علت صدای ماشین لباسشویی هنگام خشک کن چیست؟

علت صدای ماشین لباسشویی هنگام خشک کن چیست

یکی از ویژگی‌های ماشین‌های لباسشویی که شرکت‌های گوناگون بر سر آن با یکدیگر رقابت ‌می‌کنند کم صدا بودن این وسیله است. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی امروزی همانند ماشین‌های ظرفشویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی در طول شب صدای کمتری داشته باشند. شرکت‌های گوناگون برنامه‌هایی با نام‌های مختلف روی این ویژگی کالای خود ‌می‌گذارند. با استفاده از موتورهای Eco silence drive و مانند آن ‌می‌کوشند از صدای دستگاه هنگام کار آن بکاهند.

دلیل تلاش شرکت‌ها برای تولید چنین محصولاتی، حفظ آرامش فضای خانه در این دنیای شلوغ و پر سر و صداست. از این گذشته، بسیاری از ما ترجیح ‌می‌دهیم هنگامی از ماشین لباسشویی استفاده کنیم که خودمان در خانه هستیم. هر کدام‌ ما نیز دلایل متفاوتی برای این کار داریم. از نگرانی بابت کار یک وسیله برقی در غیاب‌مان گرفته تا ایمنی فرزندانمان و نیز تمایل به دقت در روند کار دستگاه برای آگاهی به موقع از اختلالات احتمالی در عملکرد آن موقع کار. پس احتمال بیشتری دارد که در ساعات استراحت خود کار شستن لباس‌‌ها را بر عهده ماشین لباسشویی داریم و اصلا دلمان نمی‌خواهد آرامش‌مان با صدای این دستگاه بر هم خورد.

اما لباسشویی نیز مانند هر وسیله دیگری ممکن است خراب شود و یکی از نشانه‌های خرابی آن به جز لرزش و شست‌و‌شوی نامناسب و ناقص لباس‌ها، تولید صداهای مختلف است. اگر هنگام کار ماشین لباسشویی بوش خود و به‌ویژه زمانی که خشک کن آن شروع به کار کرد متوجه صداهای غیرمعمولی از آن شدید، باید احتمال دهید که لباسشویی شما دچار مشکل شده است. اما چه مشکلی؟ در این مقاله به بررسی علت صدای ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت.

صدای ماشین لباسشویی

انواع صدای ماشین لباسشویی

به‌طور کلی صداهایی که از لباسشویی به گوش ‌می‌رسد را ‌می‌توان در دو دسته صداهای عادی و معمولی و صداهای غیرعادی و ناهنجار تقسیم کرد. در هر برنامه و هر مرحله از کار دستگاه صدایی هر چند کم به گوش ‌می‌رسد که موضوعی کاملا عادی است. اما گاه متوجه ‌می‌شویم که صداها فرق کرده‌اند و اینجاست که متوجه ایرادی در لباسشویی ‌می‌شویم.

البته هر صدای غیرمعمولی نشان خراب یا اشکال جدی نیست؛ مثلا ممکن است صدایی فقط به دلیل ضربه سنجاق، زیپ یا دکمه و دیگر قطعات سخت لباس‌‌ها به سطح مخزن فلزی یا در شیشه‌ای آن باشد و کاملا هم مشخص است که جای نگرانی نیست و می‌دانیم در این مواقع چه باید کرد! معمولا نخستین واکنشی که همه ما به صداهای لباسشویی نشان ‌‌می‌دهیم بررسی چرخش مخزن و دیدن داخل آن است.

کیفیت لوازم خانگی بوش بسیار بالاست و ممکن است صدای لباسشویی آن ناشی از مشکل جدی نباشد اما به هر روی، گاهی صداهایی که از دستگاه به گوش می‌رسند ناآشنا و غیرعادی هستند و دلیل ایجاد آنها برای بسیاری از ما نامشخص است. صداهای نامعمول لباسشویی انواع متفاوتی دارند؛ فرضا ممکن است هنگام آبگیری دستگاه صدایی شبیه خر خر به گوش شما برسد. یا در مراحلی دیگر، صدای وز وز یا زوزه، جیر جیر و یا تق تق بشنوید. هر یک از این صداهای مزاحم به احتمال زیاد خبر از وجود یک مشکل ‌می‌دهد. بسته به نوع صدا ‌می‌توان ایراد و قسمت معیوب دستگاه را تشخیص داد و برای رفع مشکل و تعمیر قطعات لباسشویی کوشید. در ادامه، هر یک از این صداها و دلایل بروز آن‌ها را بررسی ‌می‌کنیم تا شما بتوانید در چنین مواقعی تا حدی موفق به عیب یابی لباسشویی‌تان شوید.

صدای تق تق ماشین لباسشویی

صدای تق تق به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. گاه تنها ناشی از برخورد یک جسم سخت به جا مانده در جیب‌‌ها و لابه‌لای لباس‌‌ها با مخزن دستگاه است. گاهی نیز ناشی از برخورد شیلنگ تخلیه دستگاه با بدنه آن باشد که چندان مهم نیست اما مساله اینست که صدای تق تق می‌تواند به دلیل مشکلات جدی همچون خرابی موتور هم باشد. پس نباید به راحتی از کنار این صدا گذشت.

اصلی‌ترین دلیل چنین صدایی، شل شدن واشرهای لباسشویی و برخوردشان با قطعات دیگر دستگاه است. واشرهایی که شل شده‌اند، هنگام کار و چرخش مخزن به اطراف پرتاب شده و با دیواره‌های ماشین برخورد می‌کنند. برای اینکه مطمئن شوید سرچشمه این صدا از کجاست کافی است دستگاه را بدون لباس روشن کنید. اگر همچنان صدا به گوش می‌رسد دلیلش به احتمال زیاد، شل شدن واشر است؛ اما اگر صدا قطع شده بود شاید جسمی میان لباس‌‌ها بوده که به دیواره مخزن می‌خورده است.

شل شدن واشر لباسشویی مشکل حادی نیست و با محکم کردن گیره‌های نگه‌دارنده آن، واشرها به جای اصلی خود بازمی‌گردند و صدا نیز قطع ‌‌می‌شود. اگر هم صدا ناشی از خرابی یا ساییده شدن بلبرینگ‌ها و موتور دستگاه باشد، با انجام تعمیرات لازم، از بین می‌رود. مشکلات سطحی را خودتان می‌توانید برطرف کنید اما برای ایرادات مهم حتما باید از متخصصان و تکنسین‌‌های تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید. از دیگر دلایل تق تق ماشین لباسشویی ‌‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایرادات پولی (pulley) یا قرقره
  • وجود جسم خارجی در موتور تخلیه
  • پر بودن بیش از اندازه مخزن دستگاه

صدای خر خر ماشین لباسشویی

دلیل ایجاد این صدا گرفتگی بخشی از لوله تخلیه با یک شی خارجی است. این گرفتگی کامل نیست اما نباید به این دلیل به آن بی‌توجه بود چرا که گرفتگی ولو کم و جزئی، ممکن است باعث شود لوله تخلیه لباسشویی‌تان بترکد. صدای خرخر از پمپ تخلیه می‌آید و حتما باید آن را جدی گرفت.

صدای وز وز ماشین لباسشویی

این صدا به شما می‌گوید احتمالا چیزی وارد پمپ ماشین شده و در آن گیر کرده است. گاهی یک شی خارجی به پمپ راه پیدا کرده و سبب آسیب‌های جدی به آن می‌شود در نتیجه باید پمپ را تعمیر کرد. البته گاه این آسیب به حدی است که تعمیر ممکن نیست و تنها راه چاره تعویض این قطعه است.

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

گاهی از لباسشویی هنگام کار صدایی شبیه جیرجیرک به گوش ‌‌می‌رسد. صدایی که از رایج‌ترین انواع صدا در این وسیله بوده و اصلی‌ترین دلیلش تراز نبودن ماشین لباسشویی است. گرچه می‌تواند دلایل گوناگون دیگری هم از جمله این موارد داشته باشد:

  • وجود مشکل در تسمه
  • ایراد بلبرینگ یا یاتاقان‌ها
  • اشکال در شیر ورودی آب
  • زیاد و سنگین بودن بار دستگاه
  • وجود مشکلی در لاستیک دور در

در این حالت نیز مشکل تراز نبودن ماشین، سنگین یا پر بودن بیش از حد مخزن و بعضی از مشکلات لاستیک دور در، از جمله جابجایی آن، را می‌توانید بدون نیاز به کمک متخصص حل کنید. اما برای مشکلات دیگر باید با مراکز و نمایندگی‌‌های معتبر ماشین لباسشویی تماس گرفت.

دلایل صدای لباسشویی و راه های رفع آن

علت صدای ماشین لباسشویی

خرابی موتور محرک

اصلی‌ترین علت صدای ماشین لباسشویی هنگام خشک کن و آبگیری، خرابی موتور آن است. اگر پس از جداسازی تسمه محرک از دستگاه و روشن کردن آن صدای لباسشویی قطع نشود، ایراد از موتور است و با تعمیر یا تعویض آن صدا قطع و دیگر مشکلات مربوط، حل خواهد شد. خرابی موتور باعث صدای شکستگی یا ساییدگی هنگام کار ماشین لباسشویی ‌‌می‌شود. اگر وقتی لباسشویی خاموش است لگن آن را چرخاندید و صدایی نشنیدید، شک نکنید علت صدا، خرابی موتور است.

خرابی پمپ تخلیه

خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی از مهم‌ترین علت‌‌های صدای وز وز یا زوزه مانند آن است. پمپ در اثر فرسودگی و استهلاک قطعات متحرک آن یا نوسانات برق ایراد پیدا می‌کند. از آنجا که کار اصلی این قطعه، پمپاژ آب به مخزن دستگاه و بیرون راندن آب کثیف به فاضلاب است، این صدا را معمولا در مرحله آبکشی و تخلیه آب می‌شنوید. پمپ قطعه مهمی است و خراب شدن آن گذشته از لرزش و صدای ناهنجاری که ایجاد می‌کند، کارکرد لباسشویی را نیز مختل می‌سازد. بنابراین پس از آگاهی از خرابی آن، در سریع‌ترین زمان ممکن با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا پمپ لباسشویی شما را تعویض کند.

بد نیست بدانید اگر پمپ تخلیه خراب شود نخواهد توانست پیش از عمل خشک کن، آب را به‌طور کامل تخلیه کند در نتیجه لباسشویی، با آب اضافه‌ای که تخلیه نشده و در مخزن مانده شروع به زدن دور تند می‌کند؛ همین مساله در نهایت باعث می‌شود تعادل دستگاه بر هم خورده و دچار لرزش شدید شود.

خرابی کمک فنرها

از رایج‌ترین دلایل صدای لباسشویی، خرابی و فرسودگی کمک فنرهای آن است. این قطعات در همه ماشین‌های لباسشویی وجود دارند و وظیفه‌شان جذب ارتعاشات دیگ و در نتیجه کاهش صدا هنگام شست‌وشو یا دور تند لباسشویی است. کمک‌فنرهای فرسوده و خراب را باید تعویض کنید.

خرابی تسمه در ماشین‌های لباسشویی‌ تسمه‌ای

زیرسازی دیگ بسیاری از ماشین‌های لباسشویی‌ هنگام چرخش به کمک تسمه انجام ‌‌می‌شود. در صورتی که از بالا به یک ماشین لباسشویی که پنل رویی آن برداشته شده نگاه کنید؛ چهار تسمه از جنس لاستیک در گوشه‌های اتاقک ‌‌می‌بینید که در کاهش حرکت دیگ کاربرد دارند.

این تسمه‌ها به مرور زمان کش آمده و آسیب‌ ‌‌می‌بینند؛ در نتیجه، دیگ موقع چرخش با اتاقک برخورد ‌‌می‌کند. این برخورد باعث لرزش دستگاه و ایجاد صدای بلندی می‌شود. بیش از حد پر بودن لباسشویی باعث فشار به تسمه‌ها شده و شما را مجبور به تعویض آن‌‌ها خواهد کرد.

خرابی بالشتک لباسشویی‌های بدون تسمه (با موتورهای دایرکت درایو)

در وسایلی مانند ماشین‌های لباسشویی که برای کار به انتقال قدرت موتور به یک قطعه دیگر نیاز دارند، از قطعه‌ای به نام بالشتک موتور یا کوپلینگ (Coupling) استفاده ‌‌می‌شود. این قطعه وظیفه انتقال گشتاور یا نیروی چرخشی را بین دو محور بر عهده دارد و به دلیل کار دشوار و مهم خود، در استفاده‌‌های طولانی‌مدت فرسوده و خراب ‌‌می‌شود. بالشتک خراب را باید در اولین فرصت تعویض کرد. از نشانه‌‌های خرابی کوپلینگ ماشین لباسشویی، ایجاد صدای بسیار زیاد، بوی بد قطعات و تمیز نشدن لباس‌ها است.

شکستن بلبرینگ

هنگام چرخش دیگ داخلی ماشین لباسشویی، بلبرینگ باعث کاهش صدای دستگاه می‌شود. استفاده زیاد از لباسشویی، بار بیش از ظرفیت دستگاه و شوینده‌های نامرغوب به بلبرینگ‌ها آسیب ‌‌می‌رساند. در صورت شکستن آنها، دیگ داخلی هم حرکت خواهد کرد. در این حالت، لاستیک دور دیگ حتماً باید توسط تعمیرکار ماهر عوض شود.

علت صدای لباسشویی

بارگیری زیاد لباسشویی

گاهی ممکن است هنگام شست‌و‌شو و یا در مرحله خشک کن، صدای جیر جیر یا تق تق بشنوید. این حالت وقتی رخ می‌دهد که بیشتر از ظرفیت دیگ در آن لباس ریخته باشید. در حالت Over load، در اثر کشیده شدن لباس‌ها به در شیشه‌ای دستگاه صدای جیر جیر بلند می‌شود. از بارگیری زیاد لباسشویی بپرهیزید چرا که به‌ویژه در دراز مدت باعث خرابی موتور و دیگر قطعات دستگاه آن می‌شود. با توجه به قیمت بالای لباسشویی محافظت از آن مهم است. اما اگر لباسشویی شما خراب شده و قصد تهیه ماشین نو دارید، برای آگاهی از قیمت ماشین لباسشویی بوش می‌توانید به فروشگاه سایت ما سر بزنید.

وجود اجسام خارجی در مخزن (دیگ) لباسشویی

گاه هنگام چرخش مخزن، صدای تق تقی از ماشین لباسشویی به گوش می‌رسد که تنها ناشی از برخورد جسمی سخت همچون کلید و سکه به دیواره دیگ آن است. برای برطرف کردن آن باید اجرای برنامه را متوقف کرده و شی مذکور را از مخزن دستگاه بیرون آورید. برای جلوگیری از این صدا و نیز خش افتادن سطح داخلی شیشه درب دستگاه، در راهنمای خرید ماشین لباسشویی و دفترچه راهنمای آن‌ها پیشنهاد می‌شود، لباس‌‌هایی را که زیپ، دکمه یا قطعات سخت دیگر مانند گل‌میخ لباس‌‌های جین دارند؛ پیش از ریختن درون لباسشویی پشت و‌ رو کنید.

ناگفته نماند گاه صدای کلیک یا تق تق در دور تند لباسشویی ممکن است به دلیل وجود اجسام سخت نه درون مخزن که در لاستیک دور در باشد. جسمی که شاید از نوبت‌‌های پیش شست‌وشو در آنجا گیر افتاده و اکنون یا در همان جا ضربه و صدا تولید می‌کند یا به درون مخزن راه یافته و به دیواره آن کوبیده می‌شود.

سخن پایانی

همه ماشین‌های لباسشویی و حتی به‌روز‌ترین آن‌ها، هنگام کار و به‌طور طبیعی کمی صدا و لرزش دارند. ولی صدا و لرزش غیرعادی را باید جدی گرفت. در این مقاله انواع صدای لباسشویی و دلایل آن را توضیح دادیم. امیدواریم راهگشا بوده باشد. اگر قصد خرید ماشین لباسشویی دارید، پیشنهاد می‌کنیم به خانه بوش سربزنید. این مرکز محصولات بوش اصل را با گارانتی معتبر به شما عزیزان عرضه می‌کند. محصولات این شرکت خوش نام و قدیمی و اروپایی تولید لوازم خانگی را در صورت خرید از مراکز معتبری چون خانه بوش می‌توان با استفاده از کد کالا در سایت اصلی بوش آلمان ردیابی کرد. خرید از این نمایندگی بوش در ایران، مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام نصب رایگان لوازم خانگی بزرگ در محل
  • بیمه رایگان محصولات تا خانه یا محل مورد نظر خریدار
  • ارسال فوری کلیه خریدهای حضوری و آنلاین به تمام ایران
  • امکان خرید آنلاین و خرید حضوری از سایت یا فروشگاه فیزیکی خانه بوش واقع در تهران
  • ارائه مشاوره و راهنمایی تخصصی به خریداران هر یک از محصولات این شرکت توسط کارشناسان مجرب خانه بوش
  • خدمات پس از فروش 10 ساله و گارانتی 2 و 3 ساله برای محصولات بزرگ و همچنین ضمانت‌نامه‌ 18ماهه و خدمات پس از فروش 5 ساله برای لوازم خانگی کوچک خانه بوش

سوالات متداول

استفاده نادرست از لباسشویی و نیز فرسودگی و خرابی قطعات، دلایل اصلی صدای غیرعادی دستگاه است.
اگر صدا ناشی از خرابی موتور، پمپ تخلیه، تسمه و یا قطعات دیگر است باید آن قطعه را تعمیر یا در صورتی که تعمیرپذیر نیست، تعویض کنید. اما اگر صدا ناشی از دلایل دیگری چون تراز نبودن، پر بودن بیش از حد دستگاه و یا وجود جسم خارجی در مخزن است؛ به راحتی می‌توانید با تراز مجدد، کم کردن بار دستگاه و بیرون آوردن شی خارجی، مشکل را برطرف کرده و صدای لباسشویی را از بین ببرید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *