خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی؛ تشخیص و تعویض آن

خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی

خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی می‌تواند مشکل بسیار بزرگی باشد که تا زمان رفع آن، امکان استفاده از لباسشویی وجود ندارد. در واقع هر کدام از قطعات لباسشویی با هدف خاصی به کار می‌روند و چنانچه آسیبی به آن‌ها وارد شود، کل دستگاه دچار اختلال در عملکرد خواهد شد. در خصوص خرابی کمک فنر، عوامل متعددی وجود دارند که باید یک به یک بررسی شوند تا نهایتا بتوان به علت اصلی مشکل پی برد. در این مطلب با این قطعه کاربردی و دلایل خرابی آن آشنا خواهیم شد.

نقش کمک فنر ماشین لباسشویی

یکی از قطعات اصلی و مهم ماشین لباسشویی، کمک فنر آن است که در صورت آسیب دیدگی باید سریعا اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود. نقش اصلی کمک فنر در ماشین لباسشویی این است که فشاری که از دیگ لباسشویی حین کار کردن به دستگاه وارد می‌شود را متعادل کند.

وقتی لباس‌ها را داخل مخزن لباسشویی می‌اندازید، در زمان روشن بودن دستگاه، مخزن با سرعت بالایی در چرخش است. این چرخش در صورتی که کنترل و مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی به لباسشویی وارد کند. اینجاست که کمک فنرها با کنترل تنش و فشار ایجاد شده از جابجایی و حرکت بیش از حد لباسشویی جلوگیری می‌کنند و آن را ثابت در محل خود نگه می‌دارند.

حال تصور کنید، کمک فنر لباسشویی خراب شده باشد. طبیعتا لباسشویی در زمان کار کردن دچار لرزش و ارتعاش می‌شود و این می‌تواند باعث خرابی دیگر قطعات داخلی دستگاه شود. مهم نیست ماشین لباسشویی شما از چه مدل و برندی باشد. حتی ماشین لباسشویی بوش نیز که جزء بهترین و بادوام‌ترین لباسشویی‌های بازار محسوب می‌شود، در صورت خراب شدن کمک فنر، آسیب‌پذیری بالایی خواهد داشت و طول عمر آن کاهش خواهد یافت. در ادامه راه‌های تشخیص خرابی کمک فنر لباسشویی را شرح می‌دهیم.

خرابی کمک فنر لباسشویی

روش‌های تشخیص خراب شدن کمک فنر لباسشویی

زمانی که کمک فنر ماشین لباسشویی خراب می‌شود، شما عملا نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید. چرا که یک قطعه مهم و کلیدی از کار افتاده است و عملا روشن کردن لباسشویی بدون عملکرد درست کمک فنر می‌تواند کل دستگاه را با مشکل مواجه کند. شما باید در زمان خراب شدن کمک فنر به سرعت آن را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای تعویض آن انجام دهید.

خب احتمالا اینجا سوالی که برای برخی از کاربران به وجود می‌آید این است که از کجا بفهمیم کمک فنر دستگاه خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟ علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید به خرابی کمک فنر پی ببرید. این علائم به شرح زیر هستند:

  • ارتعاش، لرزش و تکان خوردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی هنگامی که روشن است.
  • شنیدن صداهای ناهنجار و بلند از ماشین لباسشویی در زمان شستن لباس‌ها
  • درست نچرخیدن دیگ لباسشویی هنگام شستن لباس‌ها
  • زمان باز کردن درب ماشین لباسشویی، حرکت و نحوه باز شدن آن غیرطبیعی و ناهموار است.
  • بار دیگ به طور متوازن درون دیگ قرار نمی‌گیرد.

دلایل خراب شدن کمک فنر ماشین لباسشویی

شاید بهتر باشد قبل از اینکه در مورد نحوه تعویض کمک فنر صحبت کنیم، به دلایل و علل خرابی آن بپردازیم. اگر بدانید چه عواملی باعث خراب شدن کمک فنر ماشین لباسشویی می‌شوند، می‌توانید نسبت به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید و از بروز این اتفاق تا حد امکان پیشگیری کنید. به هر حال طبق نقل قول معروفی که هست، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین مراقبت از دستگاه بهتر از این است که در آینده ناچار به پرداخت هزینه برای تعمیر یا خرید کمک فنر جدید باشید. از جمله رایج‌ترین دلایل خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

فرسوده شدن کمک فنرها

یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی، فرسوده شدن آن در گذر زمان است. شما سالیان سال از ماشین لباسشویی خود به صورت مداوم استفاده می‌کنید و این قضیه باعث می‌شود تا در هر بار روشن کردن دستگاه، فشار و تنش زیادی به کمک فنر وارد شود. بنابراین این یک اتفاق طبیعی است که این قطعه دچار فرسودگی و سایش شود.

البته اگر ماشین لباسشویی شما از کیفیت و استانداردهای ساخت بالایی برخوردار باشد این موضوع ممکن است کمی دیرتر از حالت عادی اتفاق بیفتد و کمک فنرها طول عمر بیشتری داشته باشند. اگر در ساخت کمک فنر از فلزات مرغوبی استفاده شده باشد، این قطعه دوام بیشتری خواهد داشت.

قیمت لباسشویی ۷ کیلویی بوش و ۸ کیلو به بالای بوش به این دلیل نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار بیشتر است که در ساخت آن‌ها از فلزات و آلیاژهای مقاوم و باکیفیتی استفاده شده است.

وجود رطوبت در محیط

همانطور که اشاره کردیم، کمک فنرها از جنس فلز هستند. بنابراین طبیعی است که در معرض رطوبت دچار خرابی شوند. محیط مرطوب دشمن فلزات است. فلزات در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند. بنابراین به این شکل کمک فنر ماشین لباسشویی از کار افتاده و بر اثر زنگ زدگی عملکرد درستی نخواهد داشت. برای جلوگیری از ضعف کمک فنرها باید لباسشویی خود را در یک محیط کاملا خشک نگهداری کنید.

کمک فنر لباسشویی

تراز نبودن ماشین لباسشویی

تراز نبودن ماشین لباسشویی به دلیل نصب غیر اصولی آن است. اگر ماشین لباسشویی در محل به درستی قرار نگیرد، مخزن آن نیز نامتوازن خواهد بود و تعادلی نخواهد داشت. در این صورت زمانی که دیگ لباسشویی را از لباس پر می‌کنید، بار به صورت نامتقارن در آن قرار می‌گیرد. این موضوع فشار زیادی به کمک فنر دستگاه وارد می‌کند. نتیجه آن هم خرابی و از کار افتادگی کمک فنرهاست. راهکار حل این مشکل هم این است که در زمان نصب لباسشویی از افراد متخصص کمک بگیرید. نمایندگی ماشین لباسشویی بوش برای نصب لباسشویی بوش در محل، بهترین متخصصین و نیروهای تکنسین را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

ضربه خوردن ماشین لباسشویی

اگر حین جابجایی از محل خرید تا محل نصب لباسشویی، ضربه‌ای به آن وارد شود، یا در زمان خانه تکانی و تغییر دکوراسیون فضای آشپزخانه به لباسشویی صدمه‌ای وارد شود، احتمال اینکه کمک فنرها نیز در معرض این آسیب‌ها قرار داشته باشند و از کار بیفتند وجود دارد. بنابراین در زمان جابجایی و حمل لباسشویی از مکانی به مکان دیگر حتما این کار را با احتیاط انجام دهید.

تعویض کمک فنر ماشین لباسشویی

قبل از هر چیزی باید بدانید که تعویض کمک فنر ماشین لباسشویی بدون تخصص و مهارت لازم، غیر ممکن است و نباید کسی این کار را به تنهایی در خانه انجام دهد. در صورتی که مهارتی در این زمینه ندارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا به دیگر قطعات داخلی دستگاه آسیبی وارد نشود. اما در صورتی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارید، می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • کشیدن لباسشویی از برق برای افزایش ایمنی
  • کشیدن و جدا کردن شیر برقی و لوله تخلیه از شیر آب
  • باز کردن پیچ‌های پنل پشتی دستگاه و جدا کردن آن‌ها برای دسترسی به کمک فنرها
  • از آن جایی که یک سر فنر به بدنه خارجی و سر دیگر آن به دیگ وصل است باید در باز کردن کمک فنرها دقت زیادی داشت. ابتدا باید پیچ‌های آن سری که به دیگ متصل است باز شوند و سپس آن سری دیگر نیز باز شود.
  • در نهایت می‌توان کمک فنر فرسوده را خارج و نمونه جدید را جایگزین کرد.
  • در مرحله نهایی باید اطمینان حاصل کرد که بازویی فنر به کف لباسشویی وصل شده باشد.

کمک فنر ماشین لباسشویی

راهکارهایی برای جلوگیری از خراب شدن کمک فنرها

در بخش‌های گذشته با علل خرابی کمک فنر ماشین لباسشویی آشنا شدیم. اگر بتوانید نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم را رعایت کنید، می‌توانید تا حد زیادی از خراب شدن کمک فنرهای لباسشویی جلوگیری کنید:

  • تراز کردن ماشین لباسشویی در محل خود
  • پر نکردن بیش از حد دیگ لباسشویی
  • استفاده از مواد شوینده مناسب برای لباسشویی
  • توجه به تمیز بودن فیلترهای آب لباسشویی و چک کردن مرتب آن‌ها
  • جرم گیری و رسوب‌زدایی دوره‌ای لباسشویی
  • آرام بستن درب لباسشویی
  • مراقبت از دستگاه در برابر هر نوع ضربه
  • قرار ندادن اشیاء سنگین روی لباسشویی

نتیجه گیری

کمک فنر ماشین لباسشویی قطعه بسیار مهمی است که در برقراری تعادل لباسشویی حین کار کردن و چرخش دیگ تاثیر بسزایی دارد. در صورت خرابی این قطعه، لباسشویی در زمان روشن بودن بشدت تکان خورده و دچار لرزش و ارتعاش می‌شود. خرابی کمک فنرها می‌تواند به دلیل رطوبت زیاد محیط، فرسودگی در طول زمان، تراز نبودن ماشین لباسشویی در محل و ضربه خوردن ماشین لباسشویی باشد. از جمله نشانه‌های خرابی کمک فنر عبارتند از: صدا دادن ماشین لباسشویی، تکان خوردن‌های شدید ماشین لباسشویی، کامل نچرخیدن دیگ لباسشویی، متوازن نبودن بار درون دیگ و… برای تعویض کمک فنرها بهتر است تا حد امکان از افراد متخصص کمک گرفته شود.

سوالات متداول

کمک فنرها وظیفه دارند فشاری که از بار درون دیگ به لباسشویی وارد می‌شود را متعادل کنند. به نحوی که لباسشویی حین کار کردن به هیچ عنوان تکان نخورد. در مدل‌های جدید ماشین لباسشویی این کمک فنرها آنچنان باکیفیت هستند که می‌توانند صدای لباسشویی را نیز کاهش داده و از ایجاد آلودگی صوتی نیز جلوگیری به عمل آورند.

معمولا کمک فنرها یا در گذر زمان فرسوده می‌شوند و از کار می‌افتند و یا در اثر رطوبت زیاد محیط دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند. همچنین در صورتی که ماشین لباسشویی به درستی در محل قرار نگرفته باشد، امکان اینکه فشار زیادی به کمک فنرها وارد شده و باعث خرابی آن‌ها شود وجود دارد.

عواملی همچون صدا دادن لباسشویی، ارتعاش و لرزش بیش از حد آن هنگام کار کردن، چرخش ناقص دیگ لباسشویی و… از جمله علائم خرابی کمک فنرها هستند.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *