چرا قرص در ماشین ظرفشویی حل نمی شود؟

چرا قرص در ماشین ظرفشویی حل نمی شود

این روزها سبک زندگی مردم بسیار تغییر کرده و به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی، انجام بسیاری از کارها راحت، آسان و سریع شده است. ماشین ظرفشویی که تا پیش از این خیلی بازار فروش گرم و پررونقی نداشت، این روزها به یکی از ضروری‌ترین و پرکاربردترین لوازم خانه تبدیل شده است. به نحوی که می‌توانیم در اکثر خانه‌ها حداقل یک نمونه از آن را مشاهده کنیم. این وسیله در صورت ‌عدم استفاده صحیح می‌تواند دچار اختلالاتی در عملکرد خود شود. حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین دلایل باز نشدن قرص را شرح دهیم.

چرا قرص در ماشین ظرفشویی حل نمی‌شود؟

ماشین ظرفشویی یکی از محبوب‌ترین لوازم خانگی است که به نوعی عصای دست بانوان محسوب می‌شود. با وجود ماشین ظرفشویی، می‌توان زمان حضور در آشپزخانه را کمی کوتاه‌تر کرد و به جای صرف وقت برای شستشوی مداوم ظروف کثیف، به کارهای مهم دیگر رسید. ماشین ظرفشویی با قدرت و سرعت عمل خود در یک مدت زمان مشخص می‌تواند حجم زیادی از ظروف کثیف و آلوده را تمیز و ضد عفونی کرده و در زمان شما صرفه جویی چشمگیری داشته باشد. حال اگر این وسیله کاربردی دچار مشکل گردد، تا زمانی که عیب‌یابی آن به درستی انجام نشود، شما ناچارید تا به صورت دستی ظروف خود را بشویید.

حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایجی است که برخی از کاربران با آن مواجه می‌شوند. مهم نیست که دستگاه شما از چه برند یا مدلی باشد. حتی ماشین ظرفشویی بوش هم که جزء محبوب‌ترین، باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای حال حاضر در بازار است نیز می‌تواند دچار چنین مشکلی شود. این قضیه به شما می‌گوید که باید شیوه درست استفاده از ماشین ظرفشویی را بیاموزید تا از بروز چنین مشکلاتی بتوانید جلوگیری کنید.

عدم استفاده صحیح از ظرفشویی و ناآشنا بودن با تنظیمات آن مشکلات زیادی را پدید می‌آورد. از جمله اینکه از طول عمر دستگاه کاسته خواهد شد و یا اینکه ظروف شما پس از چرخه کامل شستشو آنچنان که باید تمیز نمی‌شوند. اگر نمی‌دانید چرا قرص ماشین ظرفشویی حل نمی‌شود در ادامه با ما همره باشید تا دلایل آن را یک به یک بررسی کنیم.

حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی

استفاده از قرص ظرفشویی بی‌کیفیت

برای استفاده از ماشین ظرفشویی باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که نمی‌توانید از شوینده‌های دستی برای شستشوی ظروف استفاده کنید. ماشین‌های ظرفشویی هر کدام ساختار و مکانیزم عمل خاص خود را دارند و شوینده‌های دستی با آن‌ها سازگار نیستند. برای شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی باید از قرص مخصوص استفاده کنید که برای این کار در نظر گرفته شده است.

قرص ماشین ظرفشویی هم در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و همه انواع آن نمی‌توانند با دستگاه شما سازگار باشند. اگر قرص ظرفشویی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد علاوه بر اینکه ممکن است حین شستشو به طور کامل درون دستگاه حل نشود، احتمال اینکه بخش‌های مختلف ظرفشویی را دچار رسوب گرفتگی کند نیز وجود دارد.

قرص‌های نامرغوب می‌توانند باعث صدمه زدن به قطعات و اجزای داخلی دستگاه شوند. بنابراین ممکن است یکی از دلایل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی همین بی‌کیفیت بودن آن باشد. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید برای محصولات برند بوش، قرص‌هایی به صورت ویژه در نظر گرفته شده که تنها مخصوص همین دستگاه‌ها هستند.

منقضی شدن قرص ظرفشویی

قرص‌های ظرفشویی یک تاریخ انقضای مشخص دارند و پس از گذشت تاریخ مصرف، دیگر کارایی معمول را نخواهند داشت. بنابراین حتما در زمان خرید قرص به تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشید. اگر فکر می‌کنید در زمان خرید محصول، نمی‌توانید از سالم بودن قرص اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک نمونه از آن را تهیه کرده و تست کنید.

برای تست تنها کافیست قرص را داخل یک ظرف حاوی آب بریزید. در صورتی که پس از چند دقیقه قرص به طول کامل و بدون گوله گوله شدن داخل آب حل شد، یعنی کیفیت خوبی داشته و هنوز منقضی نشده است. در غیر اینصورت مطمئن باشید که تاریخ مصرف گذشته است.

انسداد مسیر عبور قرص به داخل مخزن ظرفشویی

عملکرد قرص ماشین ظرفشویی اینگونه است که پس از اینکه دمای آب به حد نصاب رسید و در واقع به اندازه کافی گرم شد، از قسمت جاپودری وارد مخزن می‌شود. پس از ورود به مخزن، قرص با آب حل شده و فرایند شستشوی ظروف آغاز می‌شود. در صورتی که مسیر عبور قرص بنا به هر دلیلی مسدود شده باشد، قرص امکان حل شدن نخواهد داشت. پس نتیجه می‌گیریم که یکی از دلایل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی انسداد مسیر عبوری آن است. باید حتما اطمینان حاصل کنید که مسیرها و کانال‌های آب و شوینده کاملا باز باشند و دچار رسوب گرفتگی نشده باشند.

حل نشدن قرص در ظرفشویی

خرابی مخزن شوینده ظرفشویی

یکی از دلایلی که قیمت ماشین ظرفشویی سری ۶ بوش و سری ۸ بوش نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار بیشتر است این موضوع می‌باشد که این تولیدات از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و خیلی سریع دچار فرسودگی قطعه نمی‌شوند. خرابی مخزن از آن دست عواملی است که معمولا یا به دلیل بی‌کیفیت بودن قطعات داخلی دستگاه اتفاق می‌افتد و یا به دلیل ‌عدم استفاده درست از ماشین ظرفشویی به وقوع می‌پیوندد.

در هر صورت خرابی مخزن می‌تواند یکی از دلایل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی باشد. مخزن نگهدارنده یا دیسپنسر، بخشی از دستگاه است که حل شدن، رقیق شدن و توزیع قرص در آن صورت می‌گیرد. وقتی این بخش دچار خرابی شده باشد، طبیعتا قرص هم به خوبی حل نشده و به صورت تکه تکه وارد ماشین ظرفشویی خواهد شد.

سرد بودن آب

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، برای حل شدن قرص درون ماشین ظرفشویی، ابتدا باید آب به دمای کافی برسد. حداقل دمای آب در ماشین ظرفشویی می‌تواند حدود ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. البته هر چه دمای آب بیشتر باشد، طبیعتا دستگاه ظروف کثیف را بهتر شستشو می‌دهد. برای اینکه آب بتواند قرص ظرفشویی را به خوبی حل کند، باید دمایی معادل ۱۱۰ درجه فارنهایت (حدودا ۴۳ الی ۴۴ درجه سانتی گراد) داشته باشد.

اگر دمای آب کمتر از این مقدار باشد، احتمال اینکه قرص به خوبی باز نشود وجود دارد. این یکی از اشتباهات رایجی است که اغلب کاربران مرتکب آن می‌شوند. شما باید قبل از روشن کردن دستگاه تنظیمات دستگاه را مطالعه کرده و از استاندارد بودن دمای آب اطمینان حاصل کنید.

چیدمان نادرست ظروف داخل ماشین ظرفشویی

قرار دادن ظروف درون ماشین ظرفشویی نکته بسیار مهمی است. اگر ظروف خود را به درستی داخل طبقات یا قفسه‌های ظرفشویی نچینید، پس از پایان شستشو نباید از کثیف ماندن ظروف تعجب کنید. چرا که چیدمان نادرست ظروف می‌تواند از باز شدن درب مخزن شوینده جلوگیری کند و اینگونه قرص به خوبی درون ظرفشویی حل نمی‌شود. با حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی، ظرف‌ها کثیف خواهند ماند.

بهتر است قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی روش صحیح استفاده از آن را بیاموزید. هر ماشین ظرفشویی با توجه به نوع و مدلی که دارد باید به شیوه خاصی مورد استفاده قرار گیرد. تعداد طبقات و قفسه‌ها در هر ماشین ظرفشویی متفاوت است و هر بخشی برای ظروف خاصی در نظر گرفته شده است. این موضوع را باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید یک روش استفاده را برای تمامی دستگاه‌ها به کار گیرید.

نمایندگی محصولات بوش نکات کلیدی در خصوص استفاده از محصول را به روش‌های مختلف به کاربران آموزش می‌دهد. شما می‌توانید هم از طریق دفترچه راهنما و هم از طریق برقراری ارتباط با نمایندگی‌های معتبر بوش، اصول استفاده از آن را فرا بگیرید.

چرا قرص در ظرفشویی حل نمی شود

دیگر علل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی

از دیگر عواملی که می‌توانند دلیل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی باشند عبارتند از:

  • رسوب گرفتگی سوراخ‌های آبفشان ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن پروانه ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن کلید سوییچ درب ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن حسگرهای دستگاه
  • کم بودن سطح آب درون ماشین ظرفشویی
  • خراب بودن هیت پمپ و درست کار نکردن آن
  • غیر فعال بودن حالت مولتی تب دستگاه

نتیجه گیری

با حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی، ظروف به خوبی شسته نشده و دچار لکه می‌شوند. باز نشدن قرص می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد این مشکلات با هوشیاری و رسیدگی کاربران می‌توانند از بین بروند. اگر افراد روش صحیح استفاده از ماشین ظرفشویی را بدانند و طبق دستورالعمل‌های آن پیش بروند، معمولا احتمال بروز چنین مشکلاتی بسیار کم است. از جمله دلایل باز نشدن قرص در ماشین ظرفشویی عبارتند از: پایین بودن دمای آب، کم بودن میزان آب در ماشین ظرفشویی، خراب بودن مخزن شوینده دستگاه، بی‌کیفیت بودن قرص ماشین ظرفشویی، منقضی شدن قرص، خاموش بودن حالت مولتی تب دستگاه، خراب بودن پروانه ماشین ظرفشویی، انسداد و گرفتگی مسیر عبور قرص به داخل مخزن دستگاه و… .

سوالات متداول

خیر، قرص محصولی است که باید کاملا با نوع و مدل ماشین ظرفشویی سازگاری داشته باشد. در غیر اینصورت دستگاه عملکرد خوبی نداشته و احتمال اینکه ظروف به خوبی تمیز نشوند وجود دارد. قرص باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین تاریخ انقضای آن تمام نشده باشد.

از هر قرص می‌توان تنها یک بار استفاده کرد. قرص ماشین ظرفشویی دارای یک روکش پلاستیکی است که معمولا به کمک آب کاملا حل می‌شود.

بله، در صورتی که درب مخزن خراب شده و باز نشود، می‌توانید قرص را کف ظرفشویی بیندازید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *