نکات مهم نگهداری از یخچال و فریزر بوش برای استفاده بهتر و مفیدتر

نگهداری از یخچال بوش

هر کدبانوی خانه، برای داشتن لوازم خانگی برقی با عمر طولانی و کیفیت بالا، باید علاوه بر خرید لوازم اصل و باکیفیت، از روش‌های ‌نگه‌داری آن وسایل مطلع باشد. یخچال و فریزر یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه است که به طور مداوم و 24 ساعته از آن استفاده می‌کنیم و در صورت عدم رعایت نکات نگه‌داری آن می‌توان گفت که زندگی تا حد زیادی مختل و غیر ممکن می‌شود. در اینجا سعی خواهیم‌کرد نکات کلیدی و مهمی را برای نگه داری از یخچال بوش و همچنین فریزر بوش بیان کنیم تا هرچه بهتر و راحت‌تر از آنها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: چرا باید از بین برندهای مختلف، یخچال و فریزر بوش بخرم؟

محل قرارگیری یخچال بوش

با قرار دادن یخچال در مکان مناسب و دور از سایر وسایل گرم در آشپزخانه می‌توانید در بهبود کارایی و افزایش طول عمر و نگهداری از یخچال بوش کمک کنید.

ویژگی‌های مکان مناسب برای یخچال بوش

  • وجود فاصله 20 سانتی متری با دیوار
  • حدالامکان دور بودن از پنجره به دلیل نور خورشید
  • قرار ندادن وسایل اشتعال زا در نزدیکی آن
  • دمای مناسب محیط ( کمتر از 5درجه سانتی گراد نباشد)

تراز بودن یخچال بوش

مدل های یخچال فریزر بوش

یکی از اصول مهمی که قبل از هر چیز، برای نگهداری از یخچال بوش باید رعایت کرد، بعد از قرار دادن دستگاه در مکان مناسب ، تراز بودن آن است. برای ترازکردن یخچال بوش روش‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به نوع یخچال شما تغییر می‌کند.

  • اگر یخچال بوش شما دارای پایه هایی در پشت یخچال است، با استفاده از آچار یا پیچ گوشتی آنها رابچرخانید. معمولا جهت چرخش آنها به سمت چپ است.
  • اگر یخچال بوش شما غلتک تنظیم داشته باشد، اگر با استفاده از آچار، آن‌ها را به سمت جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، جلوی یخچال بلند می‌شود و اگر در خلاف جهت عقربه‌های ساعت شل کنید، جلوی یخچال پایین می‌آید.

فیلترهای آب در یخچال‌ بوش

وجود فیلتر‌های آبی که در یخچال بوش وجود دارد باعث‌ می‌شود تا شما بتوانید آب تمیز و سالمی را استفاده کنید. این فیلتر‌ها باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند. با این‌کار هم از انسداد و نشتی آب جلوگیری کرده و هم آب یخ و تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دستگاه نماد هشدار فیلتر آب تعبیه شده است تا به استفاده‌کننده یادآوری‌کند که بعد از شش ماه آن را تعویض کند. حتما به یاد داشته باشید بعد از تعویض فیلتر، دکمه آن را ریست کنید.

تنظیم دما‌ی یخچال و فریزر بوش در فصول مختلف سال

برای اینکه شاهد درست کارکردن وکارایی بهتر دستگاه خود باشید، بهتر است که دمای آن را با توجه به فصول سال و نیاز خودتان تغییر دهید. درجه یخچال را نه خیلی بالا و نه خیلی پایین قرار ندهید تا موادغذایی داخل آن منجمد یا گرم شوند. در تابستان بهتر است که دمای یخچال بوش را روی 4 درجه و دمای فریزر بوش را روی منفی 19 درجه  تنظیم کنید. برای فصل سرد سال نیز دمای یخچال خود را روی 3 درجه و دمای فریزر خود را روی  منفی 16 درجه‌ سانتی‌گراد تنظیم کنید.

تمیز کردن کندانسور یخچال بوش

کندانسور یا همان خنک کننده یخچال، دستگاهی است در پشت یخچال که به خنک و متراکم کردن گاز خنک کننده کمک و گرمای آن را آزاد می‌کند. به دلیل وجود گرد و غبار و یا احتمال وجود حیوانات موذی درسطح آن، کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و انرژی آن هدر می‌رود. برای نگهداری از یخچال بوش و عملکرد بهتر آن ، می‌توانیم کوئل ها و فن های کندانسور را به طور منظم و هر سه ماه یکبار به وسیله قلم مو و یا دستمال تمیز کنیم. البته لازم به ذکر است، کسانی که حیوانات خانگی دارند این کار را باید ماهانه انجام دهند.

تخلیه یخ به صورت منظم در یخچال بوش

قیمت یخچال ساید بای ساید بوش

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری از یخچال بوش باید رعایت کنید، تخلیه یخ‌های آن به صورت چند وقت یکبار است. یخ‌ها‌ی درون یخچال با جذب بوی نامطبوع و تشکیل بلوک‌های جامد، محیط داخلی یخچال را برای نگهداری مواد، نامناسب می‌کنند . شما باید حداقل هر ماه یکبار در صورت وجود یخ، محفظه‌های یخ را تخلیه کرده و مجددا آنها را از آب تازه پر کنید.

درزگیر درب یخچال بوش

درزگیرهای کثیف و فرسوده مانع از بسته شدن درب‌های یخچال شده و موتور آن‌را تحت فشار قرار می‌دهند. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنیم باید درزگیرهای کثیف را با آب صابون تمیز کرده و به طور کامل آن را خشک کنیم. احیانا اگر مهروموم آن شل شده است، آهنرباهای جاسازی شده درون آنها باید تعویض شده و یا دوباره بارگذاری مغناطیسی شوند.

تمیز کردن و نگهداری از یخچال بوش به صورت روزانه

با تمیز کردن و ساماندهی روزانه یخچال عملکرد و کارایی آن بیشتر می‌شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شویم. در تمیز کردن روزانه باید نکاتی را در نظر بگیریم:

  • برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع، روی موادغذایی را بپوشانید. البته می‌توان یک بطری نوشابه در باز را برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع در یخچال و فریزر بوش قرار داد.
  • موادغذایی که برای استفاده کردن در اولویت شما قرار دارند را در فضای جلوی ردیف وسط قرار دهید، تا در اسرع وقت میل کنید.
  • برای تمیز ماندن قفسه‌های یخچال و فریزر بوش می‌توانید از پوشش‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  • برای موادغذایی مانند گوشت قرمز و غذاهای دریایی که شیرابه‌های آنها احتمال نشت به قفسه‌های دیگر را دارند را در قسمت‌های پایینی یخچال قرار دهید و حدالامکان زیر آنها ظرفی قرار‌دهید.
  • در داخل یخچال غذاهای داغ قرار ندهید.
  • قراردادن ظروف باز نوشیدنی و غذا در یخچال، باعث می‌شود سطح رطوبت داخلی یخچال افزایش یافته و کار کمپرسور سخت‌تر شود. پس قبل از ورود هر نوع موادغذایی روی آنرا بپوشانید.

رفع بوی بد یخچال و فریزر بوش

در بعضی از مواقع به دلیل وجود موادغذایی گوشتی یا سبزیجات فاسد، یخچال بوی نامطبوعی می‌گیرد. برای از بین بردن این بو و نگهداری از یخچال بوش راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • استفاده از بوگیر‌های مخصوص یخچال
  • قرار دادن یک کاسه جوش‌ شیرین یا سرکه در یخچال بوش
  • گذاشتن لیمو‌ی قاچ شده در یخچال
  • قرار دادن یک عدد سیب زمینی پوست کنده و تعویض آن هر دو سه روز یکبار
  • استفاده از دانه‌های قهوه درطبقات مختلف یخچال بوش
  • گذاشتن نارگیل در یخچال
  • استفاده از یک تکه ذغال

نحوه چیدمان یخچال و فریزر بوش

خرید یخچال ساید بای ساید بوش

برای نگهداری از یخچال بوش باید موادغذایی به طور منظم و با چیدمان مناسب در آن قرار گیرند تا هم عملکرد یخچال بهتر شود و هم موادغذایی به مدت طولانی‌تری قابل استفاده است. وقتی تمام موادجای مناسبی داشته باشند و شما بتوانید به سرعت هرچیزی را پیدا کنید، دیگر نیازی نیست درب یخچال به مدت طولانی باز بماند. نکاتی که می‌توان در چیدمان و نوع موادغذایی نام‌ برد، به شرح زیر است:

  • استفاده نکردن از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری از حبوبات و خشکبار در یخچال بوش
  • برچسب زدن برروی مواغذایی داخل فریزر
  • قرار دادن موادغذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی در طبقات بالاتر و سبزیجات در طبقات پایین‌تر
  • چسباندن فهرستی از موادغذایی در روی درب فریزر، برای کاهش مدت زمان باز بودن درب آن

نکات ایمنی به هنگام استفاده از یخچال و فریزر بوش

  1. برای نگهداری از یخچال بوش و اینکه عمر دستگاه طولانی‌تر شود، از دستگاه ترانس که برای تنظیم نوسانات برق وکنترل آن است، استفاده کنید.
  2. به هنگام استفاده از یخچال بوش توجه کنید که سیم اتصال به زمین برقرار باشد. برای اینکار از لوله‌های گاز، تلفن و یا لوله‌های پلاستیکی استفاده نکنید.
  3. هنگام تمیز کردن یخچال، حتما سیم آن را از برق بکشید.
  4. در یخچال و فریزر بوش از نگهداری دارو و موادآزمایشگاهی خودداری کنید.
  5. مواد قابل اشتعال را در یخچال نگهداری نکنید.
  6. هیچ وقت با دست خیس به پریز برق دست نزنید و یا سیم برق یخچال را نکشید، چون باعث برق گرفتگی شما می‌شود.
  7. به صورت دوره ای برای نگهداری از یخچال بوش اقدام به سرویس قطعات مختلف یخچال و فریزر بوش خود کنید.

در خاتمه

در دوره ای از زمان قرار داریم، که به دلیل گرانی و تورم ، خرید دوباره وسایل و لوازم برقی به دلیل خرابی و یا مستعمل بودن آنها برای خانواده‌ها کمی دشوار شده است. پس باید به درستی از آنها استفاده کرده و در حفظ و نگهداری آنها تلاش کنیم. این نکته در مورد لوازم خانگی بوش نیز صدق می کند. که برای نگهداری از یخچال بوش، علاوه بر نکات گفته شده، باید دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و یا از سایت خانه بوش که در مورد تمام محصولات بوش به طور کامل و جامع گفته شده است، در مورد محصول مورد نظر اطلاعات خوبی را کسب کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *