علت خاموش شدن یخچال فریزر بوش و نحوه رفع مشکل

علت خاموش شدن یخچال فریزر بوش

یخچال فریزرها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم خانگی هستند که در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. یخچال و فریزر بوش جزء محصولات پرفروش این برند است که بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته شده است. با این حال گاهی ممکن است حتی این محصولات نیز به دلایلی دچار مشکل شده و نیاز به بررسی و تعمیر داشته باشند. یکی از مشکلات رایجی که در میان انواع یخچال فریزر مشاهده می‌شود، خاموش شدن ناگهانی دستگاه است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر در اولین فرصت اقدامات لازم را برای تعمیر دستگاه انجام دهید، می‌توانید برای سالیان سال از آن به خوبی استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر بوش پرداخته و نکاتی را در این خصوص ارائه کنیم.

نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر

علت خاموش شدن یخچال فریزر بوش و نحوه رفع مشکل

وقتی صحبت از ایجاد مشکل در عملکرد تجهیزاتی همچون یخچال و فریزر می‌شود، افراد به دنبال یافتن ایراداتی در نحوه ساخت محصولات هستند و بر این باورند که کالای مورد نظر به دلیل بی‌کیفیت بودن دچار مشکل شده است. بایستی بدانید چنین باوری در اکثر مواقع نادرست و اشتباه است. به عنوان مثال؛ محصولات باکیفیتی همچون یخچال فریزر بوش که توسط معتبرترین و مطمئن‌ترین کمپانی تولید کننده لوازم خانگی ساخته شده است به ندرت پیش می‌آید که دچار مشکل یا آسیب فنی شود. حتی در صورت بروز این مشکل نیز نمی‌توان به قطع علت را به بی‌کیفیت بودن دستگاه ربط داد.

در بسیاری از مواقع این خود ما هستیم که با استفاده نادرست و رعایت نکردن برخی موارد باعث آسیب رسیدن به یخچال فریزر شده و طول عمر آن را کاهش می‌دهیم. مهم نیست که یخچال فریزر شما از چه نوع و چه برندی باشد. باید همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که یخچال‌ها دستگاه‌های بسیار حساس و آسیب‌پذیری هستند و برای اینکه دوام و عملکرد قابل قبولی داشته باشند می‌بایست از آن‌ها به نحو درست استفاده کرد.

اگر یخچال شما از نوع ساید بوش است و در مواقعی به ناگهان خاموش می‌شود، بایستی به سرعت اقدامات لازم را برای شناسایی مشکل و رفع آن انجام دهید. برای آگاهی از نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر بوش بایستی ابتدا به طور دقیق علت اصلی مشکل را پیدا کنید. دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال شوند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اتصالات برقی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مهم نیست که یخچال فریزر شما تا چه اندازه باکیفیت و درجه یک باشد. گاهی اوقات برخی اتفاقات خارج از کنترل دستگاه شما هستند و می‌توانند بر عملکرد آن تاثیر منفی بگذارند. اتصالات برقی از این دست اتفاقات هستند که می‌توانند باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال و فریزر شوند.

خرابی و سوختن برد الکترونیکی یخچال

بسیاری از افراد تصور می‌کنند موتور یخچال مهم‌ترین قسمت آن است که در صورت خرابی، یخچال را با مشکلات بزرگی روبرو می‌کند. با این وجود که موتور یکی از اجزای اصلی برای عملکرد درست یخچال و فریزر است،‌ اما بایستی بدانید این برد الکترونیکی یخچال است که مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود.

عملکرد برد الکترونیکی به صورت کاملا مستقیم بر نحوه کار موتور و فن یخچال تاثیر می‌گذارد. معمولاً تولیدکنندگان در یخچال فریزرهای قدیمی از دیفراست استفاده می‌کردند که انرژی زیادی را صرف می‌کرد. اما امروزه در مدل‌های جدید یخچال فریزر بوش، برد الکترونیکی را جایگزین دیفراست کرده‌اند که نقش مهمی در صرفه جویی انرژی دارد.

برد الکترونیکی علاوه بر فن و موتور یخچال، کارکرد دیگر بخش‌های یخچال را نیز تحت کنترل خود دارد. یخ سازها، درب یخچال، سنسورها، کمپرسور یخچال و… از مواردی به شمار می روند که به نوعی تحت کنترل برد الکترونیکی هستند. این قطعه مسئولیت بسیار سنگینی را برعهده دارد و فشار کاری بالایی بر روی آن است. مهم‌ترین نشانه سوختن یا از کار افتادن برد الکترونیکی، خاموش شدن یخچال و فریزر است. در صورت بروز این مشکل، بهترین راهکار برای حل آن کمک گرفتن از مشاورین و تکنسین‌های مربوطه می‌باشد.

آسیب دیدن ترموستات یخچال و فریزر

با این حال که در ساخت یخچال ساید بای ساید بوش از بهترین و با کیفیت‌ترین قطعات استفاده می‌شود، اما گاهی ممکن است به دلایلی بخش‌هایی از آن در عملکرد خود با مشکل مواجه شوند. ترموستات بخشی از دستگاه است که وظیفه کنترل دمای داخلی یخچال را دارد. از این رو به آن رله دما نیز گفته می‌شود.

یخچال فریزرهای جدید بوش با قابلیت تنظیم دما به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به شرایط محیطی، دمای مناسب یخچال را به صورت دستی تعیین کنید. اگر دمای داخلی یخچال بیش از اندازه‌ای باشد که برای آن تعیین شده و به نوعی فضای یخچال گرم شود، این یعنی به احتمال زیاد ترموستات دستگاه آسیب دیده  است. به دنبال آن عملکرد موتور دستگاه نیز با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه مجموعه این اتفاقات می‌توانند منجر به خاموش شدن یخچال فریزر شده و آن را از کار بیندازند.

خراب شدن موتور یا کمپرسور یخچال و فریزر

با سوختن یا کار نکردن موتور و کمپرسور، یخچال از فعالیت ایستاده و خاموش می‌شود. لوله‌هایی که در قسمت پشتی یخچال تعبیه شده‌اند عامل اصلی خنک کردن موتور دستگاه هستند. در صورتی که این لوله‌ها آسیب دیده و عملیات خنک‌سازی موتور به درستی انجام نشود، چیزی نخواهد گذشت که فشار کاری و افزایش گرما باعث افت راندمان کاری موتور شده و در نتیجه موجب سوختن آن می‌شود. در برخی مواقع نیز سوختن کمپرسور و خرابی آن می‌تواند باعث عملکرد نادرست فن موتور شده و به این شکل منجر به از کار افتادن موتور شود.

متعادل نبودن دمای یخچال

وقتی متوجه می‌شوید که صفحه نمایش یخچال شما خاموش شده است، می‌بایست نسبت به استاندارد دمای یخچال اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات متعادل نبودن دمای یخچال می‌تواند باعث خاموش شدن آن شود.

کثیفی و گرد و غبار موجود در کویل‌های کندانسور یخچال

برخی از افراد نسبت به تمیز کردن بخش‌های مختلف یخچال خود بی‌توجه هستند. اما بایستی بدانید که این بی‌توجهی می‌تواند طول عمر دستگاه شما را تا حد زیادی کاهش دهد و بر روی راندمان کاری آن نیز تاثیر منفی بگذارد. کویل‌های کندانسور یکی از بخش‌های مهم یخچال هستند که در گذر زمان زیر پوششی از چربی و گرد و غبار پنهان می‌شوند.

با انباشته شدن آلودگی‌های این بخش، کندانسور با افزایش دما روبرو شده و در نتیجه سبب داغ شدن یخچال و خاموش شدن آن می‌شود. در یخچال و فریزرهای بوش کویل‌های کندانسور یا در قسمت پشتی و یا در قسمت زیرین یخچال قرار دارند. اما این قطعات به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که امکان تمیز کردن آن‌ها به راحتی وجود دارد. بنابراین نسبت به این موضوع غافل نشوید و حتماً به صورت مرتب از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

خاموش شدن یخچال فریزر بوش

نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر بوش

نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر بوش به تشخیص عامل آسیب زننده بستگی دارد. در واقع شما پس از شناسایی عامل به وجود آورنده مشکل می‌توانید راهکارهای مناسب جهت حل آن را به کار گیرید. به عنوان مثال در صورت خراب بودن ترانس برق می‌توانید اقدام به تعویض آن کنید یا در صورت کثیف بودن کویل‌های کندانسور با تمیز کردن آن‌ها به کاهش دمای کندانسور و روشن شدن یخچال کمک کنید.

اما در برخی مواقع شما نمی‌توانید به تنهایی مشکل به وجود آمده را حل کنید. یکی از امتیازات محصولات برند بوش برخورداری از گارانتی‌های طولانی مدت می‌باشد. در صورتی که یخچال فریزر شما در دوره‌ای دچار مشکل شده که گارانتی شامل حال آن می‌شود می‌توانید از خدمات گارانتی آن به نحو احسنت استفاده کنید. مشاورین و تکنسین‌های مربوطه پس از برقراری ارتباط به سرعت به محل مورد نظر اعزام شده و با تشخیص مشکل اقدام به رفع آن می‌کنند.

این بهترین کاری است که می‌توانید برای رفع مشکل خاموش شدن یخچال فریزر انجام دهید. چرا که در برخی مواقع افراد به دلیل ‌عدم تخصص کافی نه تنها نمی‌توانند مشکل به وجود آمده را حل کنند، بلکه ممکن است مشکلات جدیدی به وجود آورند. یکی از دلایلی که قیمت یخچال فریزر دوقلو بوش و ساید بوش نسبت به دیگر برندها بیشتر است خدمات گارانتی ۳۶ ماهه آن‌هاست که باعث می‌شود افراد بتوانند در مدت طولانی‌تری از خدمات آن استفاده کنند.

نتیجه گیری

یخچال فریزر بوش نیز می‌تواند مانند هر محصول دیگری دچار خرابی یا مشکل شود. در واقع وجود گارانتی کاملاً بیان کننده این موضوع است که این محصولات نیز مبرا از عیب نیستند و گاهی ممکن است کاربران به استفاده از این گارانتی نیاز داشته باشند. در صورت خرابی یا خاموش شدن یخچال فریزر ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سلامت اتصالات یخچال را بررسی کنید. در صورتی‌ که قطعی برق یا پریزها عامل خاموش شدن یخچال نبودند، بهتر است برای رفع مشکل از متخصصین مربوطه کمک بگیرید. نحوه رفع مشکل خاموش شدن یخچال و فریزر نیز بستگی به این دارد که چه بخشی از یخچال در عملکرد خود با مشکل مواجه شده است. با کمک گرفتن از تکنسین‌های مربوطه می‌توان به سرعت قطعه آسیب دیده را شناسایی کرده و برای تعمیر آن اقدام کرد.

سوالات متداول

خاموش شدن و روشن نشدن یخچال فریزر بوش می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون؛ وصل نبودن یخچال به برق، اتصالی در برق، مشکل در پریز یخچال، مشکل در ترانس برق، سوختن موتور کمپرسور یا برد الکترونیکی، کثیفی کویل‌های کندانسور و فیلترهای یخچال اشاره کرد.

اگر پس از خاموش شدن یخچال فریزر برای روشن کردن آن تمامی موارد از جمله سلامت اتصالات و پریزها را چک کرده‌اید و مطمئن هستید که فیلترهای یخچال کاملاً تمیز هستند، بهتر است به جای اقدام خودسرانه مشاوره‌های لازم را از کارشناسان مربوطه دریافت کنید و در صورت نیاز یخچال را برای رفع مشکل به نمایندگی‌های معتبر آن نشان دهید.

بله قطعاً. برد  ADC، یکی از اجزای اصلی یخچال فریزرهای جدید بوش است که با برد الکترونیکی متفاوت است. این برد در واقع نوعی مبدل آنالوگ به دیجیتال است که در صورت خرابی می‌تواند باعث خاموش شدن یخچال فریزر شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *