علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از ضروری‌ترین لوازم خانه است که بدون آن شستشوی لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف به یک کار پر زحمت و زمانبر تبدیل می‌شود. لباسشویی‌ها نیز در گذر زمان و به دلایل مختلف می‌توانند دچار خرابی و اختلال در عملکرد شوند. نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که ممکن است شما هم با آن مواجه شده باشید. در این مورد نباید سهل انگارانه رفتار کنید. بلکه وجود هر گونه نشتی در ماشین لباسشویی نشان دهنده یک مشکل در قطعات داخلی آن است. در صورتی که نسبت به این موضوع بی‌توجهی کنید طولی نخواهد کشید که مجبور به تعویض قطعات یا تعمیر لباسشویی خواهید بود. اما در این مطلب قصد داریم به علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی بپردازیم.

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی مسئله‌ای است که نباید به راحتی از کنار آن بگذرید. البته در اکثر مواقع این مشکل را می‌توانید بدون نیاز به حضور تکنسین یا فردی متخصص انجام دهید. فقط کافیست علت را به درستی شناسایی کنید. پیش از هر چیزی به این نکته اشاره کنیم که همیشه مشکلات این چنینی به دلیل نصب غیر اصولی لباسشویی و قطعات آن در محل اصلی خود به وجود می‌آیند. نمایندگی لباسشویی بوش به جهت اطمینان از درست نصب شدن دستگاه، در صورت درخواست افراد، نیروهایی متخصص را جهت نصب اصولی لباسشویی به محل اعزام می‌کند. بنابراین در قدم نخست بهتر است کار را به یک فرد کاردان و باتجربه بسپارید.

نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

نصب غیر اصولی ماشین لباسشویی

بسیاری از مشکلاتی که برای ماشین لباسشویی به وجود می‌آیند، از جمله نشت آب از جاپودری، به دلیل نصب غیر اصولی آن در محل است. تراز نبودن دستگاه در محل خود، قطعا روی عملکرد بخش‌های مختلف آن تاثیر منفی می‌گذارد. همانطور که اشاره کردیم، نصب ماشین لباسشویی را نباید به تنهایی انجام دهید. حتی اگر پیش از این تجربه نصب ماشین لباسشویی داشته‌اید، باید این کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

ماشین‌های لباسشویی هر کدام برند و مدل خاص خود را دارند و باید طبق دستورالعمل‌های خاصی در محل موردنظر نصب شوند. پس برای هر کدام از انواع ماشین لباسشویی بوش، اسنوا، پاکشوما، ال جی و… باید یک تکنسین متخصص و کاربلد در محل حاضر باشد.

البته نشت آب از جاپودری تنها یکی از عواقب درست نصب نشدن ماشین لباسشویی است. اگر این دستگاه به درستی در محل خود قرار نگیرد، حین شستشوی لباس‌ها تکان‌ها و لرزش شدیدی داشته و این لرزش زیاد می‌تواند به قطعات داخلی دستگاه آسیب وارد کند. علاوه بر این، ممکن است لباسشویی حین کار کردن صدای زیادی تولید کند.

انسداد جاپودری

یکی از شایع‌ترین دلایل نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی، گرفتگی و انسداد این محفظه است. برخی از افراد از این موضوع اطلاع ندارند که آب ورودی به داخل مخزن لباسشویی، از مسیر جا پودری هدایت می‌شود. در صورتی که جاپودری به هر دلیلی دچار گرفتگی یا انسداد شده باشد، آبی که قرار است از این مسیر وارد دیگ لباسشویی شود جمع شده و نهایتا از جاپودری نشت می‌کند. اما چرا باید جاپودری لباسشویی دچار گرفتگی می‌شود؟ دلایل زیادی باعث این اتفاق می‌شوند که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از:

  • ریختن شوینده‌های نامرغوب و بدون کیفیت درون محفظه
  • استفاده از پودرهای دستی به جای پودر مخصوص ماشین لباسشویی
  • کثیف بودن جاپودری و عدم رسیدگی به نظافت این قسمت از لباسشویی
  • جمع شدن اجسام ریز در مسیر جاپودری
  • تجمع پودر که باعث قفل شدن مسیر جاپودری می‌شود.

توجه داشته باشید که جاپودری ماشین لباسشویی هم نیاز به رسیدگی و سرویس دهی دوره‌ای دارد. یعنی شما باید مرتبا این بخش را کنترل کنید تا در صورت کثیف بودن کاملا تمیز و عاری از هر گونه ماده اضافی باشد.

علت نشت آب از جاپودری لباسشویی

ترک یا شکستگی جاپودری

یکی دیگر از دلایل نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی، آسیب دیدگی این بخش است. اگر به هر دلیل جاپودری شکسته یا ترک خورده باشد، مسلما احتمال نشتی آب و حتی شوینده از آن وجود دارد. البته شما باید با جاپودری به خوبی آشنا باشید تا بدانید منظور ما کدام بخش است.

جاپودری لباسشویی دارای دو قسمت متحرک و ثابت است. بخش ثابت آن در واقع قسمتی است که شیلنگ‌های ورودی و خروجی و تمامی اتصالات آب به آن وصل هستند. قسمت متحرک جاپودری هم دقیقا همان بخشی است که شما پودر یا شوینده خود را در آن می‌ریزید.

معمولا جاپودری یا در اثر ضربه و فشار دچار شکستگی می‌شود و یا در اثر فرسودگی زیاد می‌شکند. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید جاپودری را از محل خود خارج کرده و مقداری آب درون آن بریزید. اگر مشاهده کردید که آب از داخل آن نشت می‌کند، قطعا باید آن را تعویض کنید.

توجه داشته باشید که برای تعویض باید حتما محصول اصل و اورجینال جایگزین شود. به عنوان مثال برای هر کدام از انواع ماشین لباسشویی بوش سری ۴، ۶ و ۸ جاپودری مخصوصی در نظر گرفته شده و شما نمی‌توانید صرفا به دلیل یکسان بودن برند سازنده محصولات، از یک جاپودری مشابه برای آن‌ها استفاده کنید.

فشار بالای آب در جاپودری

گاهی اوقات این فشار آب منطقه است که می‌تواند باعث نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی شود. اگر فشار آب لوله کشی بیش از حد زیاد باشد یا برای سیستم لوله کشی خانه خود از پمپی استفاده می‌کنید که آب را با فشار زیاد به جاپودری لباسشویی هدایت می‌کند، باید حتما این موضوع را بررسی و حل کنید. در غیر اینصورت فشار آب، هم به جاپودری آسیب وارد می‌کند و باعث نشتی آب می‌شود و هم می‌تواند منجر به مصرف بی‌رویه آب شود و هزینه‌های شما را افزایش دهد. برای تنظیم کردن فشار آب هم باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا این مشکل از اصل بررسی و برطرف شود.

تکان‌های شدید ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی در فرایند شستشوی لباس‌ها بیش از حد جابجا می‌شود و تکان می‌خورد، باید فکری به حال این موضوع بکنید. چرا که قطعا در چنین شرایطی احتمال نشتی آب از جاپودری افزایش خواهد یافت. تکان و لرزش شدید ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. تنظیم نبودن لباسشویی در محل، تنظیم نبودن پایه‌های لباسشویی، خراب شدن کمک ماشین لباسشویی، بیش از حد بودن یا خیلی کم بودن لباس‌ها درون دیگ، بی‌کیفیت بودن جنس پایه‌ها و…پس در این مورد هم باید بررسی‌های دقیقی روی لباسشویی داشته باشید تا بتوانید به مشکل اصلی پی ببرید.

خراب شدن هیدرواستات ماشین لباسشویی

اگر تمامی موارد ذکر شده تا این بخش را بررسی کرده‌اید و مشکل خاصی وجود نداشت، باید از سلامت هیدرواستات دستگاه نیز اطمینان حاصل کنید. در واقع یکی دیگر از دلایل نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی، خراب بودن و از کار افتادن هیدرواستات آن است. هیدرواستات قطعه مهمی در ماشین لباسشویی است که روی آب ورودی به دستگاه نظارت دارد.

اگر هیدرواستات دچار خرابی شود، عملکرد درستی نخواهد داشت و در نتیجه حجم آب ورودی به داخل لباسشویی بیشتر از نیاز آن خواهد بود. اینگونه می‌شود که آب از جاپودری به بیرون نشت خواهد کرد. راهکار این مشکل نیز، بررسی و تعمیر هیدرواستات است که قاعدتا از عهده کاربران معمولی برنمی آید. برای این کار نیز باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

نشت آب از جاپودری لباسشویی

روش درست تمیز کردن جاپودری

تا اینجا با مهم‌ترین دلایل نشت آب از محفظه جاپودری آشنا شدیم. برخی از این مشکلات از توان و عهده کاربران خارج است و در واقع ربطی به نحوه نگهداری آن‌ها از ماشین لباسشویی ندارد. اما برخی از آن‌ها تنها با کمی توجه و رسیدگی بیشتر قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، اگر شما به صورت دوره‌ای، جاپودری لباسشویی را تمیز کنید احتمال گرفتگی و انسداد آن کاهش پیدا می‌کند و به این شکل می‌توانید از نشتی آب جلوگیری کنید. اما برای تمیز کردن محفظه شوینده باید آن را کاملا اصولی انجام دهید. روش کار به شرح زیر است:

  • دستگاه را از برق جدا کنید.
  • خارج کردن جاپودری از محل خود با دقت
  • قطعات جاپودری را به آرامی از یکدیگر جدا کنید.
  • هر یک از این قطعات را با دقت به کمک یک اسفنج تمیز و کفی بشویید.
  • مخزن جاپودری را نیز کاملا تمیز کنید.
  • پس از خشک شدن کامل قطعات، آن‌ها را سرهم کرده و مجددا به محل اولیه بازگردانید.
  • اطمینان حاصل کنید که جاپودری در محل خود محکم شده باشد.

نتیجه گیری

نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: نصب غیر اصولی ماشین لباسشویی، نامناسب نبودن شوینده، گرفتگی و انسداد جاپودری، لرزش شدید لباسشویی حین کار، خراب شدن هیدرواستات، شکستگی جاپودری، پرفشار بودن آب ورودی و… . برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است جاپودری به صورت دوره‌ای تمیز شده و مجددا در محل خود نصب شود. اما برای مواردی همچون خراب بودن هیدرواستات و نصب غیر اصولی دستگاه بهتر است از افراد متخصص کمک گرفته شود.

سوالات متداول

اگر مشکلی برای جاپودری به وجود آمده باشد، مانند شکستگی، فرسودگی، ترک خوردگی، گرفتگی و انسداد، و یا اینکه لباسشویی به خوبی در محل نصب نشده باشد امکان نشت آب از جاپودری وجود دارد. البته خراب شدن هیدرواستات دستگاه و پرفشار بودن آب لوله کشی نیز می‌توانند از دیگر دلایل نشتی آب باشند.

از آن جایی که نشتی آب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، بهتر است ابتدا علت اصلی مشکل تشخیص داده شود تا بتوان متناسب با آن راه حلی پیدا کرد.

برای تمیز کردن جاپودری ابتدا باید دستگاه را از برق بیرون بکشید. سپس جاپودری را از محل خود خارج کرده و تمام قسمت‌های آن را از یکدیگر جدا کنید. به کمک یک اسفنج و شوینده مناسب تمام بخش‌های آن را شسته و تمیز کنید. گرفتگی‌ها را برطرف کرده و نهایتا پس از آبکشی و خشک شدن، قطعات را به هم وصل کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *