ماشین ظرفشویی چگونه ظروف را خشک می‌کند؟

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه‌هایی است که در خانه‌ های بسیاری از ما وجود دارد و کار را برای ما آسان‌تر می‌کند؛ اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ماشین ظرفشویی چگونه ظروف را خشک می‌کند؟ این سوال ممکن است به نظر ساده بیاید، اما پاسخ آن به چندین عامل بستگی دارد. در این مقدمه، ما قصد داریم چهار روش اصلی خشک کردن ظروف در ماشین ظرف‌شویی را معرفی کنیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم.

ماشین ظرفشویی برای خشک کردن ظروف از روش تبخیر آب با آب گرم استفاده می‌کند. در این روش، آب مرحله آخر به دمای 90 درجه سانتی گراد گرم می‌شود و به ظروف و استیل انتقال می‌یابد. گرما باعث می‌شود مولکول‌های آب در ظروف جنبش بیشتری پیدا کنند و ذخیره شوند.

بعد از خالی کردن آب ظرفشویی، ظروف و استیل به دلیل داشتن گرما، آب باقی‌مانده را تبخیر می‌کنند.

اگر ظرفشویی ظروف را خشک نکند، ممکن است برخی از قطعات آن مشکل داشته باشند. این قطعات عبارتند از:

  • المنت که مسئول گرم کردن آب است.
  • سنسور دما که میزان گرمای آب را کنترل می‌کند.
  • دریچه فن خشک کن که جریان هوا را به ظروف می‌رساند.
  • فن خشک کن که هوا را گرم و خشک می‌کند.

آیا ماشین ظرفشویی خشک کن دارد؟

بعضی از ماشین های ظرفشویی یک عنصر گرم کننده در کف دارند که هوا را گرم می‌کند تا سرعت خشک شدن ظروف را بالا ببرد. این روش در مدل‌های قدیمی‌تر شایع است و به تدریج با مدل‌های جدیدتر جایگزین می‌شود، زیرا سازندگان سعی دارند تا دستگاه‌های برقی کارآمدتری طراحی کنند. ماشین ظرفشویی یکی از وسایل خانگی است که برای شستن و خشک کردن ظروف استفاده می‌شود. ماشین ظرفشویی بوش یکی از بهترین برندهای آلمانی است که باکیفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند. قیمت ظرفشویی سری 4 بوش بستگی به مدل و ظرفیت دارد.

آیا ماشین ظرفشویی خشک کن دارد

پرکاربردترین روش خشک کردن با ماشین های ظرفشویی مدرن، افزایش حرارت آب در انتهای چرخه برای شستشوی ظروف با آب خیلی داغ است. بعد از اتمام شستشو، بخش داخلی استیل ضد زنگ ماشین ظرفشویی گرما را نگه می‌دارد و رطوبت را از ظروف دور می‌کند. این روش را خشک کردن فشرده می‌نامند. این روی ظروف شیشه‌ای و سرامیکی خوب عمل می‌کند اما روی پلاستیک خوب عمل نمی‌کند. برخی از ماشین های ظرفشویی از یک فن استفاده می‌کنند که هوا را در داخل ظرفشویی به حرکت می‌اندازد تا خشک شدن ظروف را تسهیل کند. مثل شستشوی داغ، این گزینه از نظر انرژی کارآمدتر است چون هوا نیازی به گرم شدن ندارد.

گزینه air dry دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد در برخی از مدل‌های جدیدتر موجب می‌شود که درب ظرفشویی شما به طور خودکار در چند دقیقه آخر باز شود تا هوای گرم و رطوبت از آن خارج شود.

چند راه وجود دارد که می‌توانید به ظرفشویی خود کمک کنید تا کار خشک کردن را بهتر انجام دهد. اول اینکه می‌توانید برای کمک به فرآیند خشک کردن از یک مایع شستشو استفاده کنید. کاری که انجام می‌دهد این است که آب را به جای ایجاد قطرات روی ظروف از روی آنها می‌ریزد. دوم اینکه، اگر ظرفشویی دارای المنت گرمایشی باشد، معمولاً این گزینه را دارد که شما به صورت دستی گرمایش خشک را فعال کنید.

انواع روش خشک کردن ظروف در ظرفشویی

روش‌های مختلفی برای خشک کردن ظروف در ظرفشویی وجود دارد که دو نوع آن رایج‌تر هستند. روش اول که هوای گرم اجباری نام دارد، در این روش ظروف با برخورد هوای گرم خشک می‌شوند و رطوبت از طریق خروجی ماشین ظرفشویی خارج می‌شود. قیمت ماشین ظرفشویی بوش بستگی به مدل، ظرفیت، تکنولوژی و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید دارد.

انواع روش خشک کردن ظروف در ظرفشویی

این روش در سال های اخیر کمتر استفاده می‌شود به دلیل داشتن معایبی مانند:

  • افزایش 15 درصدی مصرف انرژی
  • تغییر شکل ظروف پلاستیکی و چوبی
  • آسیب رساندن به ظرفشویی به خاطر دمای زیاد

روش دوم که خشک کردن متراکم نام دارد، در این روش آب با دمای بالا آبکشی می‌شود و سپس آب میعان شده به سمت پایین ظرفشویی جاری می‌شود چون بدنه استیل ظرفشویی سریع‌تر سرد می‌شود. این روش مزایایی مانند کاهش مصرف انرژی و کمتر آسیب دیدن ظروف و ظرفشویی دارد.

  • روش حرارتی فقط این خوبی را دارد که ظروف را به لحاظ بهداشتی استریل می‌کند چون دمای بالایی دارد.
  • روش خشک کردن متراکم برای ظروف پلاستیکی و چوبی خوب عمل نمی‌کند چون آنها دمای خود را زود از دست می‌دهند.

پس بهتر است از جلادهنده در این ظرفشویی استفاده کنید.

۵ راه برای افزایش عملکرد خشک کردن ماشین ظرفشویی

شاید ظرفشویی شما قابلیت خشک کن را نداشته باشد، اما راه‌هایی هستند که می‌توانید عملکرد خشک کردن را ارتقا دهید.

  • ظروف را با فاصله قرار دهید و دستگاه را پر نکنید. هدف افزایش جریان هوا است که خشک شدن را سریع‌تر می‌کند.
  • از ماده جلا دهنده استفاده کنید. از تشکیل لک جلوگیری می‌کند و خشکی را بهبود می‌بخشد. ماده جلادهنده باعث می‌شود آب به ظروف چسبیده نشود و از روی آن ها بریزد.
  • از تنظیم گرما استفاده کنید. چه حرارت بالاتر باشد، خشک شدن بهتر است. برخی از ماشین های ظرفشویی این امکان را می‌دهند که حرارت را در مراحل مختلف شستشو، خالی کردن یا خشک کردن افزایش دهید.
  • درب ماشین ظرفشویی را بلافاصله بعد از اتمام چرخه باز کنید. این کار باعث می‌شود هوای مرطوب داخل دستگاه خارج شود.
  • اول قفسه پایین را تخلیه کنید. آب ممکن است روی سطوحی مثل لیوان‌ها و قاشق‌ها که روی قفسه بالا به صورت معکوس قرار دارند، تجمع کند. اگر اول قفسه پایین را تخلیه کنید، جلوی ریختن آب روی ظروف پایین را می‌گیرید.

سخن آخر

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل خانگی است که برای شستن و خشک کردن ظروف استفاده می‌شود. ظرفشویی از دو روش خشک کردن ظروف استفاده می‌کند: هوای گرم اجباری و خشک کردن متراکم. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. روش هوای گرم اجباری ظروف را به خوبی خشک می‌کند اما مصرف انرژی زیادی دارد و ممکن است ظروف و ظرفشویی را آسیب بزند. روش خشک کردن متراکم مصرف انرژی کمتری دارد و کمتر آسیب می‌رساند اما ظروف پلاستیکی و چوبی را خوب خشک نمی‌کند و نیاز به جلادهنده دارد. روش حرارتی فقط این خوبی را دارد که ظروف را استریل می‌کند.

اگر می‌خواهید یک ظرفشویی خوب و باکیفیت بخرید، می‌توانید به نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش مراجعه کنید. ماشین ظرفشویی بوش از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کند که هم انرژی را صرفه جویی می‌کند و هم ظروف را به خوبی خشک می‌کند. ظرفشویی بوش همچنین دارای طراحی زیبا و کاربردی است که با هر سبک دکوراسیونی سازگار است.

سوالات متداول

ماشین ظرفشویی از روش آبکشی با آب گرم برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کند. در این روش، آب مرحله آخر به دمای 90 درجه سانتی گراد گرم می‌شود و به ظروف و استیل انتقال می‌یابد. گرما باعث می‌شود مولکول‌های آب در ظروف جنبش بیشتری پیدا کنند و ذخیره شوند. بعد از خالی کردن آب ظرفشویی، ظروف و استیل به دلیل داشتن گرما، آب باقی‌مانده را تبخیر می‌کنند.

چندین عامل می‌توانند باعث خشک نشدن ظروف شوند. از جمله:

  • تنظیمات برنامه شستشوی نامناسب
  • چیدمان نادرست ظروف
  • خالی یا کم بودن مایع جلادهنده
  • خرابی قطعات مانند المنت، ترموستات، فن، دریچه هوا و غیره

برای بهبود فرایند خشک شدن ظروف، می‌توان از برنامه مناسب را برای شستشو انتخاب کنید. از برنامه‌هایی مانند QuicK و PreWash که ظروف را کاملا خشک نمی‌کنند، خودداری کنید. ظروف را به درستی داخل ظرفشویی بچینید. از قرار دادن ظروف بزرگ در جلوی بازوی آبپاش یا روی هم انباشتن ظروف خودداری کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *