جلادهنده ماشین ظرفشویی + مزایا و کاربرد

جلادهنده ماشین ظرفشویی + مزایا و کاربرد

 ماشین ظرفشویی از جمله وسایلی است که کارهای خانه‌ها و رستوران‌ها را آسان‏تر کرده است. این دستگاه سبب می‌شود که ظروف با سرعت بالا و به خوبی شسته شوند. برای استفاده از این دستگاه لازم است از پودر‌ یا ژل‌های شستن ظروف استفاده کنید و آن‌ها را برای شستن ظرف‌ها، داخل دستگاه بریزید تا ظرف‌ها بدون دخالت دست با مواد شوینده، به وسیله دستگاه شوینده ظروف شسته شوند. البته همه مواد شوینده برای شستن ظرف‌ها در دستگاه، سبب جلادهی به آن‌ها نمی‌شود و برخی از این مواد به دلیل ترکیباتی که در ساختار خود دارند، در شستن ظرف‌ها به آن‌ها جلا می‌دهد‌. جلادهی به ظرف‌های بلوری و شیشه‌ای توسط این دستگاه بسیار موثر و کاربردی است. همچنین پروسه خشک کردن با استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی سریع‌تر انجام می‌شود.

نحوه کارکرد مایع جلا‌دهنده

این مایع شست‌وشو از مواد شیمیایی تشکیل شده است که ترکیبات آن سبب تغییر روی کشش سطحی آب می شوند و قطرات آب روی ظروف ردی از خود باقی نمی‏گذارند‌. در واقع کشش سطحی آب توسط این مایع کاهش می‌یابد و آبی روی ظروف باقی نمی‌ماند. کشش سطحی آب در حالت عادی بالا است و سبب خیس شدن طولانی مدت ظروف می‌شود و به مرور زمان اگر آن‌ها را با پارچه‌ای خشک نکنید، لکه‌های آن روی ظرف‌ها باقی می‌مانند و سبب کثیفی ظاهری مجدد روی ظروف می‌شوند. برای رفع این مشکل جلادهنده ماشین ظرفشویی به کار می‌آید. در واقع با استفاده از جلادهنده لکه‌های باقی مانده از آب روی ظروف پدیدار نشده و ظروف براق می‌شوند. ویژگی اصلی تمامی جلادهنده‌ها همین موضوع است. البته مایع‌های جلادهنده تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند که شامل رایحه، کیفیت متریال اولیه مایع، میزان تاثیرگذاری آن روی کشش سطحی آب و… می‌شوند.

نحوه کارکرد مایع جلا_دهنده
این تفاوت‌ها در میان مایع‌های براق‏کننده ظرفشویی در قیمت‌ آن‌ها نیز تاثیرگذار است. بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از انواع این مایع‌ها را از برند‌های مختلف خریداری کنید. این مایع توسط کارشناسان از لحاظ جنبه‌های محیط زیستی به سه دسته A,D,F تقسیم شده است. موادی که در دسته F قرار گرفته‌اند برای محیط زیست و سلامت انسان بسیار خطرناک هستند. مایعی که در گروه D قرار گرفته باشد نیز سلامت بدنی انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند اما شدت آن به نسبت گروه A کم‌تر است. مایع شست‌وشو ظرفشویی که در گروه A قرار دارد از ترکیبات گیاهی تشکیل شده است و کمترین خطر را دارد. شما با خرید ماشین ظرفشویی بوش می‌توانید از مایع جلادهنده برای ظروف خود استفاده کنید.

چگونگی ریختن مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی

اگر دقت کرده باشید، متوجه کد rinse aid ماشین ظرفشویی شده‌اید. هنگامی که این کد روی ماشین ظرفشویی نمایش داده می‌شود، به معنا آن است که زمان ریختن مایع جلادهنده فرا رسیده است. بنابراین با پدیدار شدن این کد می‏توانید مایع را داخل مخزن دستگاه بریزید. ریختن این مایع درون دستگاه شست‌وشو ظرف بسیار راحت است. برای این کار درپوش اختصاص داده شده به این مایع که روی دستگاه قرار گرفته است را برداشته و این مایع را تا اندازه‌ای که سر نرود داخل مخزن بریزید و در پایان سرپوش را بگذارید. پدیدار شدن کد rinse aid در بیشتر مواقع در 5 دقیقه آخر رخ می‌دهد که شما باید پس از آن جلادهنده ماشین ظرفشویی را به دستگاه اضافه کنید تا فرآیند شست‌وشو ظروف به خوبی و کامل انجام شود.

مزایا استفاده از مایع جلادهنده

این مایع از ایجاد مشکل لک شدن ظروف که پس از شست‌وشو آن‌ها توسط ماشین ظرفشویی پدیدار می‌آید، جلوگیری می‌کند و همین موضوع سبب شده است که نظر مثبت بسیاری از افراد را به خود جلب کند. همچنین این مایع سبب می‌شود ظروف داخل ماشین، براق بودن خود را پس از شست‌وشو حفظ کنند و ظاهری تمیز و فاقد هر گونه لکه را داشته باشند. یکی دیگر از مزیت‌های این مایع این است که درخشان بودن تمامی ظروف را حفظ و افزایش می‌دهد، ظروف کریستالی از این مزیت نسبت به سایر ظروف بیش‌تر برخوردار می‌شوند و درخشش بیش‌تری را به خود می‌گیرند‌. این مایع سبب می‌شود که تمامی ظروف به گونه‌ای خشک شوند که هیچ لکه‌ای روی آن‌ها باقی نماند. اگر میزان استفاده از این مایع برای شستن ظروف، به اندازه لازم باشد، سبب محافظت از ظروف در برابر خط و خش می‌شود. اما در صورتی که میزان استفاده از مایع جلادهنده بیش از حد شود، سبب ایجاد خط‌وخش‌ها روی ظروف خواهد شد.

مزایا استفاده از مایع جلادهنده

جایگزین های مناسب برای مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی

جلادهنده ماشین ظرفشویی دارای ترکیباتی شیمیایی است که مضرات آن‌ها سبب شده است که برخی از افراد از آن استفاده نکنند یا حداقل استفاده از آن‌ را داشته باشند تا از ضرر‌های این مایع برای محیط زیست و سلامت بدن خود جلوگیری کنند‌. خوشبختانه موادی طبیعی و راهکار‌هایی وجود دارند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای این ماده باشند. تنها ماده طبیعی که می‌تواند به عنوان جایگزین این ماده شیمیایی معرفی و استفاده شود، سرکه است‌. سرکه تا حد نسبتا مناسبی می‌تواند همان تاثیری که جلادهنده روی ظروف دارد را داشته باشد یکی از ویژگی‌های کاربردی و قابل توجه سرکه این است که این ماده فاقد ترکیبات شیمیایی است و ضرری برای سلامت محیط زیست و بدن انسان ندارد. البته استفاده طولانی مدت از سرکه در ماشین ظرفشویی سبب می‌شود که قطعات درون این ماشین دچار خوردگی شوند. اگر قصد خرید یک ماشین ظرفشویی با دوام بالا را دارید، می‌توانید به نمایندگی بوش تهران مراجعه کنید.

جایگزین های مناسب برای مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی

سختی آب سبب می‌شود که قطرات آب روی ظروف بمانند. زیرا آب با سختی بالا کشش سطحی بالایی نیز دارد. برای کاهش این کشش سطحی شما می‌توانید از آب تصفیه شده برای شستن ظروف خود در ماشین ظرفشویی استفاده کنید. بنابراین قطرات آب به میزان بسیار کمی روی ظروف باقی می‌مانند و نیازی به این مایع برای رفع لکه‌ها و قطرات آب نیست. اگر قصد خرید ماشین ظرفشویی بوش سری 8 را دارید، اطلاع از قیمت ظرفشویی بوش سری 8 بسیار اهمیت دارد.

نکات تکمیلی در مورد مایع جلا‌دهنده برای خرید و استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده مانند مایع براق‌کننده نکاتی وجود دارد که حتما باید هنگام خرید و استفاده از مایع به آن‌ها توجه کنید. پیش از خرید این مایع حتما دقت کنید که مایع در چه گریدی قرار گرفته است و میزان سمی بودن در حداقل حالت ممکن قرار گرفته است. معمولا تاریخ انقضا این دسته از مواد‌های شیمیایی به مدت دو سال است و اگر از تاریخ انقضا آن‌ها گذشته باشد، خرابی قطعات دستگاه ظرفشویی را به همراه دارد، بنابراین باید هنگام خرید حتما به تاریخ انقضا مایع دقت کنید‌. همچنین دقت کنید که استفاده از این مایع فقط در ماشین ظرفشویی‌هایی امکان‌پذیر است که دارای سیستم خشک‌کن هستند. اگر ماشین شما فاقد این سیستم است، استفاده از این مایع در آن مجاز نیست.

 سخن پایانی

در استفاده از تمامی مواد شیمیایی از جمله مایع براق‌کننده، سعی کنید که کم‌ترین میزان این مایع را استفاده کنید. زیرا هر ماده شیمیایی مضرات خاص خود را دارد. برای جلوگیری از لکه‌دار شدن ظروف بهتر است راهکار‌های جایگزین را استفاده کنید‌. البته این به این معنا نیست که اصلا از این مایع استفاده نکنید. زیرا این مایع مزایایی نیز دارد که شامل براق کردن ظروف می‌شود. جلادهنده ماشین ظرفشویی توسط برند‌های مختلفی تولید می‌شود که همه آن‌ها از یک مزیت کلی برخوردار هستند و تفاوت آن‌ها در رایحه، کیفیت مواد اولیه و… است. بنابراین کاربرد اصلی آن‌ها با یکدیگر تفاوتی نداشته و همه آن‌ها سبب درخشان شدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شوند.

 

سوالات متداول

خیر، این مایع تنها در ماشین ظرفشویی کاربرد دارد و استفاده از آن به طور دستی سبب آسیب به پوست و ظروف می‏شود.
بله، استفاده بیش از حد از مایع جلادهنده سبب ایجاد خط‌وخش روی ظروف می‌شود.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *