هر چیزی که باید درباره کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش بدانید

زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش

حتما تاکنون هنگام خرید ماشین ظرفشویی با اصطلاح زئولیت برخورد کرده‌اید. در واقع زئولیت یک فناوری پیشرفته در ماشین‌های ظرفشویی است که برند کمپانی بوش کشور آلمان از این اصطلاح در ماشین ظرفشویی‌های خود استفاده می‌کند. از جمله مزیت‌های مهم زئولیت می‌توان به رطوبت موجود در محیط و انرژی حرارتی اشاره کرد. به این‌گونه که با وجود این سنگ دیگر نیاز به خشک کردن ظرف‌ها نیست. اما زئولیت چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟ در این مطلب بیشتر درباره کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی‌های بوش و نکات مهم آن صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید.

ماشین ظرفشویی بوش

مطمئنا تاکنون آوازه این برند خوشنام به گوش شما رسیده است. برند بوش از بهترین و با کیفیت‌ترین برند‌ها در تولید لوازم خانگی بوده که در کشور آلمان تاسیس شده است. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این محصول می‌توان به عمر طولانی و کیفیت بالا در ساخت آن اشاره کرد.

ماشین ظرفشویی بوش یکی از محصولات این برند است و ضروری‌ترین وسایل برای هر خانه‌ای محسوب می‌شود. برند بوش همواره تلاش کرده که از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این ظرفشویی‌ها استفاده کند و یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که در ماشین ظرفشویی‌های خود استفاده کرده، فناوری زئولیت است. اما فناوری زئولیت چیست و از چه مزایایی برخوردار است؟ در ادامه بیشتر راجع به این موضوع پرداخته‌ایم.

زئولیت چیست؟

زئولیت یک ماده طبیعی است که به صورت طبیعی در سنگ‌های آتشفشانی ایجاد می‌شود و برای کاربردهای فنی از آن بهره می‌گیرند. سنگ زئولیت مزیت‌های بسیاری دارد که کمپانی بوش از آن استفاده کرده است. این سنگ از آلومینیوم سیلیکات تشکیل شده و در صنایع متعدد کاربردهای مختلفی دارد.

از این سنگ‌ها در صنایع غذایی مختلف استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین این صنایع می‌توان به مواردی همچون تصفیه آب، مواد پاک کننده البسه، پرورش گیاهان مختلف، تولید داروهای آنتی ویروس و ضد سرطان وغیره اشاره کرد. همچنین از این ماده معدنی بیشتر برای ساخت و تولید پاک کننده‌های لباس استفاده می‌کنند.

کاربردهای مهم زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش

سنگ زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش

از جمله موارد مهمی که باعث معروفیت این سنگ شده جذب رطوبت و آب است. از دیگر کاربردهای این سنگ می‌توان به کاهش مصرف انرژی اشاره کرد که اگر به گذشته نگاهی بیندازیم، می‌توانیم شرکت‌هایی که به دلیل استفاده از زئولیت جایزه بنیاد جهانی انرژی و نوآوری را کسب کرده‌اند اشاره کنیم.

کارخانه ماشین ظرفشویی دیلینگن یکی از همین کارخانه‌ها بود که توانست در سال ۲۰۰۸ با کمک سنگ زئولیت، به‌صرفه‌ترین ماشین‌های ظرفشویی جهان را تولید و طراحی کند. فرآیند خشک کردن از دو گزینه جذب یا استخراج رطوبت و دفع یا بازگشت رطوبت تشکیل شده است.

در هنگام پروسه جذب، سنگ‌های زئولیت در ماشین ظرفشویی رطوبت هوا را جذب کرده و آن را ذخیره می‌کنند؛ این موضوع به آزاد شدن انرژی توسط گرما کمک شایانی خواهد کرد. بعد از آن هوای گرم دوباره به درون ماشین ظرفشویی جریان پیدا می‌کند و سبب خشک شدن بیشتری از ظروف می‌شود.

جالب است بدانید آبی که از جذب رطوبت بدست می‌آید در زئولیت‌ها ذخیره می‌شود و ظرفشویی در دفعات بعدی از آن استفاده می‌کند. خشک کردن تمام ظروف بدون هیچگونه لکه آبی از کاربردهای زئولیت است که بیشتر برای ظروف شفاف کریستالی مناسب است.

این مزیت به دلیل جریان سه بعدی هوا است که هیچ لکه‌ای از رطوبت را به جای نمی‌گذارد. خشک کردن ظروف غیر شیشه‌ای و پلاستیکی از دیگر کاربردهای زئولیت محسوب می‌شود؛ چرا که خشک کردن این ظروف همیشه مشکل‌ساز بوده و خوشبختانه برنده بوش با استفاده از فناوری زئولیت این مشکل را برای همیشه حل کرده است.

قیمت ماشین ظرفشویی توکار بوش

نکات مهم در مورد زئولیت در ماشین ظرفشویی

گرانول زئولیت از یک محفظه ۱.۱۵ کیلوگرمی در درب ماشین ظرفشویی استفاده می‌کند. در هنگام خشک کردن فن‌هایی که درون ماشین ظرفشویی قرار دارند رطوبت را داخل محفظه گردش می‌کنند. سنگ زئولیت باعث جذب مولکول‌های آب و آزاد شدن گرما می‌شود.

بوش ادعا دارد که حتی کوچکترین ذرات را خشک می‌کند. بعد اتمام چرخه شستشو، رطوبت درون زئولیت‌ها توسط گرما از بین می‌رود و محفظه برای خشک کردن بعدی آماده می‌شود.

خیلی از افراد ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که زئولیت هم مانند قرص‌های ماشین ظرفشویی بعد از مدتی تمام می‌شود و باید چیکار کرد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که بگوییم زئولیت از عمر طولانی برخوردار است و تا ۵۰ سال نیاز به تعویض آن نیست؛ بنابراین نگران نباشید.

مصرف انرژی فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش

زئولیت ماشین ظرفشویی بوش

این فناوری انرژی کمی استفاده می‌کند که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها به محیط زیست نیز کمک بسیاری خواهد کرد. تمام گرمایی که از زئولیت در چرخه شستشو به‌وجود می‌آید، باید تولید شود. ولی با این وجود مصرف کمی در سطح انرژی دارد؛ چرا که عنصر گرمایشی در هر صورت باید برای شستشو آب گرم فراهم کند.

طبق تحقیقاتی از شرکت بوش، می‌توان گفت که ماشین ظرفشویی بوش در هر چرخه شستشو تنها از 0.83 کیلو وات ساعت برق بهره می‌گیرد که این میزان تقریبا ۲۰ درصد از دیگر برندهای ماشین ظرفشویی کمتر است.

همین‌طور برای تمیز کردن تنها از چرخه ۲۹ دقیقه‌ای در دمای بالا استفاده می‌کند که با این وجود آب کمتری مصرف خواهد کرد. در نتیجه طبق تحقیقات اخیر می‌توان گفت که ماشین ظرفشویی‌های بوش به دلیل استفاده از زئولیت، سالانه 6.66 لیتر آب کمتری نسبت به ماشین ظرفشویی‌های بوش مصرف می‌کنند.

خصوصیات فناوری زئولیت

  • از طریق این تکنولوژی دیگر نگران دمای زیاد نباشید؛ چرا که خشک کردن در همان لحظه اتفاق می‌افتد.
  • در صورتی که این فناوری همراه رده انرژی A+++ باشد، باید به مصرف کم آن پی برد.
  • با کاهش زمان شستشو مصرف برق نیز ۱۰ درصد کم خواهد شد.
  • بعد از اتمام شستشو و مرحله خشک کردن ظرف‌ها، با باز کردن درب ظرفشویی با بخاری روبه‌رو می‌شدیم؛ ولی امروزه فناوری زئولیت این مشکل را به صورت کاملا جدی رفع کرده است.

مزایای فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش

ماشین ظرفشویی بوش

  • حذف المنت جهت گرم کردن آب
  • کاهش مصرف برق
  • کم شدن زمان شستشو ظروف
  • خشک کردن سریع ظروف
  • افزایش طول عمر ظرفشویی
  • نیاز نداشتن به تعویض

جمع بندی

سنگ‌های زئولیت یک تکنولوژی و فناوری جدید در ماشین ظرفشویی‌های بوش است که برای خشک کردن ظروف و به‌جای المنت و فن استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری باعث خشک شدن کامل ظروف می‌شود و هیچ‌گونه اثر لکه‌ای روی آن باقی نمی‌ماند.

همانطور که در مقاله نیز اشاره کردیم زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش باعث شده که هزینه آب و برق به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند و از همه مهمتر باعث طول عمر دستگاه شود.

مزیت‌های زیادی را برای این فناوری گفتیم ولی تاکنون هیچ گونه معایبی برای سنگ‌های زئولیت گزارش نشده است؛ البته خیلی از افراد معتقدند که به خوبی ظروف را خشک نمی‌کند و باعث ایجاد لک روی ظروف می‌شود ولی این موضوع کاملا بستگی به مدل و قدرت ماشین ظرفشویی شما خواهد داشت.

بنابراین اگر قصد دارید از ماشین ظرفشویی‌هایی با این تکنولوژی استفاده کنید یک لحظه درنگ نکنید و با خیال راحت آن را خریداری کنید. برای خرید ماشین ظرفشویی‌های بوش پیشنهاد می‌کنیم که از طریق خانه بوش اقدام کنید. خانه بوش همیشه در تلاش است که بهترین ماشین ظرفشویی‌ها را به همراه گارانتی معتبر و در کمترین زمان به دست مشتریان خود برساند.

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “هر چیزی که باید درباره کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی های بوش بدانید

  1. پدرام مجیدیان گفته:

    درود فراوان
    در شهر اصفهان با توجه به سختی اب ،سرویس کار ها ماشین های دارای زئولیت را پیش نهاد نمیکنند.
    میگن باعث خرابی زودراس میشه و خوده زئولیت گران قیمت هستش.
    ایا این موضوع صحت داره؟

    • خانه بوش گفته:

      سلام دوست غزیز
      سنگ زئولیت ربطی به سختی اب نداره صرفا جهت خشک کردن ظروف هست و خراب شدنی هم نیست

  2. بانو گفته:

    سلام به خانواده و خریداران کمپانی برند بوش آلمان
    من بوش سری 6 رو خریدم خیلی خیلی خیلی راضی هستم
    ولی بستگان نزدیک هم از همین مدلی بوش که سنگ زئولیت داره رو خریدند بی حد و انداره همه خدارو شکر راضی هستند.
    توصیه می کنم شما ها هم اگر قصد خرید دارید از همین مدل بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *