راهنمای عیب یابی و تعمیر فر توکار | مشکلات رایج فر توکار

راهنمای عیب یابی و تعمیر فر توکار

فر توکار یکی از وسایلی است که امروزه افراد زیادی تمایل زیادی به خرید آن دارند. علاوه بر زیبایی، این فرها مزیت‌های مختلف دیگری هم دارند که باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها شده است. حتی آشپزهای ماهر و یا استادکاران تمایل به استفاده از انواع فر توکار دارند. ما در این مطلب قصد داریم مطالب مهمی در مورد فر توکار و انواع آن بیان کرده و برخی از مشکلات رایج فر توکار را عنوان کنیم. چنانچه شما از این دستگاه در آشپزخانه خود استفاده می‌کنید و یا به زودی قصد خرید آن را دارید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فر توکار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از محصولات و تجهیزات مربوط به آشپزخانه که بسیار جدید بوده و مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته، فر توکار است. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است در داخل کابینت یا دیوار قرار میگیرد. به همین دلیل فضایی بر روی کابینت‌ها را اشغال نمی‌کند. این محصول در مدل‌های مختلف مانند استیل، شیشه‌ای و یا ترکیبی از هر دو ساخته می‌شود. به حجم داخلی فر توکار، ظرفیت آن گفته می‌شود که معمولا در حدود ۵۱ تا ۷۶ لیتر می‌باشد. عرض تقریبی تمامی فرهای توکار ۶۰.۷۰ و ۹۰ سانتی متر است.

مشکلات رایج فر توکار

تمامی فرهای توکار دارای سیستم‌های مختلفی مانند قفل کودک، جوجه گردان و تایمر می‌باشند. از طرفی برخورداری از حالت‌های مختلف گرمادهی مانند چرخشی، کم مصرف، بالا و پایین، گریل، یخ زدایی، گرم نگه داشتن و غیره از ویژگی‌های بسیار محبوب این مدل از فرها است. برخی از فرهای توکار قابلیت شستشوی خودکار داشته و این امر باعث راحتی افراد در تمیز کردن فر می‌شود. در کنار ویژگی شستشوی خودکار، امکان جدا شدن قطعات و شیشه‌های فر نیز وجود دارد. فضای داخلی فرهای توکار معمولا با لعاب پوشانده می‌شوند. این لعاب‌ها مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به راحتی تمیز می‌شوند.

انواع فر توکار

به طور کلی فرهای توکار در سه مدل گازی، برقی و یا هر دو طراحی و ساخته شده اند. امروزه بیشتر افراد تمایل به خرید و استفاده از فر توکار برقی دارند. از مزیت‌های فر توکار برقی، پخش بهتر و مساوی گرما و زمان پخت کمتر نسبت به فرهای توکار گازی می‌باشد. از طرفی فرهای توکار گازی، گرما را به طور مساوی پخش نمی‌کنند. همچنین اگر درب فر به طور کامل بسته شود، شعله فر توکار گازی خاموش خواهد شد. فرهای توکار گازی باید با استفاده از اهرم‌ها و ولوم‌ها روشن و خاموش یا کم و زیاد شوند و تعداد برنامه‌های کمی دارند. اما فرهای توکار برقی به صورت لمسی کار می‌کنند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سیستم خاموش شدن خودکار، قفل کودک، سیستم تمیز کردن و از بین بردن چربی ها، دارا بودن ترموستات و غیره به انواع فرهای توکار برقی اضافه شده است. تنها ایراد و ویژگی منفی فرهای توکار برقی، مصرف زیاد برق است. نوع دیگر از فرهای توکار مدل برقی و گازی آن‌هاست. این فرها هم با گاز و هم با برق کار می‌کنند. در این فرها حرارت و گرما از بالا و پایین به مواد غذایی موجود در داخل فر برخورد کرده و موجب پخت یکدست و یکنواخت مواد غذایی می‌شود. اما تنها نکته منفی در مورد این مدل از فرهای توکار، لزوم نصب و تعبیه شیر گاز مجزا برای فر توکار است که اکثریت آشپزخانه‌ها این امکان را ندارند.

موارد استفاده فر توکار

فرهای توکار با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که دارند، استفاده‌های گوناگونی خواهند داشت. اما اغلب فرهای توکار برای پخت انواع غذا ها، کیک‌ها و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی برای گرم نگه داشتن مواد غذایی و یا سرخ کردن برخی از مواد مانند سیب زمینی ها، گوشت‌ها و غیره می‌توان از آن‌ها به خوبی استفاده کرد. یخ‌زدایی نیز از دیگر مصارف فرهای توکار است. امروزه فرهای توکار برقی، مصرف بیشتری نسبت به فر توکار گازی دارند و بیشتر مورد استقبال افراد مختلف قرار گرفته اند.

راهنمای استفاده از فر توکار

در هنگام استفاده از فر توکار باید به موارد مهمی توجه داشته باشید. بهتر است فر توکار را در محیطی نصب و استفاده کنید که خشک بوده و رطوبت بالایی نداشته باشد. از طرفی وجود تهویه مناسب در محیط مورد نظر می‌تواند بر عملکرد مثبت فر توکار تاثیرگذار باشد. به دلیل حرارت بالای این فرها در حین کار، بهتر است وسایل برقی دیگر مانند یخچال را در کنار آن‌ها قرار ندهید و یا این که از عایق‌های حرارتی در اطراف فر استفاده کنید.

برای تمیز کردن فر توکار نباید از مواد شوینده قوی و دارای بوی تند استفاده کرد. همانطور که گفته شد عموما داخل فرها با لعاب پوشانده می‌شود و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است. بر روی بدنه و یا صفحه کنترل همه فرها زمان مورد نیاز طبخ مواد غذایی مختلف درج شده است که شما می‌تواند از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده و قرار دادن مواد غذایی در داخل فر، آن را روشن کرده تا گرم شود.

بعد از خاموش کردن فر نیز به مدت ۵ دقیقه صبر کرده و سپس مواد غذایی را از فر خارج کنید. یه یاد داشته باشید از ظروفی که مقاوم در برابر حرارت بالا هستند، در داخل فر استفاده کنید. میزان مصرف برق در فرهای توکار برقی بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است در هنگام خرید به برچسب انرژی برند مورد نظرتان دقت کنید. فرهای برقی دارای برچسب انرژی A مصرف انرژی پایین‌تری دارند.

تعمیر فر توکار

مشکلات رایج فر توکار

فرهای توکار نیز مانند همه وسایل و تجهیزات دارای مشکلاتی هستند و به مرور زمان نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. ما در ادامه به توضیح برخی از مشکلات رایج فر توکار خواهیم پرداخت.

از کار افتادن صفحه نمایش الکترونیک

در برخی از موارد ممکن است صفحه نمایش یا بردهای الکترونیک فرهای توکار، روشن نشده و یا کار نکنند. ممکن است علت این اتفاق از برق ورودی فر باشد و یا این که مشکل فنی برای برد پیش آمده باشد. با این حال برای تعمیر برد الکترونیک فر توکار بوش یا سایر فرها بهتر است به نمایندگی‌ها و تعمیرکاران مراجعه کنید و خودتان این کار را انجام ندهید.

بالا نرفتن دمای فر و نپختن غذا

در برخی از موارد دیده شده که دمای فر بعد از روشن شدن بالا نرفته و حرارتی برای پخت غذا تولید نمی‌کند. در این موارد ممکن است مشکل از المنت دستگاه باشد. چنانچه از محصولات توکار بوش استفاده می‌کنید، بهتر است با تعمیرکاران این برند تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید برای انجام اقدامات لازم با شما همکاری کنند. تعمیرکاران در این موارد ابتدا در حالت خاموش، المنت‌ها را بررسی می‌کنند تا از سالم بودن آن ها، عدم سوختگی و شکستگی آن‌ها مطمئن شوند. چنانچه المنت‌ها سالم بودند، به سراغ مدار مربوطه رفته و آن‌ها را چک می‌کنند.

بسته نشدن درب فر توکار

بسته نشدن درب فر توکار نیز از مواردی است که بسیار مشاهده شده است. ممکن است وجود موانعی مانند تکه‌های غذا باعث این امر شده باشد. در این صورت باید اقدام به برداشتن آن‌ها و تمیز کردن فر توکار خود کنید. اما چنانچه هیچ مانعی نبود، ممکن است قفل درب خراب شده باشد که نیاز به تعویض شدن دارد.

سوختن لامپ فر توکار

یکی دیگر از مشکلات رایج فر توکار سوختن لامپ داخلی آن است. درست است که سوختن لامپ تاثیری بر روی فرایند پخت مواد غذایی ندارد، اما می‌تواند در تشخیص پختن و میزان پخته شدن مواد کمک کننده باشد. تعویض لامپ داخلی فرهای توکار بسیار راحت بوده اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که جریان برق در هنگام تعویض لامپ قطع شده باشد تا خطری شما را تهدید نکند.

راهنمای عیب یابی فر توکار

عدم پخت یکنواخت غذا

از دیگر مشکلات رایج فر توکار، عدم پخت کامل و یکنواخت غذاها است. به طوری که ممکن است گاهی یک طرف غذا سوخته و یا زیاد برشته شود و طرف دیگر به همان حالت اولیه باقی مانده باشد. برای حل کردن این مشکل ابتدا به نحوه قرار دادن سینی فر توجه کرده تا در جای مناسب خود قرار بگیرند. ارتفاع طبقات را هم باید بررسی کنید. شاید ارتفاع طبقه‌ای که در آن مواد غذایی را قرار داده اید، مناسب نبوده باشد. استفاده از ظروف مناسب فر نیز در این امر بسیار موثر است. چنانچه با این ترفندها هنوز هم غذایتان کاملا پخته نمی‌شود، بهتر است از تعمیرکاران این مدل از فرها کمک بگیرید.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده فرهای توکار امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند و به جرات می‌توان گفت در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شوند. این فرها با توجه به نوع و مدت زمان استفاده، ممکن است دچار عیب‌ها و مشکلاتی شوند. برخی از این مشکلات به سادگی رفع می‌شوند مانند تعویض لامپ داخلی سوخته اما برخی از مشکلات رایج فر توکار قابل حل توسط افراد عادی نیست. چنانچه از محصولات توکار بوش یا اجاق گاز بوش استفاده می‌کنید، باید از تعمیرکاران و متخصصین این تجهیزات کمک و راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

روشن نشدن فر توکار برقی دلایل مختلفی میتواند داشته باشد از قبیل: خراب بودن ترموستات، خرابی فیوزها، خرابی سنسور دما، خرابی دریچه اطمینان و یا خرابی برد الکترونیکی.

فرهای توکار برقی مصرف انرژی بالایی دارند اما ویژگی‌های مثبت زیادی که دارند باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها در بین افراد عادی و متخصص شده است. فرهای گازی مصرف انرژی پایینی داشته و هزینه کمتری دارند اما معایب آن‌ها باعث شده کمتر مورد توجه قرار بگیرند.

فر برقی مزایای بیشتری نسبت به ماکروویو دارد که عبارتند از: پخت یکنواخت، پخت غذا در حجم بیشتر و قابلیت استفاده از ظروف فلزی.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *