برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی [عیب یابی فوری]

برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی

لوازم برقی که در خانه استفاده می‌کنیم در عین حال که می‌توانند بسیار کاربردی باشند، خطرات خاص خود را دارند. بنابراین کاربران به هنگام استفاده از این محصولات باید نهایت دقت را به کار برده و اصول ایمنی را در خصوص آن‌ها کاملا رعایت کنند. ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است که در مدل‌ها و برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که قصد باز کردن درب آن را داشته‌اید، دچار برق گرفتگی شده باشید. این موضوع بسیار جدی است و باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم علت برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی را توضیح داده و راهکار عیب‌یابی سریع آن را در اختیارتان قرار دهیم.

برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی

استفاده از لوازم برقی نیازمند رعایت یک سری نکات و اصولی ایمنی است. این موضوع در خصوص تجهیزاتی همچون ماشین لباسشویی که به طور همزمان هم با آب سروکار دارد و هم با برق اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. ماشین لباسشویی از آن دست وسایلی است که ما در طول هفته بارها و بارها از آن استفاده می‌کنیم و اگر دچار مشکل شود، بخش مهمی از کار خانه که همان شستشوی لباس‌هاست لنگ می‌ماند.

گاه خرابی دستگاه جزئی بوده و می‌توان به راحتی با انجام یک سری اقدامات آن را برطرف کرد. اما گاهی مشکل دستگاه جدی است و اگر به سرعت عیب‌یابی و برطرف نشود، نه تنها باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود، بلکه ممکن است خطراتی برای سلامت افراد داشته باشد. برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی دقیقا از این دست مشکلات است.

شما حتی اگر به سراغ ماشین لباسشویی بوش بروید که جزء بهترین محصولات بازار است، باز هم ممکن است با چنین اتفاقی روبرو شوید. بنابراین باید بتوانید در زمان بروز این مشکل اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن انجام دهید. در ادامه با مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند عامل برق داشتن بدنه لباسشویی باشند آشنا می‌شویم.

برق داشتن لباسشویی

خراب بودن سیم پیچی ماشین لباسشویی

در زمان برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی شما باید اول به سراغ اتصالات آن بروید و از سالم بودن سیم کشی‌های داخلی دستگاه اطمینان حاصل کنید. سیم‌های جریان برق ماشین لباسشویی به دو دلیل می‌توانند مشکل داشته باشند. یا در زمان نصب دستگاه، اصول ایمنی در آن به درستی رعایت نشده‌اند و یا در طول زمان بر اثر استفاده مرتب از دستگاه دچار فرسودگی و خرابی شده‌اند.

اگر علت این مشکل مورد اول باشد، باید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید تا از درست نصب شدن اتصالات و سیم پیچی‌های دستگاه اطمینان حاصل شود. اگر ماشین لباسشویی شما از برند بوش است می‌توانید با برقراری تماس با خانه بوش، از تخصص و مهارت تکنسین‌های مربوطه بهره‌مند شوید.

اما اگر دلیل خراب بودن سیم پیچی‌ها فرسودگی و از بین رفتن روکش آن‌ها باشد، باید اقدامی برای تعویض آن‌ها کنید. توجه داشته باشید که سیم کشی لباسشویی نباید به لوله آب آشپزخانه وصل باشد. همین موضوع علت اصلی انتقال جریان برق به بدنه دستگاه است. سیم کشی‌های دستگاه باید به لوله فاصلاب وصل باشند. در این مورد هم به این نکته می‌رسیم که درست نصب شدن دستگاه اهمیت زیادی دارد.

نشتی آب

نشتی آب یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای ماشین لباسشویی رخ دهد. این موضوع هم به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از جمله؛ آسیب و پارگی شیلنگ تخلیه آب، پارگی یا آسیب شیر ورودی آب، صدمه به شیر برق و انسداد و گرفتگی شیلنگ‌های لباسشویی مهم‌ترین دلایل نشتی آب هستند. نشتی آب می‌تواند باعث تداخل و ادغام آب و برق با یکدیگر شده و خطر برق گرفتگی را افزایش دهد. مهم‌ترین اقدام در چنین شرایطی این است که علت نشتی آب به درستی تشخیص داده شده و مشکل به طور کامل برطرف گردد.

خراب بودن اتصالات برقی

گاهی اوقات دلیل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی خرابی یا سوختگی پریز برق است. پیش از هر چیزی باید سعی کنید از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید. پس از آن، در صورتی که به سوختگی یا خرابی پریز پی بردید، باید در اولین فرصت اقدام به تعمیر آن و رفع مشکل کنید. تا زمانی که پریز خراب به طور کامل عیب‌یابی و تعمیر شود می‌توانید برای روشن کردن لباسشویی از پریزهای سالم دیگر استفاده کنید.

توصیه می‌شود در زمان مراجعه متخصصین برق، تقاضای بررسی سیم کشی خانه را نیز داشته باشید. گاهی معیوب بودن سیم کشی کل خانه دلیل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی است. علاوه بر این موارد، خراب بودن دوشاخه برق لباسشویی هم مورد دیگری است که می‌تواند خطر برق گرفتگی را افزایش دهد. با تشخیص این موضوع نیز باید سریعا اقدامات لازم را برای تعویض دوشاخه خراب با مدل جدید انجام دهید.

برق داشتن بدنه لباسشویی

خرابی هیتر دستگاه

اگر در زمان انتخاب لباسشویی اقدام به خرید لباسشویی بوش یا هر برند معتبر دیگر کنید، اتفاقاتی نظیر خراب شدن قطعات داخلی دستگاه برای شما کمتر اتفاق خواهد افتاد. چرا که در ساخت این محصولات از بهترین و بادوام‌ترین قطعات استفاده شده است.

هیتر یا المنت یکی از قطعات مهم لباسشویی است که از جنس فلز بوده و وظیفه آن افزایش دما و گرم کردن آب درون لباسشویی است. وقتی این قطعه فلزی دچار استهلاک و یا فرسودگی شود، ممکن است در تماس با آب اتصالی به وجود آورده و در نتیجه خطر برق گرفتگی را افزایش دهد. با اتصالی این قطعه، جریان برق به بدنه لباسشویی نیز منتقل می‌شود و نتیجه آن هم این است که شما با دست زدن و یا لمس هر بخش از بدنه دستگاه به وجود انرژی برق کاملا پی می‌برید.

خرابی موتور دستگاه

موتور یکی از قطعات مهم لباسشویی است که در صورت خرابی می‌تواند عملکرد کل دستگاه را مختل کرده و استفاده از لباسشویی را غیر ممکن کند. گاهی اوقات برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند به دلیل نیم سوز شدن موتور آن باشد. در صورتی که موتور بسوزد، جریان برق به بدنه دستگاه راه یافته و احتمال برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

رطوبت داشتن بدنه لباسشویی

درست است که ماشین لباسشویی به طور دائمی با آب کار می‌کند. اما این دلیل نمی‌شود که در مورد خیس شدن بدنه آن بی‌توجه باشید. خروج و نشتی آب از بخش‌های مختلف دستگاه یا ریختن آب از بیرون روی بدنه دستگاه از جمله عواملی هستند که می‌توانند خطر برق گرفتگی را افزایش دهند.

در صورتی که با لمس بدنه لباسشویی احساس برق گرفتگی داشتید، حتما روی دستگاه، اطراف و بخصوص زیر آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ قسمت از بیرون بدنه خیس یا مرطوب نباشد. لباسشویی را در محلی قرار دهید که کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد. همچنین برای تمیز کردن بدنه آن به هیچ عنوان از دستمال خیس استفاده نکنید.

برق داشتن ماشین لباسشویی

راهکار مقابله با خطر برق گرفتگی ماشین لباسشویی

گاهی اوقات وجود یک سری مشکلات و خرابی‌ها در دستگاه به نحوی نیست که برای سلامت جان شما خطرناک باشد. اما مسئله برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی، مسئله ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست و باید سریعا بررسی شود. در اینگونه مواقع اولین کاری که باید انجام دهید این است که دوشاخه لباسشویی را از برق بیرون بکشید.

پس از آن نیز بهتر است به جای تعلل کردن از نمایندگی لباسشویی درخواست اعزام نیرو داشته باشید. متخصصین می‌توانند بدون فوت وقت مشکل را شناسایی کرده و با عیب‌یابی فوری آن، اقدامات لازم را برای برطرف کردن مشکل انجام دهند.

همانطور که اشاره کردیم، برق داشتن بدنه لباسشویی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که گاه تشخیص درست علت می‌تواند برای افرادی عادی کار سختی باشد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که تا زمان عیب‌یابی کامل و رفع مشکل، نمی‌توانید به هیچ عنوان از لباسشویی استفاده کنید. چرا که این موضوع خطرات جدی به همراه داشته و علاوه بر آسیب زدن به دستگاه، جان شما را نیز تهدید می‌کند.

نتیجه گیری

برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی از آن دست مشکلاتی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. این موضوع بسیار جدی است و می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین علل برق داشتن لباسشویی عبارتند از: خرابی یا نیم سوز شدن موتور دستگاه، خیس بودن بدنه یا بخش زیرین لباسشویی، خراب بودن هیتر یا المنت دستگاه، خراب بودن دوشاخه برق لباسشویی یا پریز برق، مشکل در سیم کشی خانه، نشتی آب و…

برای حل مشکل بهتر است حتما از نیروهای متخصص کمک گرفته شود. چرا که این افراد هم تخصص و مهارت کافی در عیب‌یابی سریع دارند و هم به لوازم ایمنی مجهز هستند. اینگونه می‌توان احتمال آسیب و ریسک برق گرفتگی را کاهش داد. تا زمان عیب‌یابی لباسشویی نیز نباید به هیچ عنوان از آن استفاده کرد و بهتر است برای امنیت بیشتر دوشاخه آن از پریز برق کشیده شود.

سوالات متداول

عوامل متعددی هستند که می‌توانند باعث انتقال برق به بدنه لباسشویی شوند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: خراب بودن اتصالات برقی دستگاه، خراب بودن قطعات فلزی و تماس آب با آن‌ها، نیم سوز شدن یا خرابی کامل موتور دستگاه، خیس بودن محل نصب لباسشویی، نشتی آب و… .

معمولا این کار از عهده افراد عادی برنمی آید. چرا که نه لوازم ایمنی برای آن‌ها فراهم است و نه از مشکلات فنی دستگاه سر در می‌آورند. بهترین اقدام تماس با نمایندگی‌های معتبر بوده تا با اعزام نیروی متخصص، مشکل را سریعا شناسایی کنند. این افراد به دلیل تجربه بالا می‌توانند به سرعت عیب‌یابی را انجام داده و در صورت نیاز قطعات خراب و فرسوده را تعویض کنند.

هیتر یک قطعه فلزی برای گرم کردن آب لباسشویی است که در صورت خرابی احتمال برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *