علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی (ارائه راه حل)

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی

یکی از وسایل برقی که امروزه در تمام خانه‌های ایرانی استفاده می‌شود و در مدل‌ها و اقسام مختلفی در برندهای متفاوتی تولید می‌شود، ماشین لباسشویی بوش است. در ساخت این محصول از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده شده است؛ ولی این دستگاه همانند بسیاری از لوازم خانگی بوش ممکن است دچار خرابی شود. یکی از مشکلاتی که می تواند در این دستگاه ایجاد شود، باز نشدن درب آن است. در حالت معمول بعد از این که شستن لباس‌ها به اتمام رسید قفل درب ماشین لباسشویی بعد از ۱ تا ۲ دقیقه باز می‌شود. در ادامه قصد داریم به دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی پرداخته و برای آن راه حل ارائه دهیم.

هنگامی که لباس‌ها را داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید و آن را برای شستن لباس‌ها آماده می‌کنید، درب ماشین به طور خودکار بسته می‌شود تا لباس‌ها در حین شستن بیرون ریخته نشوند. باز نشدن درب آن علت‌های مختلفی می‌تواند، داشته باشد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

باز نشدن درب ماشین لباسشویی

دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

ممکن است میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شده باشد

یکی از مشکلات رایجی که مانع باز شدن درب ماشین لباسشویی می‌شود، خراب شدن میکروسوئیچ است. این قطعه ایمنی، در هنگام چرخیدن دیگ ماشین، مانع از باز شدن واشر و باز شدن درب لباسشویی می‌شود. هنگامی که داخل دیگ آب ریخته می‌شود یا دیگ شروع به چرخیدن می‌کند، درب این دستگاه به طور خودکار بسته می‌شود.

برای این که از خراب بودن یا نبودن میکروسوئیچ اطمینان حاصل کنید کافی است در قسمت محرک میکروسوئیچ یک پیچ گوشتی قرار دهید. اگر در این لحظه به طور خودکار قفل درب بسته شد؛ ولی عمل شست و شو انجام نشد باید این قطعه ایمنی را تعمیر یا تعویض کنید.

اگر بعد از پایان شست و شو، قفل درب باز نمی‌شود با استفاده از ضامن دستی می‌توانید آن را غیر فعال کنید. در این جا توجه کنید که این ضامن در بخش مواد شوینده یا زیر قفل قرار دارد. اگر با این راه حل درب باز نشد باید به تعویض قفل یا همان میکروسوئیچ اقدام کنید.

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی اگر در میکروسوئیچ مشکلی وجود داشته باشد، موجب خواهد شد در صفحه نمایشگر کد خطایی نمایان شود. در این جا لازم است به این نکته توجه کنید که برای تعمیر میکروسوئیچ باید به یک تعمیر کار حرفه‌ای مراجعه کنید. البته برای اینکه حداقل خرابی را تجربه کنید باید به راهنمای خرید ماشین لباسشویی دقت کنید و سعی کنید بر اساس آن بهترین خرید را تهیه کنید.

خراب شدن لولای درب لباسشویی

لولای درب لباسشویی همانند یک اهرم عمل می‌کند و باعث می‌شود تا درب به ماشین اتصال پیدا کند. جنس آن از فلز یا پلاستیک است. این لولای اگر دچار فرسودگی و پوسیدگی شده باشد از باز شدن درب جلوگیری می‌کند.

اگر درب لباسشویی شما از بالا است و باز نمی‌شود علت آن می‌تواند به جهت نقص یا عیوب در لولاها باشد. اکثر ماشین لباسشویی‌های استاندارد که درب آن‌ها از بالا است در قسمت پشت درب آن‌ها دو لولا وجود دارد که اگر این لولاها دچار آسیب و فرسودگی شده باشند باید به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

عدم تخلیه کامل لباسشویی

اگر آب داخل دیگ لباسشویی به طور کامل تخلیه نشود، درب ماشین لباسشویی بعد از این که شستن لباس‌ها به پایان رسید، باز نمی‌شود. برای این منظور باید مسیر تخلیه را بررسی کنید و اطمینان یابید که در لوله مشکلی وجود نداشته باشد. گرفتگی و انسداد لوله‌های که از طریق آن‌ها آب به داخل فاضلاب روانه می‌شود، موجب خواهد شد آب داخل دیگ لباسشویی به طور کامل تخلیه نشود. هر چند وقت یکبار اقدام به تمیز کردن فیلترهای لباسشویی کنید. تخلیه آب کثیف داخل دیگ این دستگاه توسط پمپ تخلیه آن انجام می‌شود. اگر این قطعه خراب شده باشد تخلیه آب کثیف ماشین انجام نمی‌شود و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

برای این که اطمینان یابید که در مسیر تخلیه مشکلی وجود ندارد باید یک بار دیگر اقدام به تنظیم لباسشویی برای تخلیه یا شستن کنید و اگر مشاهده کرده‌اید آب به خوبی تخلیه شد نشان دهنده این است که مشکلی در مسیر تخلیه وجود ندارد و درب به راحتی باز می‌شود.

اگر شیر الکتریکی خراب شود داخل ماشین لباسشویی آب جمع می‌شود. اگر به دلایلی مانند شکسته شدن پروانه پمپ و عدم فرمان تخلیه توسط برد فرمان، فرایند تخلیه انجام نشود، این مانع از باز شدن درب لباسشویی بعد از اتمام شست و شو می‌شود.

دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

خراب شدن برد الکترونیکی

یکی از قطعات بسیار مهم ماشین لباسشویی که به دیگر قطعات، فرمان‌های لازم را می‌دهد، برد الکترونیکی است. اگر درب این دستگاه باز نشود این قطعه ممکن است، خراب باشد. تعمیر و تعویض این قطعه که همانند مغز این دستگاه عمل می‌کند باید توسط متخصصان مربوطه انجام شود.

برای این که برد الکترونیکی را بررسی کنید ابتدا باید به باز کردن بدنه لباسشویی بپردازید و برد را جدا کنید. قطعاتی که روی برد اتصال یافته اند را بررسی کنید و از سالم بودن و اتصال درست آن‌ها اطمینان یابید.

در هنگام بررسی برد الکترونیکی توجه کنید که هیچ گونه آلودگی روی سطح برد وجود نداشته باشد و پایه سوکت‌ها را باید به طور کامل تمیز کنید. برای این که از سالم بودن قطعات الکترونیکی لباسشویی اطمینان داشته باشید باید به بررسی آن‌ها بپردازید و نسبت به تعویض قطعاتی که به طور کامل سوخته‌اند یا نیم سوز شده‌اند، اقدام کنید. یکی از دلایل باز نشدن درب لباسشویی خرابی موتور واکس یا سیم پیچ است که باید به تعمیر و تعویض آن‌ها اقدام کرد. هنگامی که فرآیند شست و شو و آبکشی به طور کامل انجام نشده، نباید به صورت کامل درب ماشین لباسشویی را باز کنید؛ چون باعث وارد شدن شوک به درب آن می‌شود و مانع از باز شدن درب خواهد شد و ممکن است به میکروسوئیچ و قفل خسارت‌های دیگری وارد شود.

قفل حرارتی لباسشویی

این قطعه مانع از گسترش و افزایش گرما داخل لباسشویی می‌شود. بعد از پایان چرخش، این قطعه در مدت زمان ۲ دقیقه باعث باز شدن درب ماشین می‌شود. گاهی اوقات گیر کردن قفل حرارتی از باز شدن درب جلوگیری می‌کند. در چنین شرایطی برای آزاد شدن قفل می‌توانید به ناحیه زبانه، ضربه سختی وارد کنید.

برای این که قفل حرارتی خنک و آزاد شود باید اقدام به خاموش کردن ماشین کنید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا دستگاه خاموش بماند.

وجود مشکل در سوئیچ فشار لباسشویی

اگر سوئیچ فشار عیبی پیدا کند یا این که انسدادی در سیستم فشار وجود داشته باشد درب این دستگاه باز نخواهد شد، حتی اگر از پمپ به خوبی آب خارج شود. علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی در چنین شرایطی به دلیل به دام افتادن هوایی است که قفل درب را کنترل می‌کند. اگر سوئیچ فشار در برخی از مدل‌های لباسشویی ریست نشود باعث بسته ماندن قفل درب می‌شود.

خراب شدن یا شکسته شدن دستگیره لباسشویی

دستگیره هر مدل لباسشویی ممکن است دچار شکستگی یا آسیب شود که برای تعمیر و تعویض آن باید به افراد متخصص مراجعه کرد.

فعال شدن قفل کودک لباسشویی

اگر قفل کودک فعال شود، ممکن است از باز شدن درب ماشین جلوگیری شود. با توجه به دفترچه راهنمای این دستگاه می‌توانید اقدام به غیر فعال کردن قفل کودک کنید.

گرم شدن بیش از حد لباسشویی

گاهی اوقات اگر ماشین لباسشویی شما خیلی زیاد گرم شود، ممکن است درب آن باز نشود؛ چون گرمای زیاد ماشین موجب از کار افتادن مدارهایی می‌شود که در این دستگاه وجود دارند. اگر با لمس کردن درب ماشین لباسشویی متوجه شده‌اید که بیش از حد گرم شده باید کمی صبر کنید تا لباسشویی سرد شود؛ سپس دوباره از آن استفاده کنید.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لباسشویی باید به آن زمان دهید تا خنک شود و از استفاده بیش از حد از آن جلوگیری کنید.

اگر داخل دیگ لباسشویی بیش از حد لباس ریخته شود یا این که لباس از درام بیرون آید، این عمل باعث قفل شدن درب می‌شود.

به هیچ عنوان نباید بیش از ظرفیت ماشین داخل آن لباس ریخته شود؛ چون می‌تواند برای ماشین لباسشویی خطرات زیادی به همراه داشته باشد. اگر بین حجم لباس و ظرفیت لباسشویی تناسب وجود نداشته باشد درب این دستگاه باز نمی‌شود. در چنین مواقعی باید کلید قفل را چک کنید و توجه کنید که وسط درب لباس گیر نکرده باشد.

گیر کردن لباس‌های کوتاه بین درب و محفظه

اگر بین درب و محفظه، لباس‌ها گیر کنند، درب لباسشویی باز نخواهد شد.

باز نشدن ماشین لباسشویی

علت های قفل نشدن درب لباسشویی

خرابی دکمه باز و بسته کردن ماشین لباسشویی، آسیب فیزیکی به درب، معیوب شدن زبانه قفل، فرسودگی و خرابی لاستیک دور درب، خرابی قفل درب، چشمک زدن صفحه نمایش، شکستگی دستگیره درب، حجم زیاد لباس و معیوب شدن زبانه قفل از دلایل قفل نشدن درب لباسشویی محسوب می‌شوند.

بعد از این که شستن لباس‌ها توسط ماشین لباسشویی به اتمام رسید و صدای بوق شنیده شد باید چند دقیقه صبر کنید؛ سپس اقدام به باز کردن درب آن کنید. هیچ‌گاه برای باز کردن درب از زور و اعمال فشار استفاده نکنید؛ چون ممکن است قطعات آن دچار شکستگی شوند. در این جا به این نکته توجه داشته باشید که هر گونه دستکاری که روی قطعات انجام شود، می‌تواند خرابی بیشتری ایجاد کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید برای تعمیر و گرفتن قطعات لباسشویی به خانه بوش مراجعه کنید تا متخصصین مربوطه به آن رسیدگی کنند. البته برای خرید ماشین لباسشویی بوش نیز باید به همین نمایندگی مراجعه کنید.

نتیجه گیری

دلایل باز نشدن درب لباسشویی مختلف است. در اینصورت جهت عیب‌یابی این مشکل باید علت آن را بررسی کنید. برخی مواقع دلیل باز نشدن درب، خرابی قطعه‌ای است که باید این قطعه تعویض شود و برخی مواقع ممکن است به دلیل زدن دکمه اشتباهی یا عدم‌ رعایت نکات ریزی باشد که براحتی می‌توان این اشتباهات را رفع کرد. اما اگر به هر دلیلی حل نشد، باید به نمایندگی بوش در تهران مراجعه کنید.

سوالات متداول

مشکل باز نشدن درب ماشین لباسشویی یکسان نیست بلکه دلایل مختلفی سبب بروز این مشکل است.
خیر، برخی مواقع مشکل ناشی از خرابی در قطعه‌ای داخل لباسشویی است که باید تعمیرگاه این مشکل را حل کند.
مشکل باز نشدن درب ماشین لباسشویی مختلف است و در هر لباسشویی با هر برند و مدلی نیز ممکن است این مشکل متفاوت باشد.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *