۷ روش برای جابجایی ماشین لباسشویی

7 روش برای جابجایی ماشین لباسشویی

عمر و دوام یک دستگاه تنها در گرو شهرت برند، کیفیت قطعات و … آن نیست، بلکه نحوه نگه‌داری و حمل ‌و نقل آن نیز تأثیر به‌سزایی در ماندگاری هر چه بیشتر یک محصول دارد. این موضوع درباره ماشین لباسشویی به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین و ضروری‌ترین لوازم خانگی منزل، بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند. بدین ترتیب همانطور که برای جابجایی لوازم شکستنی خود نهایت دقت و احتیاط را به خرج می‌دهید، هنگام جابجایی ماشین لباسشویی نیز باید یکسری اصول و قواعد را رعایت کنید تا در پروسه حمل، کمترین آسیب به موتور، بدنه و سایر قطعات آن وارد شود. با توجه به این مطلب برای جابه‌جایی ماشین لباسشویی بهتر است که ۷ روش زیر را به کار ببندید.

گام اول: مطالعه دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی

قبل از هر اقدامی، جهت حمل ایمن ماشین لباسشویی خود لازم است که دفترچه راهنما یا بروشور آن را مطالعه کنید. تمامی ماشین‌های لباسشویی از جمله ماشین لباسشویی بوش دارای این کتابچه هستند که در آن اطلاعاتی درباره برنامه‌ها، تنظیمات، عملکرد دکمه‌ها، نحوه استفاده، نکات ایمنی و توضیحاتی درباره چگونگی جابجایی دستگاه قید شده است.

هنگام خرید ماشین لباسشویی از نمایندگی بوش در تهران و سایر نقاط ایران، دفترچه راهنمای دستگاه همراه با فاکتور و برگه ضمانت محصول به شما تحویل داده می‌شود اما اگر لباسشویی دست دوم تهیه کرده‌اید به احتمال زیاد ماشین شما فاقد دفترچه راهنما خواهد بود، بدین ترتیب بهترین کار این است که نام و مدل لباسشویی خود را در گوگل سرچ کرده و اطلاعات لازم درباره چگونگی جابجایی ماشین لباسشویی و … آن را مطالعه کنید.

جا به جایی ماشین لباسشویی

گام دوم: پاکسازی کامل لباسشویی

طبیعتا جابجایی لباسشویی با محفظه‌ای پر از لباس و ملحفه امکان‌پذیر نیست، بنابراین در این مرحله لازم است که کلیه لباس‌ها و آب داخل لباسشویی را خارج و تخلیه کنید. اگر ساعاتی قبل از حمل ماشین لباسشویی از آن استفاده کرده‌اید، با فعال کردن یک چرخه شست‌وشو، اجازه دهید تا ماشین حدود 30 ثانیه یا بیشتر با آب گرم کار کند تا باقی مانده مواد شوینده و آب آن وارد دیگ شده، سپس تمام آب ناشی از شست‌وشو از طریق شیلنگ تخلیه خارج شود.

زمانیکه کار شست‌وشو و پاکسازی محفظه داخل لباسشویی به پایان رسید، ماشین را از پریز برق بکشید و درب آن را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت باز بگذارید تا رطوبت داخل دیگ کاملا خشک شود. البته اگر زمان کافی برای اینکار ندارید می‌توانید داخل دیگ را با پارچه‌ای تمیز پاک کنید، بدین ترتیب از هرگونه کپک زدگی و آسیب به لباسشویی جلوگیری می‌کنید.

گام سوم: قطع کردن شیلنگ منبع آب، کابل برق و شیلنگ تخلیه

تمامی ماشین‌های لباسشویی دارای شیلنگ آب، کابل برق و شیلنگ تخلیه هستند. در بعضی از لباسشویی‌ها تنها یک شیلنگ مخصوص ورود آب گرم وجود دارد و برعکس برخی دیگر هم دارای شیلنگ آب سرد و هم دارای شیلنگ آب گرم هستند، بنابراین بسته به مدل ماشین لباسشویی لازم است که اتصال شیلنگ را به وسیله انبردست قطع کنید.

اگر همچنان آبی داخل لوله‌ها و شیلنگ وجود دارد، باقی مانده آن را از طریق سطل خالی کنید. پس از جدا کردن شیلنگ‌های ورودی، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار داده و نزدیک ماشین نگه دارید، قرار دادن این کیسه در داخل ماشین فکر خوبی است که باعث می‌شود هنگام اتصال مجدد لباسشویی دنبال این قطعات نگردید. پس از قطع کردن منبع آب، کابل برق و شیلنگ تخلیه را در پشت ماشین و در محل مخصوص جایگیری آن‌ها قرار دهید تا از احتمال وقوع هر گونه حادثه جلوگیری کنید.

گام چهارم: بستن پیچ ترانسفر ماشین لباسشویی

معمولا در بسته‌بندی ماشین‌های لباسشویی درپوشی به نام ترانسفر قرار دارد. این درپوش که به آن پیچ ترنسلیت یا پیچ حمل و نقل نیز گفته می‌شود موجب اطمینان خاطر از جهت ایمنی دستگاه در هنگام جابجایی ماشین لباسشویی است. محل قرار گیری این پیچ در قسمت پشت لباسشویی است، البته باید توجه داشته باشید که همه برند های ماشین لباسشویی این پیچ را ندارند، بنابراین در راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش حتما به این موضوع دقت کنید که لباسشویی مورد نظر شما دارای این قطعه سخت افزاری باشد.

تعداد این پیچ‌ها در برندهای مختلف متفاوت است، اما به طور معمول اکثر مدل‌های لباسشویی دارای ۳ تا ۶ عدد پیچ ترنسلیت هستند که با استفاده از آچارهای مخصوص به راحتی باز و بسته می‌شوند. دقت کنید که پس از جابجایی لباسشویی و در هنگام نصب آن، قبل از روشن کردن دستگاه، حتما پیچ‌ها را از لباسشویی جدا کنید، در غیر اینصورت با تکان‌های شدید هنگام روشن کردن ماشین لباسشویی مواجه خواهید شد.

گام پنجم: بسته بندی اصولی ماشین لباسشویی

بسته‌بندی اصولی ماشین لباسشویی هنگام جابجایی آن، از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مانع از آسیب به بدنه و ایجاد خط و خش روی آن می‌شود، بنابراین بهتر است که از کنار این موضوع سرسری رد نشوید. بهترین کار برای بسته بندی کردن ماشین لباسشویی، استفاده از فوم و یا پلاستیک‌های حباب‌دار است. در واقع استفاده از فوم یا پلاستیک سبب می‌شود تا در هنگام جابجایی ماشین لباسشویی، خش‌های احتمالی کمتری به دستگاه وارد شده و دیگر نگران اینکه رنگ بدنه  لباسشویی‌تان ریخته شود نخواهید بود.

جابجایی ماشین لباسشویی

اگر به این وسایل دسترسی ندارید می‌توانید از پتو یا یونولیت نیز استفاده کنید. برای اطمینان خاطر بیشتر از سالم ماندن لباسشویی بعد از بسته بندی آن با پلاستیک‌های حباب‌دار و یا فوم‌های مخصوص و یا پتو، بهتر است که آن‌ها را به وسیله طناب و یا چسب پهن محکم کرده و سپس با کارتن روی لباسشویی را کاملا بپوشانید و دوباره دور تا دور آن را با تسمه یا طناب یا چسب بسته بندی کنید، بدین ترتیب دستگاه خود را در برابر هرگونه ضربه و تکان‌های شدید هنگام حمل و نقل، ایمن خواهید کرد.

گام ششم: جابجایی با وسیله‌های مناسب

همانطور که می‌دانید ماشین لباسشویی جزو لوازم خانگی با وزن بالا است، بنابراین برای جابجایی آن نیاز به کمک دارید. در واقع جابجایی لباسشویی بدون حرکت حرفه‌ای، به دلیل وزن بسیار زیاد آن می‌تواند خطرآفرین باشد، پس اگر می‌خواهید لباسشویی خود را به شهری دیگر یا منزل جدیدتان منتقل کنید بهترین راه کمک گرفتن از افراد ماهر است، چرا که آن‌ها با استفاده از سطح شیب‌دار یا باربر مناسب، لباسشویی را داخل ماشین قرار داده، آن را به وسیله طناب و تسمه محکم کرده و به شکلی ایمن تا مقصد حمل می‌کنند.

اما اگر اصرار دارید که جابجایی ماشین لباسشویی را به کمک دوستانتان انجام دهید حتما توجه داشته باشید که لباسشویی را به صورت خوابیده حرکت ندهید، زیرا اینکار می‌تواند باعث آسیب جدی به دستگاه شود. همچنین دقت کنید که برای حمل ماشین از بالا به ‌پائین پله‌ها و یا بر عکس، به آرامی و با احتیاط کامل اینکار را انجام دهید و در هر گام، یک پله حرکت کنید تا آسیبی به خود و ماشین لباسشویی‌تان وارد نشود.

گام هفتم: باز کردن بسته بندی و تست ماشین لباسشویی

پس از جابجایی ماشین لباسشویی به مقصد مورد نظر، وقت آن است که بسته بندی را باز کرده و دستگاه را در مکان جدید نصب نمائید. بدین منظور ابتدا لازم است که جای مناسب قرارگیری لباسشویی در آشپزخانه را تعیین کنید، سپس فوم یا پلاستیک دور دستگاه را به آرامی جدا کنید. در مرحله بعد پیچ پایه‌های ماشین را باز کرده و آن‌ها را تراز کنید.

حال وقت آن است که کارهای مربوط به اتصال شیر آب ماشین لباسشویی را انجام دهید. همانطور که گفتیم شیلنگ‌های ورودی آب ماشین لباسشویی ممکن است یک یا دو تا باشد که با توجه به مدل آن باید با دقت و وسواس کامل شیلنگ‌ها را نصب کرده و محل اتصال آن‌ها را محکم کنید. برای نصب شیلنگ تخلیه آب لباسشویی نیز باید با همین دقت عمل کنید تا حین کار، با آبریزی دستگاه مواجه نشوید.

پس از اتصال شیلنگ‌ها، نوبت به باز کردن پیچ‌های ترنسلیت می‌رسد. نحوه باز کردن پیچ ترنسلیت لباسشویی بسیار راحت و آسان است و شما به سادگی می توانید این کار را در هنگام نصب دستگاه انجام دهید. برای اینکار تنها لازم است تا جای قرار گیری پیچ ها را روی دستگاه بلد باشید. پس از باز کردن پیچ ترنسلیت آن‌ها را در جای مناسب قرار دهید تا هنگام نیاز مجدد به‌ راحتی به پیچ‌ها دسترسی داشته‌باشید.

پس از انجام تمامی مراحل بالا می‌توانید ماشین لباسشویی را به پریز برق بزنید. به منظور جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی ناشی از نوسان برق بهتر است حتما از محافظ‌های برق مناسب استفاده کنید.

نکات لازم هنگام جابجایی و حمل ماشین لباسشویی

7 روش برای جابجایی ماشین لباسشویی

توصیه می‌کنیم قبل از جابجایی لباسشویی موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ماشین لباسشویی حتما باید روی سطحی مسطح و صاف قرار گیرد، در غیر اینصورت دستگاه در حین کار دچار لرزش و تکان‌های شدید خواهد شد.
  • برای اطمینان از تراز بودن ماشین لباسشویی بهتر است از ترازسنج استفاده کنید.
  • لوازم خانگی بوش همواره از پایه‌های زیرین مناسب جهت ایستایی محصولاتی مانند؛ ماشین لباسشویی، یخچال و … استفاده می‌کند، بنابراین برای تراز کردن مدل‌های مختلف لباسشویی بوش، تنها لازم است که ابتدا از سمت جلو به عقب ماشین لباسشویی را هم سطح نموده و سپس از سمت چپ به راست این کار را تکرار نمائید.
  • از حمل و جابجایی ماشین لباسشویی با خودرو سواری و شخصی جدا پرهیز کنید، اما اگر ناچار به انجام اینکار شدید حتما لباسشویی را در محل قرارگیری با طناب یا تسمه محکم کنید.
  • برای حمل ماشین لباسشویی، به کمک حداقل دو نفر نیاز دارید.
  • حتی‌الامکان کارتن اورجینال ماشین لباسشویی را در محیطی مناسب نگه‌داری کنید و تجهیزات بسته بندی و جابجایی آن را نیز برای حمل و نقل‌های بعدی حفظ کنید.
  • هنگام بیرون کشیدن ماشین لباسشویی برای اسباب کشی یا جابجایی، به منظور جلوگیری از کشیده شدن دستگاه روی کف آشپرخانه، حتما مقوا یا کارتن مناسب روی زمین پهن کنید.
  • اگر قصد دارید لباسشویی خود را به طبقات بالایی ساختمان انتقال دهید ترجیحا از یک شرکت باربری ماهر برای انجام اینکار کمک بگیرید.
  • قبل از حمل یا جابجایی لباسشویی، از خشک و خالی بودن دیگ آن مطمئن شوید.
  • برای تهیه فوم، سلفون بسته بندی، پلاستیک حباب‌دار و … به‌منظور بسته بندی ماشین لباسشویی می‌توانید به بازار یا فروشگاه‌های مخصوص مراجعه کنید.
  • محفظه پودر ماشین لباسشویی را با چسب پهن ببندید.
  • هنگام جابجایی لباسشویی، هرگز از قطعات پنل روبرویی دستگاه برای برداشتن آن استفاده نکنید.
  • داشتن پایه زیر یخچالی چرخدار به حمل ایمن و آسان‌تر ماشین لباسشویی کمک می‌کند.

برخی از ویژگی‌های مهم یک ماشین لباسشویی عبارتند از:

  • ظرفیت شستشو: ظرفیت شستشو به‌معنای حجم لباس‌ها و وزنی که ماشین لباسشویی می‌تواند در هر دوره شستشو شامل شود. ظرفیت معمول ماشین لباسشویی‌ها از 5 کیلوگرم تا 12 کیلوگرم متغیر است.
  • برنامه‌های شستشو: ماشین‌های لباسشویی اغلب دارای برنامه‌های مختلفی هستند که برای نوع پارچه‌ها و درجه کثیفی‌های مختلف تنظیم می‌شوند. برخی از این برنامه‌ها شامل شستشوی سریع، حساس، پرکن، کت و شلوار و… می‌شوند.
  • کارایی انرژی: برخی از ماشین‌های لباسشویی از برچسب انرژی با نمادهای A+++ تا D برخوردار هستند که نشان‌دهنده مصرف انرژی آنها است. ماشین‌هایی با امتیاز انرژی بالاتر، صرفه‌جویی در مصرف برق را تضمین می‌کنند.
  • سیستم‌های جلوگیری از لرزش: برخی از ماشین‌های لباسشویی دارای سیستم‌هایی هستند که در زمان چرخش موتور لباسشویی، از لرزش و نویز زیاد جلوگیری می‌کنند.
  • سیستم خودشویی: برخی از ماشین‌های لباسشویی دارای سیستم‌های خودشویی هستند که به‌طور دوره‌ای و خودکار لوله‌ها و بخش‌های داخلی ماشین را تمیز می‌کنند.
  • حالت‌های خشک‌کن: برخی از ماشین‌های لباسشویی دو در یک هستند که به‌عنوان یک ماشین لباسشویی و خشک‌کن هم عمل می‌کنند که در فرآیند شستشو و خشک‌کنی لباس‌ها صرفه‌جویی می‌کند.
  • کنترل هوشمند: بعضی از مدل‌های پیشرفته ماشین لباسشویی دارای کنترل‌های هوشمند، اتصال به اینترنت و اپلیکیشن موبایل هستند که به کاربر امکان کنترل و مدیریت از راه دور را می‌دهند.
  • ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش: از آنجا که ماشین لباسشویی یک دستگاه پیچیده است، وجود ضمانت‌نامه قوی و خدمات پس از فروش اهمیت دارد تا در صورت بروز مشکلات و خرابی‌ها، به سرعت به آن رسیدگی شود.

جمع بندی

ماشین لباسشویی جزو لوازم خانگی ضروری منزل است که طی سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز و شرایط اقتصادی کشور قیمت آن روز‌به‌روز افزایش یافته است، بنابراین اگر قصد جابجایی و حمل این دستگاه را دارید بهتر است قبل از هر اقدامی، توصیه‌های مطرح شده در این مطلب را به خوبی مطالعه کنید چرا که ما در این مقاله سعی کردیم طی ۷ مرحله ساده بهترین و امن‌ترین شیوه انتقال ماشین لباسشویی به مکان مورد نظرتان را آموزش دهیم.

سوالات متداول

درام یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین قطعات ماشین لباسشویی است که جهت اطمینان از عدم آسیب و تکان آن هنگام جابجایی، حتما باید پیچ حمل را ببندید.
برای اینکار لازم است ابتدا پنل پشتی لباسشویی را باز کنید، سپس یک ورق فوم را در جای خالی قرار داده و فضای بین مخزن و دیواره‌ها را با پارچه بپوشانید. در نهایت درجه تثبیت درام را چک کرده و پنل پشتی را مجددا در جای خود قرار دهید. بدین ترتیب مطمئن خواهید شد که آسیبی به درام وارد نخواهد شد. برای بسته بندی ماشین لباسشویی نیز می‌توانید راهنمایی‌های ارائه شده در متن را به کار بگیرید.
زمانیکه ماشین لباسشویی در حالت  استاندارد خود و به شکل ایستاده قرار دارد هیچگونه فشاری به اجزای داخل آن از جمله؛ موتور، کمک فنرها، لوله‌ها و … وارد نمی‌شود، همچنین حمل به صورت ایستاده، مانع از ورود آب باقی مانده در دستگاه به سایر قسمت‌های مهم آن می‌شود.

در موارد استثنائی که نمی‌توانید ماشین لباسشویی را به حالت ایستاده جابجا کنید، بهتر است از روش حمل و نقل روی دیوار عقب استفاده کنید، در این حالت باید لباسشویی را روی دیواره پشت آن قرار دهید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *