تمیز کردن چای ساز‌

تمیز کردن چای ساز

این روزها چای ساز جزو لوازم خانگی محسوب به حساب می‌آید، زیرا کار شما را سریعا راه میاندازد‌. در واقع در طول روز چندین بار به سراغ چای ساز می‌روید، چرا که چند بار نیاز به خوردن چای دارید و به خاطر همین ممکن است چای ساز در صورت زیاد استفاده شدن، دچار رسوب شود.‌ در چنین حالتی به دنبال این هستید که جرم‌گیری و رسوب زدایی را به انجام برسانید اما شاید ندانید که نحوه انجام صحیح این کار چگونه است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این مقاله راجع به نحوه تمیز کردن چای ساز با شما صحبت کنیم و برایتان توضیح دهیم که چگونه این جرم‌ها و رسوب‌ها را به بهترین شکل ممکن از آن جدا کنید تا هم آسیبی به چای‌ساز تان وارد نشود و هم این که یک چای ساز تمیز داشته باشید و از استفاده از آن لذت ببرید. با ما همراه باشید تا این توضیحات را برایتان ارائه دهیم.

چای ساز را چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

سوال اصلی و اساسی که برای خیلی از شما پیش می‌آید و شاید مهمتر از نحوه تمیز کردن چای ساز باشد، این است که چند وقت یک بار چای ساز را تمیز کنیم؟ در واقع برای پاسخ به این سوال همه چیز بستگی به این دارد که شما چند وقت یک بار از چای ساز استفاده می‌کنید؟ توصیه ما این است که بعد از هر بار استفاده یا در انتهای روز این کار را انجام دهید که در ادامه شستشوی روزانه را برایتان توضیح خواهیم داد. منتها نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که هر روز بعد از شستشو حتما آن را خشک کنید و هر گونه لک و اثر انگشت روی آن را پاکسازی نمایید تا در آینده به جرم‌های سفت و سخت تبدیل نشوند.

موضوعی که به آن اشاره شد در مورد همه لوازم خانگی‌ها وجود دارد و صدق می‌کند. اگر می‌خواهید مراقبت صحیحی از لوازم خانگی داشته باشید؛ باید حواستان را جمع کنید که این شستشو و تمیزکاری‌ها باید به صورت روتین، روزانه و منظم به انجام برسد، زیرا قطعاً هر وقت شما کثیفی‌ها را به مقدار کم از روی دستگاه پاکسازی کنید، در نهایت مجبور به شستشوی عمقی نیستید که در مورد چای ساز، این قضیه خیلی بیشتر به چشم می‌آید.

چرا چای ساز رسوب می گیرد

چرا چای ساز رسوب می‌گیرد؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه تمیز کردن چای ساز و از بین بردن رسوب و جرم صحبت کنیم، اول باید علت این موضوع را برایتان شفاف توضیح دهیم. مواد معدنی و املاح موجود در آب به مرور زمان باعث رسوب در چای ساز می‌شود که این رسوب‌ها ، طعم چای و مزه آن را تغییر می‌دهند. از طرفی آسیب‌هایی هم به بدنتان وارد می‌کنند. شاید شما فکر کنید که اگر چای ساز با کیفیت مثلاً چای ساز بوش خریداری کنید، چنین اتفاقی نمی‌افتد. درست است که چای سازهای با کیفیت کمتر دچار رسوب می‌شوند اما بهرحال همه چیز بستگی به آن آبی دارد که داخل چای ساز می‌ریزید. پس در هر صورت ممکن است با این رسوب‌ها مواجه شوید؛ حتی مواد شوینده گران قیمت هم می‌تواند فقط تا حدی از ایجاد رسوب‌های بیشتر جلوگیری کند. در کل رسوب موضوعی نیست که به طور کامل بتوانید از آن خلاص شوید؛ پس حتما باید نحوه پاکسازی آن را بلد باشید.

چگونه چای ساز را بشوییم؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ مبحث رسوب‌زدایی یا جرم‌گیری برویم و نحوه تمیز کردن چای ساز را به طور تخصصی برایتان توضیح دهیم، اول باید به این قضیه بپردازیم که چگونه باید چای ساز را بشوییم؛ یعنی نحوه شستن چای ساز باید چگونه باشد. یکی از نکاتی که باید رعایت کنید، این است که بعد از هر بار استفاده، چای ساز را به دقت شستشو دهید. شستن چای ساز بعد از هر بار استفاده، باعث می‌شود تا رسوب و جرم کمتر داخل آن تجمع پیدا کند و از مشکلات و آسیب‌ها به این دستگاه‌ها پیشگیری شود. اگر نمی‌توانید بعد از هر بار استفاده، این کار را انجام دهید، کافی است که روزی یک بار وقت بگذارید و چای‌ساز تان را بشویید. برای شستشوی روزانه نیاز به روش تخصصی و خاص یا استفاده از مواد شوینده گران قیمتی نیست؛ حتی وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد.

کاری که باید انجام دهید، این است که پارچ چای ساز را جدا کنید و آن را با آب پر کنید‌؛ سپس کمی مایع ظرفشویی داخل آن بریزید و مایع ظرفشویی و آب را با تکان دادن پارچ چای ساز به خوبی مخلوط کنید تا به همه قسمت‌های دیواره پارچ برسد و بعد آن را بیرون بریزید و با آب خالی به طور کامل آبکشی کنید تا هیچ اثری از کف و مایع ظرفشویی باقی نماند.

از طرفی می‌توانید محتویات فیلتر چای ساز را هم بعد از هر بار استفاده خالی کرده و با آب بشویید. اگر می‌خواهید شستشوی شما عمیق‌تر به انجام برسد، از شستشوی فیلتر چای ساز با آب گرم و مایع ظرفشویی کمک بگیرید‌. در نهایت صافی را با دقت آبکشی و بعد خشک کرده و داخل دستگاه قرار دهید.

خیلی از شما زمانی که چای ساز را می‌شویید، فراموش می‌کنید درب آن را شستشو دهید؛ در صورتی که درب چای ساز اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اگر کثیف بوده و باکتری داشته باشد، خیلی راحت به داخل چای سازتان نفوذ می‌کند. برای پاکسازی آن کافی است که یک اسفنج تمیز بردارید و همانگونه که ظرف‌های دیگر را می‌شویید، درب چای ساز را هم بشویید و خشک کنید. اگر این کار را تکرار کنید و هر روز به طور منظم این روش را به انجام برسانید، بدنه چای‌ساز همیشه برق می‌زند و کمتر دچار رسوب و جرم عمیق می‌شود.

اگر این روش شستشویی که برایتان توضیح دادیم را هر شب انجام دهید، مطمئن باشید که رسوب و جرم زیادی ایجاد نخواهد شد. اگر هم ایجاد شود، خیلی سطحی است و به راحتی از بین می‌رود.

چگونه چای ساز را جرم گیری کنیم

چگونه چای ساز را جرم گیری کنیم؟

اکنون به مبحث اصلی رسیده‌ایم و می‌خواهیم نحوه تمیز کردن چای ساز را به صورت اساسی برایتان توضیح دهیم. منظور ما این است که با این روش می‌توانید هر گونه جرم و رسوب داخل چای ساز را از بین ببرید. برای تمیز کردن چای ساز حتی بهترین چای ساز دنیا می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید

از سرکه استفاده کنید

قبل از این موضوع راجع به شستشوی روزانه چای صحبت کردیم و گفتیم از مایع ظرفشویی استفاده کنید اما اگر میخواهید جرم‌گیری اساسی را به انجام برسانید، بهتر است به سراغ مواد پاک کننده طبیعی بروید که در همه خانه‌ها یافت می‌شود. یکی از موثرترین و مفیدترین مواد پاک کننده‌ها سرکه است. بهتر است که ماهی یکبار چای سازتان را با سرکه تمیز کنید.

به این صورت که کتری چایساز را با آب پر کنید؛ بهتر است که حجم بیشتری از آن با آب پر شده باشد. سپس سرکه سفید را داخل آن بریزید. می‌توانید به صورت کاملاً چشمی میزان سرکه را تعیین کنید. سپس کتری را روی چای ساز بگذارید و دستگاه را روشن کنید. صبر کنید تا دستگاه جوش بیاید و آب و سرکه داخل چای ساز کاملاً بجوشد. بعد از اینکه فرآیند جوش خوردن متوقف شد، تا چند ساعت صبر کنید تا این ترکیب داخل پارچ بماند‌. سپس آن را خالی کنید که باعث جرم‌گیری و رسوب‌زدایی چای ساز می‌شود.

برای اینکه بوی سرکه را هم از بین ببرید، کافی است که با آب خالی آن را شستشو دهید. اگر هم رسوب و املاح هم‌چنان داخل چای ساز وجود داشته باشد، می‌توانید نصف کتری چای ساز را با سرکه و نصف دیگر را با آب معمولی پر کنید و بعد آن را روشن کنید و اجازه دهید که محلول داخل آن به حرارت کافی برسد و دوباره این کار را تکرار کنید، سپس آن را خالی کرده و دوباره آب بکشید. یعنی دوبار پشت سرهم این مراحل را پیش ببرید.

از آب لیمو استفاده کنید

لیمو می‌تواند یک پاک کننده بسیار عالی و قوی باشد. مهمتر از همه اینکه عوارض مواد شیمیایی را نیز ندارد. پس اگر به دنبال نحوه تمیز کردن چای ساز برای از بین بردن جرم و رسوب هستید، این روش را امتحان کنید. تنها کاری که باید به انجام برسانید، این است که یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید. دوباره نصفه‌های لیمو را برداشته و به چند تکه کوچکتر برش بزنید. کتری چایساز را پر از آب کنید و لیموهایی که برش زده‌اید را داخل آب کتری بیندازید. سپس آن را روشن کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید و کاملا داغ شود‌. بعد از اینکه چای‌ساز به صورت اتوماتیک خاموش شد، این ترکیب آب و لیمو را داخل کتری چای‌ساز نگه دارید. می‌توانید محتویات آن را خالی کنید و چندین بار با آب خالی بشویید. سپس دوباره کتری را با آب خالی پر کنید و روی چای ساز بگذارید و صبر کنید که دوباره جوش بیاید تا هر گونه اثرات مربوط به رسوب و جرم داخل آن پاکسازی شود. اگر به دنبال روشی هستید که بوی بد داخل کتری چایساز از بین برود؛ این روش می‌تواند برایتان مناسب باشد‌.

از جوش شیرین کمک بگیرید

یکی دیگر از راهکارهای نحوه تمیز کردن چای ساز برای جرم‌گیری و رسوب‌زدایی این است که از جوش شیرین استفاده کنید. ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل دستگاه بریزید و داخل آن را با آب پر کنید. سپس دستگاه را روشن کنید، صبر کنید تا آب جوش بیاید و یک شبانه روز این محلول را داخل چای‌ساز نگه دارید. سپس آن را آبکشی کنید. یک بار به طور کامل چای ساز را از آب خالی پر کنید تا جوش بیاید، سپس آب را دوباره خالی کنید و در نهایت با اب جوش تازه؛ چای دم کنید.

چگونه قسمت بیرونی چای ساز را تمیز کنیم؟

درست است که شما باید به قسمت داخلی چای ساز دقت زیادی داشته باشید اما باید نحوه تمیز کردن چای ساز در قسمت بیرونی را هم بدانید، زیرا باکتری‌ها، چربی‌ها و جرم‌ها روی آن تجمع می‌کنند. قسمت بیرونی را هم می‌توانید با مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی به صورت روزانه شستشو دهید. همچنین می‌توانید خمیری از جوش شیرین و سرکه سفید درست کنید و چربی‌ها و کثیفی‌های این ناحیه را پاکسازی کنید یا یک عدد لیمو را از وسط نصف کرده، روی آن نمک فراوان بریزید و آن را روی قسمت بیرونی چای ساز بکشید تا تمام چربی‌ها و باکتری ها به طور کامل شسته شوند.

نجوه تمیز کردن چای ساز

برای رسوب‌گیری چای سازهای شیشه‌ای باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

درست است که با روش‌های بالا کاملا برایتان روشن کردیم که نحوه تمیز کردن چای ساز چگونه است اما اگر چای ساز شیشه‌ای دارید؛ باید یکسری نکات مهم را در نظر بگیرید تا هم آسیبی به دستگاه وارد نشود و هم این که تمیزکاری به بهترین شیوه خودش انجام بگیرد.

  • بعد از اینکه چای ساز را استفاده می‌کنید، سریعا محتویات داخل آن خالی کنید و بعد آن را بشویید، زیرا اگر مدت زمان زیادی طول بکشد، دیگر لکه‌ها به راحتی از بین نمی‌روند و کارتان برای شستشو سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد.
    اگر نیاز است بدنه چای ساز را با یک پارچه کمی مرطوب پاک کنید تا هنگام شستشوی اصلی، کارتان سریع‌تر و راحت‌تر باشد.
  • کتری چای ساز را به طور کامل آب بکشید تا هیچگونه اثری از مایع ظرفشویی و مواد پاک کننده شیمیایی، سرکه و جوش شیرین وجود نداشته باشد؛ زیرا اگر ذره‌ای از آنها باقی بماند و وارد چای و آب جوش شود، خطرناک است و شاید به اعضای بدنتان آسیب وارد کند.
  • همه قسمت‌های چای ساز را می‌توانید با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. اگر دستگاه چای ساز به خاطر استفاده طولانی مدت و مکرر، کثیف شده و مدت زمان طولانی آن را نشسته‌اید، می‌توانید از یک محصول پاک کننده بدون سایندگی استفاده کنید و آن را شستشو دهید و بعد آبکشی را انجام دهید. شاید در چنین شرایطی نیاز باشد که از شوینده‌های قوی استفاده کنید‌.
  • برای اینکه لک حاصل از شستشوی چای ساز باقی نماند، یک دستمال نرم دور آن بپیچید و به آرامی آن را خشک کنید.
  • اگر میخواهید چای ساز را داخل ماشین ظرفشویی شستشو دهید، بهتر است آن را در قفسه بالایی ماشین قرار دهید.‌
  • حتما بعد از شستشو چای ساز را خشک کنید که برای انجام این کار می‌توانید از دستمال و پارچه نرم استفاده کنید‌. در واقع انجام این کار باعث می‌شود تا هم شیشه شفاف‌تر و براق‌تر بماند؛ هم خراشیدگی روی آن به وجود نیاید؛ چرا که بافت دستمال کاملا نرم است.

چه برندی از چای ساز را خریداری کنیم؟

بالاتر هم برایتان توضیح دادیم که حتی اگر بهترین برند چای ساز را هم تهیه کنید، باز هم ممکن است شاهد این رسوب‌ها باشید، زیرا این رسوب‌ها و جرم‌ها به خاطر وجود املاح موجود در آب است اما بهرحال هر چقدر شما برند بهتری را تهیه کنید، مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از لوازم آشپزخانه خود استفاده کنید. لوازم خانگی بوش هم جزو بهترین‌ها هستند و می‌توانند شما را به آن هدفی که از چایساز دارید، برسانند. فقط کافی است که یاد بگیرید چگونه آنها را به طور مناسب تمیز کنید. تمام روش‌هایی که در این مقاله برای تمیز کردن چای ساز به شما معرفی کردیم را می‌توانید روی چای ساز بوش هم پیاده کنید. بوش جزو برندهایی است که خودش را به اثبات رسانده و توانسته کاربرانش را راضی نگه دارد. پس بهتر است که ریسک نکنید و از برندی خرید کنید که شناخته شده است.

چای ساز را از کجا خریداری کنیم؟

زمانی که شما می‌خواهید به سراغ خرید لوازم خانگی بروید، باید حساسیت زیادی به خرج بدهید، زیرا قرار است مدت زمان طولانی از آنها استفاده کنید. پس بهتر است به سراغ یک برند معتبر بروید؛ برندی که برای لوازم خانگی معتبر محسوب می‌شود. برند بوش اساسا جزو پرسابقه‌ترین و بهترین برندهای لوازم خانگی به حساب می‌آید. توصیه ما این است که حتما به نمایندگی ما یعنی خانه بوش مراجعه کنید که یکی از معتبرترین نمایندگی‌ها در تهران است‌. در حقیقت فروشگاه ما را با عنوان نمایندگی بوش در شریعتی هم می‌شناسند. در صفحه اصلی سایت نیز می‌توانید آدرس نمایندگی را به طور کامل پیدا کنید. شماره تلفن‌های ‌ما هم در این قسمت قرار داده شده اند و همه راه‌های ارتباطی را در این قسمت متوجه خواهید شد.

همچنین اگر می‌خواهید خرید اینترنتی از محصولات بوش داشته باشید، کافی است که داخل سایت جستجو کنید تا محصول مورد نظر با قیمتی که مد نظرتان است را پیدا کنید و به صورت اینترنتی ثبت سفارش خود را انجام دهید. ارسال محصولات ما در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت رایگان برای شما انجام خواهد شد و در نهایت خیالتان راحت است که برند اصل بوش را خریداری کرده‌اید.

نتیجه‌گیری

وقتی که می‌خواهید لوازم خانگی بخرید، حتما باید از قبل در مورد آنها اطلاعات پیدا کنید. شاید خیلی از شما اول لوازم خانگی را بخرید و بعد به این فکر کنید که چه کار کنیم تا طول عمر آنها افزایش پیدا کند. اگر این کار را از قبل انجام داده بودید، قطعاً بیشتر سود می‌بردید اما بهرحال هنوز هم دیر نشده است. اگر چای ساز در منزل دارید و می‌خواهید بدانید که چگونه رسوب ها و جرم‌های داخل آن را از بین ببرید، این مقاله می تواند برایتان کاملاً کاربردی باشد. به طور مفصل برایتان توضیح دادیم که شستشوی روزانه چای ‌ساز باید چگونه باشد و همچنین برایتان توضیح دادیم که چگونه چای ساز را شستشو دهید که رسوب‌ها و جرم‌ها از داخل آن پاکسازی شوند. همچنین یکسری مواد طبیعی را به شما معرفی کردیم که می‌تواند در از بین بردن جرم و رسوب موثر باشد. در نهایت هم یکسری نکات برای نگهداری چای ساز را به شما گفتیم، سپس منبعی معتبر به شما معرفی کردیم که بتوانید چای سازها را از آنجا تهیه کنید. در واقع این کامل‌ترین مقاله‌ای است که می‌توانید در مورد نحوه تمیز کردن چای ساز مطالعه کنید.

سوالات متداول

بله، شما می‌توانید ماهی یکبار از سرکه برای رسوب گیری چای ساز استفاده کنید.
بله، مقداری نوشابه مشکی داخل چای ساز ریخته و بگذارید بجوشد. نیم ساعت صبر کرده تا مایع خنک شود و سپس مایع را خالی کنید و چای ساز را بشویید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *