طرز کار ماشین ظرفشویی

طرز کار ماشین ظرفشویی

امروزه ماشین ظرفشویی به یکی از اعضای پر و پا قرص آشپزخانه‌ها تبدیل شده است. اگر شما هم جزو افراد پرمشغله و شاغل باشید، از اهمیت این وسیله به خوبی خبر دارید. شستن ظروف کثیف با ماشین ظرفشویی، بهترین روش جهت صرفه‌جویی در وقت و آب است. همواره کسانی که در حال کار کردن با ماشین ظرفشویی هستند، در رابطه با طرز کار این دستگاه‌ها سوال دارند. اگر شما هم راجع به این مسئله کنجکاو هستید، بهتر است با ما در این مطلب از خانه بوش همراه شوید.

نگاهی مختصر به دستگاه ماشین ظرفشویی

در قرن نوزدهم بود که دستگاهی کاربردی، به نام ماشین ظرفشویی اختراع شد. وسیله‌ای که توانست در زمان و وقت کاربران صرفه‌جویی کند و انقلاب عظیمی در آسایش انسان به وجود آورد. به عبارتی؛ ماشین ظرفشویی به دستگاهی گفته می‌شود که وظیفه آن شستن ظروف کثیف است.  این وسیله از طریق آب، گرما و مواد شوینده به شستشوی ظروف آلوده و چرب می‌پردازد. کار کردن با ماشین ظرفشویی برای شما بسیار راحت است؛ اما باید بدانید که در پسِ ماجرا چه مراحلی طی می‌شود تا ظروف شسته و تمیز به دست شما برسند.

چگونگی کار با ماشین ظرفشویی

آیا تا به حال برای‌تان اتفاق افتاده که در حال کار کردن با ماشین ظرفشویی باشید و ناگهان به این فکر فرو بروید که به راستی این وسیله کارامد چگونه کار می‌کند؟ این سوال هنگامی در ذهن شما شکل می‌گیرد که ظروف را در جایگاه آن چیده و درب را می‌بندید. ما به شما حق می‌دهیم که پس از بستن درب ماشین ظرفشویی و شنیدن صدای آب، همه چیز برایتان کمی مرموز باشد. با این حال نحوه فعالیت ماشین ظرفشویی طبق اصول خاصی پیش می‌رود که در ادامه به شرح دقیق آن خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم به طرز ساده‌ای عملکرد ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که این دستگاه ابتدا آب را به ظروف کثیف می‌افزاید؛ اما این آب آب معمولی نیست دستگاه برای تمیزتر شدن ظروف آب را به دمای مناسب رسانده تا گرم شود.

همانطور که می‌دانید آب گرم مهارت بیشتری در زدودن چربی‌های ظروف دارد. پس از آنکه آب به تمام ظروف اضافه شد، مخزن مواد شوینده که شما قبلا آن را پر کرده‌اید، باز می‌شود. به علاوه برای شستشوی بهتر، آب با استفاده از بازوهای اسپری به تمام ظروف پخش شده تا هیچ ظرفی از قلم نیفتد. بعد از آنکه کثیفی‌ها برطرف شد، آب کثیف در دستگاه باقی می‌ماند که باید تخلیه شود. دوباره آب بیشتری روی ظروف نیمه شسته اسپری شده تا به طور کامل شسته شوند. بعد از این مرحله، دستگاه دوباره آب کثیف را تخلیه می‌کند.

کار کردن با ماشین ظرفشویی

مراحل پروسه و کار ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی‌ها وسواس زیادی در تمیز کردن ظروف به خرج می‌دهند. اینکه شما راجع به شیوه کار کردن این دستگاه‌ها در آشپزخانه خود اطلاعات کافی داشته باشید، می‌تواند به شما در عیب یابی این وسایل مهم نیز کمک کند. امروزه که قیمت ماشین ظرفشویی بوش به شدت افزایش یافته است، باید بیش از پیش حواستان به این وسایل پر اهمیت در آشپزخانه باشد و از نحوه عملکردشان و کلا کار با ماشین ظرفشویی سر در بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر لازم است راجع به مراحل شستشوی ظروف در این دستگاه‌ها توضیحاتی ارائه دهیم:

پر شدن مخزن

در اولین مرحله پس از چیدمان ظروف در طبقات، چرخه شستشو به راه می‌افتد. آب از طریق شیر  بهورودی مخزنی در پایین ماشین ظرفشویی وارد می‌شود تا آب کافی برای شستشو وجود داشته باشد.

 گرم شدن آب

همان طور که اشاره کردیم آب مورد نیاز ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف باید گرم باشد. المنت گرمایشی در پایین دستگاه قرار دارد که پس از پر شدن آب، به گرم کردن آن می‌پردازد. در ماشین ظرفشویی‌های پیشرفته‌تر میزان گرم شدن آب بر اساس برنامه شستشوی انتخابی شما تعیین می‌شود. ممکن است برخی از کاربران در هنگام کار کردن با ماشین ظرفشویی نگران آسیب دیدن ظروف خود باشند؛ اما این نگرانی با تعبیه یک سنسور دما برطرف شده است. بیشتر ماشین ظرفشویی‌ها سنسور دما برای تشخیص دمای آب دارند تا از بیش از حد گرم شدن آب جلوگیری شود؛ به این ترتیب هیچ آسیبی به ظروف حتی ظروف حساس شما وارد نخواهد شد.

خیس کردن ظروف

نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی به این صورت است که ابتدا آب گرم شده را از طریق بازوی اسپری به ظروف کثیف پخش میکند تا ظروف کمی خیس شوند. باید بدانید که هدف از این کار، خیس شدن ظروف برای شستشوی بهتر است و هنوز مرحله تمیز کردن آغاز نشده است.

طرز کار ظرفشویی

 اضافه شدن مواد شوینده

در مرحله سوم باید آب گرم با مواد شوینده ترکیب شود. در حقیقت این مواد شوینده هستند که با داشتن خواص ویژه می‌توانند چربی‌ها را به خوبی از روی ظروف از بین ببرند.

اسپری آب و مواد شوینده به ظروف

بعد از آنکه مخلوط آب و مواد شوینده ساخته شد، این مخلوط باید به بازوهای اسپری در سرتاسر ماشین ظرفشویی ارسال شود. این اسپری‌ها در تمام قسمت‌های دستگاه در پایین و بالای ماشین ظرفشویی وجود دارند. جالب است بدانید که فشار آب در این مرحله به قدری بالا است که به خوبی می‌تواند لکه‌های روی ظروف را رفع کند.

تخلیه آب

آب کثیف برگردانده شده از ظروف به پایین ماشین ظرفشویی می‌ریزد. دستگاه این آب آلوده را تخلیه می‌کند. در این مرحله سنسوری برای تشخیص میزان سطح آب وجود دارد که در زمان بالا رفتن سطح آب، گزینه تخلیه را فعال می‌کند؛ به این ترتیب از سرازیر شدن آب ماشین ظرفشویی و ایجاد مشکلات ناشی از آن جلوگیری خواهد شد. ممکن است در حین کار کردن با ماشین ظرفشویی صدایی همچون صدای قرقره کردن از دستگاهتان به گوش برسد، جای نگرانی نیست؛ این صدا مربوط به مرحله تخلیه آب است. ماشین ظرفشویی دارد آب آلوده قبلی را تخلیه می‌کند تا آب پاک جایگزین آن شود و مراحل از سر گرفته شوند.

بعد از تخلیه، دوباره آب گرم شده و سپس به درون بازوهای اسپری فرستاده می‌شود تا آلودگی‌های ظروف را از بین ببرد. این مراحل چندین بار تکرار شده تا دستگاه مطمئن شود که تمام آلودگی‌ها از بین رفته است. در آخر هم آبکشی اتفاق می‌افتد تا کفی رو ظروف باقی نماند.

طرز خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

حال که برای کار کردن با ماشین ظرفشویی، با نحوه شستشو و مراحل آن آشنا شدید، نوبت به پروسه خشک شدن می‌رسد. اگر یادتان باشد در تمام راحل فعالیت ماشین ظرفشویی، حضور آب پررنگ است؛ بنابراین باید بعد از آنکه مراحل شستشو به اتمام رسید، ظروف خشک شوند. همان‌ طور که گفتیم در طی مراحل شستشوی ظروف، در ماشین ظرفشویی هوای داغ جریان دارد.

وجود این هوای داغ در دستگاه به خشک شدن ظروف خیس کمک زیادی می‌کند. البته ناگفته نماند که در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی نسل جدید، یک فن اضافی در داخل دستگاه به کار گرفته شده است. هوای داغ درون ماشین ظرفشویی از طریق این فن می‌تواند به خوبی در محیط دستگاه گردش پیدا کند؛ به این ترتیب ظروف به طور موثرتر و با سرعت بیشتری خشک خواهند شد.

کار کردن ظرفشویی

مزایای کار کردن با ماشین ظرفشویی

داشتن ماشین ظرفشویی در آشپزخانه می‌تواند مزایای زیادی را به شما هدیه کند. تنها با سر زدن به نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش می‌توانید بر اساس انتظارات و بودجه خود نوع مورد نظر را انتخاب کنید. در خانه بوش انواع و اقسام ماشین ظرفشویی‌های مختلف وجود دارند که نحوه کار کردن کلی آنها به طور مشابهی است؛ تنها ممکن است در جزئیات عملکرد باهم تفاوت داشته باشند. شاید از خودتان بپرسید که شستن ظروف در ماشین ظرفشویی چه مزایایی دارد؟ باید بدانید که ماشین ظرفشویی به دلیل داشتن مزایای زیر، طرفداران زیادی پیدا کرده است:

 شستشوی سریع

ماشین ظرفشویی‌ها در مدت زمان کمی می‌توانند ظروف شما را کثیف تحویل گرفته و تمیز به شما بازگردانند. دیگر لازم نیست همچون قدیم، مقدار زیادی از عمر خود را جلوی سینک ظرفشویی و در حال شستن ظروف بگذرانید. به بیانی با اختراع ماشین ظرفشویی‌ها این رفاه برای مردم سراسر دنیا حاصل شد.

شستشوی بهداشتی‌تر ظروف

اگر شما بخواهید خودتان با دست ظروف کثیف را بشویید، ممکن است موفق به استفاده از آب گرم نشوید. حتی اگر به آب گرم دسترسی داشته باشید، معمولاً این آب ۲۷ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است؛ اما ماشین ظرفشویی‌ها با رساندن دمای آب به ۶۵ درجه سانتیگراد، تخصص کافی در زمینه برطرف کردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها را دارند. تنها آب داغ است که می‌تواند به خوبی لکه‌های چربی را از روی ظروف بزداید.

 صرفه جویی در مصرف آب

شستشوی ظروف به صورت دستی سبب هدر رفتن مقدار آب زیادی می‌شود. مردم کشور ما به خوبی می‌دانند که در حال حاضر با کمبود شدید آب مواجه هستیم؛ در نتیجه باید بیشتر از مردم سایر مکان‌ها به فکر صرفه‌جویی در آب باشیم. شما با استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توانید مصرف آب را تا حد زیادی کاهش دهید؛ به این ترتیب با مصرف آب کمتر امکان سهیم بودن در حمایت از محیط زیست نیز برای شما وجود خواهد داشت.

جمع بندی

ماشین ظرفشویی‌ها دستگاه‌های پر فروشی برای شستشو و آبکشی ظروف کثیف هستند. در زمان خرابی این دستگاه‌ها، خوب است که با طریقه کار آن‌ها آشنا باشید. جهت کار کردن با ماشین ظرفشویی، کافیست ظروف کثیف را در جایگاه‌های مخصوص آنها چیده و درب دستگاه را ببندید. با فعال کردن دستگاه، نوبت به عملکرد ماشین ظرفشویی می‌رسد. این وسیله ابتدا ظروف کثیف را خیس کرده و با اضافه کردن مواد شوینده به آب، مخلوط را توسط بازوهای اسپری به ظروف افشانه می‌کنند تا کثیفی‌ها حذف شوند.

سوالات متداول

ظرفشویی برای شستن ظروف آب را به دمای 65 درجه سلسیوس می ‌رساند.

در اولین مرحله مخزن دستگاه پر از آب می‌شود تا مراحل شستشو آغاز شود.

طبیعتا شستن ظروف با ماشین ظرفشویی سبب هدر رفت آب کمتری خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *