اصول چیدمان یک روزه آشپزخانه

اصول چیدمان یک روزه آشپزخانه

همانطور که می‌دانید آشپزخانه قلب یک خانه است؛ در حقیقت شما به عنوان کسی که قرار است ساعات زیادی را در این مکان بگذراند، باید لوازم آشپزخانه بوش را به گونه‌ای در آشپزخانه بچینید که حالتان بهتر شود و کمتر احساس خستگی به سراغتان بیاید. توجه به زیبایی و طراحی آشپزخانه از اصول مهم دکوراسیون منزل به حساب می‌آید. به بیانی رعایت اصول چیدمان یک روزه آشپزخانه موجب می‌شود که فضای آشپزخانه شما گرم‌تر و صمیمی‌تر شود. برای آشنایی با چیدمان آشپزخانه بهتر است با این مطلب همراه باشید.

چیدمان یک روزه آشپزخانه

در چیدمان آشپزخانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بهتر است وقت شما را نگرفته و مستقیم بریم سراغ اصل مطلب! در دکوراسیون آشپزخانه باید بتوانید به طور اصولی از فضا بهره ببرید و تمام لوازم آشپزخانه باکیفیت خود مانند ماشین لباسشویی بوش یا چای ساز بوش را در جای مناسبی قرار دهید. در حقیقت طراحان دکوراسیون داخلی همواره به رعایت برخی اصول تاکید می‌کنند که در ادامه قصد داریم به برخی از آنها اشاره کنیم:

به کارگیری خلاقیت در چیدمان

اولین نکته در چیدمان اصولی آشپزخانه، استفاده از لوازم جانبی در این مکان است. آشپزخانه خشکی که تمام اعضای آن، لوازم آشپزخانه مثل ماشین ظرفشویی بوش باشد، به درد نمی‌خورد؛ بلکه باید در چیدمان قلب خانه در کنار لوازم اصلی از انواع لوازم تزیینی استفاده کنید. برای مثال مجسمه‌هایی که مربوط به آشپزی هستند، می‌توانند آشپزخانه شما را گرم‌تر کنند.

مدیریت کردن هوای داخل آشپزخانه

همانطور که می‌دانید یکی از اجزای مهم آشپزخانه هودهای اجاق گاز هستند. هودها به عنوان یک برطرف کننده بوی غذا در آشپزخانه محسوب می‌شوند؛ چراکه می‌توانند دود و چربی غذاها را از بین ببرند. این مسئله موجب می‌شود که آشپزخانه شما دیرتر آلوده شود. همچنین نصب یک هود باکیفیت در آشپزخانه، اجازه نمی‌دهد ماشین لباسشویی بوش شما چرب و کثیف شوند. پس همواره نسبت به تعمیر فیلترهای هود خود کوشا باشید.

استفاده از لبه‌های پنجره

وجود یک پنجره دلباز در آشپزخانه از ارکان ساخت و ساز درست به شمار می‌رود. حال اگر برای وسایلتان مانند لوازم کوچک و تزیینی دچار کمبود فضا شدید، می‌توانید برای صرفه جویی در فضا، آن‌ها را در لبه‌های پنجره قرار دهید. لازم به ذکر است که قرار دادن گل و گیاه در لبه‌های پنجره، علاوه بر تامین نور مورد نیاز گیاه می‌تواند آشپزخانه شما را سرزنده‌تر سازد. برای مثال قرارگیری گلدان سنسوریای شما در کنار خشک کن بوش، یک ترکیب جذاب است!

شلوغ نکردن آشپزخانه

همانطور که گفتیم استفاده از لوازم تزئینی و اضافه در آشپزخانه به زیباتر شدن این مکان کمک کی‌کند؛ اما باید توجه داشته باشید که در این امر زیاده روی نکنید. مخصوصاً وسایل را طوری قرار ندهید که جلوی مسیرهای ورودی پر رفت و آمد آشپزخانه را بگیرند. آشپزخانه یک فضای پر رفت و آمد است که روزانه اعضای خانواده از طریق ورودی آن به آن وارد یا از آن خارج می‌شوند؛ در نتیجه بهتر است لوازمتان را به خصوص لوازمی که شکننده هستند را سر راه قرار ندهید.

قرار دادن ادویه‌ها و روغن درجای مناسب

کسی که می‌خواهد در داخل آشپزخانه آشپزی کند، همواره با ادویه‌ها و روغن سر و کار دارد. پس گذاشتن آنها در کابینت‌های دور از گاز و غیر قابل دسترس، کار عاقلانه‌ای نیست. برای آنکه بتوانید به راحتی از ادویه یا روغن استفاده نمایید، بهتر است آنها را در کابینت‌های دم دست بگذارید. برای مثال بهتر است چای خشک را در کابینتی نزدیک به چای ساز بوش قرار دهید.

قرار ندادن وسایل در گوشه

تصور کنید که اگر وسایل مهم آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی بوش را در گوشه آشپزخانه و جای پرتی قرار دهید، در صورت خراب شدن و نیاز به تعمیر نمی‌توانید با تمرکز به تعمیر این وسیله بپردازید.

استفاده بهینه از جزیره

چنانچه در آشپزخانه شما اپنی رو به بیرون وجود دارد که دو طرف آن باز است، بهتر است با قرار دادن تعدادی صندلی در اطراف، آن را به یک میز ناهار خوری دم دستی تبدیل کنید. این مسئله علاوه بر آنکه بر جذابیت آشپزخانه شما می‌افزاید، موجب راحتی اعضای خانواده برای غذا خوردن نیز می‌شود.به عبارت ساده‌تر دیگر نیاز نیست کل اسباب سفره را به فضاهای دور در خانه بیاورید و جمع کنید؛ بلکه می‌توانید به راحتی غذای خود را در جزیره نزدیک به آشپزخانه میل کنید. همچنین می‌توانید چای ساز بوش خود را نیز برای راحتی بیشتر روی جزیره قرار دهید.

توجه به شکل آشپزخانه

همیشه شکل و شمایل یک آشپزخانه، چهار گوش نیست و ممکن است آشپزخانه شما شکل مربعی نداشته باشد. برای آنکه این ویژگی منفی را به یک آپشن تبدیل کنید بهتر است با پر کردن فضاهای پرت، این نکته منفی را نادیده بگیرید و تهدید را تبدیل به فرصت کنید! البته لوازمی مانند ماشین لباسشویی بوش را نباید در فضاهای یاد شده قرار دهید.

رعایت فاصله مناسب بین کابینت‌های بالایی و پایینی

هنگامی که کابینت ساز مشغول نصب کابینت‌های شما است به او یادآوری کنید که فضای استاندارد بین کابینت‌های بالایی و پایینی را رعایت نماید. اگر این دو نوع کابینت فاصله کمی با یکدیگر داشته باشند، نمی‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده نمایید.

چیدن آشپزخانه

قرار دادن وسایل در جای مناسب

هر چیز را در جای مناسب آن قرار دهید؛ برای مثال بهتر است قابلمه و ماهیتابه‌ها در نزدیکی اجاق گاز قرار داشته باشند. همچنین همواره توصیه می‌شود جایگاه بشقاب و ظروف را در نزدیکی ماشین لباسشویی بوش قرار داده تا بتوانید پس از اتمام کار ماشین لباسشویی بوش، آن‌ها را به راحتی در جایگاه مربوطه بگذارید.

قرار دادن وسایل در قفسه

بهتر است یک قفسه را در آشپزخانه خود قرار دهید تا بتوانید وسایل را سر و سامان بدهید. این مسئله علاوه بر نظم بخشیدن به فضای آشپزخانه موجب می‌شود که راحت‌تر بتوانید به وسایل مخصوصاً لوازم ریز دسترسی پیدا کنید.

استفاده از از فضاهای ذخیره سازی

بهتر است شما مرتکب اشتباه رایج مردم نشوید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فاصله بین کابینت‌های بالایی تا سقف آشپزخانه بلااستفاده است؛ اما می‌توانید در این فضا لوازمی که زیاد مورد نیاز نیستند را قرار دهید و از فضاها کمال استفاده را ببرید.

محل‌های مناسب قرارگیری لوازم خانگی بوش

یکی از اصول چیدمان یک روزه آشپزخانه، تعیین محل مناسب برای لوازم خانگی شما مانند لوازم خانگی بوش است. همان‌طور که می‌دانید در کل قیمت لوازم برقی بسیار بالا رفته است؛ برای مثال در هنگام خرید ماشین لباسشویی در نمایندگی بوش، شما چشمتان به قیمت ماشین لباسشویی بوش که به صورت نجومی بالا رفته است، خواهد خورد! پس بهتر است به طور اصولی آن‌ها را در داخل آشپزخانه نصب نمایید.

تعیین مکان ماشین ظرفشویی بوش

همانطور که می‌دانید ماشین ظرفشویی بوش یکی از لوازم برقی مهم است؛ بنابراین در هنگام کار کمی گرم می‌شود، پس بهتر است فاصله آن را با دیگر اجزای آشپزخانه حفظ نمایید. همچنین همواره توصیه می‌شود که این وسیله را در کنار اجاق گاز که منبع تولید حرارت است، قرار ندهید تا آسیب نبیند.

تعیین محل اجاق گاز

متخصصان پیشنهاد می‌دهند که اجاق گاز را روی دیوار خارجی آشپزخانه یا روی میز جزیره قرار دهید. تجربه ثابت کرده که سیستم تهویه در این بخش‌های آشپزخانه، آسان‌تر نصب می‌شوند.

تعیین محل مایکروویو

مایکروویو هنگامی که مشغول به فعالیت است، از خود اشعه‌هایی تولید می‌کند که برای بدن انسان ضرر دارد. پس بهتر است مایکروویو خود را در یک ارتفاع مناسب قرار دهید.

اصول به کارگیری رنگ و نور در آشپزخانه

همانطور که می‌دانید در طراحی آشپزخانه، نور و استفاده از رنگ‌های مناسب بسیار مهم است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

نورپردازی خوب

نورپردازی ایده‌آل علاوه بر زیبایی و جذابیت آشپزخانه، موجب می‌شود که شما بتوانید نور بیشتری را در هنگام فعالیت‌های خود در اختیار داشته باشید.

رنگ کابینت‌ها

کابینت‌ها از اجزای مهم آشپزخانه محسوب می‌شوند؛ پس رنگ آن‌ها در زیبایی آشپزخانه شما تاثیر بسزایی دارد. البته تا حد زیادی انتخاب رنگ کابینت‌ها سلیقه‌ای است؛ اما برای آنکه کابینت‌های شما دیر به دیر کثیف بشوند و در صورت کثیفی، لکه‌ها خیلی به چشم نیایند، بهتر است در طراحی آن‌ها از رنگ‌های خیلی روشن بهره گرفته نشود. همچنین امکان ست کردن رنگ لوازم آشپزخانه مثل ماشین لباسشویی بوش با رنگ کابینت‌ها نیز وجود دارد.

رنگ پرده

آشپزخانه به عنوان مرکز منزل، به شدت مورد توجه است؛ پس بهتر است رنگ پرده را با دیگر اجزای آشپزخانه هماهنگ نمایید.

نورپردازی مصنوعی

در آشپزخانه وجود یک منبع نوری در بالای سر کافی نیست. در حقیقت نورهای مهتابی به کار گرفته شده در زیر کابینت در هنگام کار کردن به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید با تمرکز بیشتری به آشپزی بپردازید.

اصول چیدن یک روزه آشپزخانه

عدم استفاده از رنگ‌های تیره

رنگ‌های تیره بخصوص در آشپزخانه‌، موجب دلگیر و کوچکتر نشان دادن فضای آشپزخانه می‌شود. برعکس استفاده از رنگ‌های روشن به همراه نور گیری طبیعی مناسب موجب می‌شود که آشپزخانه نقلی شما دلبازتر از واقعیت به نظر برسد.

جمع بندی

اصول چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. به کارگیری عناصری که گاه فاکتور‌های پیش پا افتاده‌ای محسوب می‌شوند، می‌توانند در صمیمی‌تر و زیباتر شدن آشپزخانه شما تاثیر گذار باشند. تنها کافیست کمی به جزئیات اهمیت دهید. برای خرید ماشین لباسشویی می‌توانید به نمایندگی بوش تهران مراجعه نمایید و محصولات اصل بوش را از آنها بخواهید.

سوالات متداول

بهتر است چندین خروجی برق را در جاهای مختلف آشپزخانه نصب کنید تا بتوانید از برق آن‌ها برای تغذیه دستگاه‌های برقی در گوشه و کنار آشپزخانه استفاده نمایید.
طراحان معتقدند که به کارگیری قفسه‌ها و تجهیزات آشپزخانه در یک ردیف یا روی دو دیوار موازی، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های باریک است.
می‌توان گفت که بهره گیری از جزیره در آشپزخانه بسیار تصمیم خوبی است. با این کار شما می‌توانید فضای آشپزخانه را از فضای نشستن مهمان‌ها جدا کنید و پذیرایی خود را تکمیل نمایید.
4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *