مهمترین نکاتی که باید در اتوی انواع لباس رعایت کنید

اصول اتو کردن لباس

اصول اتو کردن لباس شامل مجموعه‌ای از باید و نبایدها است که شیوه صحیح انجام این کار را به شما آموزش می‌دهد. اتوکشی لباس، نیاز به تمرکز بالایی دارد و معمولا جزو کارهای سخت به‌شمار می‌رود. زیرا کوچکترین سهل‌انگاری در کار لباس‌های شما را خراب و حتی غیر قابل استفاده خواهد کرد. آموزش شیوه صحیح و رعایت اصول حاکم بر اتوکشی نه تنها زمان مورد نیاز برای انجام این کار را کمتر می‌کند، بلکه کیفیت را نیز بسیار بالا می‌برد. همچنین انتخاب اتو بخار خوب و استاندارد برای این منظور بسیار مهم بوده و به صورت مستقیم بر کیفیت اتوکشی تاثیر می‌گذارد.

در ادامه مطالب قصد داریم در رابطه با اصول اتو کردن لباس و شیوه صحیح اتو انواع لباس متناسب با جنس پارچه صحبت کنیم. اگر شما نیز قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد موارد ذکر شده به دست بیاورید، لطفا تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

مهم‌ترین اصول اتو کردن لباس چیست؟

اصول اتو کردن لباس شامل مجموعه نکاتی است که کمک می‌کند فرایند اتوکشی به شکل صحیح، با دقت بیشتر و در مدت زمان کمتر صورت بگیرد.

برخلاف تصور اتوکشی لباس کار راحتی نیست و بسیاری از افراد در حین انجام این کار به دلیل عدم تسلط بر اصول حاکم بر اتو زنی، لباس‌های خود را خراب می‌کنند. اگر دوست دارید لباس‌هایتان را با کیفیت و اعتماد به نفس بالا اتو کنید باید این کار را مطابق با اصول زیر انجام دهید.

اصول اتو کردن لباس

انتخاب اتاق خواب برای اتوکشی

بهترین مکان برای اتو لباس، اتاق خواب است. زیرا در این صورت به کمد لباس، رخت‌‌آویز و چوب لباسی‌های خود دسترسی راحت‌تری دارید. بنابراین پس از آنکه کارتان تمام شود، می‌توانید لباس اتو شده را در کمد آویزان کنید. به این ترتیب دیگر لباس‌های اتو شده در معرض چروک دوباره قرار نمی‌گیرند.

آماده‌سازی میز اتو

برای آنکه اصول اتو کردن لباس به بهترین شکل ممکن رعایت شود وکیفیت اتوکشی لباس‌ها در سطح مطلوب باشد، باید یک میز اتو مناسب دم دست داشته باشید. میز اتو ایستاده نسبت به نشسته بهتر است. زیرا در این صورت فشار کمتری به پا‌ها و کمر شما وارد می‌شود. البته ارتفاع میز اتو باید به نحوی تنظیم شود که اتو کردن به مفاصل شما فشار وارد نکند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم ارتفاع میز اتو را متناسب با قد خود تنظیم کنید.

تهیه پارچه‌ای پنبه‌ای و مرطوب

همانطور که مستحضر هستید؛ برخی از لباس‌ها بافت بسیار حساسی دارند و نباید به صورت مستقیم در مجاورت حرارت قرار بگیرند. به همین دلیل قبل از آنکه به سراغ اتوکشی بروید، باید یک پارچه مرطوب و پنبه‌ای برای اتو چنین لباس‌هایی تهیه کنید.

توجه به جنس لباس

یکی دیگر از اصول اتو کردن لباس توجه به جنس آن است. هر لباسی باید متناسب با جنس پارچه‌ای که دارد اتو شود. به عبارت دیگر هر نوع لباسی فرایند اتوکشی مخصوص به خود را دارد. عدم توجه به این اصل مهم، سبب می‌شود کیفیت کار به شدت به پایین آمده و لباس آسیب ببیند.

بنابراین برای آنکه در حین اتو کردن روی لباس‌هایتان برق نیافتند لازم است که ابتدا آن‌ها را بر حسب جنس جدا کنید و سپس روش درست اتو زنی را برای هر کدام به کار بگیرید.

تنظیم دمای اتو

یکی از مهمترین اصول اتو کردن لباس، تنظیم درجه است. معمولا تنظیم درجه اتو متناسب با جنس لباس صورت می‌گیرد. اما برای شروع کار باید کمترین دما انتخاب شود. برای همین توصیه ما این است که در ابتدای امر لباس‌هایی را انتخاب کنید، که اتو کردن آن‌ها نیاز به کمترین دما دارد.

سپس بر حسب جنس لباس دمای مناسب را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم همیشه اتو را آرام و با حوصله روی لباس‌ها بکشید. زیرا در این صورت احتمال ایجاد برق روی لباس‌ها بسیار کمتر می‌شود.

تهیه پارچه‌ای نخی نازک

راه های اتو کردن لباس

استفاده از پارچه نخی نازک، بر خلاف پارچه مرطوب پنبه‌ای که فقط برای لباس‌های حساس به دما کارایی دارد، برای همه لباس‌ها با هر جنس و طرحی توصیه می‌شود.

زیرا این اقدام نمی‌گذارد روی لباس‌ها برق بیافتد. همچنین از ایجاد لک ناشی از قطرات روی لباس جلوگیری می‌کند. به این ترتیب استفاده از پارچه نازک نخی کیفیت اتو کردن لباس‌ها را بسیار بالاتر می‌برد.

ایجاد خط اتو روی لباس

ایجاد خط اتو روی لباس یکی دیگر از اصول اتو کردن لباس است. ایجاد خط اتو باید به نحوی صورت بگیرد که از دوام بالایی برخوردار باشد و به‌راحتی از بین نرود. برای آنکه بتوانید این‌کار را به خوبی انجام دهید، باید ابتدا هر نوع کرک و پرز موجود در محل مورد نظر را از بین ببرید.

سپس بر قسمت داخلی محل خط اتو، مقدار صابون خشک بکشید و پارچه‌ای مرطوب روی آن قرار دهید. حال با اتوی داغ لباس را اتو کنید.

نم‌دار کردن لباس قبل از اتو کشی

معمولا لباس‌هایی که نم دارند، راحت‌تر از لباس‌های خشک اتو می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم لباس‌های شسته شده خود را قبل از آنکه به‌طور کامل خشک شوند و رطوبت خود را از دست بدهند، اتو کنید.

اما اگر لباس به‌طور کامل روی طناب خشک شده و دیگر رطوبتی ندارد برای آنکه کار‌تان سخت و زمان‌بر نشود، بهتر است یک ساعت قبل از اتو زنی آن را در یخچال قرار دهید. این امر سبب می‌شود لباس رطوبت مورد نیاز برای اتوکشی راحت و سریع را به‌دست بیاورد.

 اصول اتو کردن انواع پارچه

اتو کردن لباس های مردانه

همانطور که می‌دانید؛ تنوع جنس پارچه‌ها بسیار است و همه آن‌ها مقاومت یکسانی در برابر دما و حرارت بالا ندارند. به همین دلیل هر جنس پارچه فرایند و تکنیک‌های خاص خود برای اتو کشی را دارد.

در این قسمت از اصول اتو کردن لباس تصمیم داریم به بررسی جنس پارچه‌ها و شیوه صحیح اتوکشی هر جنس بپردازیم. مسلما هدف اصلی شما از استفاده اتو، حفظ آراستگی ظاهر لباس‌ها است.

همچنین استفاده از اتو این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید مدت زمان بیشتری لباس‌های خود را مورد استفاده قرار دهید. بنابراین برای دستیابی به اهداف فوق لازم است که اتوکشی به‌شکل صحیح صورت بگیرد. یکی از مهمترین اصول اتو کردن لباس توجه به جنس آن است.

زیرا اتوکشی انواع پارچه متفاوت بوده و حتی در کنار روش مناسب انتخاب نوع اتو بر حسب جنس پارچه نیز بر کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. به نحوی که برخی از پارچه‌ها با اتو دستی و برخی دیگر با اتوی پرس بهتر اتو می‌شوند.

اتوکشی پارچه پنبه‌ای

معمولا اتو پارچه پنبه‌ای با اتو دستی بهتر است. منتهی برای افزایش کیفیت کار باید دمای بالا انتخاب شود. در کنار اتو دستی با دمای بالا یک پارچه نم‌دار نیز نیاز است. استفاده از پارچه نم‌دار به شما کمک می‌کند لباس پنبه‌ای خود را با آرامش خاطر بیشتری اتو کنید.

البته به‌جای پارچه نم‌دار می‌توانید از اسپری آب یا بخار اتو نیز بهره ببرید. منتهی در این صورت باید سطح توجه و تمرکز خود را افزایش داده و مراقب باشید سطح داغ اتو در تماس مستقیم با لباس، روی آن برق نیندازند.

پارچه ویسکوز

اصول اتو کردن لباس و پارچه‌ ویسکوز نیز خاص است. زیرا این نوع پارچه نرمی و لطافت خاصی دارد و از الیاف نیمه مصنوعی تولید می‌شود. بهترین شرایط برای اتوکشی این نوع پارچه زمانی است که نم دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اتوکشی پارچه ویسکوز پس از شستشو و قبل از آن‌که کامل خشک شود صورت بگیرد.

در مواقعی هم که لباس کاملا خشک است، باید قبل از شروع به اتوکشی آن را با اسپری آب نم‌دار کنید. پارچه ویسکوز بافت و‌ جنس ظریفی دارد. به همین دلیل حتی در حالی‌که نم‌دار است نیر قبل از اتو باید یک پارچه سفید تمیز روی آن بکشید.

ناگفته نماند که استفاده از بخار اتو برای لباس‌هایی که از جنس ویسکوز هستند؛ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا دمای بالای بخار به بافت آن آسیب می‌زند.

پارچه پلی استر

پارچه‌ پلی استر از الیاف مصنوعی تولید می‌شود و در برابر دمای بالا مقاومت چندانی ندارد. به همین دلیل این جنس پارچه نیز نباید در معرض بخار اتو قرار بگیرد.

انتخاب اتو دستی برای پارچه پلی استر بهتر از اتو پرس بوده و استفاده از اسپری آب برای آن بلامانع است. همچنین این جنس پارچه باید با درجه‌های پایین‌تر اتو شود. زیرا وجود مواد مصنوعی، مقاومت آن را در برابر دمای بالا کم کرده است.

به این ترتیب اگر اصول اتو کردن لباس و پارچه پلی استر رعایت نشود و این نوع پارپه با دمای بالا اتو شود، احتمال ایجاد لایه‌های پلاستیکی و سطح براق روی آن بسیار بالا می‌رود.

پارچه لنین

پارچه لنین نیز بافت حساسی دارد و مقاومت آن در مجاورت دمای بالا بسیار کم است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای آن‌که لباس شما در معرض آسیب‌های ناشی از حرارت بالا قرار نگیرد برای اتوکشی آن را پشت‌و‌رو کنید.

پارچه جین

اتو کردن شلوار جین

برخلاف پارچه‌های معرفی شده این نوع پارچه بافتی ضخیم و در عین حال مقاوم دارد‌. بنابراین برای آنکه فرایند اتوکشی آن به خوبی پیش برود، باید از بخار و دمای بالا کمک بگیرید.

جهت جلوگیری از ایجاد فرورفتگی روی لباس توصیه می‌کنیم پس از اتو کردن آن را آویز نکنید. بلکه اجازه بدهید رطوبت و بخار موجود روی سطح لباس به‌طور کامل از بین برود.

پارچه مخمل

اتوکشی لباس مخمل در منزل فقط در صورتی امکانپذیر است که اتوی شما قابلیت بخاردهی داشته باشد. در غیر این‌صورت، توصیه می‌کنیم بر رفع چروک‌های موجود در سطح لباس آن را به خشکشویی ببرید.

زیرا پارچه‌های مخمل از ابریشم مصنوعی تولید می‌شوند و در برابر دمای بالا مقاومت چندانی ندارند. به این ترتیب بهترین راه رعایت اصول اتو کردن لباس مخمل انتقال به خشکشویی است.

مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی نیز دارای حساسیت‌های خاص خود بوده و با وجود بافت ضخیمی که دارد، در برابر دمای بالا آسیب‌پذیر است. به همین دلیل برای اتو آن در منزل باید از دمای پایین همراه با بخار اتو استفاده کنید.

همچنین اتوی پرسی برای این مورد بهتر از اتو دستی است. زیرا اتو پرسی برخلاف اتو دستی به‌صورت مستقیم با بافت پارچه تماس پیدا نمی‌کند که به آن آسیب بزند.

پارچه ریون

پارچه ریون نیز مقاومت کمی در برابر دمای بالا دارد. همچنین استفاده از بخار به بافت این نوع پارچه آسیب می‌زند. بهترین روش اتو پارچه ریون، این است که آن را پشت‌رو کرده و با درجه پایین اتو کنید. همچنین نباید در حین اتو پارچه را نکشید. زیرا لباس شما فرم و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد.

پارچه پشمی

بهترین روش برای اتوکشی پارچه پشمی انتخاب اتو پرسی در حالت بخار با دمای متوسط  است. همانطور که ملاحظه می‌فرمایید اصول اتو کردن لباس پشمی نیز خاص بوده و برای کسب نتیجه مطلوب باید مطابق با روش فوق لباس‌های پشمی را اتو کرد.

پارچه ساتن

پارچه ساتن نیر در شمار پارچه‌های ظریف و حساس به دما قرار دارد. بنابراین فرایند اتوکشی آن باید با دمای پایین و بدون استفاده از بخار و اسپری آب صورت بگیرد.

همچنین بهتر است که اتو به‌صورت مستقیم با سطح این نوع پارچه تماس پیدا نکند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در حین اتو یک پارچه تمیز تترون روی لباس بکشید.

پارچه ابریشم

اتو کردن پارچه ابریشم

پارچه ابریشم نیز جزو آن دسته از مواردی به‌شمار می‌رود که در برابر حرارت اتو بسیار آسیب‌پذیر است. بهترین روش رفع چروک پارچه ابریشم این است که آن را پس از شستشو به‌صورت نم‌دار و با درجه کم از داخل اتو کنید.

باید متذکر شویم که استفاده از بخار و اسپری آب برای پارچه ابریشم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.  پس لازم است که  اصول اتو کردن لباس ابریشمی نیز در مورد لباس‌های ابریشمی رعایت شود.

پارچه اکریلیک

این نوع پارچه برخلاف بسیاری از پارچه‌ها باید به‌صورت خشک اتو شود. به همین دلیل پس از شستشو باید صبر کنید تا لباس به طور کامل خشک شود و بعد آن را با حرارت ملایم از داخل اتو کنید. البته در حین اتو استفاده اسپری آب برای این نوع پارچه اشکال ندارد.

پارچه کتان

برای رعایت اصول اتو کردن لباس کتان باید به نوع پارچه آن توجه کنید. به عبارت دیگر اگر جنس لباس از کتان زبر باشد، به دلیل یافت سفتی که دارد، باید از بالاترین درجه به همراه بخار برای اتوکشی آن استفاده کنید.

اما در صورتی که جنس کتان از نوع زبر نباشد می‌توانید با حرارت مناسب به همراه بخار و اسپری آب اتو را بر سطح لباس بکشید تا تمام چروک‌های موجود در سطح آن از بین برود.

پارچه استات

این نوع پارچه از الیاف مصنوعی تولید می‌شود و اگر با دقت و تکیه بر اصول اتو کردن لباس، اتو نشود احتمال دارد سطح داغ اتو روی آن برق ایجاد کند. سطح این نوع پارچه صاف و نرم است و حالتی مشابه ابریشم دارد. برای اتو این جنس پارچه باید یک پارچه مرطوب روی آن قرار بدهید و سپس اتو کنید.

پارچه توری

پارچه توری نیر باید با حرارت پایین و استفاده از پارچه تترون اتو شود. برای اتو این نوع پارچه نباید از اسپری و بخار آب استفاده کرد. زیرا کیفیت کار بسیار می‌آید.

پارچه نایلونی

همانطور که از عنوان این نوع پارچه مشخص است، در ساختار آن متریال نایلون وجود دارد. نایلون دربرابر دمای بالا مقاومت چندانی ندارند و به شدت آسیب‌پذیر است. برای رعایت اصول اتو کردن لباس نایلونی باید دمای پایین را انتخاب کنید. استفاده از اسپری آب نیز در این رابطه بر خلاف بخار آب بلامانع است.

پارچه ترمه

پارچه ترمه بسیار لطیف و زیبا است. این نوع پارچه از پشم بز تولید می‌شود و برای اتو آن باید از کمترین درجه با حالت بخار استفاده شود. البته اگر ترمه پس از شستشو در یک سطح صاف قرار بگیرد تا خشک شود چین و چروک هایش را از دست داده و نیاز به اتوکشی ندارد.

اصول اتو کردن انواع لباس

اصول اتو کردن لباس

در مباحث قبلی در رابطه با اصول اتو کردن لباس و روش اتوکشی انواع پارچه صحبت کردیم. در این قسمت تصمیم داریم در رابطه با اصول اتو کردن انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه صحبت کنیم.

روش درست اتو زدن شلوار

شلوار از جمله مواردی است که هم آقایان و هم خانم‌ها و کودکان از آن استفاده می‌کنند. از این‌رو اتوکشی مناسب شلوار بسیار مهم است و هم خانم‌ها و هم آقایان برای برخورداری از ظاهری مرتب و آراسته باید مهارت کافی برای اتو زنی آن داشته باشند.

مهمترین اصل در اتوکشی شلوار تنظیم خط اتو است. ایجاد خط اتو روی شلوار باید متناسب با جنس آن صورت بگیرد. به عبارت دیگر برای تعیین درجه مناسب اول باید جنس شلوار مشخص شود.

البته روش کلی اتوی شلوار در همه مدل‌ها به یک صورت است. شما باید ابتدا جیب‌های شلوار را بیرون بیاورید و شروع به اتو زدن استر آن کنید. در غیر این صورت خط کیسه جیب روی شلوار باقی خواهد ماند.

سپس به سراغ کمر آن بروید و ابتدا آن را با کمک دست صاف کرده و اتو کنید. پس از آن‌که کمر را اتو کردید، پاچه‌ها را منظم روی هم قرار داده و آن‌گاه اتو اتوکشی را ادامه دهید. اتوکشی پاچه‌های شلوار بسیار مهم است و اگر به درستی صورت نگیرد، ۲ خط اتوی روی شلوار ایجاد می‌شود.

اتوکشی پیراهن مردانه

اتوکشی پیراهن مردانه

اصول اتو کردن لباس و پیراهن مردانه نیز قاعده خاص خود را دارد. حتی می‌توان گفت، اتوکشی پیراهن مردانه نسبت به سایر لباس‌ها سخت‌تر است. زیرا در حین اتوکشی باید از ایجاد چروک‌های جدید روی آن جلوگیری کرد. برای آنکه بتوانید پیراهن مردانه را همانند حرفه‌ای‌های این حوزه اتو کنید، باید از یقه داخلی آن شروع کنید. پس از اتوی قسمت داخلی، یقه را برگردانید و تا لبه‌های آن را اتو بکشید.

حال در گام بعدی به سراغ سرشانه‌ها بروید و آن‌ها را روی لبه میز اتو قرار دهید و کامل اتو کنید. سپس آستین‌های پیراهن را به‌طور جداگانه روی میز قرار داده و اتو بزنید. منتهی باید دقت کنید روی خط اتوی اولیه آستین، اتو بکشید.

بعد از آنکه آستین‌ها اتو شدند آن‌ها را از میز آویزان کرده و قسمت جلوی پیراهن را از بالا به سمت پایین اتو کنید. اکنون تنها قسمت اتو نشده پشت پیراهن است که در مرحله اخر این قسمت را نیز در حالی که آستین‌ها همچنان از میز آویزان هستند، همانند قسمت جلو اتو کنید.

اصول اتو کردن لباس زنانه

فرایند اتو پیراهن و بلوز زنانه تقریبا مشابه پیراهن مردانه است. بنابراین باید  اتو پیراهن زنانه را نیز از یقه شروع کرده و سپس به ترتیب، سرشانه‌ها، آستین‌ها، قسمت جلو و عقب را با دقت و حوصله اتو بکشید.

منتهی تفاوت بین پیراهن و بلوز زنانه با مردانه در امکان وجود پلی در لباس های زنانه است که در این صورت اتوکشی باید با ظرافت و حوصله بیشتری پیش برود. همچنین جنس پارچه در لباس‌های زنانه متنوع‌تر است که این امر هم بر حساسیت کار اضافه کرده و ایجاب می‌کند که دقت بیشتری به خرج بدهید.

نتیجه‌گیری

همانطور که متوجه شدید ترفندهای مختلفی وجود دارند که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند، لباس های خود را سریع‌ و با کیفیت اتو بزنید. اما برای بهره‌گیری از ترفندهای موجود باید به معیارهای مختلفی نظیر جنس پارچه لباس، نوع لباس و غیره توجه کنید.

به عبارت دیگر اصول اتو کردن لباس برای همه موارد یکسان نیست و هر لباسی برحسب نوع و جنس پارچه روش اتوکشی خاص خود را دارد. بنابراین برای آنکه بتوانید همه لباس‌های خود را به بهترین شکل ممکن اتو بکشید، باید روش و ‌ترفند مناسب با جنس و نوع لباس را انتخاب کنید.

امتیازدهی

2 دیدگاه برای “مهمترین نکاتی که باید در اتوی انواع لباس رعایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *