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که وقتی آب از مسیر لباسشویی و شیلنگ مخصوص به هیدروستات عبور کرد، آب وارد لگن لباسشویی می‌شود. به محض اینکه، سطح آب به سر لگن رسید، هیدروستات کارکرد خود را آغاز کرده و مانع ورود بیش‌تر آب در لگن می‌شود. در ماشین لباسشویی‏‌های جدید‌تر، هیدروستات‌هایی با عملکرد دیجیتالی روی این ماشین‌ها نصب شده‌اند.

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی سیگنالی از هیدروستات دریافت کرده و دستور بسته شدن شیر برقی را می‌دهد. نحوه عملکرد هیدروستات در ماشین لباسشویی‌های قدیمی‌تر، به طور مکانیکی است. در عملکرد مکانیکی هیدروستات، مسیر آب در شیلنگ با فشار هوا بسته می‌شود. با توقف جریان آب در شیلنگ، شیر برقی مسدود می‌شود. در ماشین لباسشویی‌های جدید، این فرآیند سریع‌تر انجام می‌شود. زیرا هیدروستات دیجیتالی در ساختار آن به کار رفته است. در صورتی که هیدروستات مکانیکی در ماشین لباسشویی‌های قدیمی، سرعت عملکرد کندتری نسبت به هیدروستات های دیجیتالی دارند.

ساختار هیدروستات ماشین لباسشویی

در قسمت بالایی لگن ماشین لباسشویی و قسمت زیرین سقف لباسشویی، سنسورهای هیدروستات قرار گرفته است. هیدروستات‌هایی که در ساختار ماشین لباسشویی‌ها استفاده می‌شوند، دو نوع هستند. یکی از آن ها 3 فیش و دیگری 6 فیش است که البته میزان و چگونگی عملکرد آن‌ها به تفاوتی که در تعداد فیش‌هایشان دارند ربطی ندارد. با توجه به اینکه کارکرد و عملکرد هیدروستات پیچیده نیست، ساختار و ساختمان آن نیز پیچیده نخواهد بود. هیدروستات موجود در ماشین‏‌های لباسشویی، به گونه‏‌ای طراحی شده است که تناسب میان اندازه قطعات ماشین لباسشویی‌ را دچار اختلال نکند.

ساختار سنسور هیدروستات به گونه‏‌ای طراحی شده است، که درون آن سنسور هیدروستات در یک قطعه پلاستیکی کوچک تعبیه می‌شود. در ساختار هیدروستات، یک دریچه ای آبی وجود دارد که شیلنگ آب به آن وصل می‌شود. یک طرف این شیلنگ به مجرا آبی هیدروستات وصل است و طرف دیگر آن در قسمت زیرین لگن لباسشویی وصل می‌شود. این اتصال بین هیدروستات و لگن لباسشویی در تنظیم مقدار آب لگن موثر است. توجه داشته باشید هنگامی که ماشین لباسشویی در حد نرمال آبگیری نکرد، باید پیچ تنظیم هیدروستات را یک نگاهی بیندازید.

اگر میزان آبگیری ماشین لباسشویی، کم‌تر از حد معمول باشد، باید پیچ تنظیم‌کننده را به سمت راست بچرخانید. در صورتی که میزان آبگیری زیاد بود، پیچ تنظیم‏کننده را به سمت چپ بچرخانید. با توجه به کارکرد این پیچ، باید بدانید که در ساختار هیدروستات پیچ تنظیم کننده‌ای وجود دارد که تنظیم عملکرد آن را میسر می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام اختلال در آبگیری ماشین لباسشویی ایراد تنها از هیدروستات و کارکرد آن نیست و گاهی ممکن است قسمتی دیگر از ماشین لباسشویی سبب این اختلال شده باشد. ماشین لباسشویی 9 کیلویی بوش یکی از بهترین لباسشویی‌های موجود در بازار است. برای خرید این محصول باید از قیمت ماشین لباسشویی بوش اطلاع داشته باشید.

هیدروستات لباسشویی

اصلی ترین دلایل اختلال در هیدروستات

پس از پاسخ به سوال هیدروستات ماشین لباسشویی چیست؟ نوبت آن رسیده که به اصلی‌ترین دلایل اختلال در هیدروستات اشاره کنیم. هیدروستات در ماشین لباسشویی‏های دیجیتالی یکی از قطعات الکترونیکی محسوب می‏شود. قطعات الکترونیکی از جمله بخش‏هایی هستند که در وسایل برقی ممکن است دچار خرابی شوند. زیرا بیش از هر بخش دیگری با نوسانات برق سر و کار دارند.

خرابی‏های احتمالی در قطعه هیدروستات نیز معمولا به دلایلی از جمله پارگی دیافراگم و تماس آب با هیدروستات مربوط است. پارگی دیافراگم سبب می‏شود که ماشین لباسشویی فرایند قطع و وصل جریان آب به درستی انجام ندهد. البته عواملی مانند گرفتگی شیلنگ، به هم خوردن تنظیم پیچ‏ها یا خرابی آن‏ها نیز در عملکرد هیدروستات تاثیرگذار است. اگر برند لباسشویی شما بوش بوده و دچار این مشکل شده است، برای تعمیرات می‌توانید به نمایندگی لباسشویی بوش مراجعه کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که خرابی هیدروستات از احتمالاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید، باید همواره تغییرات عملکرد ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید. با این کار در صورت بروز هر گونه خرابی می‏توانید در اسرع وقت اقدام به سرویس ماشین لباسشویی کنید. همچنین بهتر است از روش تست هیدروستات آگاه باشید تا پیش از تعمیر، بتوانید مشکل به وجود آمده را عیب‏یابی کنید. برای تست این قطعه باید تا حدی با کارهای برقی آشنایی داشته باشید. در غیر این صورت بهتر است سرویس ماشین لباسشویی، تعمیر هیدروستات و کارهایی از این قبیل را به فردی متخصص بسپارید.

سوالات متداول

بله، اگر یکی از اتصالات دچار مشکل شده باشد، می‌توان آن را تعمیر کرد. در غیر این صورت باید این قطعه را به طور کامل تعویض کرد.

قیمت این قطعه مهم به عواملی نظیر برند سازنده و کیفیت بستگی دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *