علت بوی بد ماشین لباسشویی

علت بوی بد ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم خانگی است که بدون آن قطعا با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم. این دستگاه می‌تواند در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از البسه کثیف شما را شسته، خشک کرده و آن‌ها را با بو و رایحه‌ای خوش در اختیارتان قرار دهد. اما گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که وقتی درب ماشین لباسشویی را باز می‌کنید، بویی ناخوشایند و نامطبوع به مشامتان می‌رسد که بسیار آزاردهنده است. قطعا در چنین شرایطی، لازم است علت مشکل را پیدا کنید. بوی بد ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در صورتی که منشا آن را پیدا نکنید، احتمال کاهش طول عمر دستگاه و یا خراب شدن آن وجود خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم و راهکارهای مفیدی در جهت رفع آن به شما معرفی کنیم.

همه چیز درباره ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی در برندها و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این محصولات، از نظر مکانیزم عمل، طراحی، طول عمر و راندمان کاری شرایط متفاوتی دارند و در یک رده قرار نمی‌گیرند. برخی زودتر دچار استهلاک و خرابی شده و برخی دیگر نیز ماندگاری بیشتری دارند. به هر صورت اگر از نظر بودجه و سرمایه مشکل یا محدودیت خاصی ندارید، بهتر است به سراغ برندهایی بروید که اعتبار و شهرت کافی داشته و امتحان خود را نیز به خوبی پس داده باشند.

لوازم خانگی بوش از آن دست محصولات شناخته شده و معتبر جهانی هستند که از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند. ماشین لباسشویی بوش نیز از جمله پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین محصولات این کمپانی است که در سری‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید محصولات این کمپانی را از طریق خانه بوش که به عنوان نمایندگی بوش در تهران فعالیت می‌کند، تهیه کنید. قیمت ماشین لباسشویی بوش نیز به صورت کاملا بروز از طریق سایت‌های معتبر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با داشتن یک مدل از انواع ماشین لباسشویی بوش در خانه، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که دستگاه برای مدت‌های طولانی با کیفیت عالی برای شما کار خواهد کرد. اما حتی اگر بهترین، باکیفیت‌ترین و قدرتمندترین ماشین لباسشویی را هم تهیه کنید، باز هم این احتمال وجود دارد که با رعایت نکردن برخی نکات، دستگاه شما دچار مشکل شود. بوی بد ماشین لباسشویی یکی از معضلاتی است که می‌تواند برای بهترین مدل‌های لباسشویی نیز ایجاد شود. اما این به طور حتم، به منزله از کار افتادن ماشین لباسشویی نیست. در ادامه قصد داریم شما را با عواملی که می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی شوند آشنا کنیم.

عواملی که باعث بوی بد ماشین لباسشویی می‌شوند

بوی بد ماشین لباسشویی

بوی بد ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل متعدد و مختلفی داشته باشد. ابتدا باید بدانید که وظایف شما به عنوان یک کاربر که قصد استفاده از ماشین لباسشویی را دارد، چه هست؟ اینکه کاملا با نوع، مدل و روش کار دستگاه آشنا باشید، تاثیر زیادی در عملکرد لباسشویی و سالم ماندن آن دارد.

به عنوان نمونه، در خصوص لباسشویی بوش که در بخش قبل آن را به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین انواع ماشین لباسشویی معرفی کردیم، لازم است پیش از سفارش، راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش را به طور کامل مطالعه کنید و نکات ایمنی و روش درست استفاده از آن را آموزش ببینید. هر گونه سهل انگاری و اشتباه در استفاده از لباسشویی می‌تواند طول عمر آن را نسبت به حالت عادی کاهش دهد. در ادامه عواملی که باعث ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

خارج نکردن لباس‌های خیس از داخل ماشین لباسشویی

زمانی که شما بعد از پایان فرایند شستشو، لباس‌ها را به سرعت از درون دستگاه خارج نکرده و آن‌ها را برای مدت زمانی طولانی درون دیگ جا می‌گذارید، این احتمال وجود دارد که فضای داخلی دستگاه دچار بوی ناخوشایند شود. این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود بوی بد در تمامی بخش‌های لباسشویی و از جمله لباس‌ها پخش شود، باعث ایجاد قارچ نیز می‌گردد. قارچ عاملی است برای ایجاد حساسیت‌های پوستی.

بنابراین اگر تمایل دارید تا از بروز این موارد جلوگیری کنید، حتما بعد از شسته شدن لباس‌ها، آن‌ها را به سرعت از درون دیگ خارج کرده و روی رخت آویز پهن کنید. همچنین پس از تخلیه لباسشویی از لباس‌های شسته شده، بهتر است درب آن را برای مدت زمانی (۱ یا ۲ ساعت) به طور کامل باز نگه دارید.

تبادل هوا داخل دیگ لباسشویی باعث می‌شود تا رطوبت ایجاد شده درون آن به سرعت خشک شده و میکروب‌های احتمالی نیز از بین بروند. این کار نه تنها از بوی بد ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند، بلکه طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

خشک نکردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

همیشه لاستیکی که دور درب ماشین لباسشویی قرار گرفته، پس از شستشو کاملا خیس شده و مقداری آب یا حتی کف نیز در لایه‌ها و منافذ آن جمع می‌شود. در صورتی که پس از پایان کار لباسشویی نسبت به این موضوع بی‌توجه باشید، زمانی طول نخواهد کشید که بویی نامطبوع در محفظه داخلی لباسشویی پخش خواهد شد.

آب و کف و یا رطوبت می‌توانند به سرعت باعث به وجود آمدن کپک و میکروب شده و بویی ناخوشایند ایجاد کنند. بنابراین بهتر است از یک دستمال تمیز و خشک برای از بین بردن این رطوبت و کف استفاده کنید. تا زمانی که این موارد به طور کامل رفع نشده‌اند، از بستن درب لباسشویی جدا خودداری کنید.

عدم سرویس دهی به موقع ماشین لباسشویی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باعث از بین رفتن بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود و به افزایش طول عمر دستگاه کمک بسیار بزرگی می‌کند، سرویس دهی مرتب دستگاه است. شما باید هر چند وقت یک بار ماشین لباسشویی خود را سرویس دهی کرده و رسیدگی‌های لازم را برای آن انجام دهید. رسیدگی مرتب و دوره‌ای از ماشین لباسشویی از ایجاد بوی ناخوشایند درون آن جلوگیری می‌کند.

بوی بد لباسشویی

عدم تعویض فیلتر

فیلتر ماشین لباسشویی بسته به کیفیت ساخت، طول عمر متفاوتی دارد. گاهی اوقات فیلترها می‌توانند تا مدت‌ها به خوبی برای دستگاه کار کنند. اما حتی بهترین دستگاه‌ها هم گاهی نیاز به مراقبت و بررسی دارند. فیلتر ماشین لباسشویی را می‌بایست هر چند وقت یک بار بررسی کرده و در صورت کثیف بودن یا خراب بودن، اقدامات لازم را برای رفع مشکلات آن انجام داد.

گیر کردن اشیاء یا تجمع آلودگی در ناحیه فیلتر پمپ تخلیه دستگاه می‌تواند بر روی عملکرد آن تاثیر منفی گذاشته و باعث بوی بد در ماشین لباسشویی شود. این موضوع حتی باعث می‌شود تا فرایند شستشوی لباس‌ها به خوبی انجام نشده و البسه همراه با لکه باشند. پس اگر ماشین لباسشویی شما دچار بوی بدی شده، بهتر است سری به این بخش بزنید و سلامت و تمیزی آن را مورد بررسی قرار دهید.

خالی نکردن جیب لباس‌ها

برخی افراد بدون اینکه جیب لباس‌های خود را چک کنند، آن‌ها را به درون ماشین لباسشویی انداخته و عملیات شستشو را آغاز می‌کنند. ممکن است اشیاء یا وسایلی که داخل جیب قرار دارند به داخل دیگ و در نهایت فیلتر دستگاه نفوذ کرده و مشکل ساز شوند. این موضوع به خصوص در مورد دستمال کاغذی صدق می‌کند. دستمال کاغذی در روند شستشو پودر شده و می‌تواند با تجمع در فیلتر ماشین و دیگر بخش‌ها باعث ایجاد بوی بد در لباسشویی شود.

کثیف بودن جاپودری

جاپودری یکی دیگر از بخش‌های ماشین لباسشویی است که معمولا ما کمتر به آن توجه می‌کنیم و نسبت به تمیز بودن آن اهمیت چندانی نمی‌دهیم. برخی تصور می‌کنند ماشین لباسشویی به خودی خود تمیز است و نیازی به رسیدگی و نظافت ندارد. اما این یک باور کاملا اشتباه است.

به عنوان مثال؛ جا پودری قسمتی است که می‌تواند در گذر زمان دچار کثیفی، رسوب یا کپک شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار آن را از داخل محفظه موردنظر خارج کرده و به طور کامل تمیز کنید.

خب تا اینجا با مهم‌ترین عواملی که می‌توانند باعث بوی بد ماشین لباسشویی شوند، آشنا شدیم. اما سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که در صورت بروز این مشکل، چگونه می‌بایست آن را برطرف کرد؟ چه راهکارهایی وجود دارند تا بتوان به کمک آن‌ها، بوی ناخوشایند لباسشویی را از بین برد؟ در ادامه به چند روش کاربردی در این خصوص اشاره می‌کنیم.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد بسیار موثر در زمینه نظافت، تمیزی و از بین بردن آلودگی‌هاست. جوش شیرین را می‌توان هم به تنهایی و هم به صورت ترکیبی با دیگر مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار داد و شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن بود. این ماده همچنین در از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی نیز بسیار موثر است.

بهتر است به جای اینکه به سراغ مواد و محصولات شیمیایی بروید، برای یک بار هم که شده از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین ترکیب سالم‌تر، ملایم‌تر و بی‌خطری است که می‌تواند به سرعت تاثیر خود را نشان دهد. برای استفاده از این ماده می‌توانید ۴/۱ فنجان از آن را با مقدار کافی آب ترکیب کرده و کاملا مخلوط کنید.

حال می‌توانید ترکیب آب و جوش شیرین را داخل محفظه جاپودری لباسشویی بریزید و ماشین را خالی و بدون لباس روشن کنید. این کار باعث می‌شود تا تمامی مسیرهای لوله کشی شده لباسشویی، فیلترها و محفظه‌های داخلی آن به طور کامل شسته شده و از آلودگی‌ها پاک شوند. پس از شستشو نیز برای چند ساعت درب دستگاه را باز بگذارید تا رطوبت کاملا خشک شود.

استفاده از سرکه

سرکه نیز یکی دیگر از ترکیبات موثر و مفید است که می‌تواند به شما در از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی کمک کند. روش استفاده از سرکه برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی به این صورت است که ابتدا دو فنجان از سرکه سفید را داخل دیگ ماشین لباسشویی ریخته و دستگاه را کاملا خالی روشن کنید. بهتر است از قسمت تنظیمات ماشین لباسشویی گزینه حرارت زیاد را انتخاب کنید تا عملیات شستشو و پاکسازی به بهترین نحو ممکن انجام شود. از تاثیرات جوش شیرین و سرکه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • از بین بردن تمامی رسوبات و جرم‌های موجود در ماشین لباسشویی
  • از بین بردن هرگونه آلودگی، میکروب، کپک و بوی بد درون ماشین لباسشویی
  • ضدعفونی کردن کامل ماشین لباسشویی

پاک کردن جرم‌های سخت

گاهی اوقات ممکن است با وجود همه کارهایی که کرده‌اید، باز هم در بخش‌هایی از ماشین لباسشویی، اثراتی از رسوبات سفت و سخت باشد. در صورتی که این رسوبات را به طور کامل از بین نبرید، در گذر زمان دستگاه شما می‌تواند به مشکلات مختلفی دچار شود که بوی بد تنها یکی از این مشکلات است.

برای پاک کردن کامل جرم‌ها و رسوبات سنگین و سخت، می‌توانید از یک اسکاج ظرفشویی کمک بگیرید. قسمت زبر آن را انتخاب کرده و آن را به محلول سرکه سفید آغشته کنید. حال این اسفنج را روی بخش‌هایی که دارای رسوب هستند بکشید. این کار بسته به شرایط ماشین لباسشویی می‌تواند هر ماه، یک یا دو بار انجام شود.

علت بوی بد لباسشویی

استفاده از شوینده های مناسب

به هیچ عنوان از شوینده‌های نامناسب و بی‌کیفیت استفاده نکنید. ماشین لباسشویی نیاز به رسیدگی و توجه دارد و شما برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را از آن مشاهده کنید، نیاز دارید تا از بهترین محصولات شوینده برای آن استفاده کنید. برخی از شوینده‌ها تنها می‌توانند کف زیاد تولید کنند اما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. بنابراین در انتخاب مواد شوینده نهایت دقت را داشته باشید.

نتیجه گیری

ماشین لباسشویی در اثر استفاده نادرست و عدم رسیدگی می‌تواند دچار مشکلات زیادی شود. بوی بد ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که برخی کاربران از آن ناراحت هستند. برای پیشگیری از این قضیه لازم است حتما پس از شستشوی البسه، درب ماشین را باز گذاشت تا فضای داخلی دستگاه کاملا خشک شود. همچنین رسیدگی‌ها و سرویس‌های دوره‌ای، استفاده از شوینده مناسب، تمیز کردن فیلتر ماشین و جاپودری آن از دیگر اقداماتی هستند که می‌توانند از ایجاد بوی بد درون ماشین لباسشویی جلوگیری کنند.

سوالات متداول

بوی بد می‌تواند از دیگ، شلنگ تخلیه، محفظه جاپودری، فیلتر و پمپ تخلیه، المنت‌های خشک کن دستگاه و لاستیک دور درب ماشین نشات بگیرد.
استفاده از محصولات شوینده مرغوب و مناسب، استفاده از آب گرم در فرایند شستشوی لباس‌ها، تمیز کردن مرتب ماشین لباسشویی، بهبود جریان هوا داخل ماشین لباسشویی و… .
گاهی اوقات بوی بدی که از ماشین لباسشویی به مشام می‌رسد، تنها یک بوی نا و کهنه نیست. بلکه بویی شبیه به بوی فاضلاب است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. دلیل اصلی این اتفاق این است که مسیر تخلیه ماشین لباسشویی با مسیر تخلیه سینک ظرفشویی یکی است. همچنین اگر برای مسیر تخلیه فاضلاب از سیفون استفاده نکنید، این موضوع تاثیر بدی روی بوی ماشین لباسشویی می‌گذارد.
2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *