اگر ماشین ظرفشویی نمک نداشته باشد چه میشود

اگر ماشین ظرفشویی نمک نداشته باشد چه میشود

نمک ماشین ظرفشویی از جمله مهم‌ترین مواد برای شستشو ظروف به بهترین شکل است. برای آگاهی از دلیل استفاده نمک در ماشین ظرفشویی، ابتدا باید بدانیم نمک ظرفشویی چیست؟ و عملکرد آن به چه صورت است. همچنین آگاهی از معایب عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی و مقدار نمک مورد نیاز نیز بسیار اهمیت دارد. ماشین‌‏های ظرفشویی از فشار آب برای شستن ظروف استفاده می‌کنند که به مرور زمان سبب مات و کدر شدن ظروف خواهند شد. به همین دلیل اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی دوچندان می‌‏شود.

استفاده از نمک ظرفشویی سبب از بین بردن سختی آب و جلوگیری از ایجاد کدری و خط‌ و خش روی ظروف خواهد شد. برخلاف نظر برخی افراد، استفاده از ماشین ظرفشویی تنها با استفاده از مواد شوینده و قرص ماشین ظرفشویی کافی نبوده و استفاده از نمک ظرفشویی نیز بسیار مهم است. در واقع مواد شوینده و قرص‏‌های مخصوص ظرفشویی برای تمیز شدن ظروف و نمک ظرفشویی برای مات نشدن و جلوگیری از خش‏‌دار شدن ظروف به کار می‏‌روند.

اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی چیست؟

نمک ظرفشویی فرآورده‏ای از کلرید سدیم کریستالی است که وجود دانه‌‏های درشت کلرید سدیم سبب کاهش سختی آب و مانع از مسدود شدن لوله‏‌ها خواهد شد. البته این موارد تنها برخی از مزیت‏‌های استفاده از نمک ماشین ظرفشویی است. اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی به حدی است که عدم استفاده از این ماده می‌‏تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که نمی‏توانید نمک خوراکی را جایگزین نمک ماشین ظرفشویی کنید. چرا که این کار آسیب‌های جبرا‌ن‌ناپذیری برای ماشین ظرفشویی شما به دنبال خواهد داشت. اگر قصد خرید یکی از بهترین ماشین ظرفشویی‌های موجود در بازار را دارید، خرید ماشین ظرفشویی بوش بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

شاید اولین سوالی که هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی برای شما ایجاد می‌‏شود، این است که ریختن نمک در ماشین ظرفشویی چه اهمیتی دارد؟ در واقع نمک ظرفشویی مانع از تجمع رسوبات آهکی می‏‌شود. چگونه این اتفاق رخ می‏‌دهد؟ نمک ظرفشویی وظیفه از بین بردن سختی آب را دارد و این موضوع سبب جلوگیری از ایجاد هرگونه رسوب یا کدری روی ظروف خواهد شد. همچنین وجود آهک و دیگر ناخالصی‏‌ها در آب می‏‌تواند به مرور زمان سبب ایجاد رسوب و گرفتگی لوله‏‌ها شود.

این موضوع سبب وارد شدن فشار زیاد به موتور ماشین ظرفشویی و اختلال در پمپاژ آب با فشار خواهد شد. جلوگیری از گرفتگی مسیر آب در لوله‌‏های ماشین ظرفشویی  نیز از دیگر کاربردهای این نوع نمک است. با توجه به اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی، می‌‏توانید با استفاده اصولی از این ماده به افزایش عمر ماشین ظرفشویی خود کمک کنید.

آشنایی با نحوه استفاده از نمک ظرفشویی

برای بهره‌‏مندی از مزایای نمک ظرفشویی باید از نحوه استفاده صحیح از آن آگاه باشید. مخزن نمک در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد و با چرخاندن درب آن باز می‏‌شود. به طور کلی برای پر کرده مخزن از قیف استفاده می‏‌شود. مقدار نمک نیز باید به اندازه کافی باشد تا هم از کدر شدن ظرف جلوگیری شود و هم سبب ایجاد شوره روی ظروف نشود. چرا که پر کردن بیش از حد مخزن نمک سبب ایجاد شوره و لک‏ه‌ای سفید روی ظروف خواهد شد. بنابراین همواره مخزن نمک ماشین ظرفشویی را تا حدی پر کنید که سر مخزن حدود 2 بند انگشت خالی بماند. همچنین بهتر است که بعد از پر کردن مخزن نمک، اطراف درب را تمیز کنید تا درب به درستی بسته شود.

این کار سبب جلوگیری از ایجاد زنگ‌زدگی و شوره در بخش کابین استیل ظرفشویی خواهد شد. توجه به تاریخ مصرف نمک ماشین ظرفشویی نیز اهمیت دارد. این نمک در صورت رسیدن تاریخ انقضا آن، خاصیت خود را از دست خواهد داد. این موضوع سبب کدر شدن ظروف و خاموش شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی می‏‌شود. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از نمک ظرفشویی، در صورت مواجه شدن با مشکل نشت نمک باید ابتدا از بسته بودن درب مخزن نمک مطمئن شوید. اگر مشکل باز بودن درب مخزن نبود، بهتر است از تعمیرکاری حرفه‏‌ای برای سرویس کردن ماشین ظرفشویی خود کمک بگیرید.

مزایای استفاده از نمک ظرفشویی

اولین مزیت استفاده از نمک ظرفشویی این است که سدیم موجود در نمک ماشین ظرفشویی تا حد زیادی سبب رفع سختی آب می‏‌شود و موجب نرمی آب خواهد شد. شسته شدن ظروف با آب نرم برای ظروف درخشندگی بیش‌تری ایجاد خواهد کرد. همچنین استفاده از نمک ماشین ظرفشویی سبب کاهش آهک شده و از ایجاد لک روی ظروف جلوگیری می‏‌کند.

نمک ماشین ظرفشویی

تاثیرهای مخرب عدم استفاده از نمک ظرفشویی

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی تا حد زیادی می‏‌تواند سبب کاهش نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی شود. از طرفی عدم استفاده از این ماده نیز تاثیرهای مخربی به همراه دارد و ممکن است سبب کاهش طول عمر ماشین ظرفشویی شود. از دیگر تاثیرهای مخرب عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی می‌توان به گرفتگی جت‌های آب‌پاش، کاهش قدرت شویندگی، کاهش عمر و افزایش مصرف برق اشاره کرد. علاوه بر این موارد استفاده نکردن از نمک ماشین ظرفشویی یا استفاده از نمک‏‌های تقلبی و بی‏‌کیفیت سبب ایجاد رسوب روی المنت‏های دستگاه می‏‌شود. موارد اشاره شده تنها اثرات مخرب برای ماشین ظرفشویی بوده و عدم استفاده از نمک ظرفشویی با زیان‏‌هایی مانند ایجاد لکه سفید و مات شدن ظروف نیز همراه است. اگر پس از خرید ماشین ظرفشویی بوش، دستگاه به دلیل عدم استفاده از نمک آسیب دید، باید از نمایندگی بوش تهران کمک بگیرید تا مشکل دستگاه در اسرع وقت برطرف شود.

روشن شدن علامت نمک ماشین ظرفشویی

تا زمانی که مخزن ماشین ظرفشویی نمک داشته باشد، چراغ مربوط به نمک خاموش است. بلافاصله پس از اتمام نمک، چراغ روشن می‏‌شود. در واقع روشن شدن این چراغ نشان‌ه‏ای برای پر کردن مجدد مخزن نمک است. هنگام پر کردن مخزن نمک دو شاخه را از برق بکشید و با وسیله‏‌ای چوبی داخل مخزن را هم بزنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام باز کردن درب مخزن، برای پر کردن آن ممکن است مقداری آب خارج شود که طبیعی است. طراحی این چراغ برای آگاهی از میزان نمک ظرفشویی، دلیلی مهم برای اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی بوش سری 6 و دیگر برندهای ماشین ظرفشویی است.

تخلیه کردن نمک ظرفشویی در صورت عدم استفاده از دستگاه

دلایل متعددی برای اثبات اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی وجود دارد. با این حال در صورتی که قصد دارید برای زمانی طولانی از ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنید، بهتر است که مخزن نمک و موارد جلادهنده را تخلیه کنید. این کار به اندازه استفاده از نمک ظرفشویی اهمیت دارد و باید توسط فردی متخصص انجام شود. البته در صورتی که می‌خواهید خودتان مخزن را خالی کنید باید ماشین ظرفشویی را به صورت خالی روشن کرده تا مخزن مربوطه خالی شود. برنامه شست‏شو را باید تا حدی ادامه دهید که هیچگونه نمک، مواد شوینده و جلادهنده‌‏ای در دستگاه باقی نمانده باشد.

سخن پایانی

دستگاه‏‌های پیشرفته‏ای مانند ماشین ظرفشویی، لباسشویی و… بسیاری از کار‏های روزمره ما را آسان‌تر کرده‌‏اند. به همین دلیل مراقبت اصولی از اینگونه دستگاه‏‌ها بسیار اهمیت دارد. همچنین مراقبت از آن‏ها سبب جلوگیری از افزایش هزینه‏‌های مربوط به تعمیرات خواهد شد و طول عمر وسایل برقی را نیز افزایش خواهد داد. اهمیت ریختن نمک در ماشین ظرفشویی به این دلیل است که سلامت دستگاه حفظ شده و همچنین ظروف بهتر شسته شوند. بنابراین استفاده از ماشین ظرفشویی بدون نمک ظرفشویی و جلادهنده به هیچ عنوان توصیه نمی‌‏شود.

سوالات متداول

بله، دانه‌های نمک معمولی ریز‌تر هستند و در صورتیکه در ماشین ظرفشویی ریخته شوند، سبب مسدود شدن لوله‏ها و منافذ دستگاه ‏می‏شوند. درحالیکه نمک ماشین ظرفشویی دارای دانه‏هایی درشت و غلیظ‏‏‌تر بوده و برای استفاده در ماشین ظرفشویی ساخته شده است. البته ساختار شیمیایی این دو نوع نمک نیز بسیار متفاوت است.

در قرص‌های All in1 مقدار کمی نمک ظرفشویی به منظور ایجاد خاصیت نرم‌کنندگی برای آب وجود دارد. با این حال استفاده از نمک ظرفشویی نیز ضروری است. البته در صورت استفاده از این قرص‏ها می‏توانید مخزن نمک را کم‌تر پر کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *