تسلط بر هنر آشپزی: راهنمای جامع انواع فرها

راهنمای جامع انواع فرها

شاید پختن کیک‌ها و غذاهایی مثل پیتزا، مرغ بریان و … برای شما نیز لذت بخش باشد. همچنین یکی از دغدغه‌های افراد علاقه‌مند به کیک پزی و شیرینی پزی، داشتن یک فر بادوام و باکیفیت است. با اینکه فرها از لوازم آشپرخانه ضروری محسوب نمی‌شوند؛ اما می‌توانند شما را وارد دنیای جدیدی از آشپزی حرفه‌ای کنند! در حقیقت فرها از لوازم آشپزخانه با قیمت نسبتاً بالا هستند؛ بنابراین خرید آن‌ها کار آسانی نیست و نیاز به بودجه و البته توجه زیادی برای نگهداری دارد. در این مطلب از خانه بوش قصد داریم شما را برای خرید انواع فر باکیفیت راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

مزیت پخت غذا درون فر نسبت به پخت غذا روی گاز

یکی از سوال‌های پر تکرار این است که چرا با وجود اجاق گاز مردم به دنبال خرید فر هستند؛ مگر پخت غذا در درون فر با آماده کردن غذا روی اجاق گاز چه فرقی با هم دارد؟ پاسخ این پرسش تا حد زیادی به سیستم حرارت‌دهی این دو لوارم آشپزخانه مربوط است. به ‌طوریکه نحوه حرارت دهی اجاق گاز از زیر است؛ یعنی حرارت از کف به مواد غذایی می‌رسد. اما فرهای امروزی دارای سیستمی به نام فن کانوکشن هستند؛ به این معنا که حرارت از بالا و پایین به غذاها یا کیک‌ها می‌رسد. این مسئله باعث انتشار یکنواخت حرارت و گرما به همه جای غذا می‌شود؛ بنابراین غذای شما خوشمزه‌تر و مغز پخت‌تر می‌شود.

در حقیقت با وجود این تکنولوژی دیگر خبری از غذاهای یک طرف سوخته و یک طرف نپخته نیست! باید توجه کنید که امروزه برای اشغال شدن فصای کمتر در آشپزخانه، اجاق گازها پیوسته به سمت صفحه‌ای و رومیزی شدن می‌روند. با این توصیف ممکن است اجاق گاز شما فر نداشته باشد؛ برای همین باید به فکر خرید یک فر باکیفیت و مناسب برای آشپزخانه خود باشید.

انواع فر

انواع فر

در ابتدای این مطلب از راهنمای خرید فر بوش، لازم است که به توضیح انواع فر بپردازیم.

انواع فر براساس نحوه قرارگیری

برای خانواده‌ها جا و فضای اشغالی فرها هم مهم است. به‌طور کلی فرها از نظر طرز قرارگیری به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:

فر موجود در اجاق گاز مبله

در حقیقت اجاق گازهای امروزی به طوری طراحی شده‌اند که در قسمت رویی دستگاه، شعله‌ها قرار بگیرند تا شما بتوانید قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های خود را برای پختن غذا روی آن‌ها بگذارید و همانطور که گفته شد سیستم گرمایش آن‌ها از کف است. در قسمت پایین نیز فر قرار دارد که با استفاده از یک درب می‌توانید آن را باز کنید و ظروف حاوی مواد غذایی و کیک‌ها را در آن بگذارید. به نظر می‌رسد که استفاده از این فرها سخت‌تر باشد. همچنین از امکانات پایینی برخوردارند.

 فر توکار

فر توکارها نسل جدیدی از فرها هستند که در داخل دیوار نصب می‌شوند. جاگذاری فرها در داخل دیوار موجب می‌شود که فضای بسیار کمی از آشپزخانه شما اشغال شود و تمیز کردن فر نیز آسان شود. البته نصب این نوع فرها نیازمند افراد متخصص است.  برای انجام این کار می‌توانید از نمایندگی بوش در تهران کمک بگیرید. فر توکارها انواع مختلفی دارند که چند نمونه از آن‌ها را برای شما آورده‌ایم:

فر توکار تک

فر توکارهای تک تنها از یک محفظه تشکیل شده‌اند. شما فقط در همان یک محفظه باید به پخت و پز، گریل یا بریان کردن بپردازید. ممکن است این فر جوابگوی آشپزی برای تعداد افراد زیاد نباشد، اما به دلیل ارتفاع کم آن بسیار خوش دست است و می‌توانید آن را در آشپزخانه نقلی خود جای دهید.

 فر توکار دوبل

اگر خانواده پرجمعیتی دارید یا همواره مجبورید از تعداد زیادی مهمان پذیرایی کنید، پیشنهاد ما به شما خرید فرتوکار دوبل است. چرا که این نوع فر توکار از دو بخش تشکیل شده است: یک گریل در قسمت بالایی و یک فر اصلی در پایین. شما می‌توانید همزمان هم در گریل بالا و هم در فر اصلی موجود در پایین غذاهایتان را آماده کنید. البته موجودی این مدل در بازار کمتر از سایر است. عیب این دستگاه‌ها اشغال فضای بیشتری در آشپزخانه است.

فر توکار تک کامپکت

این فر توکار از کوچکترین فر توکارهای بازار محسوب می‌شود. به‌طوری که ارتفاع آن فقط ۴۵ سانتی متر است. اگر آشپزخانه خانه شما بسیار کوچک است، این مدل فر می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. البته همانطور که مشخص است، نمی‌توانید برای پذیرایی از مهمانان زیاد روی آن حساب باز کنید.

فر دوبل کامپکت

اگر به دنبال خرید یک فر توکار با گنجایش بیشتر از از فر تک کامپکت هستید، فر توکار دوبل کامپکت مناسب شما است؛ چرا که این محصول از دو فر تشکیل شده است، بدون اینکه فضای زیادی را به خود اختصاص دهد. البته نباید خیلی از آن انتظار گنجایش داشته باشید، به دلیل اینکه این نوع تنها ۱۲ سانتی متر بلندتر از فرهای تک است.

فر توکار و مایکروفر

برخی از مایکروفرها دارای عملکرد چندگانه هستند؛ یعنی علاوه‌بر یخ زدایی و گرم کردن غذاها، عملیات پخت هم دارند. به‌طوری که هم مجهز به فن کانوکشن و هم مجهز به گریل هستند.

فر روکار

سومین نوع فرها، فر روکار است. این فرها در داخل دیوار تعبیه نمی‌شوند؛ بلکه مانند یک مایکروفر می‌توانند روی کابینت یا میزهای شما قرار بگیرند.

انواع فر بر اساس انرژی مصرفی

فرها منبع انرژی متفاوتی دارند. استفاده از منابع انرژی مختلف ممکن است مزایا و معایبی داشته باشند. انواع فرها براساس انرژی مصرفی شامل موارد زیر می‌شوند:

فر گازی

حرارت این نوع فر از طریق گاز شهری تامین می‌شود. این نوع فرها می‌توانند به طور یکنواخت گرما را پخش کنند. به این ترتیب مواد غذایی کاملا در آن‌ها پخته می‌شوند. در صورت رفتن برق‌ها نیز نیاز نیست که نگران از کار افتادن فر خود باشید؛ چراکه این نوع فر با گاز کار می‌کند. نگرانی مردم از این نوع، مربوط به نشت گاز است.

فر برقی

فرهای برقی با برق کار می‌کنند. در فرهای برقی که انواع مختلفی دارند، حرارت به صورت کاملاً یکدست به همه جای محفظه فر انتشار می‌یابد. شما می‌توانید کاملاً دمای موجود در داخل فر را مدیریت کنید. همچنین اگر این فرها را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید، می‌توانید با استفاده از نمایشگر موجود روی آن، برنامه پخت را به دستگاه بدهید و اینگونه آشپزی راحت‌تری را تجربه کنید. البته در صورت استفاده از این فر مجبور هستید که ماهانه هزینه زیادی را بابت قبض برق بپردازید!

فر ترکیبی برقی-گازی

دسته آخر فرها، فر برقی-گازی است. این نوع فرها در واحد زمان هم از منبع گاز و هم از منبع برق تغذیه می‌کنند. به نظر می‌رسد که با کنار هم بودن گاز و الکتریسیته احتمال آتش سوزی و آسیب به دستگاه بالا رود؛ در نتیجه استفاده از آن‌ها باید با دقت زیادی انجام شود. این نوع فرها عملکرد مناسبی دارند.

فرهای بوش، در صدر جدول رتبه بندی‌ها

فرهای بوش

شرکت‌های لوازم خانگی زیادی به طراحی انواع فر پرداخته‌اند. فر بوش یکی از فرهای پرطرفدار و پرفروش به حساب می‌آید. این برند سالانه فرهای متنوعی با برنامه‌ها و کارایی‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کند. از برنامه‌ها و قابلیت‌های فرهای بوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم هوای داغ چرخشی

اگر دوست دارید که کیک‌ها و شیرینی‌های پوک و خوشمزه‌ای را بپزید، هوای داغ چرخشی یکی از برنامه‌های مناسب برای شما است. در حقیقت با استفاده از این برنامه، امکان بهره گیری همزمان از چند طبقه فر وجود دارد. فن پشت دستگاه حرارت را به‌صورت کاملا یکنواخت به تمام نقاط فر انتقال می‌دهد.

 سیستم هوای داغ چهار بعدی

شاید یکی از دغدغه‌های شما، پختن ناموزون غذاها باشد. اما فرهای بوش با داشتن توانایی هوای داغ چهار بعدی می‌توانند حرارت را به صورت یکنواخت در همه جای محفظه فر انتقال دهند.

 سیستم حرارت دهی از پایین

این برنامه در زمان‌هایی که شما قصد گرم کردن غذاهایی مانند ته‌چین، لازانیا و … را دارید، قابل استفاده است. دیگر لازم نیست که نگران سوختن قسمت رویی غذاها باشید، فر بوش با انتقال حرارت از پایین به غذا، به گرم کردن صحیح غذای شما می‌پردازد. تقریبا اکثر انواع فرهای بوش این برنامه را در حافظه خود دارند.

 سیستم گرمایش المنت بالا پایین

اگر شما هم از آن دسته از آدم‌هایی هستید که به پختن انواع نان علاقه‌مند هستید، باید بدانید که این برنامه مختص شماست. کاربرد این برنامه، برشته کردن سطوح مواد غذایی مثل نان است.

برنامه حالت پیش گرما

در مواقع ضروری که وقت کمی دارید و نیاز به سرعت بیشتری است، برنامه حالت پیش گرما به کمک شما می‌آید. با وجود این برنامه، محفظه داخلی فر در کمترین مدت زمان ممکن، آماده پذیرایی از غذای شما می‌شود! لازم به ذکر است که استفاده از این برنامه، برق زیادی مصرف می‌کند.

استفاده از بخار

یکی از عوامل در خطر قرار گرفتن سلامتی، مصرف مداوم غذاهای سرخ کردنی است. برخی از فرهای بوش با داشتن قابلیت استفاده از بخار، غذا را تنها با بخار می‌پزد.

برنامه آرام پز

اگر که می‌خواهید غذای شما در کمال آرامش بپزد و کاملا مغز پخت شود، بهتر است از این برنامه کمک بگیرید. مسلماً استفاده از این برنامه زمان بیشتری می‌طلبد.

 برنامه گرمای شدید

اگر دوست دارید که پختن یک مرغ سوخاری خوشمزه را در خانه تجربه کنید، بهتر است از حالت گرمایش شدید بهره ببرید. این برنامه باعث ترد شدن غذاها می‌شود.

 برنامه خشک کردن

یکی از تنقلات مفید و البته بدون ضرر میوه‌های خشک هستند. شما با داشتن بعضی از فرهای بوش به راحتی می‌توانید به خشک کردن انواع میوه‌ها بپردازید.

داشتن برنامه یخ زدایی

در حقیقت فرهای بوش وظیفه مایکروفر را نیز در آشپزخانه انجام می‌دهند. با وجود این قابلیت، دیگر نیاز نیست که همانند گذشته برای ساعت‌ها منتظر آب شدن یخ مواد فریزری باشید.

برنامه هوای داغ کم مصرف

برخی از فرهای بوش مجهر به این قابلیت هستند. این قابلیت موجب پختن غذاها با انرژی کم می‌شود.

برنامه گریل با هوای داغ

اگر مهمان آمده و دوست دارید که از مهمانانتان با مرغ‌ بریان، تکه گوشت بزرگ و … پذیرایی کنید، برنامه گریل با هوای داغ مختص این نوع پخت است.

بهترین فرهای برقی بوش

معرفی تعدادی از بهترین فرهای برقی بوش

بدون شک فرهای تولیدی توسط شرکت بوش بسیار زیاد هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند. برند بوش نه تنها در طراحی فر بلکه در تولید بقیه لوازم خانگی نیز پیشگام است. اگر قصد خرید یک فر مناسب و باکیفیت را دارید این مطلب از راهنمای خرید فر بوش را از دست ندهید:

 فر برقی توکار بوش مدل  HBG6764S1I

یکی از بهترین فرهایی که شرکت آلمانی بوش به تازگی موفق به ساخت آن شده است، مدل HBG6764S1I است. این فر با طراحی شیک و به رنگ مشکی ساخته شده است. ویژگی‌های ظاهری گفته شده بر زیبایی آشپزخانه شما می‌افزاید. این مدل قابلیت‌های فراوانی دارد و از دستگاه‌های برقی کم مصرف به شمار می‌رود. از قابلیت‌های این مدل فر بوش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • داشتن قابلیت یخ زدایی
  • توانایی گریل کردن
  • فن کانوکشن
  • مصرف انرژی +A
  • پخت غذاها به صورت هوشمند
  • مجهز بودن به سیستم اتوماتیک تمیز کننده
  • داشتن ۱۳ روش گرمایشی مانند برنامه‎هایی مثل برنامه حرارت معمولی، حرارت دهی از پایین، یخ زدایی، تنظیمات پیتزا، پخت با دمای پایین، گریل با هوای داغ، گرم کردن از پیش، امکان گرم نگه داشتن و …

فر برقی توکار بوش مدل HBG635BS1

این مدل نیز یکی از پرطرفدارترین فر توکارهای برند بوش محسوب می‌شود. رنگ مشکی به همراه درب شیشه‌ای بادوام بر جذابیت این وسیله افزوده است. تفاوت عمده این فر با فر برقی توکار بوش مدل  HBG6764S1I این است که قیمت مدل HBG635BS1 مناسب‌تر است. این فر نیز 13 برنامه گرمایشی دارد. از مهم‌ترین برنامه‌های گرمایشی این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه حرارت معمولی
  • برنامه حرارت دهی از پایین
  • برنامه گریل با هوای داغ
  • برنامه پخت با کمترین دما
  • برنامه تنظیمات پیتزا
  • سیستم یخ زدایی
  • داشتن برنامه گرم کردن غذا از پیش
  • گرم نگه داشتن
  • هوای داغ چهار بعدی و …

فر برقی بوش مدل HBG632BS1I

یکی دیگر از فر توکارهای پرفروش بوش، مدل HBG632BS1I است. این محصول به رنگ استیل و فولاد زنگ نزن به‌ همراه درب شیشه‌ای زیبا در بازار عرضه می‌شود. HBG632BS1I هم یکی از فرهای کم مصرف محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید در دامنه دمایی ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد به پختن انواع کیک‌ها و غذاهای خوشمزه بپردازید. این مدل برخلاف دو مدل قبلی مجهز به ۸ برنامه گرمایشی است. تعدادی از برنامه‌های گرمایشی این دستگاه در زیر آورده شده‌اند:

  • سیستم یخ زدایی
  • برنامه حرارت معمولی
  • برنامه هوای داغ چهار بعدی
  • گریل با هوای داغ
  • برنامه تنظیمات پیتزا
  • برنامه حرارت معمولی بهینه

لازم به ذکر است که به‌دلیل خارجی بودن برند بوش، قیمت این فرها ثابت نیستند و با تغییرات قیمت دلار، بالا و پایین می‌شوند.

جمع بندی

بوش یک شرکت آلمانی است که توسط روبرت بوش در سال ۱۸۸۶ تاسیس شد. در حال حاضر این برند یکی از بهترین ارائه کنندگان لوازم خانگی در جهان محسوب می‌شود. در کشور ما نیز علاقه مندان به کیک پزی و آشپزی مایل به خرید فر توکارهای باکیفیت بوش هستند. هر چند که قیمت فر بوش به پول ما بالا است اما خرید آن به دلیل کیفیت بالایی که دارد، یک تصمیم فوق العاده و البته عاقلانه به حساب می‌آید. اگر پایتخت‌نشین هستید، در صورت خرابی و ایراد دستگاه نیز، تنها کافیست که با نمایندگی بوش در تهران تماس بگیرید.

سوالات متداول

جالب است بدانید که جابجایی فر برقی بوش مدل HBG632BS1I کار سختی نیست؛ زیرا تنها حدود ۳۵ کیلو گرم سنگینی دارد و به تنهایی هم قابل حمل است.
می‌شود گفت که تمام فرهای بوش این قابلیت را دارند. برنامه تنظیم پخت پیتزا به حالتی گفته می‌شود که گرما از المنت پایین و المنت حرارتی پشت دستگاه به صورت همزمان در محفظه فر انتقال می‌یابد تا حرارت دهی به پیتزا کامل اتفاق بیفتد.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *