فر بگیریم یا ماکروویو؟ مقایسه دقیق فر و ماکروویو

فر بگیرم یا ماکروویو

بسیاری از افراد تفاوت میان فر و ماکروویو را نمی‌دانند و معمولاً از قابلیت‌های منحصر به فرد این دستگاه‌ها مطلع نیستند. تا زمانی که شناخت کاملی نسبت به فر و ماکروویو کسب نکنید، نمی‌توانید آنچنان که باید از امکانات این تجهیزات بهره مند شوید. با مقایسه دقیق فر و ماکروویو می‌توانید به خوبی با روش کار آن‌ها آشنا شده و بر این اساس در هنگام خرید محصولی مطابق با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید. ما قصد داریم در این مطلب به راهنمای خرید ماکروویو و فر بوش پرداخته و با مقایسه این دو به شما در انتخاب محصول مناسب کمک کنیم.

فر بگیریم یا ماکروویو؟ مقایسه دقیق فر و ماکروویو

برای پاسخ به این سوال که فر بهتر است یا ماکروویو بایستی موارد بسیار زیادی را در نظر گرفت. پیش از هر چیزی نیز نیاز دارید تا به مقایسه دقیق فر و ماکروویو پرداخته و از تفاوت موجود میان این دو محصول آگاه شوید. معمولاً از فر و مایکروویو بوش جهت آماده‌سازی انواع شیرینی‌جات و غذاهای مختلف استفاده می‌شود. کاربرد این دو دستگاه در پخت و پز باعث شده تا بسیاری از افراد کارایی آن دو را مشابه یکدیگر بدانند.

در حالی که این طرز فکر کاملاً اشتباه بوده و این دو محصول کاملا مجزا و مستقل از یکدیگر هستند. اینکه خرید فر بهتر است یا ماکروویو به انتظارات شما از این محصولات و بودجه‌ای که برای خرید آن‌ها در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. برخی از افراد تنها به پخت ساده برخی از غذاها بسنده کرده و در خرید کالا نیز محدودیت بودجه دارند. برخی نیز به دنبال قابلیت‌ها و امکانات بیشتری در این محصولات هستند و از این رو تمایل دارند کالایی را انتخاب کنند که بیشترین آپشن‌ها را در پخت و پز داشته باشد. ما تصمیم داریم ابتدا به صورت مجزا با هر کدام از انواع فر و ماکروویو بوش آشنا شده و در ادامه این دو محصول را از جهات گوناگون مقایسه کنیم.

فر بوش

معرفی فر بوش

فرها جزء پرطرفدارترین لوازم آشپزخانه به شمار می‌روند که در ساخت آن‌ها از چند المنت حرارتی در بالا و پایین فر استفاده شده است. فر‌های بوش از نظر مکانیزم عمل به سه گروه کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: فرهای برقی، فرهای گازی و فر‌های ترکیبی. قیمت فر بوش با توجه به نوع آن تعیین می‌شود و شما می‌بایست در زمان خرید این محصول حتما به طراحی و نحوه عملکرد آن توجه داشته باشید. فر، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم کردن غذا
  • آب پز کردن
  • سرخ و بریان کردن مرغ
  • پخت انواع شیرینی، کوکی و کیک
  • پخت انواع لازانیا، پیتزا، پیراشکی و…

فر بوش علاوه بر المنت، دارای یک سری فن داخلی و ترموستات است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. ترموستات وظیفه دارد تا حرارت دستگاه را کنترل کند. وظیفه فن‌ها نیز به گردش درآوردن گرمای تولید شده توسط المنت‌هاست. فن با توزیع یکنواخت گرما درون فر باعث می‌شود تا گرما و حرارت به شکل کاملاً یکسانی به تمامی بخش‌های مواد غذایی رسیده و از این طریق فرآیند پخت با کیفیت بالایی انجام شود. فرها از نظر نحوه نصب در محل به انواع توکار، روکار و ایستاده تقسیم می‌شوند.

معرفی مایکروویو بوش

این روزها بازار خرید مایکروویو بوش نیز بسیار رونق گرفته است. یکی از رایج‌ترین موارد مصرف مایکروویو جهت گرم کردن غذا است. مکانیزم عمل ماکروویو به این صورت است که با تولید یک سری امواج با طول موج کوتاه باعث گرم شدن و پخت مواد غذایی می‌شود. مواد مختلف، هر کدام در برابر این امواج واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برخی از مواد این امواج را جذب کرده، برخی منعکس کرده و برخی دیگر نیز آن را منتشر می‌کنند.

به عنوان مثال؛ مواد فلزی می‌توانند این امواج تولید شده را منعکس کنند. از این رو توصیه می‌شود که برای گرم کردن یا طبخ مواد غذایی درون مایکروویو از ظروف فلزی استفاده نشود. کمپانی بوش به تازگی محصولاتی را روانه بازار کرده است که نسبت به مایکروویو‌های قدیمی قابلیت‌های بیشتری دارند. این مایکروویو‌ها علاوه بر قابلیت تولید امواج به المنت‌های حرارتی نیز مجهز هستند که می‌توان از آن‌ها جهت گریل کردن غذا نیز استفاده کرد. از همین رو به این نوع مایکروویو‌ها، مایکروویو گریل دار می‌گویند. حال می‌خواهیم به مقایسه دقیق فر و ماکروویو بوش بپردازیم.

مقایسه فر و ماکروویو از نظر روش پخت

اولین چیزی که در خرید فر و ماکروویو بوش بایستی بدانید نحوه عملکرد این دستگاه‌ها و روش پخت هر کدام از آن‌هاست. قطعاً شما به عنوان فردی که قرار است با این دستگاه‌ها کار کنید لازم است شناخت خوبی از نحوه کار آن‌ها داشته باشید. در بخش‌های گذشته به طور کامل در مورد طرز کار هر کدام از این دستگاه‌ها صحبت کردیم. اما برای مقایسه دقیق این محصولات می‌خواهیم بار دیگر با عملکرد آن‌ها آشنا شویم:

  • عملکرد فر: تولید گرما و حرارت توسط المنت‌ها تولید شده و این گرما به شکل یکنواخت به کمک فن‌های تعبیه شده در فر توزیع می‌شود.
  • عملکرد ماکروویو: مجهز به قطعه‌ای به نام مگنترون که با انتقال امواج تولید شده به بدنه فلزی ماکروویو و انعکاس آن روی غذا باعث گرم یا پخته شدن آن می‌شود.

با توجه به عملکرد این دستگاه‌ها می‌توان نتیجه گرفت هر دوی آن‌ها جهت گرم کردن و پخت انواع غذا کاربرد دارند. اما فرها معمولاً در مقایسه با ماکروویو‌ها عملکرد بهتری در مغز پخت کردن غذا‌ها دارند. شما می‌توانید انواع کیک، پیتزا، مرغ و… را به کمک هر دوی این دستگاه‌ها آماده کنید. اما کیفیت پخت این غذا‌ها در فر کمی بیشتر از ماکروویو است. معمولاً کاربرد ماکروویو‌ها اغلب در تهیه فست فود و گرم کردن مواد غذایی است.

ماکروویو بوش

مقایسه فر و ماکروویو از نظر مدت زمان پخت

از نظر زمان پخت معمولا ماکروویو‌ها نسبت به فر‌ها عملکرد بهتری دارند. در واقع ماکروویو نیاز به زمان چندان زیادی جهت گرم کردن و پخت غذا ندارد. در حالی که برای استفاده از فر می‌بایست ابتدا زمانی را از قبل در نظر گرفته و فضای داخلی فر را برای قرار دادن غذا آماده کرد. برای پخت غذا درون فر لازم است تمام فضای آن کاملا گرم شود. در حالی‌ که ماکروویو با تولید و ساطع کردن امواج خود، گرمای لازم را تولید کرده و فرایند طبخ غذا را به سرعت انجام می‌دهد.

مقایسه فر و ماکروویو از نظر میزان مصرف انرژی

در خصوص مقایسه میزان مصرف انرژی فر و ماکروویو بایستی توان این دو دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم. معمولاً توان در نظر گرفته شده برای فرهای برقی چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ وات است. البته این به این معنی نیست که فرها در طول فرآیند پخت غذا از تمام توان موجود خود استفاده می‌کنند. بسته به دمای تنظیم شده برای فر، این دستگاه در هر بار فرایند پخت مقدار انرژی خاصی را مصرف می‌کند.

علاوه بر این، ابعاد و اندازه فر نیز ز در این مقوله بسیار تاثیرگذار است. به هر اندازه که فرد ابعاد و اندازه بزرگ‌تری داشته باشد قطعاً میزان برق بیشتری نیز مصرف خواهد. در مقابل توان ماکروویوها چیزی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات است. با توجه به این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت ماکروویو‌ها در مقایسه با فر برقی مصرف برق پایین‌تری دارند و از این نظر به صرفه‌تر هستند.

مقایسه فر و ماکروویو از نظر قیمت

در خصوص قیمت محصولات بایستی عوامل بسیار زیادی را در نظر داشته باشیم. کیفیت ساخت محصولات، برند تولید کننده، کاربرد دستگاه، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به کار رفته در تولید آن همگی از مواردی هستند که به طور مستقیم در قیمت نهایی محصول تاثیر می‌گذارند.

اما اگر بخواهیم فر و ماکروویو بوش را به طور کلی از نظر قیمت مقایسه کنیم، بایستی بگوییم ماکروویو‌ها گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند و قیمت مناسب‌تری نسبت به فرها دارند. بنابراین اگر در خرید فر بوش با محدودیت بودجه روبرو هستید، بهتر است به سراغ ماکروویو بروید که قیمت معقولانه‌تر و پایین‌تری دارد.

مقایسه دقیق فر و ماکروویو

مقایسه فر و ماکروویو از نظر تنوع پخت غذا

سبک غذاهایی که می‌توان در فر و ماکروویو پخت، در مواردی می‌تواند مشابه و مشترک و در مواردی متفاوت باشد. به عنوان مثال ماکروویو‌های جدیدی به بازار عرضه شدند که امکان بریان کردن مرغ در آن‌ها وجود دارد. اما از آن‌جایی که فرها در گریل کردن و مغز پخت کردن غذا‌ها عملکرد بهتری دارند، پیشنهاد می‌شود در این مورد از فر استفاده شود. شما می‌توانید انواع پیتزا، مرغ، ماهی، شیرینی و کیک را با کیفیت بسیار بالا در فر بپزید. اما معمولاً رایج‌ترین موارد استفاده از ماکروویو عبارتند از: برشته کردن سیر و پیاز، گرم کردن مجدد غذا، نرم کردن عسل، نرم کردن شکر قهوه‌ای، پخت سبزیجات، برشته کردن نان، برشته کردن آجیل و… .

نتیجه گیری

برای اینکه بتوانید در زمان خرید فر و ماکروویو بوش انتخاب ایده آل و مناسبی داشته باشید لازم است به طور کامل به تفاوت‌های موجود میان این دو محصول پی ببرید. با مقایسه دقیق فر و ماکروویو بوش این امکان وجود دارد تا محصولات را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده و با ارزیابی آن‌ها در نهایت محصولی را انتخاب کنید که از نظر عملکرد، میزان مصرف انرژی، مدت زمان پخت و قیمت دقیقا همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید.

سوالات متداول

به این سوال نمی‌توان پاسخی قطعی داد، چرا که شرایط و انتظارات هر فردی از این دستگاه‌ها متفاوت است. اگر به دنبال محصولی هستید که کیفیت پخت غذای شما را افزایش دهد و تنوع بالایی در تولید و پخت غذا داشته باشد، بهتر است به سراغ فر بروید. اما اگر به دنبال محصولی هستید که در عین قیمت مناسب از سرعت عمل بالایی در آماده‌سازی مواد غذایی برخوردار باشد می‌توانید ماکروویو را انتخاب کنید.

معمولا ماکروویو‌ها نسبت به فرها از ظرفیت و گنجایش داخلی کمتری برخوردار هستند.

فرها علاوه بر داشتن چند طبقه مختلف و بزرگ برای قرار دادن مواد غذایی بیشتر، دارای جوجه گردان نیز هستند. در مقابل ماکروویو‌ها به دلیل ظرفیت کمی که دارند به یک یا نهایتاً دو طبقه کوچک محدود می‌شوند. البته در مدل‌های جدیدی که از مایکروویو بوش مشاهده می‌کنیم این محصولات مجهز به جوجه گردان نیز می‌باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *