برچسب های راهنمای انرژی

برچسب های راهنمای انرژی

زمانی که لوازم آشپزخانه و در کل وسایل الکترونیکی و هر چیزی که مربوط به مصرف انرژی برق می‌شود را خریداری می‌کنیم یک برچسب روی آن می‌بینیم. یک برچسب رنگارنگ که رنگ‌ها به ترتیب خاصی روی آن در نوارهای نازک کشیده شده است. شاید این تصویر یکی از قدیمی‌ترین تصویر‌هایی باشد که ما در خاطر داشته باشیم، اما آیا واقعا معنی این تصویر‌ها را متوجه می‌شویم؟

آیا می‌دانید که این تصاویر چقدر می‌تواند برای ما سود و منفعت ملی و شخصی داشته باشد. در تمام جهان به خصوص کشورهای جهان اولی مردم با استفاده از همین برچسب‌های رنگی که شاید ما اصلا ندانیم چیست، بسیاری از هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند. البته این موضوع فقط به بحث مدیریت هزینه‌ها بازنمی‌گردد. در بسیاری از کشورهایی که ما آن‌ها را جهان اولی و قدرتمند می‌دانیم منابع طبیعی انرژی مثل نفت، گاز و آب به فراوانی کشور ما یافت نمی‌شود. به همین دلیل است که آن‌ها سعی می‌کنند هر ذره از منابعی که خودشان استخراج می‌کنند یا از کشورهای دیگر خریداری کرده‌اند را به خوبی مدیریت کنند.

شاید اگر ما نیز به خوبی با برچسب‌های انرژی آشنا باشیم و آن‌ها را درک کنیم بتوانیم تا حدود زیادی از پولی که بابت قبوض برق می‌پردازیم بکاهیم. در این مطلب قصد داریم تا به روشنی برچسب‌های انرژی را برای شما تعریف کنیم و هر اطلاعاتی که برای درک کردن آن لازم است را ارائه کنیم. اگر شما نیز از بالا رفتن هزینه‌های برق و سنگین‌ شدن قبوض مربوط به آن ناراحت هستید این مطلب می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

برچسب انرژی

برچسب انرژی چیست؟

اگر بخواهیم در ابتدا یک تعریف کلی از برچسب‌های انرژی داشته باشیم می‌توانیم از این نقطه شروع کنیم. برچسب‌های انرژی در واقع نوارهای رنگی هستند که از قرمز که پایین‌ترین درجه است به سمت رنگ سبز حرکت می‌کنند. در کنار هر یک از این رنگ‌ها حروف انگلیسی مشخصی نوشته شده است که از حرف G تا A امتداد یافته است.

حالا هرچقدر که دستگاه شما با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشد به سمت حرف A متمایل‌تر خواهد بود. یعنی این دستگاه مدیریت انرژی را به نحوی مناسب انجام می‌دهد. اما اگر برچسب انرژی دستگاه ما به سمت رنگ قرمز متمایل باشد مشخص می‌شود که سازندگان آن به محیط زیست و مدیریت انرژی کمتر اهمیت داده‌اند.

برچسب های انرژی از چه طریقی محاسبه می شود؟

دولت به صورت رسمی تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم مختلف را ملزوم می‌دارد که در تمامی اجناسی که روانه بازار می‌کنند برچسب انرژی وجود داشته باشد. اگر شرکتی وسیله ای که برای انجام خدمات مجبور به مصرف انرژی باشد را بدون برچسب انرژی مورد تایید دولت روانه بازار کند قطعا مرتکب جرم شده است.

یعنی دولت می‌تواند این شرکت را مجرم خطاب کرده و دادگاهی کند. معمولا جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌ها یا افرادی که اجناس بدون برچسب مصرف انرژی روانه بازار می‌کنند در نظر گرفته می‌شود. وظیفه محاسبه مصرف انرژی دستگاه مورد نظر بر عهده خود تولیدکننده یا شرکت واردکننده محصول است. زیرا دولت نمی‌تواند بودجه و انرژی هنگفتی را صرف انجام دادن این کار کند.

رایج ترین برچسب مصرف انرژی در جهان

رایج ترین برچسب مصرف انرژی در جهان همان کاغذ‌هایی است که روی محصولات چسبانده می‌شود و از A تا G نشانه گذاری شده است. این برچسب‌ها از سال ۱۹۹۲ دربین کاربران و همچنین تولیدکنندگان لوازم برقی و هر وسیله‌ای که ممکن است گاز گلخانه‌ای تولید کند در اتحادیه اروپا مرسوم شد.

محاسبه رتبه مصرف انرژی توسط این برچسب‌ها از معادلات خاصی پیروی می‌کند و هر شرکتی باید مجوزهای لازم را برای محاسبه آن از منبع اصلی دریافت کند. در حال حاضر بالاترین رتبه‌ای که می‌توانید در این برچسب ببینید +++A است. البته تا قبل از سال ۲۰۱۰ بالاترین امتیازی که این برچسبی توانست به یک کالای مصرفی بدهد درجه A بود.

ستاره انرژی

این برچسب از کشور آمریکا می‌آید و آن را روی لوازم و قطعات کامپیوتری خواهید یافت. این برچسب به شما خواهد گفت که آیا قطعه یا محصولی که خریداری کرده‌اید از نظر انرژی و مصرف در سطح بالایی قرار گرفته یا خیر. برچسب که روی چاپگرها و دستگاه‌های کپی ریز بسیار دیده می‌شود در سطح بالایی از دقت و استاندارد قرار دارد. نکته‌ای که در مورد این برچسب بسیار جالب است این است که دستگاه‌های موردنظر را حتی در شرایط آماده به کار بودن نیز بررسی می‌کند.

برچسب انرژی Ecolabel و TCO

این برچسب‌ها مخصوصا برروی محصولاتی که در بازار ایران عرضه می‌شود خیلی کم به چشم می‌خورد. ممکن است که این دو برچسب را روی برخی از لوازمی که با مصرف آب سروکار دارند مشاهده کنید. مثلا ماشین‌های ظرفشویی یا ماشین‌های لباسشویی می‌توانند از اصلی‌ترین این وسایل باشند.

برچسب انرژی سوییس

ممکن است شما محصولات را خریداری کنید که روی آن‌ها برچسب انرژی دارد اما با سایر برچسب‌های انرژی یک تفاوت کوچک دارد و آن اضافه شدن پرچم کشور سوئیس است. علت این مسئله این است که سوئیس خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد و برای تایید یک محصول از نظر مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای قوانین مربوط به خودش را دارد.

البته این قوانین تا حدود بسیار زیادی شبیه به قوانین تصویب شده در اتحادیه اروپا است اما به هر حال ماهیتی جداگانه دارد. بنابراین اگر چنین نشانه‌هایی را دیدید اصلا تعجب نکنید. ممکن است برخی از شرکت‌ها برای گرفتن تایید در مورد مصرف انرژی ترجیح دهند برچسب‌های قابل قبول در سوییس را دریافت کنند.

مشخصات درج شده روی برچسب انرژی لوازم خانگی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد اگر بتوانیم اطلاعات روی برچسب انرژی هر وسیله را تحلیل کنیم می‌توانیم خرید به‌صرفه‌تر و باکیفیت‌تری انجام دهیم. در این بخش در مورد برچسب‌هایی که روی پرمصرف‌ترین لوازم خانگی دیده می‌شود صحبت می‌کنیم و توضیحاتی را در مورد آن‌ها ارائه می‌کنیم.

برچسب انرژی لوازم خانگی

یخچال فریزر

بدون شک یکی از پرمصرف‌ترین لوازم موجود در هر منزلی یخچال فریزر خانه است. اگر بتوانید به صورت جداگانه محاسبه کنید خواهید دید که یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا رفتن مبلغ قابل پرداخت در قبض‌های برق شما همین یخچال فریزر است. حالا که از فواید و کارکردهای برچسب انرژی آگاه شدیم ممکن است بتوانیم با خرید یخچال مناسب از این نظر هزینه‌های مربوط به برق و مصرف انرژی را در منزل خود کم‌تر کنیم.

توجه کنید که در حالت استاندارد نوار برچسب انرژی حتما روی در یخچال فریزر نصب می‌شود تا توجه مشتری را به خود جلب کند. اگر برچسب مصرف انرژی در جایی غیر از جلوی دید مشتری نصب شده بود کمی به اصالت آن شک کنید.

مواردی که روی برچسب انرژی یخچال درج می‌شود:

یکی از اطلاعاتی که می‌توانیم از این برچسب‌ها بگیریم نام شرکت سازنده آن است که باید با برندی که به شما معرفی می‌کند هم‌خوانی داشته باشد. حجم نگهداری مواد غیر منجمد از دیگر اطلاعات مهم موجود در برچسب انرژی است که شما باید خیلی به آن توجه بفرمایید. در ادامه مطالب نوشته شده روی برچسب شما حجم نگهداری مواد منجمد را که بر حسب لیتر محاسبه می‌شود نیز خواهید دید. کلاس آب و هوایی از دیگر اطلاعاتی است که بر روی برچسب انرژی یخچال شما قابل رویت خواهد بود.

ماشین لباسشویی

خواندن و گرفتن اطلاعات از برچسب‌های انرژی نصب شده روی ماشین‌های لباسشویی بسیار اهمیت دارد. ماشین لباسشویی برای کار کردن هم‌زمان از برق و آب استفاده می‌کند. به همین دلیل قبل از خرید باید میزان مصرف انرژی محاسبه شود و سپس در مورد خرید عدم خرید آن تصمیم‌گیری کرد. ماشین لباسشویی‌هایی که برای تعیین میزان انرژی مصرفی مورد بررسی قرار می‌گیرند از سال ۲۰۱۰ به بعد در درجه ۶۰ سانتی‌گراد امتحان‌های خود را پشت سر می‌گذارند.

البته ماشین‌های لباسشویی از جهت وزن لباس‌هایی که می‌توانند شست و شوی آن‌ها را انجام دهند نیز مورد امتحان قرار می‌گیرد. معمولا حدود 6 کیلوگرم لباس در داخلشان ریخته می‌شود تا توان واقعی آن‌ها مشخص گردد. این استانداردها زیر نظر اتحادیه اروپاست و استاندارد مصرف انرژی نیز در ماشین لباسشویی‌ها بین +++A و D است. در واقع بهترین ماشین لباسشویی‌ها رتبه‌های A++، A و +++A دارند به این معنی که کم‌ترین میزان مصرف انرژی برق را دارند.

برچسبی که روی ماشین لباسشویی زده شده است اطلاعات بسیار مهمی را به خریداران منتقل می‌کند. مثلا شما می‌توانید متوجه شوید که قدرت خشک‌کن ماشین لباسشویی شما چقدر است یا این‌که دستگاه موردنظر شما چه میزان قدرت پاک‌کنندگی را دارد. میزان توانایی خشک کردن لباس‌ها در هر دور به دسیبل، مقدار صدای دستگاه در هنگام شستشو و سرعت دور تند از جمله مهم‌ترین نکات روی برچسب‌های ماشین لباسشویی هستند. حداکثر سرعت دستگاه در زمان شستشوی لباس‌ها و قدرت آب‌گیری هم از جمله اطلاعاتی است که این برچسب‌ها می‌توانند به شما بدهند تا هنگام خرید انتخاب بهتر و دقیق‌تری را داشته باشید.

کولر گازی

تقریبا می‌توان گفت که بسیاری از افراد کولر گازی و سرمای مطلوبی که تولید می‌کند را به کولر‌های آبی ترجیح می‌دهند. اما نکته‌ای که باعث می‌شود خرید کولر آبی را به کولر گازی ترجیح دهند مصرف بسیار زیاد برق توسط کولرهای گازی است. البته با تمام این تفاسیر باز هم طرفداران کولرهای گازی در کشورمان تعداد بسیار بالایی دارند. مثلا کولرهای آبی هر چقدر هم از نظر مصرفی به‌صرفه‌تر باشند نمی‌توانند نیازهای مصرف‌کنندگان را در مناطق شرجی که نزدیک دریا و دریاچه‌ها هستند را برطرف کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از کولر‌های گازی استفاده کنند اما نمی‌دانند چه برندی می‌تواند مصرف برق مناسبی داشته باشد تا هزینه‌های کمتری به آن‌ها تحمیل کند. اینجاست که اطلاعات روی برچسب انرژی روی کولر‌های گازی می‌تواند به خریداران عزیز کمک بسزایی کند.

برچسب انرژی روی کولر گازی علاوه بر دارا بودن نشانگرهای رنگی اطلاع‌دهنده موارد دیگری نیز هست. مواردی از قبیل مصرف برق، توان مصرفی، دسته‌بندی ناحیه آب و هوایی مورد استفاده (مناطق گرمسیر و …)، ظرفیت سرمایش دستگاه، نسبت بازده انرژی، ضریب عملکرد سرمایش، راندمان حرارتی. بنابراین شما با بررسی اطلاعاتی که ذکر شد می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تر و به‌صرفه‌تری را هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ کیفیت تجربه کنید.

سخن پایانی

برچسب مصرف انرژی از سال ۲۰۱۰ به بعد توسط اتحادیه اروپا بر روی لوازم استاندارد نصب می‌شود تا دست کلاهبردارانی که لوازم برقی تقلبی به بازار روانه می‌کنند کوتاه شود. اما متاسفانه در کشور ما این برچسب خیلی جدی گرفته نمی‌شود و تاکید بیشتر خریداران روی خرید از برندهای معروف و پر تبلیغات است. شما می‌توانید با اطلاعاتی که از برچسب‌های مصرف انرژی کسب می‌کنید کالاهایی را انتخاب کنید که مناسب توان شما و منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید باشد. به این صورت هم از هزینه‌های مصرفی برق شما کاسته می‌شود و هم شما می‌توانید یک کالا با طول عمر بالا را در اختیار داشته باشید.

مطالعه موارد ذکر شده روی برچسب انرژی کار بسیار آسانی است و فقط کافیست به مطالب ذکر شده در برچسب انرژی به خوبی دقت کنید. در این مطلب به این مسئله پرداختیم که برچسب انرژی صادر شده برای هر برند و هر وسیله‌ای متفاوت است و بستگی به کارکرد و کاربرد آن وسیله دارد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که می‌توان با جدی گرفتن برچسب انرژی رقم زد خدمت به محیط زیست است. محیط زیستی که ما در آن زندگی می‌کنیم و هر چقدر سالم‌تر باشد ما می‌توانیم زندگی بهتر و با کیفیت‌تری را تجربه کنیم.

زمانی که شما از فروشگاه‌های معتبر از جمله لوازم خانگی بوش خرید می‌کنید می‌توانید از جهت اصالت کالا و برچسب انرژی اطمینان خاطر داشته باشید. بنابراین با اطلاعاتی که در این مطلب به شما انتقال دادیم می‌توانید از این به بعد خرید‌های بهتر و هدفمند‌تری را تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *