فرق ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی

فرق ماشین ظرفشویی بخار شوی با معمولی

انواع پیشرفته‌ای از ماشین ظرفشویی‌ها وارد بازار لوازم خانگی شده‌اند. این دستگاه‌های جدید با استفاده از بخار به شستشوی ظروف می‌پردازند؛ اما به نظر شما تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی چیست؟ کدام یک گزینه بهتری برای آشپزخانه هستند؟ چنانچه شما هم قصد خرید ماشین ظرفشویی دارید، بهتر است قبل از اقدام برای خرید از نمایندگی بوش در تهران، راجع به ویژگی‌های مختلف این دو نوع دستگاه اطلاعاتی کسب نمایید.

آشنایی با ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی

قبل از اشاره به تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی، لازم است با ماشین ظرفشویی بخارشوی و معمولی آشنا شوید. ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی نسل جدیدتری از انواع ظرفشویی‌ها هستند. در واقع بخار تنها ماده لازم برای به کار افتادن این نوع ماشین ظرفشویی‌ها نیست؛ بلکه استفاده از بخار یکی از مراحل پر اهمیت در کار کردن این نوع ماشین ظرفشویی به حساب می‌آید.

ماشین ظرفشویی‌های معمولی نیز در هنگام کار کردن مقداری بخار ایجاد می‌کنند؛ اما باید بدانید که این بخار یکی از محصولات جانبی چرخه خشک کردن است. به بیانی زمانی که ماشین ظرفشویی در حال خشک کردن ظروف با استفاده از هوای گرم است، این بخار حاصل می‌شود. بخار سبب خشک شدن ظروف خیس داخل دستگاه خواهد شد. چیزی که در رابطه با ماشین ظرفشویی‌های بخارشور عیان است، آن است که آن‌ها با استفاده از بخار به تمیز کردن ظروف می‌پردازند. بخارشوی‌ها می‌توانند به طور مستقیم آب داخل دیگ را به بخار گرم تبدیل کنند تا ظروف پاک شوند.

برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی بخارشوی در تمام مراحل از بخار برای پاک کردن ظروف آلوده کمک می‌گیرند. این در حالی است که برخی دیگر از انواع این مدل‌ها ممکن است از بخار در زمان‌های محدودتری استفاده کنند؛ برای مثال بعضی از مدل‌ها برای شستشوی ظروف چینی ظریف، گزینه بخار را تعبیه کرده‌اند تا این ظروف آسیب پذیر در تمام مراحل شستشو با استفاده از بخار به طور موثرتر و ایمن‌تری شسته شوند.

فرق ظرفشویی بخارشوی با معمولی

تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی

ماشین ظرفشویی‌ها دستگاه‌هایی هستند که شما را از شستن انبوه بشقاب‌ها، قاشق چنگال‌ها و قابلمه‌ها راحت می‌کنند. انواع معمولی که در ابتدا تنها مدل‌های بازار بودند، با استفاده از آب گرم به شستشوی ظروف و حذف باکتری‌ها می‌پرداختند؛ اما به تدریج سازندگان این دستگاه‌ها تصمیم گرفتند که انواع جدیدتر و پیشرفته‌تری را روانه بازار لوازم خانگی کنند. مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی بخارشوی نامیده می‌شوند که عملکرد آنها کمی متفاوت از انواع قبلی است. این دو نوع ماشین ظرفشویی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که شاید برای شما در هنگام خرید ماشین ظرفشویی مهم باشند. در ادامه به تعدادی از تفاوت های ماشین ظرفشویی بخارشور با معمولی خواهیم پرداخت:

نحوه استفاده از بخار

اولین چیزی که در تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی باید به آن اشاره کنیم، نحوه استفاده از بخار است. ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی چرخه بخار اضافی دارند. باید بدانید که همه ماشین ظرفشویی‌های موجود در بازار برای خشک کردن ظروف گذراندن مراحل آن نیاز به تولید بخار دارند. با این کار آب باقیمانده روی ظروف به خوبی تبخیر خواهد شد؛ اما برخلاف انواع معمولی ماشین ظرفشویی بخارشوی در طول چرخه شستشو بخار ایجاد می‌کند و دیگر این بخار ایجاد شده تنها مربوط به انتهای کار نیست. ممکن است برخی از انواع ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی در همه حالات برای تمیز کردن ظروف از بخار استفاده کنند؛ اما بعضی دیگر تنها برای شستن ظروف بسیار چرب از بخار کمک می‎‎‌گیرند. این قابلیت تا حد زیادی به قیمت ماشین ظرفشویی بوش شما بستگی دارد.

از بین بردن بقایای غذا

برخی از انواع ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی مهارت بیشتری در از بین بردن ذرات آلودگی از ظروف دارند. در حقیقت این نوع دستگاه‌ها با شل کردن ذرات، بهتر در حذف ذرات غذای خشک شده عمل می‌کنند. با این حال نمی‌توان روی تمیز کردن ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی قسم خورد و آن‌ها را بهترین دانست؛ اما طبق تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که حرارت بخار در برخی از موارد می‌تواند چربی‌های باقیمانده ذرات غذایی را از روی ظروف حذف کند. ‌مدل‌های معمولی به دلیل آنکه از بخار زیادی در چرخه شست و شوی خود استفاده نمی‌کنند، زیاد نمی‌توانند در از بین بردن بقایای سس‌ها یا محتوای چربی خشک شده موفق باشند.

امکان تعمیر

خوب است در هنگام بررسی تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی، به امکان تعمیر آنها نیز اشاره کنیم. ماشین ظرفشویی‌های معمولی خیلی راحت‌تر تعمیر می‌شوند. در حقیقت بیشتر تعمیرکاران لوازم خانگی مهارت کافی در تعمیر آنها را دارند؛ اما همان تعمیرکاران ممکن است تا به حال اصلاً ماشین ظرفشویی بخارشویی را تعمیر نکرده باشند و از نحوه کار و فناوری آن بی‌خبر باشند. این مسئله کمی موضوع را برای دستگاه‌های بخارشوی سخت می‌کند. هنگامی که ماشین ظرفشویی بخارشوی شما خراب شود، نمی‌توانید از هر تعمیرکاری برای تعمیر آن کمک بگیرید؛ زیرا بسیاری از آنها مهارت و تجربه کافی در زمینه تعمیر انواع بخارشویی را ندارند. به علاوه اگر خوش شانس باشید و یک تعمیرکار آموزش دیده را پیدا کنید، دستمزد او ممکن است خیلی زیاد باشد.

تفاوت ظرفشویی بخارشوی با معمولی

چرخه‌های شست و شو

ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی با استفاده از بخار به از بین بردن ذرات غذایی از روی ظروف می‌پردازند. این پروسه کمی زمان بر است؛ بنابراین چرخه‌های شستشو در ماشین ظرفشویی بخارشوی عمدتاً طولانی‌تر از انواع معمولی است. به عبارتی می‌توان گفت که عملیات ایجاد بخار برای از بین بردن آلودگی‌های ظروف نسبت به تولید آب داغ و ترکیب آن با مواد شوینده بیشتر طول می‌کشد. پس حواستان باشد که ماشین ظرفشویی بخارشوی معمولاً ۴۵ دقیقه بیشتر از ماشین ظرفشویی‌های معمولی برای اتمام کار خود نیاز دارد. دستگاه این مقدار زمان اضافی را به ایجاد بخار اختصاص می‌دهد.

میزان آب مورد نیاز

طبق آمار و گزارشات، ماشین ظرفشویی بخارشوی برای کار کردن نسبت به ماشین ظرفشویی معمولی به آب کمتری احتیاج دارد. این مورد در کشورهایی که با کمبود آب مواجه هستند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نحوه عملکرد

خوب است در رابطه با تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی راجع به عملکرد این دو مدل نیز توضیح بدهیم. دانستن کارایی یک محصول در هنگام خرید به شما کمک زیادی می‌کند؛ برای مثال ماشین ظرفشویی بوش سری ۶ با انواع گوناگونی که دارد برای شستشو به میزان آب کمی نیاز داشته و با داشتن یک موتور قدرتمند به صورت کاملا بی صدا به شست و شوی ظروف می‌پردازد. از دیگر ویژگی‌های این ماشین ظرفشویی می‌توان به شست و شوی مطمئن ظروف شیشه‌ای حساس اشاره کرد.

اگر نگران آسیب دیدن ظروف حساستان در این نوع دستگاه‌ها هستید، باید بدانید که این دستگاه‌ها با داشتن فناوری ویژه‌ای از ظروف شما محافظت می‌کنند. عملکرد ماشین ظرفشویی بخارشوی به این صورت است که بخار با فشار بالا و دمای بالا در مراحل مختلف چرخه شست و شو به ظروف کثیف شما اضافه می‌شود. این بخار در ابتدا برای نرم کردن غذاهای سرسخت روی ظروف به درد می‌خورد. در ادامه بخار بدون نیاز به آب به تمیز کردن اصولی ظروف می‌پردازد. عملکرد ماشین ظرفشویی معمولی کمی متفاوت است. در این مدل ظرفشویی‌ها آب ابتدا وارد مخزن دستگاه می‌شود. سپس این آب از طریق بازوهای اسپری به تمامی ظروف افشانه می‌شود تا خیس شوند. در مرحله بعد آب به همراه مواد شوینده به ظروف اضافه می‌شوند تا ذرات آلودگی حذف شوند. بعد از اضافه شدن مخلوط آب و مواد شوینده، نوبت آبکشی ظروف تخلیه آب از دستگاه می‌شود. این مراحل پیوسته تکرار شده تا هیچ آلودگی روی ظروف باقی نماند.

طراحی

با آنکه هم ماشین ظرفشویی‌های بخارشویی هم مدل‌های معمولی طراحی قابل قبولی دارند؛ اما خالی از لطف نیست که به قفسه‌های راحت‌تر و قابل تنظیم ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی اشاره کنیم. این مدل ماشین ظرفشویی‌ها نسل جدیدی از دستگاه‌های شست و شو هستند که سازندگان آنها جایگاه‌های قابل تنظیم و بیشتری را برای آنها در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها به عنوان یک ماشین ظرفشویی پیشرفته و شیک یاد کرد. انواع معمولی عمدتا طراحی منحربه‌فردی ندارند.

تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

طور کلی ماشین ظرفشویی‌ها نسبت به شستن ظروف با دست به آب کمتری نیاز دارند. این موضوع را همه می‌دانند؛ اما اگر بخواهیم بین این دو مدل مقایسه به جا بیاوریم، باید اقرار کنیم که انواع بخارشوی به آب کمتری برای کار کردن نیاز دارند. در واقع ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی نسبت به ماشین ظرفشویی‌های معمولی آب کمتری استفاده می‌کنند. همین مسئله سبب کاهش قبوض آب خواهد شد.

کیفیت تمیز کردن

افراد محقق در این زمینه با انجام آزمایشاتی به بررسی میزان تمیز کردن ماشین ظرفشویی‌های بخارشوی و معمولی پرداخته‌اند. در رابطه با این فاکتور نمی‌توان تفاوت زیادی را قائل شد؛ چراکه هر دو دستگاه به خوبی می‌توانند از پسِ شستشوی ظروف آلوده شما بر بیایند. آزمایشات نشان داده که تفاوت در تمیز کردن ظروف با این دو ماشین ظرفشویی اندک است؛ پس نمی‌توان یکی را به عنوان مدل برتر از دیگری معرفی کرد. به بیانی هم بخار و هم بازوهای اسپری کننده آب و مواد شوینده در شستن ظروف آلوده ماهر هستند.

جمع بندی

ماشین ظرفشویی‌ها وسایل مفید و کاربردی در دنیای پرمشغله امروزی هستند. اگر در آشپزخانه خود ماشین ظرفشویی ندارید، بهتر است هرچه سریعتر برای خرید آن از نمایندگی بوش در تهران اقدام کنید. در هنگام خرید ممکن است با مدل‌های گوناگونی از این دستگاه‌ها روبرو شوید. دو نوع پرکاربرد و اصلی، ماشین ظرفشویی بخارشوی و ماشین ظرفشویی معمولی هستند. این دو مدل باهم فرق‌هایی دارند. از تفاوت ماشین ظرفشویی بخارشوی با معمولی می‌توان به نحوه عملکرد و استفاده از بخار، چرخه‌های شستشو، میزان مصرف آب و … اشاره کرد که به طور مفصل توضیح دادیم. چیزی که همه نسبت به آن اقرار می‌کنند، آن است که ظروف در هر دو به میزان قابل قبولی تمیز می‌شوند.

سوالات متداول

چرخه شستشو در ظرفشویی‌های بخارشوی به‌دلیل تولید بخار، دقایقی بیشتر طول می‌کشد.

به‌طور کلی هم ماشین ظرفشویی بخارشوی و هم معمولی با کیفیت قابل قبولی به شستشوی ظروف می‌پردازند.

ظرفشویی‌های بخارشوی با تولید بخار می‌توانند بقایای موادغذایی روی ظروف را شل کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *