سرعت چرخش موتور ماشین لباسشویی چه اهمیتی دارد؟

سرعت چرخش موتور ماشین لباسشویی چه اهمیتی دارد

از مهم‌ترین قطعات ماشین لباسشویی، موتور آن است که طرز کار آن روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد. به عنوان مثال؛ اگر موتور لباسشویی به هر دلیلی بسوزد، عملا استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود. وقتی صحبت از دور موتور ماشین لباسشویی می‌شود، منظور سرعت چرخش دیگ آن در مرحله خشک کردن لباس‌هاست. برخی از کاربران در زمان خرید لباسشویی تمایل دارند با اطلاعات و آگاهی کامل محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. از این رو یکی از سوالاتی که ممکن است در حین انتخاب محصول از فروشندگان کالا پرسیده شود این است که سرعت چرخش موتور ماشین لباسشویی چقدر بوده و در کارایی آن چه تاثیری دارد؟ ما تصمیم داریم در این مطلب به این موضوع بپردازیم تا از دل همین توضیحات، شما را به پاسخ موردنظرتان برسانیم.

دور موتور ماشین لباسشویی

اهمیت سرعت چرخش موتور ماشین لباسشویی

پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر صنعت تولید لوازم خانگی بدون شک تحسین برانگیز است. ماشین‌های لباسشویی عرضه شده به بازار که رفته رفته در گذر زمان پیشرفته و پیشرفته‌تر شده‌اند، گویای همین تاثیرات تکنولوژی بر فرایند ساخت لوازم خانگی هستند. ماشین‌های لباسشویی جدیدی که روانه بازار شده‌اند قادرند هم عملیات شستشو و آبکشی و هم عملیات خشک کردن لباس‌ها را به طور کامل انجام دهند. این موضوع می‌تواند زحمت کاربران را برای شستن و خشک کردن لباس‌ها کم کرده و نیاز به تلاش فیزیکی را کاملا از بین ببرد.

یکی از مهم‌ترین مراحل کار لباسشویی، مرحله خشک کردن لباس‌هاست. در این مرحله به هر اندازه که دور موتور ماشین لباسشویی بیشتر باشد، سرعت خشک شدن لباس‌ها نیز بیشتر خواهد بود. همانطور که مطلع هستید، نحوه کار درام یا دیگ لباسشویی رابطه مستقیمی با سرعت چرخش موتور لباسشویی دارد. در واقع نیرو و انرژی مورد نیاز دیگ برای به گردش درآمدن، از سرعت چرخش موتور دستگاه بدست می‌آید.

از آن جایی که همیشه جنس و نوع لباس‌ها و پارچه‌هایی که درون دیگ لباسشویی می‌اندازید یکسان و مشابه نیست، امکان اینکه دیگ در برخی موارد نیاز به انرژی بیشتری برای چرخش داشته باشد وجود دارد. اینجاست که اطلاع از دور موتور ماشین لباسشویی حائز اهمیت است. از دلایلی که باعث شده قیمت ماشین لباسشویی بوش در بازار لوازم خانگی به نسبت برندهای معمولی بیشتر باشد، قدرت بالای موتور آن‌هاست. موتور فوق العاده باکیفیت و قوی که قادر است بدون هیچ گونه مشکلی دیگ لباسشویی را به حرکت درآورده و فرایند شستشو و خشک کردن لباس‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

منظور از دور موتور ماشین لباسشویی چیست؟

منظور از دور موتور ماشین لباسشویی یعنی مقدار سرعت چرخش درام دستگاه در هر دقیقه که آن را با واحد RPM  نشان می‌دهند. پس هر چه موتور دستگاه در هر دقیقه تعداد دور بیشتری بچرخد، درام دستگاه نیز سرعت بیشتری خواهد داشت. مسلما وقتی شستشوی لباس‌ها تمام شده و مرحله خشک شدن آن‌ها آغاز می‌شود، به هر میزان که دیگ لباسشویی سرعت چرخش بیشتری داشته باشد، فرایند خشک شدن نیز با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

بنابراین وقتی شما لباس‌ها را از درون دیگ لباسشویی خارج می‌کنید، طولی نمی‌کشد که رطوبت ناچیز باقیمانده در آن‌ها به سرعت از بین می‌رود و این امکان وجود دارد که سریع‌تر از لباس‌هایتان استفاده کنید. از آن جایی که لباس‌ها، ملحفه‌ها و پارچه‌هایی که درون لباسشویی می‌اندازید، از نظر جنس، وزن و الیاف متفاوت هستند و پس از خیس شدن نیز ممکن است وزن بیشتری به خود بگیرند، سرعت چرخش دیگ می‌تواند متفاوت باشد.

تعداد دور چرخش دیگ روی صفحه نمایشگر ماشین لباسشویی شما مشخص شده است. وقتی برنامه خاصی را برای شستن لباس‌ها و ملحفه‌ها انتخاب می‌کنید، ماشین لباسشویی با توجه به برنامه انتخاب شده، بهترین سرعت و تعداد دور چرخش دیگ را تنظیم می‌کند.

سرعت چرخش دیگ و تعداد دور آن در هر دقیقه می‌تواند در بازه ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ دور باشد. البته بیشتر ماشین لباسشویی‌هایی که در بازار خرید و فروش معامله می‌شوند، تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه قابل تنظیم هستند. حتی ماشین لباسشویی بوش سری ۸ که جزء جدیدترین نسخه‌های ماشین لباسشویی در بازار است نیز تنها تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه را پشتیبانی می‌کند.

روش تنظیم دور موتور ماشین لباسشویی در حالت خشک کن

یکی از نکات جالبی که بهتر است درباره تعداد دور موتور ماشین لباسشویی بدانید این است که معمولا مدل‌های جدید موجود در بازار به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای هر حالت و برنامه شستشو، تنظیمات سرعت دور خشک کن آن‌ها از قبل مشخص شده است و این کار شما را راحت‌تر می‌کند. اما اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید خودتان نیز در صورت لزوم دور موتور دستگاه و تعداد چرخش دیگ را قبل از استارت لباسشویی، به صورت دستی انتخاب کنید. برای تنظیم دور موتور ماشین لباسشویی پیشنهاد می‌کنیم حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید و از این توصیه‌ها استفاده کنید:

  • اگر الیاف پارچه‌ها و لباس‌ها حساس و آسیب‌پذیر هستند، مثل پرده‌های حریر، استاندارد دور خشک کن دستگاه بین ۴۰۰ دور تا ۶۰۰ دور در دقیقه است.
  • در حالت عادی برای شستن لباس‌های کثیفی که در طول روز تولید می‌شوند دور خشک کن دستگاه می‌تواند بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دور تنظیم شود. البته برای عملکرد بهتر لباسشویی توصیه می‌شود در هر بار چرخه شستشو به صورت رندمی یکی از این تنظیمات را انتخاب کنید.
  • تعداد دور خشک کن لباسشویی در بازه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دور برای لباس‌هایی انتخاب می‌شوند که ضخیم‌تر هستند. برای شستن لباس‌های جین و کتان این تعداد دور بهترین انتخاب است.

دور موتور لباسشویی

نکاتی در مورد سرعت چرخش ماشین لباسشویی

قبل از هر چیزی باید بدانید که سرعت چرخش موتور لباسشویی متاثر از میزان باری است که درون دیگ آن قرار می‌دهید. گاهی اوقات شما برنامه شستشوی درستی را انتخاب کرده‌اید و تعداد دور هم کاملا متناسب با برنامه شستشو تنظیم شده است. اما به دلیل پر کردن بیش از اندازه دیگ، ممکن است به موتور دستگاه فشار وارد شده و در زمان روشن بودن، صداهای غیر طبیعی از آن بشنوید. به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از ورود آسیب به دیگ و موتور دستگاه، از ریختن بیش از اندازه لباس درون مخزن خودداری کنید.

نکته دیگری که باید در زمان خرید ماشین لباسشویی به آن توجه داشته باشید این است که معمولا در خصوص دور موتور ماشین لباسشویی همیشه تولیدکنندگان با شما به طور کامل صادق نیستند. به عنوان مثال؛ ممکن است شما لباسشویی با حداکثر تعداد دور ۱۴۰۰ در دقیقه را انتخاب و خریداری کنید. اما این موضوع لزوما به این معنی نیست که واقعا دستگاه با این سرعت برای مدت طولانی کار می‌کند.

بسته به میزان باری که درون دیگ لباسشویی قرار گرفته و تعادل دستگاه، گاهی ممکن است حتی با تنظیم کردن دور لباسشویی روی ۱۴۰۰ دور، باز هم سرعت چرخش به این مقدار نرسد. همچنین در اکثر مواقع حتی با رسیدن به این سرعت، دستگاه نهایتا قادر خواهد بود تا ۳۰ ثانیه در این حالت بماند و پس از آن بلافاصله تغییر حالت داده و سرعت چرخش آن کم می‌شود. معمولا فروشگاه‌های معتبری همچون نمایندگی لباسشویی بوش تهران از طریق متخصصین و کارشناسان مربوطه، تمامی اطلاعات و جزئیات کار دستگاه را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

نتیجه گیری

دور موتور ماشین لباسشویی نشان دهنده آن است که دستگاه در چه سرعتی می‌تواند لباس‌های شسته شده را خشک کند. طبیعتا به هر میزانی که دور موتور دستگاه بیشتر باشد، سرعت خشک شدن لباس‌ها نیز افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال: ماشین لباسشویی که قادر است ۱۴۰۰ دور بر دقیقه سرعت چرخش داشته باشد، می‌تواند تا ۵۰ درصد از رطوبت لباس‌ها را از بین ببرد. حال آن که لباسشویی‌هایی با ۸۰۰ RPM می‌توانند نهایتا ۳۰ درصد از رطوبت لباس‌ها را از بین ببرند. استاندارد کلی که برای دور موتور لباسشویی در نظر گرفته شده چیزی بین ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه است که البته مدل‌های لباسشویی موجود در بازار معمولا تنها قادرند تا حداکثر ۱۴۰۰ دور بر دقیقه پیش بروند.

سوالات متداول

برای سرعت چرخش موتور لباسشویی باید بدانید که برای هر حالت شستشو، تعداد دور به صورت پیش فرض مشخص می‌شود. این یعنی قرار نیست یک حالت خاص برای تمامی برنامه‌های شستشو کارایی داشته باشد. به عنوان مثال؛ برای شستن پرده، سرعت خشک کن دستگاه بهتر است ۴۰۰ و نهایتا ۶۰۰ دور انتخاب شود. بنابراین اینگونه تصور نکنید که لزوما ماشین‌های لباسشویی با تعداد دور بالا حتما محصولات مرغوب‌تر و بهتری هستند و نتیجه مطلوب‌تری به دنبال دارند. بهترین و مقرون به صرفه‌ترین لباسشویی‌ها معمولا دارای تنظیمات ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه هستند.

آن چیزی که در بازار خرید و فروش مشاهده می‌شود این است که معمولا بیشترین سهم فروش از ماشین‌های لباسشویی متعلق به محصولاتی است که نهایتا سرعت خشک کن آن ۱۴۰۰ دور بر دقیقه است و بیشترین کارایی را نیز برای مصرف کنندگان دارند.

  • در حالت ۸۰۰ RPM: ۳۰ درصد از رطوبت موجود در لباس‌ها از بین می‌رود.
  • در حالت ۱۰۰۰ RPM: ۴۰ درصد از رطوبت موجود در لباس‌ها از بین می‌رود.
  • در حالت ۱۲۰۰ RPM: ۴۷ درصد از رطوبت موجود در لباس‌ها از بین می‌رود.
  • در حالت ۱۴۰۰ RPM: ۵۰ درصد از رطوبت موجود در لباس‌ها از بین می‌رود.
  • در حالت ۱۸۰۰ RPM: ۵۸ درصد از رطوبت موجود در لباس‌ها از بین می‌رود.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *